• 0

Financiering dmv Crowdfunding

Beste leden,

 

Het is 23:13 uur en kan niet slapen! Dit door het volgende:

 

Mijn man heeft jarenlang een restaurant in hartje Amsterdam gehad met een gemiddelde omzet van een miljoen per jaar. Het kon niet stuk dachten wij maar toch! In 2008 sloeg het noodlot toe en moest hij zijn activiteiten begin 2009 staken.

 

Hierna hebben wij verschillende banen gehad wat wel met horeca te maken had maar niet was wat wij eigenlijk wilden. Een eigen restaurant.

 

Ik zal het verhaal kort houden. Ik heb afgelopen week een aanbod gekregen om een leuk restaurantje te kopen. Dit gaat lukken maar ik kom volgens mijn berekeningen nog ruim € 10.000,- te kort. Zonder dit geld kan ik wel beginnen maar ik voel me toch zekerder met dit bedrag als reserve. Ik denk zelfs dat ik het niet ga doen zonder dit geld. Lenen van de bank? Never! Mijn vertrouwen in de bank is helemaal weg en ik heb in de tijd dat mijn man een zaak had nooit het idee gekregen dat de bank ons wilde helpen. Zo zijn er nog wel een aantal redenen waarom ik niet met de bank in zee wil gaan maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.

 

Hoe ik dan aan geld kom? Nou, zelf dacht ik aan crowdfunding. Ik wil 50 dinerbonnen verkopen voor €100,- per stuk en 100 dinerbonnen voor €50,- per stuk. De waarde van de bonnen zijn respectievelijk €120,- en €60,- Een rendement van 20% dus. Ik heb nu al ruim 20 toezeggingen van mensen die een bon van €100,- willen kopen.

 

Voordat ik hiermee publiekelijk naar buiten zal treden zou ik graag willen weten wat de leden van HL hiervan denken. Is dit een leuke oplossing? Of is het beter om investeerders te zoeken? Zijn er mensen hier die bekend zijn met crowdfunding?

 

Ik wil via Pitchstarter de bonnen verkopen om zo te kunnen garanderen dat als ik de € 10.000,- niet op tijd binnen krijg, iedereen netjes zijn geld terug gestort zal krijgen.

 

Over de risico's heb ik ook nagedacht. Wat als iedereen tegelijk de bonnen komt verzilveren. Hoe los ik dit op? Ik kan denk ik niet anders dan dat risico nemen en op basis van reserveren dit proberen te verspreiden.

 

Ik kan hier al een paar dagen niet van slapen. Ik wil zo graag starten. Het pand ligt voot mij uniek en ik weet zeker dat ik hier iets moois van kan maken. Zeker met behulp van mijn man die dus flink wat ervaring heeft en weet hoe het moet en hoe het juist niet moet.

 

Alvast mijn hartelijke dank voor eventuele reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Brenda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Brenda,

 

ik weet natuurlijk niet hoeveel die 10000 op het totaal is, maar ik zou zeggen doen! Als je nu al 20 toezeggingen hebt, dan moet de rest ook haalbaar zijn lijkt me. Ik ga er dan wel van uit dat je niet kunt slapen van opwinding, niet vanwege zorgen en stress.

 

Ik heb geen directe ervaring met crowdfunding, wel indirect. Met het uitgeven van de bonnen, kun je best wat reguleren door een periode te vermelden of door reserveren verplicht te stellen en een max per avond te vermelden. Maar waarom zou je dat doen? Maakt het je uit wie er op een avond in je restaurant zit? En als je vol bent, is dat toch goede reclame.

 

Nu nog wat algemene dingen:

ik ga er ook van uit dat je een redelijke prijs betaald voor het restaurant, dat de inventaris goed bruikbaar is, dat de investering in aanpassingen van keuken en inrichting binnen je grenzen valt en dat je daar ideeën over hebt, dat je je formule klaar hebt in je hoofd, dat je inzage hebt gehad in de boeken, inzicht in het publiek dat er komt, de potentie, plannen van de gemeente voor openleggen van de straat en zovoort (zal zo snel vast wel wat vergeten zijn). Zo niet, dan heb je eerst nog wat onderzoek te doen.

 

Succes en maak er wat moois van!

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 2

even een dikke kanttekening: die dinerbonnen worden ook verzilverd. Dat betekent dat je niet zomaar 10.000 euro hebt maar dat je netto moet rekenen. Je geeft aan dat de bon van 100 een waarde kent van 120 en die van 50 een waarde van 60. Je levert dus in op je winstmarge enkel om 10.000 euro vooraf te kunnen innen.

 

Je meldt (schijnbaar trots) dat het een rendement geeft van 20% voor de koper van een dergelijke bon. Wat je eigenlijk zegt is dat je de banken zo slecht vertrouwt dat je bereid bent om 20% rente te betalen op een kortlopende lening van 10.000 euro. Ben je nu wel wakker?!

 

Dan schud ik nog even door. Op elke bon maak je ook kosten. Je zoekt 10.000 euro om met zekerheid te kunnen starten, maar je hebt geen 10.000 euro! Wat je verkocht hebt met die bonnen is 10.000 euro omzet! En die omzet gaat je geld kosten. Naast de 20% die je al weggegeven hebt, ben je geld kwijt aan ingrediënten, personeel, energie, huisvesting, etc.

 

Stel dat het bereiden van de diners ad 10.000 omzet die gemoeid zijn met de bonnen 8.000 euro kost, en je hebt voor 2.000 euro aan kortingen weggegeven. Dan verdien je met dit hele project dus nul komma niets!

 

Terug naar de tekentafel dus.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Jos & Joost,

 

Bedankt voor jullie reactie.

 

Joost, het klopt helemaal wat je zegt, maar toch ook weer niet. De rendement van 20% is natuurlijk niet echt 20% aangezien de kosten van de bonnen natuurlijk veel lager ligt voor mij. Even grofweg genomen kost een bon van € 60,- die verzilvert word mij ongeveer € 20,-. Dat betekend dat als alle bonnen verzilvert worden dat mij ongeveer € 4000,- kost. Ik leen dus €10.000 euro en betaal na een jaar (verspreid over dat jaar) ongeveer €4000,- euro terug terwijl dat voor de koper een rendement van 20% op papier oplevert.

 

Ook al zou het nul komma nul opleveren, het geeft mij wel de mogelijkheid om te starten. In het lopende jaar moet ik de kosten die de bonnen mij zullen geven natuurlijk moeten verdienen. Dat betekend dus ondernemen en winst maken.

 

Neem als voorbeeld het slijterij meisje: http://www.meisjevandeslijterij.nl/

 

Zij had een ton nodig en heeft dit middels crowdfunding bij elkaar gekregen door het verkopen van haar omzet. Zelfde principe, hogere kosten.

 

Mvg,

 

Brenda

Link naar reactie
  • 0

Daar tegenover staat dan het verschijnsel dat een deel van de bonnen wellicht nooit wordt in geleverd en dat de inkoopkosten van een maaltijd vast veel lager zijn dan 80%. Je levert wellicht een beetje op je eigen arbeidsinkomen in, maar dat verdien je vast snel weer terug. (Mits je natuurlijk wel een goed restaurant met lekker eten neerzet).

 

Waarschijnlijk gaat het je er ook om dat banken tegenwoordig moeilijker geld uitlenen. Daarnaast krijg je met crowdfunding ook betrokkenheid en gratis marketing.

 

Om de besteding wat te spreiden zou ik er drie of zes bonnen van 20,- euro van maken, met drie verschillende vanaf-data, bijv. besteedbaar vanaf opening, opening+twee maanden en opening+vier maanden. Hiermee vergroot je ook nog de kans dat er niet alleen met bonnen maar ook cash betaald wordt. De bonnen zijn uiteraard zonder einddatum om het vertrouwen maximaal te laten.

 

Lees ter inspiratie alles over Het meisje van de slijterij, die ook met bonnen een nieuw pand realiseerde. Zeer inspirerend verhaal waar je vast vrolijk van wordt. Lees ook hoe ze verschillende media inzette om snel het geld bij elkaar te krijgen en een langdurig positief imago neerzette.

 

Ik zeg: twijfel niet verder, maar voer het uit. Succes!

 

Edit: jij typte sneller...

Link naar reactie
  • 0

Joost, het klopt helemaal wat je zegt, maar toch ook weer niet.

 

Dag Brenda

 

Dat weet ik wel. Het ging me om het besef dat de cijfers anders uitpakken. Ben blij dat het duidelijk is en dat de cijfers anders liggen voor jou. Ik hoop evenwel dat je met deze verschijnselen rekening hebt gehouden in je begroting en liquiditeitsprognose.

 

gr en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

kijk, toch nog geslapen zie ik. ;D

 

Je spreekt over pitchstarter. Er zijn nog wat alternatieven in verschillende vormen.

 

*Meer in de een banksfeer heb je www.geldvoorelkaar.nl

*http://www.crowdaboutnow.com/CrowdAboutNow/, vooral sterk aanwezig in Amsterdam geloof ik

*Dan zijn er nog bureaus die je helpen een campagne te starten en waar je veel kunt leren hierover. Een daarvan is Douw en Koren en Gijsbert daarvan figureert ook hier op HL: http://www.douwenkoren.nl

 

Op de site van douw&koren staan diverse, misschien wel alle, crowdfunding platforms genoemd met basisinfo, zodat je een goede keuze kunt maken en je niet verbind met de eerste de beste. http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/. Als je naar beneden scrollt kom je bij het kopje 'ondernemingen'; hier staan de platforms die bedoeld zijn voor bedrijven die kapitaal zoeken.

 

Ik denk dat je het beste na kunt denken over een gecombineerde actie. sommige mensen zullen vooral in willen zetten op een tegoed bon, maar andere weer vooral op het rendement van de investering. Kijk, als ik je initiatief sympathiek vind en denk 'ja, dat wil ik steunen' wordt ik er niet enthousiast van als ik eerst helemaal naar Amsterdam moet rijden om de bon te verzilveren. Maar als ik een goed rendement kan krijgen op een kleine lening, heb ik wellicht wel interesse. Maar als je die eerste 'investeerders' vooral wilt zien als ambassadeurs, dan is een tegoedbon en een top behandeling daarna wel weer een hele goede stijl.

 

Joost heeft wel gelijk hoor, terug naar de tekentafel, want dit is niet iets wat je lichtvaardig inzet in een slapeloze avond en nacht en straks merkt dat je ermee van de regen in de drup komt. Goed nadenken over je plan, wat heb je daar voor nodig, wat zou ideaal zijn, hoe kan ik creëren dat het kapitaal beschikbaar komt en wat zijn de gevolgen ....... enzovoort

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

M.b.t. banken. Die geven nagenoeg geen kleine kredieten meer. Hiervoor is door de banken een gezamenlijk infitiatief opgezet, namelijk Qredits. Zij leveren microfinanciering voor Nederlandse ondernemers.

Dit... misschien interessant voor het geval je geen crowdfunding opzet?

 

Maar wat crowdfunding betreft. Ik zeg Doen!

 

Gezien de voorbeelden van anderen die d.m.v. crowdfunding hun plannen hebben gerealiseerd, zou ik zeker hier alle mogelijkheden van bekijken. En wellicht kom je net als het slijterijmeisje wel veel verder dan de beoogde plannen.

Zoals @Jos ook meldt, informeer je bij diverse ingangen. Ook interessante infobronnen (voor zover je die nog niet bezocht hebt) zijn:

- Crowdfunding Horeca Waar een informatiegesprek je wellicht nog meer kansen biedt met crowdfunding

- Webclusive Growdfunding Platform met direct al heel veel tips over "hoe" je dit aanpakt.

 

Qua bonnen "innemen" kan het een idee zijn om die wél allemaal op één (of twee afhanklijk van de ruimte) avond te houden. Zo heb je alle gelijkgestemden (de zogeheten amasadeurs) bij elkaar. En kan dat een interessante avond opleveren. Waarin je wellicht weer bonnen "verkoopt". Dat houdt dan inderdaad wel in dat je op die avond geen omzet hebt.

 

Is omzet met name in het begin wel van belang, dan zou ik de bonnen gespreid innemen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Verdiep je even in de crowdfundingactie die Petra de Boevere vorig jaar heeft opgezet om de verhuizing van haar slijterij mee te financieren.

 

Zij had totaal 100.000 nodig en heeft dit opgesplitst in 100 x 1000.

Iedereen die meedeed nam deel voor 1000 euro of een veelvoud van 1000 euro.

 

Voor dit geld kregen mensen per 1000 euro inleg 1250 euro aan tegoedbonnen te besteden in haar slijterij vanaf een jaar na de verhuizing.

 

Ze heeft er ook een boek over geschreven. Durf te doen.

Durf te Doen, via social media naar de netwerksamenleving (1e druk mei 2013)

 

Het logische vervolg op ‘Meisje van de Slijterij’. Over de kracht van social, met een uitgebreid hoofdstuk over het crowdfundingsproject waarmee Petra en haar man in 2012 hun winkel verhuisden van Breskens naar Sluis. Maar ook over Politiek en Social Media, burgerparticipatie, crisiscommunicatie, social business en de verdere integratie van Social in alles wat we doen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Horeca... daar is zoveel mogelijk. Ik zit spontaan te denken aan een crowdfunding actie van járen geleden. Nog ver voordat crowdfunding een begrip was.

 

Een toendertijd meer dan ludiek concept in mijn ogen. Je eigen wijnvooraad en daarbij een wijnkast huren en werd je estate owner. De ingekochte wijn kun je dan met je eigen "visite" nuttigen in speciaal doorvoor ingerichte ruimte. De eigenaar had de jaaromzet al binnen voordat de winkel open was. En zo wordt er nog steeds door hen ondernomen. Je kan er daarbij vanuit gaan dat de rest van de jaaromzet van de "keuken" komt (die inmiddels het nivo "hoog" heeft) en ook de omzet van de reguliere klanten/passanten, omdat de prijs kwalitet op een goede verhouding ligt. Ze zijn bij de opstart met behulp van het crowdfunding idee In een hele kleine ruimte begonnen, maar inmiddels zijn ze op een prominente locatie van Den Haag gehuisvest.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan die bonnen ook zo inzetten dat ze aan bepaalde doelen bijdragen. Dat ze bijvoorbeeld meer waard zijn op rustige dagen. Of voor het proeversmenu. Of aan de Table du Chef. Of wanneer ze als cadeau geschonken worden. Of als couponsysteem. Maak er een friends of programma van en je hebt meteen een maillist van potentiële vaste klanten. Dan kun je dezelfde nominale waarde van week tot week opnieuw invullen, afhankelijk van het seizoen en je bezetting.

 

Maar dat had je allemaal al vast bedacht.

 

Misschien kan iemand eens voorrekenen wat een slijterij met veel minder flexibele kosten kwijt is aan zo'n actie....

 

...een restaurant is vooral een kwestie van tijd, de basiskosten zijn lager dan die van een slijterij. Dus als het Meisje van de Slijterij dit kan, dan kan het Meisje van de Eeterij het zeker ook!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wow! Wat een geweldige reacties! Dit geeft mij hoop en zal mijn idee nog verder uitwerken.

 

Mikky en TwaBla, jullie hebben mij weer aan het denken gezet in positieve zin. Als jullie het leuk vinden hou ik iedereen via deze topic op de hoogte van de vooruitgang.

 

Het idee van € 20,- bonnen zal ik ook zeker meenemen. Ik zal hier dan geen rendement aan koppelen, of juist wel? Daar moet ik nog even over nadenken.

 

De basiskosten zijn heel laag. Vandaar dat ik ook denk dat dit de beste manier is om geld op te halen.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties. Mocht er iemand nog gevaren zien dan hoor ik dat natuurlijk graag.

 

Gr,

 

Brenda

Link naar reactie
  • 0
Ik zal hier dan geen rendement aan koppelen, of juist wel?

Mijn idee van de 20 euro bonnen was een afgeleide van dat van jou. Ik zou dus een investering vragen van 50,- euro voor drie bonnen van 20,- en 100,- euro voor 6 bonnen van 20,-.

20 euro als basis omdat je daarvoor meestal wel een hoofdmaaltijd kan betalen en met gespreide ingangsdata zodat men later terugkomt en wellicht nog iemand anders meeneemt.

 

Je wilt investeerders wel degelijk een zeker voordeel cq. rendement geven, omdat ze ten slotte ook risico nemen door jou vooraf te betalen. 20% voordeel vind ik eigenlijk helemaal zo veel nog niet. Zeker als je rekening houdt met lage inkoop kosten en een normaliter minder drukke klandizie in de aanloopfase. Misschien zijn drie of zes bonnen van 25,- nog wel beter...

Ik heb wel eens gehoord dat een systeem als Groupon veeeeeel duurder is; tot wel 50% korting voor de klant en hoge kosten voor Groupon (en dus zou ik daar als ondernemer dan ook nooit aan meedoen).

 

Zoals gezegd: Hoe drukker hoe beter!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als jullie het leuk vinden hou ik iedereen via deze topic op de hoogte van de vooruitgang.

 

Als iets in ons forum gewaardeerd wordt, dan is dat het wel! Dat zouden meer mensen mogen doen.

 

Dus graag, heel graag horen we hoe je ideeën zich gaan ontplooien. En uiteraard, als je feedback nodig hebt in de verdere gang van zaken m.b.t. je bedrijfsplan, dan ben je ook van harte welkom.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Maandag 25 maart zal mijn crowdfunding project starten. Het zal er ongeveer zo uit gaan zien.

 

 


Doel: €10.000,-

 

Er komen drie bonnen.

 

€ 24,- (Aanschaf € 20,- | 50 bonnen nog beschikbaar)

€ 60,- (Aanschaf € 50,- | 80 bonnen nog beschikbaar)

€ 120,- (Aanschaf € 100,- | 50 30 bonnen nog beschikbaar)

 

De bon kan vanaf een jaar na opening verzilvert worden. Reserveren is noodzaaklijk. De bon is 2 jaar geldig na uitgifte. Er kunnen meerdere bonnen per persoon gekocht worden.

 

Bij het behalen van het doel is het nog steeds mogelijk een bon te kopen maar dan tegen de normale prijs.

 

Project eindigd op: 29 april 2013

 

Mocht het benodigde bedrag niet gehaald worden zal ieder zijn inleg terug krijgen.


 

Ik denk dat ik ook alle kopers zal uitgenodigen op een nog nader te bepalen datum om onder het genot van een kopje koffie deze crowdfunding te bespreken. Aangezien ik ervan uitga dat het merendeel van de kopers ook ondernemers zullen zijn is dit misschien tegelijk een leuke dag om te netwerken.

 

Tips, kritiek of wil je gewoon nog wat zeggen dan hoor ik dat graag z.s.m. ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aantal bedrijven bereid gevonden om leuke prijzen te sponsoren. Deze prijzen wil ik gaan verloten tussen alle investeerders om zo de verkoop van de dinerbonnen te bevorderen. Als tegenprestatie zal de naam en logo van de ondernemer op de bon en mijn website komen. Moet ik dan nog ergens mee rekening houden?

Link naar reactie
  • 0

@joost - Daar ga ik morgen inderdaad even over informeren bij de gemeente. Moet dat dan bij mijn eigen gemeente of de gemeente waar ik mijzelf wil gaan vestigen?

 

Mijn pitch is goedgekeurd en ik ben nu bezig met een verhaal te schrijven. Graag ontvang ik jullie mening. Is het verhaal goed of moet ik iets aanpassen/toevoegen?

 


Voor de start van een nieuw op te zetten restaurant in Schagen ben ik op zoek naar investeerders. Dit restaurant wordt een authentiek Hollands restaurant in een modern jasje. Ik zal bijvoorbeeld verschillende hutspotten, pruttelpotten, Hoornse coteletten, erwtensoepen en nog veel meer Oud Hollandse gerechten gaan serveren. Het restaurant zal Café Restaurant Magnusveste gaan heten.

 

Mijn ouders hebben ruim 30 jaar lang een restaurant in Amsterdam gehad, genaamd (naam weggehaald voor de zoekmachine). Dit restaurant hebben zij in 1999 verkocht en bestaat nog steeds in de vorm hoe hij dit heeft opgebouwd. Samen met mijn vader hadden wij plannen om een restaurant te openen. Helaas is mijn vader in 2012 overleden. Nu wil ik zelf dit restaurant beginnen in de formule die hij bedacht heeft. Aangezien ik opgegroeid ben in het restaurant te Amsterdam ken ik de formule uitstekend.

 

Om te kunnen starten heb ik nog €10.000,- nodig. Daarom verkoop ik dinerbonnen met een rendement van 20%. U heeft keuze uit drie verschillende bonnen, €20,- €50,- en €100,- De bonnen zijn respectievelijk €24,- €60,- en €120,- waard. De bonnen zijn een jaar na opening inwisselbaar voor een diner in mijn restaurant. Reserveren is wel verplicht.

 

Ondernemers kunnen een bedrag van €500,- investeren. In ruil hiervoor zal ik het eerste jaar het logo van de investeerder vermelden in advertenties in de krant, op de website en op de dinerbonnen.

 

Alle investeerders zullen ook worden uitgenodigd om onder het genot van een kopje koffie dit project te bespreken en krijgen dan de gelegenheid om te vertellen waarom zij mijn project gesteund hebben. Voor ondernemers misschien wel een leuke dag om te netwerken.

 

Er zijn in totaal 180 bonnen beschikbaar met dit rendement. Zodra deze bonnen verkocht zijn is het nog steeds mogelijk om bonnen te kopen. De 20% rendement zal echter dan niet meer gegeven kunnen worden.

Locatie & concurrentie van het restaurant

 

Het restaurant is gehuisvest in het centrum van het mooie toeristische Schagen. In de directe omgeving liggen nog enkele andere restaurants waardoor er een flinke loop is in de straat. De prijzen van de andere restaurants zijn daarintegen erg hoog. Een gemiddelde 3-gangen menu kost al gauw ruim € 30,- per persoon. Hierin kan ik mijzelf flink onderscheiden. Door bewust in te kopen en alles vers te bereiden kan ik een 3-gangen menu al vanaf € 15,- bereiden.

Formule

 

Zoals eerder vemeld wil ik in grote mate de formule van mijn vader gaan gebruiken. Deze formule wordt nu nog steeds gebruikt in het oude restaurant van mijn vader in Amsterdam welke heel succesvol is. De formule heeft zich dus al reeds bewezen en zal garant staan voor traditionele horeca zoals dat in de jaren '70 en '80 gebruikelijk was. Wel wil ik benadrukken dat wij alles in een modern jasje zullen steken zonder het gezicht van de formule te verliezen.

 

Opening

 

Indien ik het benodigde kapitaal bij elkaar krijg dan staat de opening gepland op 6 mei 2013. Helpt u mee deze droom te realiseren?


 

Graag jullie mening.

 

 

Gr,

 

Brenda

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn in totaal 180 bonnen beschikbaar met dit rendement. Zodra deze bonnen verkocht zijn is het nog steeds mogelijk om bonnen te kopen. De 20% rendement zal echter dan niet meer gegeven kunnen worden.

 

 

Hoe ga je dat controleren? Staat de nominale waarde op de bon? Zijn ze uniek, genummerd en niet namaakbaar?

 

Waarom hanteer je geen nastreef-bedrag, zodat ook een andere combinatie van bonnen het gewenste resultaat kan opleveren?

 

Waarom noem je het bon? Er is vast een beter woord....

 

... certificaat

... dinez-vouchez

... bunknote

... restobiljet

 

En wellicht een speciale druk: boerenkoolbonnen!

 

Je kan trouwens ook aan voorbetaalde betaalkaarten denken. Kijk eens bij Intersolve, heb je meteen een crowdfundingnoviteit!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad TwaBla, dag vind ik goed bedacht.

 

De bonnen (vouchers ;D) zijn inderdaad uniek en komen op naam. Wat vind je van de rest van het verhaal?

 

Als er meer mensen zijn met tips of opbouwend kritiek dan zijn jullie van harte welkom om te reageren.

 

Morgen ga ik de voorwaarden van het huurcontract bespreken. Is het mogelijk om onder voorbehoud van mijn crowdfunding project te tekenen? Of dien je dan toch drie afwijzingen van banken te hebben als je onder voorbehoud van financiering teken?

 

Ik hoor het graag.

 

Mvg,

 

Brenda

Link naar reactie
  • 1

Hopelijk reageren er nog meer mensen, dan krijg je verschillende invalshoeken.

 

Ik zou niet teveel in detail treden omtrent je vader als je ook kan volstaan met de mededeling dat het nieuwe restaurant geïnspireerd is op zijn 30 jaar ervaring in Amsterdam. Je zet een traditie voort, op eigentijdse wijze.

 

Daarom verkoop ik dinerbonnen met een rendement van 20%. U heeft keuze uit drie verschillende bonnen, €20,- €50,- en €100,- De bonnen zijn respectievelijk €24,- €60,- en €120,- waard. De bonnen zijn een jaar na opening inwisselbaar voor een diner in mijn restaurant. Reserveren is wel verplicht.

 

Gebruik van het woordje 'rendement' laat in het midden wie er nou rendement maakt. Noem het gewoon dinerbonnen met 20% meerwaarde en maak een overzichtje van de drie verschillende varianten:

 

aanschafprijs > besteedwaarde

100 = 120

50 = 60

20 = 24

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De bonnen zijn een jaar na opening inwisselbaar voor een diner in mijn restaurant. Reserveren is wel verplicht.

 

Ondernemers kunnen een bedrag van €500,- investeren. In ruil hiervoor zal ik het eerste jaar het logo van de investeerder vermelden in advertenties in de krant, op de website en op de dinerbonnen.

 

Alle investeerders zullen ook worden uitgenodigd om onder het genot van een kopje koffie dit project te bespreken en krijgen dan de gelegenheid om te vertellen waarom zij mijn project gesteund hebben. Voor ondernemers misschien wel een leuke dag om te netwerken.

 

Er zijn in totaal 180 bonnen beschikbaar met dit rendement. Zodra deze bonnen verkocht zijn is het nog steeds mogelijk om bonnen te kopen. De 20% rendement zal echter dan niet meer gegeven kunnen worden.

 

"een jaar na opening inwisselbaar"--> bedoel je daarmee vanaf één jaar, dus NA 6 mei 2014, of tót één jaar, dus VOOR 6 mei 2014 ? (gesteld dat je die datum haalt natuurlijk, maar dat hoop ik wel voor je).

 

 

Ondernemers zijn wellicht op zoek naar netwerkmogelijkheden, maar ik betwijfel zeer of ze op zoek zijn naar reclame-mogelijkheden. Ook dat je ondernemers de mogelijkheid biedt om langs te komen, komt mij niet heel aantrekkelijk over. Je zou kunnen denken aan

- voor ondernemers worden binnen één jaar na opening twee netwerkavonden georganiseerd, de "Magnusveste Businessclub"

- ondernemers kunnen in het eerste jaar na opening vier keer met relaties bij ons komen eten en ontvangen X % korting op de rekening

-

 

 

Dat je na verkoop van deze crowdfunding-bonnen ook nog waardebonnen gaat verkopen is leuk, maar komt in dit stukje een beetje verwarrend over, ik zou het weglaten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eindelijk mijn link binnen! Dat heeft echt lang geduurd: http://www.pitchstar.nl/investment/startup-nieuw-restaurant-in-schagen-1112

 

Ben benieuwd of het gaat lukken. Ik had ondertussen een financierder gevonden die alles wilde financieren maar hij zag er toch vanaf helaas. Dit omdat zijn zoon niet graag in horeca wilde investeren. Jammer maar we gaan gewoon verder.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.