• 0

Tips mbt financiering horeca bedrijf

Hallo,

 

Ik probeer een horeca bedrijf te starten.

Aan financiering heb ik ongeveer 100K nodig, bij familie/bekenden valt iets te lenen.

Ook ben ik in gesprek met een brouwerij en een leverancier, en met eventuele privé financierders.

Zelf heb ik nog geen eigen vermogen, heb sinds een jaar een huis gekocht en veel geïnvesteerd in dit huis.

Stel dat ik 50K bij elkaar kan sprokkelen buiten de banken om, ziet een bank dit als eigen inbreng?

Is het überhaupt verstandig om naar een bank te gaan? Zijn er nog andere mogelijkheden?

De ideeën voor het bedrijf zijn er, maar ik heb geen ervaring met het ondernemerschap/opzetten van een bedrijf,

ik hoop dat iemand mij tips kan geven mbt de financiering of dingen waar ik aan moet denken.

 

 

Alvast bedankt,

 

Tom

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Danny,

 

Ervaring heb ik wel degelijk in de horeca, heb altijd in de horeca gewerkt.

Daarnaast heb ik de MHS, Ondernemer/Management gedaan.

En het laatste jaar run ik de zaak waar ik werk, buiten de boekhouding om, zelf.

Maar ik weet niet hoe de banken denken, het is een rottijd, en volgens mij zijn de banken niet heel happig op horeca leningen op het moment?

Maar hoe zit dit met de brouwerijen? Over welke bedragen praten we dan?

 

Bedankt,

 

Tom

 

Link naar reactie
  • 0

De brouwerijen durf ik niet te zeggen. Maar als je bij derden 50K regelt wat achtergesteld wordt bij de bank, dan ziet de bank dat als eigen vermogen.

 

Qredits lijkt mij een geschikte mogelijkheid. Spiek maar eens op hun site.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is crowdfunding inderdaad een mogelijke bron van financiering. Bar Oldenhof haalde vorig jaar via CrowdAboutNow succesvol 25.000 euro op . Het was daarmee 1 van de toonaangevende crowdfunding projecten van 2012. Bar Oldenhof heeft laten zien dat het kan!

 

 

[Mod edit: link aangepast tbv de leesbaarheid, link naar eigen site verwijderd: die kan in de signature]

Link naar reactie
  • 0

Is het een bestaand bedrijf of geheel nieuw op te starten? Bij een bestaand bedrijf zijn er wellicht al financieringen die je kan overnemen bij de brouwerij. Een nieuwe locatie openen zal wat lastiger zijn om die geheel gefinancierd te krijgen bij een brouwer.

 

Als er geen brouwerijcontract op zit kan je wellicht je plan voorleggen aan andere brouwerijen. Vergeet daarbij niet de wat kleinere partijen. Die willen nog weleens wat meer doen om marktaandeel te ''kopen''.

 

 

 

Danny

 

 

@kneusgever: Slecht geslapen?

Link naar reactie
  • 0

Heb net een Horeca financiering bij een bank rond gekregen.

Ik denk niet dat Crowdfunding de oplossing is (maar dat is mijn mening) reden :

1 duurt te lang

2 Horeca zonder USP is moeilijk uit te leggen

3 voor dit soort bedragen niet zo geschikt

 

Er zijn al een aantal opmerking geweest wanneer een bank wil financieren. Daarbij kijkt men zeker naar de ondernemer. Naast solvabiliteit (wat bied je als onderpand) speelt ook liquiditeit (lees wat breng je zelf in) een rol. Indien je zelf niets hebt kun je lenen in je naaste kring. Als deze lening als achtergestelde lening wordt ingebracht kan de fiatteur (dit is niet je accountmanager) hier ook weer een vinkje neerzetten. Let op de Bank gaat ook kijken wat je privé nodig hebt. Indien deze lasten te hoog zijn door een te hoge hypotheek is dit ook nadelig.

Tevens moet uit je BP blijken dat er voldoende cashflow is. Tegen welke condities kun je lenen bij leveranciers? Mijn vermoeden is dat de bier prijzen onder druk komen te staan. (wat kost bier in de supermarkt en wat betaald de horeca voor een vat bij de gevestigde brouwerijen tov de nieuwkomers)

Last bust not least voor 100 K koop je nu heel veel. Goodwill is moeilijk te financieren en inventarissen koop je momenteel voor niets.

Mijn aanname is dat je teveel betaald. PS Indien j wilt wil ik je wel bij praten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie tips.

Crowdfunding is een leuk idee, maar ben niet zo'n fan van dit soort dingen.

Ik heb het liefst enkele "grote" financiërders, dan veel kleine.

Uiteraard, als dit een uiteindelijke oplossing is, dan zal ik dit zeker overwegen.

Ik ben nu in gesprek met enkele brouwerijen, die doen momenteel weinig, behalve koelingen etc., dit scheelt toch al zo`n €10.000-€15.000 op de begroting. Ook helpen ze je met de eerste inkopen, dit is uit te strijken over het eerste half jaar.

De interessante brouwerijen heb ik aankomende week gesprekken mee, ik weet dat zij nog investeren, hopen dat het geluk aan mijn zijde is.

Nogmaals, als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag!

 

Groet,

 

Tom

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.