• 0

Autokostenfictie ook te verrekenen in box 1?

Ik ben bezig met mijn aangifte IB en heb een aantal vragen. Ik ben in loondienst en neem deel in een VOF. Die VOF bestaat net 2 jaar en we hebben wat aanloopverliezen.

 

- Kan je verliesdeel uit een VOF in mindering brengen op je looninkomsten in box1, zodat over een lager bedrag IB wordt geheven?

- Ik heb als enige van vennoten een auto van de zaak. De BTW-correctie-privegebruik (autokostenfictie) voeren we op als kosten in de W&V. Dit vergroot dus het verlies, maar mag je dit ook verrekenen met je box1 inkomen? Dat lijkt namelijk wat tegenstrijdig omdat je dan uiteindelijk minder correctie betaalt.

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt alsof je andersom denkt. Die BTW-correctie kan je volgens mij helemaal niet als kosten opvoeren, dat is puur een privé last.

 

Mijn aangifte heb ik onlangs ingediend. De eigen bijdrage voor de BTW verhoogt de af te dragen BTW ten laste van privé.

De gewone bijtelling voor privé gebruik (dus niet de BTW. maar de reguliere 14% voor zuinige auto's) heb ik in mijn boekhouding geboekt als verlaging van de autokosten, eveneens ten laste van privé. In de aangifte vul ik het saldo van privé in bij privé-opnames, exclusief de autobijtelling, want die wordt een paar regels lager apart ingevuld. De boekhouding heb ik vorig jaar door een boekhouder laten controleren en die had geen verbeteringen hiervoor. Door op deze manier te boeken en aan te geven kreeg ik een kloppende aangifte, zonder melding van verschil bij de fiscale-winstberekening.

Link naar reactie
  • 0

Ik had elders op het forum (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=29692) gezien dat de boeking voor de BTW correctie luidt:

Autokosten

Aan nog te betalen BTW

 

Daaruit had ik opgemaakt dat de correctie BTW ten laste van de winst komt. Redenatie is dan: je corrigeert de hoeveelheid BTW die je mag aftrekken als voorbelasting, waardoor je kosten dus hoger worden en je winst lager.

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik ben niet overtuigd, of ik snap het misschien nog niet. Wellicht dat iemand zoals onze zeer gewaardeerde Joost een inhoudelijke reactie kan toevoegen?

 

De vraag: kan de privé bijdrage van de BTW als kostenverhoging worden ingeboekt?

(Klinkt mij vreemd in de oren, maar ik ben benieuwd naar verdere reacties....)

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik ben niet overtuigd, of ik snap het misschien nog niet. Wellicht dat iemand zoals onze zeer gewaardeerde Joost een inhoudelijke reactie kan toevoegen?

 

De vraag: kan de privé bijdrage van de BTW als kostenverhoging worden ingeboekt?

(Klinkt mij vreemd in de oren, maar ik ben benieuwd naar verdere reacties....)

 

Ik heet geen Joost, but I'll give it a try!

 

Je kunt zowel argumenten tegen als voor bedenken, daar kom je niet uit.

Voor mij tellen 2 zaken:

Niet te verrekenen BTW is geen beperkte aftrekpost volgens Wet IB 2011.

Gelijkschakeling met rechtspersonen als de BV.

 

Al met al gewoon opnemen in de V&W.

 

Uit ruime ervaring weet ik dat de belastingdienst dit ook zo ziet, al zal dat niet voor iedere ambtenaar altijd meteen duidelijk zijn.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

@ido, jij neemt het dus ook op als autokosten? Iemand nog argumenten tegen?

 

Mijn eerste vraag staat nog open. Kan je verliesdeel uit een VOF in mindering brengen op je looninkomsten in box1, zodat over een lager bedrag IB wordt geheven? Ik dacht van wel, maar zoek bevestiging.

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog argumenten tegen?

 

Neen.

 

Mijn eerste vraag staat nog open. Kan je verliesdeel uit een VOF in mindering brengen op je looninkomsten in box1, zodat over een lager bedrag IB wordt geheven? Ik dacht van wel, maar zoek bevestiging.

 

Een fiscaal negatieve winst (= verlies) is gewoon negatief inkomen en drukt dus het fiscaal verzamelinkomen. Hierbij moet wel worden meegenomen dat het, zodra je geen recht meer hebt op de startersaftrek, om het verlies gaat dat ontstaat uit bedrijfsvoering. Negatief inkomen dat ontstaat door aftrek van de zelfstandigenaftrek is verrekenbaar met winst uit onderneming in toekomstige jaren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dit een oud topic is maar wil hier toch op inhaken.

Op dit mooie forum lees ik vaker dat de BTW-correctie op de bedrijfsauto als kosten worden geboekt. Alleen gebeurt dit volgens mij niet vaak en is deze regel volgens mij niet erg bekend. Zowel bij ondernemers als boekhouders.

In mijn speurtocht kom ik alleen onderstaand stukje tegen.

 

http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/autokosten/btw_auto_aftrekbaar_als_bedrijfskosten/NLTATEAR_EU030109/related

 

En daarin word verwezen naar onderstaande rechtspraak.

 

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2005:AT7203&keyword=AT+7203

 

Verder kan ik niets vinden bij de belastingdienst.

Hangt iedereen zijn onderbouwing dan op aan deze uitspraak ?

 

Mvg Navajiva

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hangt iedereen zijn onderbouwing dan op aan deze uitspraak ?

 

Ik zie niet dat deze rechtspraak de lading van de BTW casus dekt.

Maar ik heb volledig vertrouwen in de scherpzinnigheid en deskundigheid van Ido en ook dat Dennis hierin meegaatging.

 

Indien niet verrekend of verrekenbaar, mag BTW uiteraard als lasten (anti-baten ;)) aangemerkt worden.

 

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit dat met de btw op privegebruik telefoon?

Deze corrigeer ik altijd in kw 4. 10% corrigeer ik altijd.

Wanneer de telefoonkosten jaarlijks 100 euro zijn verminder ik dat met 10 euro.

De btw op die 10 euro betaal ik dan terug.

Maar de terugbetaalde btw mag als kosten opgevoerd worden?

 

Link naar reactie
  • 0

De auto is een bijzonder geval, omdat de wetgever daar het onderscheid heeft gemaakt in een IB met ook zijn IB-correctie (bijtelling=OPA) en in de OB met zijn OB-correcties.

 

Voor de telefoon (en anderen) volgt de BTW de Kostenposities. Dus aandeel kosten op Prive

is ook bijbehorend aandeel BTW op Prive.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.