HL op het Digitale Ondernemersplein: hoe staat het met de plannen?

Aanbevolen berichten

Ik mis wel eens wat, volgens mij, maar wie kunnen dat zien en waar is dat dan te vinden? Ik verwacht daar natuurlijk hele spectaculaire dingen van ;)

Als je niet ingelogd bent dan zijn de forums Off topic en Over Higherlevel niet zichtbaar. De mensen die alleen lezen en niet ingelogd zijn worden dan niet lastig gevallen met allemaal offtopic gebabbel en interne discussies.

 

Nog belangrijker: de stamtafel staat voor nieuwe leden standaard uitgevinkt en zijn daarom niet zichtbaar op de homepage. De subfora zijn wel zichtbaar in en bereikbaar via de forumindex . Je moet als vers lid de optie zelf in je profiel aanzetten om het stamtafeltopics ook op de voorpagina te zien.

Dit is gedaan omdat veel nieuwe leden nogal geïmponeerd bleken van de soms felle interne HL discussies over bijvoorbeeld reuzen en kneuzen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Met functionaliteit gelijkend op die van HL om boards aan en uit te zetten door de gebruikers in het nieuwste berichten overzicht (home tabblad HL) kan elke ondernemer zo een eigen menu van interessante boards of subboards kiezen zonder toegang tot alle informatie te verliezen of te moeten kiezen voor forum A of B van de ene of andere ZBO.

 

Yep. Zelfbedieningsmenu of buffet-model. Alleen misschien wat minder diep weggestopt.

 

Een bestaande indeling is bv de matrix van branches en functies (beroepen). Ik weet dat ondernemers alle beroepen verenigen, maar de ene is wat meer geïnteresseerd in marketing en de ander meer in automatisering of administratie.

 

Maar voordat iedereen ideeën gaat spuien (is altijd goed om eens met een blanco blad opnieuw te beginnen, alleen al voor de gedachtenvorming) is het misschien zinnig na te gaan of deze discussie niet al lang loopt. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Hallo! en het Agentschap niet al lang nagedacht hebben over deze ontwikkeling...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Een andere manier om een blanco sheet in te vullen, is door te analyseren wie de fora bereiken en wat voor interactie er plaatsvindt met deze bezoekers. Dat is te vergelijken met de wenselijke situatie (kun je op allerlei manieren definiëren) en dan heb je een uitgangspunt voor beleid.

 

Ik heb bijvoorbeeld eens gekeken welke topics in de verschillende categorieën dit jaar geactiveerd zijn. Dan zie je dat het vooral administratieve en fiscale onderwerpen zijn die hoog scoren. Kan zijn omdat die het meest leven bij de doelgroep van dit forum, kan zijn dat er een wisselwerking is met het aanbod (je krijgt goeie antwoorden in deze categorie) en het kan dus ook zijn dat er een negatieve uitstraling is bij andere categorieën.

 

Je ziet tevens dat specifieke technostarter-onderwerpen als life science amper leven in de brouwerij brengen. Je ziet bovendien dat campagne-thema's (Agentschap NL gebruikt HL om bepaalde onderwerpen te pushen) niet aanslaan: Open Data bijvoorbeeld. Maar hot topics zoals Wat Vind Je Van Mijn ... of Herrie in de Zaak brengen wel leven in de brouwerij. Effect van push versus pull.

 

Een paar kanttekeningen: ik heb slechts gekeken of een topic geactiveerd is sinds 1 januari: niet hoeveel berichten er geplaatst zijn (actieve deelname) en hoe vaak berichten bekeken (passieve deelname) zijn. Verder is deze telling afhankelijk van de manier waarop berichten toegewezen zijn aan categorieën. Dat is toch best rommelig. Er zijn bv twee categorieën over Automatisering en ICT. Welke kies je als topic-starter? Ook is het beheer wat slordig. In de categorie Administratie & Verzekeringen is bijvoorbeeld het topic Arbeidsongeschikheidsverzekering vastgezet op een toppositie.

 

Hoe dan ook: als je het bereik en de interactiviteit van beide fora vergelijkt met een theoretische ideaal-situatie, dan heb je goeie handvaten voor verder beleid - al dan niet als één forum.

Topic_Activiteit.thumb.jpg.624c061ddf96501fd02d06ccec40ed45.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het is eigenlijk van de gekke dat we voortdurend studenten weren van het forum als je ook aparte categories kan maken voor studentenvragen en zelfs studie-onderzoek, gewoon aanvinkbaar voor ondernemers die geen bezwaar hebben om vragen te beantwoorden of mee te werken aan onderzoek.

 

Op zich een raak punt Twa, idem voor een apart (al dan niet besloten) board waar adviseurs vragen kunnen stellen aan collega's ten behoeve van hun eigen relaties en kennis kunnen delen. Iets wat we op HL (helaas vind ik, maar I was outvoted) niet toestaan, maar waar op Hallo recent wel instemmend op is gereageerd.

 

De primaire scope op de (startende, innoverende en/of groeiende) ondernemer kan ook wat mij betreft bewaakt worden door de doelgroepen boards voor studenten of adviseurs duidelijk te scheiden en leden zelf de keuze te geven daar wel of niet aan deel of kennis van te nemen. Technisch is dat goed mogelijk, zie ook de (mede op jouw initiatief) geïntroduceerde stamtafel die bijvoorbeeld niet voor iedereen zichtbaar is en het site-beoordeling board wat zelf aan- en uitgevinkt kan worden

 

Er zit iets in de InnoSquad pijplijn wat een studentenboard op Higherlevel wel eens heel interessant zou kunnen maken voor zowel Higherlevel als studenten (studentondernemers).

Kan het alleen vanwege de betrokkenheid van andere partijen (onderwijsinstellingen) nog even niet publiek bespreken omdat we nog in de fase van afspraken uitwerken zitten.

Link naar reactie
Ook is het beheer wat slordig. In de categorie Administratie & Verzekeringen is bijvoorbeeld het topic Arbeidsongeschikheidsverzekering vastgezet op een toppositie.

Dat is geen slordig beheer, maar een bewuste keuze. Er zijn nog 5 andere sticky topics in dat board, een paar overigens beduidend gedateerder en minder frequent gelezen dan dit topic, met ruim 82.000 views.

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Dat is geen slordig beheer, maar een bewuste keuze.

 

Dat dacht ik al en daarom noemde ik het ook. Zo zie je weer dat zelfs oppervlakkige analyses verhelderend zijn over de dynamiek op zo'n forum.

 

Ik veronderstel dat de meeste bezoekers van ook dit topic binnenkomen via de zoekmachines, en niet via de forum-categorie. Het instrument stickyness is dus niet bijzonder effectief. Desondanks zijn er wellicht bezoekers die een bijzondere belangstelling voor een specifieke categorie hebben (Administratie & Verzekeringen) en die worden dan steevast geconfronteerd met onderwerpen die volgens de beheerder speciaal onder de aandacht gebracht moeten worden.

 

In dit geval Arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

Wat mij nou intrigeert is: versterkt dat de autoriteit van dit forum op dat betreffende zoekwoord? Is hetzelfde te doen met andere woorden die passen bij het doel van dit forum?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
en die worden dan steevast geconfronteerd met onderwerpen die volgens de beheerder speciaal onder de aandacht gebracht moeten worden.

De meeste topics worden niet sticky gemaakt om ze speciaal onder de aandacht te brengen, maar om topics waar veel vragen over gesteld worden/werden makkelijk vindbaar te maken. Niet alleen voor leden, maar ook voor de personen die die betreffende topics regelmatig lezen en updaten, zoals in mijn geval het AOV topic.

 

Als het in een nieuw forum mogelijk wordt om zelf een soort persoonlijke "favorietenlijst" aan te maken, kan een deel van de sticky topics weer unsticky worden gemaakt.

 

[EDIT: die optie blijkt er dus zelfs al te zijn (dank voor de tip Jeroen, na 7 jaar HL lid weer wat geleerd :-[ ;) : je kunt je abonneren op topics en deze bookmarken. Op de homepage heb je dan de optie om alleen je bookmark-topics te tonen, en als het goed is kun je je dan ook weer on-abonneren, scheelt een hoop mail en PM)

 

We zouden dan de sticky topics kunnen beperken tot een goede FAQ over administratie en een goede FAQ over verzekeringen.

 

Initiatieven tot FAQ opzet zijn in het verleden besproken, maar sneuvelden over het algemeen weer omdat niemand het initiatief nam tot het schrijven en vooral onderhouden van zo'n topic. Op een nieuw forum zou een goede FAQ met een Wiki-achtige opzet wat mij betreft ideaal zijn.

 

Wat mij nou intrigeert is: versterkt dat de autoriteit van dit forum op dat betreffende zoekwoord? Is hetzelfde te doen met andere woorden die passen bij het doel van dit forum?

Zou kunnen, maar ik weet niet of de forumindexen ook landingspagina's zijn bij bijvoorbeeld de huidige HL addwords-campagne.

Eerlijkheidshalve heeft Mikky alle forumbeheerders al een paar keer gevraagd om nog eens kritisch te kijken naar de trefwoorden per (sub)board, daar valt best nog iets in te verbeteren...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

ik denk dat je telling mogelijk ietwat vertekend is doordat je de periode v/a 1 jan tot nu hebt genomen. Traditioneel zullen fiscale onderwerpen en administratieve onderwerpen dan wat meer belangstelling krijgen. Kijk bv. naar het opvallend hoge aantal vragen over sluitende balans en vermogensvergelijking/winstsaldo.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.