• 0

Sponsors ondernemingsplan-wedstrijd & (school)vereniging

Beste ondernemers,

 

Onlangs heb ik op mijn school een ondernemers vereniging opgericht. Het doel is dat alle leden zich gaan bezighouden met allerlei zaken uit het bedrijfsleven en om alvast kennis te maken met zaken doen, netwerken, communiceren, teamwork, 'realiteit', etc... Ik heb dit gedaan omdat ik uit eigen ervaring heb ondervonden dat ondernemen voor jongeren een enorme drempel heeft. Ik wil die drempel verlagen door in die verenigingen ervaringen uit te wisselen, van elkaar te leren en om werk aan elkaar uit te kunnen besteden.

 

Ons eerste project is het houden van een ondernemingsplan-wedstrijd in de regio Utrecht voor jongeren. Wij willen dit jaarlijks rond januari/februari organiseren (01-2014 op zijn vroegst). Omdat we te maken krijgen met sponsorgeld e.d. moeten we een echte vereniging inschrijven bij de KvK. Nu is eigenlijk het grootste probleem hoe we aan sponsorgeld gaan komen. Mijn vraag is dus of jullie nog suggesties hebben wat voor instanties en bedrijven wellicht geïnteresseerd zouden kunnen zijn in onze (school)vereniging of de geplande wedstrijd. Ook hopen we misschien subsidie te kunnen krijgen, maar ik heb daar zelf nog geen ervaring mee. We gaan dit uiteraard gewoon googelen en uitzoeken, maar als jullie al ervaringen met ons willen delen dan is dat natuurlijk waardevolle input.

Ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hebben!

 

Groeten,

Maurits

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een tip is om te kijken naar soortgelijke wedstrijden (lokaal, regionaal of landelijks zoals New Venture) en dan te kijken wat voor soort sponsoren zij hebben. Het mooist is het wanneer je aan potentiële sponsoren écht wat te bieden hebt, dus je zou in eerste instantie niet direct op zoeken moeten gaan naar sponsoren, maar eerst wat ideeën moeten bedenken hoe je sponsoren iets moois kunt bieden. Als je dat bedacht hebt, dan komen het soort sponsoren die daar het beste bij passen vanzelf.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt!

 

Een tip is om te kijken naar soortgelijke wedstrijden

 

Dat zal ik even voorleggen aan ons team. Het enige punt is dat er eigenlijk heel erg weinig soortgelijke wedstrijden (over) zijn. Er zijn er inderdaad nog wel een aantal, maar die zijn op een veel grotere schaal, waardoor hun sponsors ook minder relevant zijn voor ons.

 

We zullen zien.

Link naar reactie
  • 0

Wat is het doel van de vereniging, sponsorgelden ophalen?

En waarom wil je subsidie krijgen?

Waar heb je die fondsen allemaal voor nodig?

 

Je lijkt nog voor je goed en wel begonnen bent al in de klassieke valkuil te vallen waar ik ook veel stichtingen in zie verdwijnen en dat is, bezig zijn met fondsen werven maar het eigenlijke doel uit het oog verliezen.

 

Ga eerst eens bedenken wat je wil organiseren dan weet je daarna ook wat je nodig echt hebt.

 

Hier in Den Bosch organiseren ze een dergelijke wedstrijd ook voor advanced busniess creation. Gaat volgens mij zonder sponsorgelden. Ze hebben hier een paar bekende Brabantse ondernemers gevraagd in het panel plaats te nemen.

 

Welke school in Utrecht hebben we het eigenlijk over?

Link naar reactie
  • 0
Wat is het doel van de vereniging, sponsorgelden ophalen?

 

De ontwikkeling van de vereniging is uiteengezet in twee stappen:

 

1) de schoolvereniging zelf. Wij zoeken hier sponsors voor om onszelf te ontwikkelen. Dit houdt in dat wij geld nodig hebben voor een website, cursussen, bijeenkomsten, het opzetten van een echte vereniging, etc... Een vaste sponsor zou de school zijn (die helaas niet zo veel heeft). Het gaat hier overigens niet om heel veel geld.

 

2) de ondernemingsplan wedstrijd. Hiervoor moeten wij sponsors werven voor eenprijs, locatie, catering, etc...

 

Komende week gaan we de opzet voor het plan voor die wedstrijd maken. De uitvoer ervan hangt echter af van het succes bij het werven van fondsen. Als we veel geld binnen kunnen halen, dan kunnen de wedstrijd zelf ook opschalen. vice versa betekent dat ook dat we het project minder groots moeten uitpakken als de fondsen tegenvallen.

 

Welke school in Utrecht hebben we het eigenlijk over?

 

Het Utrechts Stedelijk Gymnasium.

Link naar reactie
  • 0

Gaat hem niet worden denk ik, je lijkt te focussen op fondsen in plaats van dat je gewoon aan de slag gaat.

 

Beetje ondernemer begint eerst eens met het uitwerken van zijn plannen en bekijk dan wat er nodig is.

 

Sponsoren gaan ook vragen waarvoor dat geld nodig is en willen dan een verklaring.

Zaken als zaaltjes (de schoolkantine?), website, inschrijven verneniging, dat hoeft allemaal niet veel te kosten.

 

De leerlingenvereniging van mijn school verkocht indertijd koeken in de middagpauze om de pot te vullen.

Lijkt mij dat er bij jou op school ook wel iets te bedenken is om te verkopen en zo de kas van de vereniging te spekken.

 

Verder vraag ik mij af in hoeverre dit een onderwerp is voor een gymnasium.

Aan je leeftijd te zien ben je aan je laatste of een na laatste jaar bezig voor je verder gaat.

Als jij de enige duwer bent, wat gebeurt er met dit project als jij van school gaat?

 

Ik weet niet of je van plan bent verder te studeren en of je dat in Utrecht wil gaan doen.

Zo ja, er zijn voldoende hoger onderwijs instellingen die ook bezig zijn met ondernemerschap.

Ik denk dat je er meer aan hebt om vooruitlopend op je volgende studie te kijken of je daar aansluiting vind,

Link naar reactie
  • 0
Sponsoren gaan ook vragen waarvoor dat geld nodig is en willen dan een verklaring.

 

Dat advies neem ik dan ter harte. Wij werken op het moment van twee kanten. Tegelijk het plan maken en tevens kijken hoe we dat gaan financieren. We zullen de focus wat veranderen.

 

dat hoeft allemaal niet veel te kosten.

 

Dat heb ik nooit beweerd, maar het zal altijd wel iets kosten. Het is inderdaad een optie om te kijken of we zelf wat geld kunnen verdienen, maar de concurrentie is te hoog met een al geopende kantine, automaten en een winkelcentrum tegenover de school. Dat moet dan dus op een andere manier.

 

Als jij de enige duwer bent, wat gebeurt er met dit project als jij van school gaat?

 

Ik zit in mijn laatste jaar, maar ik ben niet de enige duwer. We hebben een selectie gemaakt en alleen gemotiveerde leerlingen uit leerjaar 4 en 5 zijn toegelaten. Er ontstaat dus gewoon een doorstroom.

 

Ik denk dat je er meer aan hebt om vooruitlopend op je volgende studie te kijken of je daar aansluiting vind,

 

Ik doe dit niet voor mijzelf, maar voor anderen. :) Er zijn flink wat jonge ondernemers op onze school, die nu nog geen mogelijkheid hebben zich op dat vlak te ontwikkelen. Juist omdat er nu een vereniging gemaakt is kan dat wel. Jullie advies neem ik dus ook mee in onze vergaderingen. Die ervaring is het enige wat ik probeer te bereiken met de vereniging. Het feit dat we het nu wellicht verkeerd aanpakten betekent alleen maar dat de leden van de vereniging het de volgende keer (nog op school, tijdens hun studie of daarna) wel goed doen. Lijkt mij een prima doel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Regionaal, 17/18 jaar, laatste schooljaar. Schitterende afgebakende doelgroep voor een heleboel sponsoren:

 

- Rijscholen (bijna tijd voor een rijbewijs)

- Banken (je gaat van jongeren naar studentenrekening?)

- Zorgverzekeraars (je gaat een eigen (jongeren)verzekering aan?)

- Jongerenvakanties

- Lokale kroegen/discotheken/clubs

 

Het gecombineerde bereik op jullie privé social media kanalen is in principe al genoeg om 'iets' mee te kunnen. Zeker als jullie de populaire jongens/ meisjes van de school/leerjaar zijn. De perfecte ambassadeurs voor bovengenoemde bedrijven.

 

Als je je sponsoren echt wat wil bieden moet je het misschien gewoon geen sponsoring noemen maar op no-cure no-pay basis gaan werken. Uiteindelijk gaan jullie, en jullie hele directe sociale netwerk (niet per definitie online) van bovenstaande zaken gebruik maken. Organiseer je eigen collectief als vereniging en ding een aanmeld-premie af voor een groep van 10/20/50/100 man? Met 100 man zowel een verzekering als bankrekening afsluiten en je hebt al de nodige duizenden euro's binnen. Naarmate het collectief groeit zal de pot ook groeien.

 

Subsidie slechte ervaring mee, lang traject, dan ben jij al lang weg daar.

 

Waarom had je zelf geen manieren gevonden in je 'eigen businessplan' om je unieke demografische kenmerken van de vereniging ten gelde te maken?

Link naar reactie
  • 0

Thanks, daar gaan we mee aan de slag!

 

Waarom had je zelf geen manieren gevonden in je 'eigen businessplan' om je unieke demografische kenmerken van de vereniging ten gelde te maken?

 

Aangezien het team zich tot ondernemers moet ontwikkelen laat ik hen het ondernemingsplan maken. We zijn pas net opgericht, dus daar zijn we nog niet aan toe gekomen. We nemen jullie advies in ieder geval al mee!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.