• 0

Balans niet in evenwicht

Wat feiten:

In 2011 neemt mijn holding BV een deelneming in BV A, in die BV A zit een goodwill die mijn holding BV een positieve herwaarderingsreserve oplevert.

De aankoop van de aandelen/deelneming zorgt tevens voor een positief resultaat als financiële vaste activa. Bovenop de aankoopprijs waardeer ik het resultaat van de aandelenaankoop wat zorgt voor de boekwaarde van de deelneming.

In dat zelfde jaar 2011 wordt overigens wel verlies geleden door BV A.

In 2012 wordt er een flink verlies geleden doordat het veel minder gaat met de BV en de volledige Goodwill naar € 0,- wordt bijgesteld.

 

Als kleine holding BV wil ik nu mijn balans gaan opstellen voor 2012 maar ik loop vast op de onderdelen Financiële Vaste Activa en Eigen Vermogen.

 

1. Naar mijn mening daalt mijn EV per 31/12/12 met de volledige herwaarderingsreserve die ik in 2011 nog “verdiende” maar die in 2012 geheel verdampt.

Bovendien daalt het EV omdat ik ook mijn deel in het verlies van BV A als overige reserve in mindering van mijn Holding EV dien te brengen. Hierdoor wordt EV overigens negatief.

2. Naar mijn mening dient Financiële Vaste Activa bijgesteld te worden naar 0/nihil. Het verlies van de deelneming (mijn deel) dien ik in mindering te brengen op de waarde van de FVA van 31/12/11. Dit verlies is groter dan de huidige boekwaarde van de FVA en zodoende wil ik de huidige boekwaarde van de deelneming op 0 zetten.

 

Wanneer ik daarnaast de rest van de activa en passiva onderdelen toevoeg (redelijk eenvoudig) dan raakt mijn balans niet in evenwicht. Zeg maar rustig zeer uit evenwicht.

 

Zie ik iets over het hoofd? Hanteer ik verkeerde uitgangspunten? Is meer info nodig, laat gerust weten. Dank voor uw hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In 2011 neemt mijn holding BV een deelneming in BV A, in die BV A zit een goodwill die mijn holding BV een positieve herwaarderingsreserve oplevert.

 

Dag kans8

 

Kun je ons uitleggen waarom de goodwill in BV A leidt tot een herwaarderingsreserve in jouw BV?

Ik volg je nl. niet helemaal. Je koopt aandelen in BV A, waar die goodwill al inzit neem ik aan. De koopsom daarvoor is, ongeacht de nominale waarde per aandeel, de waarde van de deelneming zoals jij die activeert op jouw balans.

 

Waar komt dan die herwaarderingsreserve vandaan?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

mmm. Dit heeft vorig jaar mijn accountant zo opgenomen.

mijn holding heeft in 2011 een deelname gekocht en de andere BV heeft datzelfde jaar iets eerder dan ik een belang genomen waarbij agioreserve is ontstaan. Volgens de door mijn accountant opgestelde jaarrekening is zo de herwaarderingsreserve in mijn BV ontstaan door de goodwill in BV A, zo staat het omschreven in de jaarrekening van 2011.

was dat onzin van mijn (ex)accountant?

groet en bedankt

Link naar reactie
  • 0

aha, daar zit het in. Ik had al overeenstemming over de koopsom voordat de andere partij een belang in BV A nam.

Het belang van de derde partij, laat ik die even partij B noemen, werd 40%.

Kun je nu ook wat meer met mijn eerste vraagstelling of heb je meer info nodig?

groet

Link naar reactie
  • 0

verlies als volgt verwerkt:

 

Ten eerste het verlies van de deelneming afgetrokken van mijn beperkte winst uit mijn Holding BV. Hierna blijft netto resultaat over dat in de min zit. Dit bedrag gaat naar de overige reserve.

 

Hierna pak ik het EV van 31/12/11

-/- overige reserve (een minus van 2011 en een minus van 2012)

-/- de volledige herwaarderingsreserve (die ik jaar daarvoor nog toevoegde aan EV)

______________________________________________

Resultaat = EV 2012 dat in de min komt.

 

 

Hiernaast heb ik de Financiële VA volledig naar nihil gebracht. Deze stond in 2011 nog op de aanschafwaarde van de aandelen + het resultaat dat ik behaalde met de aankoop. Echter het verlies (mijn deel) van de deelneming was in 2012 groter dan de boekwaarde van 31/12/11, vandaar naar nihil.

Link naar reactie
  • 0

EV 2011         +53

Overige reserve 2012      -74 (verlies holding BV incl. verlies deelneming in BV A)

Herwaarderingsreserve   -83 (vorig jaar was ditzelfde bedrag “geplust”)

EV 2012         -104

 

Financiële VA 2011      +50 (aankoopprijs deelneming in BV A+ resultaat van aankoop)

Resultaat deelneming BV A 2012   > 50

Boekwaarde 2012      nihil/0

Link naar reactie
  • 0

Herwaarderingsreserve   -83 (vorig jaar was ditzelfde bedrag “geplust”)

 

Ik denk dat je even wat uurtjes moet inkopen bij een fiscalist/boekhouder die dit snapt.

 

Ik quote dit stukje even omdat ik al niet begrijp waarom je de HWR negatief op de balans zet. Als die vorig jaar op +83 en hij neemt nu af met 83 dan zou die op nul moeten staan op je balans..

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Klopt. HWR heb ik op nihil gezet. Ik heb in mijn voorbeeld getoond hoe ik aan EV2012 kom vandaar dat je een - voor de HWR ziet staan (+83 van 2011 -/- 83 van 2012;)

 

Financiële VA heb ik ook op nihil gezet.

 

Meer info nodig?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik heb nog even rustig de cijfers doorgenomen.

 

Wanneer ik de HWR gewoon waardeer op de waarde van 2011 EN aan de activa zijde de waarde van de deelneming (financiële VA) waardeer tegen "waarde 2011 - verlies van 2012" dan wordt de deelneming negatief EN is de balans in evenwicht (nadat ik alle andere posten aan activa en passiva zijde heb toegevoegd).

 

Mag ik een deelneming negatief waarderen op de balans? Of dien ik dat op een andere wijze op te nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ok.

De deelneming zet ik aan de activa zijde op 0 en aan de passiva zijde neem ik een voorziening op ter waarde van het negatieve bedrag. Dit is de boekwaarde van vorig jaar minus het verlies van dit jaar. Ik laat uiteraard het minteken dat voor het negatieve resultaat staat weg.

 

Verder laat ik aan de passiva zijde de HWR staan op de waarde waar deze vorig jaar ook stond.

Dat zou 'm dan moeten zijn toch? De balans is dan in evenwicht.

Link naar reactie
  • 0

ACTIVA

VASTE ACTIVA

Financiële vaste activa               -

Materiële vaste activa         4.994

VLOTTENDE ACTIVA

Vorderingen               23.941

Liquide middelen               14.511

 

Totaal activazijde               43.446

 

PASSIVA

EIGEN VERMOGEN

Geplaatst kapitaal               18.000

Herwaarderingsreserve               73.413

Overige reserve               -122.893

 

Voorzieningen               36.447

 

LANGLOPENDE SCHULDEN            29.357

 

KORTLOPENDE SCHULDEN            9.122

 

Totaal passivazijde               43.446

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Ik zie in jaarrekening Verlies/Winst van vorig jaar (opgesteld door accountant) dat de gehele HWR (in 1x) al vorig boekjaar vrijgevallen is.

Op dat moment was overigens de goodwill in de dochter nog niet afgewaardeerd.

groet

 

Link naar reactie
  • 0

nee, dat klopt dat is in 2011 gebeurd.

mijn vraag is puur informatief. Mag je een HWR op ieder willekeurig moment laten vrijvallen? Dat is eigenlijk de vraag. Die had ik beter direct zo kunnen stellen ;)

 

Willekeurig is inderdaad niet aan de orde. Vrijval is o.a. verplicht als

- het activum waarvoor de reserve gevormd is, in waarde daalt (zoals hier);

- de HWR wordt omgezet in kapitaal;

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.