• 0

Consultancy opdrachten via oude vennoten

Hallo!

 

Ik heb geprobeerd mijn verhaal en vraag zo helder mogelijk op te schrijven, mochten er nog onduidelijke punten zijn hoor ik dat graag.

 

De situatie:

In 2004 ben ik met 2 anderen een VOF begonnen welke wij in 2006 hebben overgezet in een BV structuur (met mijn BV had ik aandelen in de holding waar de werkmaatschappijen onder hingen). Na een roerige periode heb ik midden 2011 besloten te stoppen. Ik heb mijn aandelen aan een van de andere vennoten verkocht en heb een flinke achterstelling weggescholden (van een kale kip kan je niet plukken). Sindsdien werk ik als ZZP-er.

 

Nu ben ik begin 2010 (toen ik nog vol energie voor de onderneming aan het werk was) als consultant aan de slag gegaan bij een grote organisatie. Na een paar maanden heb ik ervoor gezorgd dat een collega ook aan de slag kon. Dit alles uiteraard via de onderneming waar ik aandelen in had. Vanaf begin 2010 t/m nu zijn alle contacten met de grote organisatie via mij gelopen en heb ik op persoonlijke titel meerdere projecten binnengehaald.

 

Nadat ik aan mijn vennoten bekend had gemaakt willen te gaan stoppen, heb ik afspraken gemaakt over het continueren van de consultancy opdracht waar ik mee bezig was. Ik vond het wel zo netjes dit nog via mijn vennoten te laten lopen (en in mijn achterhoofd had ik nog iets van een concurrentiebeding zitten, al wist ik op dat punt niet waar dat vastgelegd was). In de akte van verkoop staat niks vermeld over een concurrentiebeding. In de mantelovereenkomst die ik na de verkoop van de aandelen heb getekend staat wel een concurrentiebeding opgenomen. Op dat moment vond ik dat prima.

 

Nu zijn we anderhalf jaar verder en werk ik nog steeds via mijn oude vennoten. Nog steeds werk ik als consultant bij de grote organisatie. Ik stuur een factuur aan mijn oude vennoten, zij sturen een factuur aan de grote organisatie. De marge die mijn oude vennoten pakken is ongeveer 15%, dit terwijl zij niet meer doen dan een factuur sturen (en mijn factuur betalen).

 

Ik ben op een punt aan beland dat ik vind dat ik aardig genoeg ben geweest voor mijn oude vennoten en wil ze dan ook uit de constructie hebben. Ik weet ook dat ik formeel gezien een mantelovereenkomst heb met een concurrentiebeding erin. Dus ik kan ze er niet zomaar tussenuit halen.

 

Mijn vraag:

Gezien het feit dat ik alle opdrachten op eigen naam heb binnengehaald en de grote organisatie niet zozeer "iemand" nodig heeft om de opdracht uit te voeren maar specifiek mij nodig heeft, is er een manier om onder de mantelovereenkomst uit te komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Resumé:

[*]medio 2011 ben je bij je eigen bedrijf vertrokken

[*]je laat de consultancy opdracht die je begin 2010 bent gestart sindsdien nog via het oude bedrijf factureren

[*]je hebt medio 2011 een mantelovereenkomst met concurrentiebeding getekend zonder enige noemenswaardige bepaling over deze zeer langdurige consultancy opdracht

 

Eerste vraag is natuurlijk: wat is in vredesnaam een "mantelovereenkomst " die je tekent na overdracht van de aandelen? Is het een soort verkoopovereenkomst? En zo ja, waarom heb je daar - destijds - dan geen bepalingen in op laten nemen over het door laten lopen van deze opdracht voor een X termijn via het oude bedrijf en daarna zelfstandig?

Nu ga je daar- 21 maanden na dato over klagen, rijkelijk laat.

 

Heb je overigens meerdere opdrachtgevers c.q. een VAR verklaring? Anders zijn er nog héél andere mogelijkheden om onder dit beding uit te komen.... .

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Resumé:

[*]medio 2011 ben je bij je eigen bedrijf vertrokken

[*]je laat de consultancy opdracht die je begin 2010 bent gestart sindsdien nog via het oude bedrijf factureren

[*]je hebt medio 2011 een mantelovereenkomst met concurrentiebeding getekend zonder enige noemenswaardige bepaling over deze zeer langdurige consultancy opdracht

 

Eerste vraag is natuurlijk: wat is in vredesnaam een "mantelovereenkomst " die je tekent na overdracht van de aandelen? Is het een soort verkoopovereenkomst? En zo ja, waarom heb je daar - destijds - dan geen bepalingen in op laten nemen over het door laten lopen van deze opdracht voor een X termijn via het oude bedrijf en daarna zelfstandig?

Nu ga je daar- 21 maanden na dato over klagen, rijkelijk laat.

 

Heb je overigens meerdere opdrachtgevers c.q. een VAR verklaring? Anders zijn er nog héél andere mogelijkheden om onder dit beding uit te komen.... .

 

Norbert, goed resumé! Bedankt voor je reactie.

 

De antwoorden op jouw vragen:

- de mantelovereenkomst staat op zich geheel los van de overdracht van aandelen. Dit is een "standaard" mantelovereenkomst die de relatie tussen ZZP-er en de opdrachtgever vastlegt. Binnen de mantelovereenkomst worden deelovereenkomsten gesloten per periode van inhuur.

- in de periode dat ik de mantelovereenkomst tekende ging ik er nog vanuit (en hier heb ik gelukkig van geleerd) dat we in de nabije toekomst op een goede manier "uit elkaar konden gaan". Ik gunde mijn oude vennoten op dat moment het beste en ben in mijn ogen erg toegeeflijk geweest. Ik ging er vanuit dat ze mij na een periode (iets meer dan anderhalf jaar) ook iets zouden gunnen. Daar lijkt het nu niet op.

- Ja ik heb een VAR (VAR-dga).

- Tot nu toe heb ik geen andere opdrachtgevers gehad, maar ik ga hoogstwaarschijnlijk een klus tussendoor doen bij een andere partij. Dus ja, dan heb ik wel andere opdrachtgevers.

 

Welke mogelijkheden zie jij?

Link naar reactie
  • 0

- Tot nu toe heb ik geen andere opdrachtgevers gehad, maar ik ga hoogstwaarschijnlijk een klus tussendoor doen bij een andere partij.

 

Klinkt niet zo heel overtuigend:

Wanneer je de VAR-aanvraag deed heb je kennelijk aangegeven dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Wanneer dat niet (meer) juist is zou je dat eigenlijk wel moeten doorgeven. En dan wordt je VAR weer “ingetrokken”.

 

Dus eigenlijk heb je mijns inziens een VAR die onjuist is, met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt hier het juridische pad kiezen. Jouw positie is dan zwak. (ken alle details niet) Altijd goed om te weten waar je staat maar dan zijn de eerste piketpaaltjes geslagen. Dit zet de verhoudingen op scherp. Ook wil je de organisatie waar je zit niet belasten met dit soort geneuzel (voor hun). Aan de andere kant ben jij de persoon die de klant wil. Zonder jou geen business.

 

Blijkbaar lukt het je niet om dit in alle redelijkheid met hun op te lossen. (ps 15 % voor het versturen van een factuur is wel erg veel) Mediation kan een oplossing zijn ? Dat je dit in het verleden hebt getolereerd is een. Ook kun je, je oude collega's niet in 1 keer met deze situatie confronteren.

 

Weet niet waar je woont maar ik heb vaker dit soort situaties opgelost. Wil je hier wel mee helpen zonder daarvoor een factuur te versturen :)

 

Link naar reactie
  • 0

Klinkt niet zo heel overtuigend:

Wanneer je de VAR-aanvraag deed heb je kennelijk aangegeven dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Wanneer dat niet (meer) juist is zou je dat eigenlijk wel moeten doorgeven. En dan wordt je VAR weer “ingetrokken”.

 

Dus eigenlijk heb je mijns inziens een VAR die onjuist is, met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

In mijn VAR aanvraag heb ik elk jaar netjes aangegeven hoe de zaken ervoor staan. En volgens mij is het aantal opdrachtgevers niet het enige criterium om een VAR te verkrijgen. Ik zie in mijn netwerk veel ZZP-ers die al enkele jaren voor dezelfde opdrachtgever werken zonder dat zij andere opdrachtgevers hebben.

 

Maar ik heb dit wel in mijn achterhoofd en ben dan ook van plan om dit jaar meerdere (korte) opdrachten bij andere opdrachtgevers te gaan vervullen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt hier het juridische pad kiezen. Jouw positie is dan zwak. (ken alle details niet) Altijd goed om te weten waar je staat maar dan zijn de eerste piketpaaltjes geslagen. Dit zet de verhoudingen op scherp. Ook wil je de organisatie waar je zit niet belasten met dit soort geneuzel (voor hun). Aan de andere kant ben jij de persoon die de klant wil. Zonder jou geen business.

 

Blijkbaar lukt het je niet om dit in alle redelijkheid met hun op te lossen. (ps 15 % voor het versturen van een factuur is wel erg veel) Mediation kan een oplossing zijn ? Dat je dit in het verleden hebt getolereerd is een. Ook kun je, je oude collega's niet in 1 keer met deze situatie confronteren.

 

Weet niet waar je woont maar ik heb vaker dit soort situaties opgelost. Wil je hier wel mee helpen zonder daarvoor een factuur te versturen :)

Je slaat volgens mij de spijker op de kop Jan. Ik heb ook het idee dat ik juridisch zwak sta, daarom ben ik aan het kijken wat de andere mogelijkheden zijn. Het klopt inderdaad dat de eindklant niet wil lastig vallen met dit geneuzel, zij willen juist dat ik met mijn expertise de gaten in de organisatie opvul.

 

Bedankt voor het aanbod om te helpen. Ik ga hier nog even over nadenken. Ik weet niet of mediation de oplossing is als ik kijk hoe mijn oude vennoten nu in de wedstrijd staan.. Ik wil het op een nette manier oplossen, ik vraag me af of dat nog haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd heb ik vaker met dit bijltje gehakt. In wederzijds goedvinden is altijd beter. Maar korte pijn is geen pijn. Maw op een gegeven moment houdt het op en moet je knopen doorhakken.

 

Geef maar een privé mailtje dan kunnen we wat directer praten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.