• 0

Btw op horeca-kosten en bijbehorende issues

Goedendag,

 

Na enig speurwerk op dit forum en onder andere informatie van de belastingdienst is mij een en ander niet duidelijk hoe ik om moet gaan met de btw

 

Ik organiseer rondleidingen en begeleid af en toe journalisten voor toeristische informatie.

De opdrachtgevers zijn vnl. bedrijven. Voor de groepen en journalisten betaal ik de horeca en trek dan alle btw hiervan af.

Ik heb begrepen dat dit mogelijk is o.b.v het feit dat dit niet voor mij als ondernemer is en ook niet voor personeel.

Klopt dit?

Deze kosten bereken ik door aan de opdrachtgevers en zet ik gespecificeerd op de rekening. In eerste instantie deed ik hierover en over mijn tarief btw berekenen en zo berekende ik de btw. Echter na het lezen van het stukje van doorlopende posten op de site van de belastingdienst ben ik gaan twijfelen. Aangezien ik namens de opdrachtgever de kosten betaal, heb ik nu zonder extra btw doorberekend.

Dus wat is nu in mijn geval de juiste wijze?

Tenslotte schrijf ik ook weleens een artikel voor een vakblad en geef ik soms lezingen bij bedrijven en verenigingen. Geldt de btw-vrijstelling niet voor de diensten die ik in dit kader verricht, aangezien ik geen journalist ben en geen lerares?

 

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen verschaffen

Mvg

 

Pol

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit klinkt in mijn oren toch als reishandelingen, waarbij dus de reisbureauregeling van toepassing zal zijn (dat is een marge-regeling, zoals je hopelijk weet).

 

Hoe dan ook: de BTW op horeca-uitgaven mag je sowieso niet terugvragen/verrekenen.

 

Het schrijven van (journalistieke) artikelen is inderdaad vrij van BTW. Of je wel/niet een opgeleide journalist bent, maakt geen verschil.

Het geven van lezingen zal mijns inziens niet vrij van BTW zijn, gezien dit niet op zal gaan in een vrijgestelde (hoofd-)prestatie in jouw geval.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pol,

 

Er is geen sprake van een doorlopende post. In jouw geval schiet je de rekening van het restaurant voor en breng je deze kosten daarna in rekening aan je afnemers. Bij een doorlopende post betaal je de kosten op naam en voor rekening van een ander.

 

De btw op horecakosten die je voorschiet, mag je niet zelf aftrekken. Omdat je wel btw aan je opdrachtgevers berekent, maar de btw niet af kan trekken, leidt dit tot een stapeling van btw. Je kunt per brief aan de inspecteur van je belastingkantoor een verzoek indienen om een regeling hiervoor te treffen.

 

Het schrijven van een artikel voor een vakblad is onder bepaalde voorwaarden voor de btw vrijgesteld. Dit geldt ook voor het geven van lezingen, hier gelden wel andere voorwaarden voor. Er is geen sprake van vrijstelling als de lezingen worden gegeven in opdracht van een bedrijf.

 

Het is moeilijk te bepalen of de reisbureauregeling hier van toepassing is. Daarvoor kun je beter even bellen met 0800-0543.

 

Met vriendelijke groet,

 

Maartje

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pol,

 

Op basis van de info die je geeft kunnen we niet definitief beoordelen of de reisbureauregeling van toepassing is (en of het bovenstaande antwoord van Peter dus juist en volledig is). Wil je uitsluitsel over je vraag, bel ons dan even (0800-0543). We kunnen je situatie dan beter beoordelen aan de hand van aanvullende informatie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Ik zit nog steeds met de btw op de horecarekeningen.

Ik heb net artikel 15, lid 5 van de OB gelezen en aangezien ik niet de eindverbruiker ben en in principe de klanten en/of journalisten de gebruikers zijn, kan ik toch de btw aftrekken? Ik zie dit toch als wederverkoop, aangezien ik dit ook weleens in een arrangement verkoop. In Belgie mag je de btw op horeca wel aftrekken, indien de kosten worden gemaakt in het kader van een publicitair evenement of indien de kosten worden gemaakt ter ondersteuning van de verkoop. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

 

mvg Pol

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de kwaadste niet, dus ik copy-paste het beruchte artikel 15 lid 5 Wet Omzetbelasting even:

 

5. Geen aftrek vindt plaats van belasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-, café-, restaurant-, pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden.

 

Het woord 'eindgebruiker' komt in dit artikel niet voor. Als je btw op horeca-uitgaven toch wil aftrekken, beroep je je dus op jouw interpretatie van de bedoeling van de Wet Omzetbelasting, en niet op de wet zelf. Dat is tof en kan hele leuke discussies opleveren, maar - zeker bij de Omzetbelasting - zelden ook daadwerkelijk aftrekrecht.

 

De reisbureauregeling, daar ben ik niet zo goed in thuis. Misschien kun je die toepassen, misschien levert die wat op. De Belastingdienstwebcaremedewerker raadt je aan om de Belastingtelefoon te bellen om 'uitsluitsel' te krijgen. Stan doet ongetwijfeld zijn best, maar je kan aan informatie van de Belastingtelefoon geen rechten ontlenen. Als je uitsluitsel wil, schrijf je een brief. Met een postzegel.

 

De btw in de hele EU is gebaseerd op een richtlijn van de Europese Unie. In principe zou de btw in de hele EU dus hetzelfde moeten werken, maar he, het is de EU, dus de lijst met uitzonderingen is best omvangrijk. Het is zeer goed mogelijk dat in die uitzonderingen staat dat landen (of zelfs enkel België) mogen toestaan dat btw op horeca-uitgaven wordt afgetrokken.

 

Een andere optie is natuurlijk dat artikel 15 lid 5 helemaal geen basis heeft in de btw-richtlijn. In dat geval kun je je op de richtiljn beroepen en de btw gewoon aftrekken. Maar ik durf er best een mooie horeca-uitgave onder te verwedden dat dat niet het geval is.

Kortom, quod licet Iovi Belgi, non licet bovi Batavii (ja mijn Latijn is wat roestig)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.