• 0

Balans opmaken voor nieuwe onderneming cq belastingopgave

Hallo mensen,

 

Als starter heb ik al een beetje rondgekeken hier en nu als nieuw lid een wellicht vrij simpele vraag.

Ik ben met een oud klasgenoot een adviesbureau gestart, 22-2-12, afgelopen jaar hebben we eigenlijk meer een opstartperiode gehad waar we vrij weinig kosten en nul inkomsten hadden.

Tijdens het jaar hebben we beide 2x100,- ingebracht van de prive rekening om de kosten voor website, kaartjes etc te kunnen bekostigen van de zakelijke rek.

 

Nu levert de opgave voor de belastingdienst mij wat hoofdbrekende problemen op, aangezien de balans niet goed uit de verf komt. Hoe moet ik die 400,- nu aangeven, in de boekhouding staan ze nu als prive stortingen bij de bank, wat zover ik kan terugvinden zou moeten kloppen. Maar als ik dan kijk op de balans staat daar nog steeds nul.

 

Wellicht is het het handigste om via het excell bestand (niet door mijzelf gemaakt moet ik wel zeggen) te bekijken. Het geheel zou automatisch de boel moeten opmaken voor de balans en ResRek.

Ik ben nog niet echt heel bedreven in de administratie. Alvast erg veel dank voor het meedenken.

boekhouding_2012_oud.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je balans zou er zo uit moeten zien

 

Debet

165 Bank

 

Credit (eigen vermogen)

200 Prive vennoot 1

200 Prive vennoot 2

-236 Resultaat boekjaar

 

 

Dat het in de excel niet werkt komt doordat de formule bij de balans rekent met "0810 Prive" en betreffende omschrijving bij de bank is "0810 Prive stortingen". Ik zou de omschrijving op de balans aanpassen.

 

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Dan zit ik nog met een vraag over, hetzij een wat triviaal bedrag, de kosten van bankverkeer kwartaal 4. Deze worden wel gemaakt in 2012 maar is pas op 29-1-2013 betaald.

Ik heb nu voor 2012 het bedrag 3,48 vanuit mem rek. als rek. 1510-nog te betalen bedrag ingevoerd (credit)

en als tweede boeking op 1400 crediteuren debet 3,48.

Hiermee is balans gelijk maar klopt dit ook en hoe zorg ik ervoor dat de betaling van deze nota op de balans 2013 word weggeschreven?

Er staat ook nog als rekening mogelijkheden overlopende activa en passiva.

Het gaat me vooral om het correct invullen van de administratie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Scalamodus,

 

en als tweede boeking op 1400 crediteuren debet 3,48.

Moet een kostenpost worden (overige bedrijfskosten, bankkosten): W&V debet aan overlopende passiva ( kortlopende schulden).

 

Hiermee is balans gelijk maar klopt dit ook en hoe zorg ik ervoor dat de betaling van deze nota op de balans 2013 word weggeschreven?

Als deze toen klopte, klopt het weer als de Winst wellicht aangepast wordt.

 

Wegschrijven (2013): kortlopende schuld aan Bank

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.