• 0

Willekeurige afschrijvingen

Ik heb in 2011 een aantal investeringen gedaan die ik bij de belastingdienst toen heb opgegeven voor willekeurige afschrijving. Ik heb er in 2011 niets op afgeschreven. Over 2012 zal ik er ook niet op afschrijven. Moet ik deze investeringen dan weer op de aangifte IB 2012 opgeven onder het hoofdstuk willekeurige afschrijvingen net zoals in de iB aangifte 2011?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

in feite wel want je wijkt af van de standaard afschrijving. je kiest ervoor om willekeurig niets af te schrijven.

 

Grappig, hier denk ik ook wel eens over na. Soms is het fiscaal handiger om niet of veel minder af te schrijven op een bedrijfsmiddel. En volgens mij biedt de Wet IB 2001 daar ook mogelijkheden voor.

 

Art. 3.30 lid 2 wet IB 2001:

Het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend bedraagt op jaarbasis met betrekking tot goodwill ten hoogste 10% en met betrekking tot andere bedrijfsmiddelen ten hoogste 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.

 

Waarom zou je willekeurig afschrijven als je de afschrijving stelt op 0%? Dit valt immers binnen de marge die de wet geeft (ten hoogste 20%, dus minder mag - anders had de wetgever de woorden ten hoogste wel laten vervallen). De afschrijving zou zelfs negatief mogen zijn.

 

De Belastingdienst lijkt deze mening te delen. Zij stelt:

 

Willekeurig afschrijven betekent dat u naast de gewone afschrijving zelf bepaalt hoe en wanneer u een bedrijfsmiddel afschrijft.

 

De gewone afschrijving ligt dus ten hoogste op 20%. Alles wat daar boven komt is dus willekeurig. Alles wat daar onder zit (inclusief 0%) valt binnen de marge van de wet en zou dus niet willekeurig zijn en voor iedere ondernemer een optie zijn.

 

Hoe denken jullie hier over?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

0% is naar mijn mening ook willekeurig. 0% is in de meeste gevallen afwijkend van je reguliere afschrijvingen Het willekeurige zit in de mogelijkheid dit kunt doen en het jaar erop weer een andere afschrijving kunt toepassen. Normaliter moet je een bestendige gedragslijn aanhouden bij afschrijvingen en kun je niet zomaar (willekeurig) jaarlijks de afschrijvingen anders (hoger of lager) berekenen.

Link naar reactie
  • 0

0% is naar mijn mening ook willekeurig. 0% is in de meeste gevallen afwijkend van je reguliere afschrijvingen Het willekeurige zit in de mogelijkheid dit kunt doen en het jaar erop weer een andere afschrijving kunt toepassen. Normaliter moet je een bestendige gedragslijn aanhouden bij afschrijvingen en kun je niet zomaar (willekeurig) jaarlijks de afschrijvingen anders (hoger of lager) berekenen.

 

M.b.t. de bestendige gedragslijn, deze lijkt mijn in strijd met artikel 3.30 lid 1 wet IB 2001:

De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen), wordt jaarlijks gesteld op het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend.

 

Hier lees ik dat ieder jaar het percentage van de afschrijving vastgesteld dient te worden. Ik lees nergens dat de afschrijving ieder jaar hetzelfde dient te zijn. Sterker nog, als een bedrijfsmiddel in een jaar niet gebruikt is (eenmalige aanschaf van een lasapparaat dat je slechts af en toe nodig hebt, kun je je afvragen of je daarop überhaupt mag afschrijven in een jaar waarin je het apparaat niet gebruikt.

 

M.b.t. dat 0% willekeurig zou zijn omdat het in de meeste gevallen afwijkt van de reguliere afschrijvingen dan zou ieder percentage dat afwijkt van de standaard (welke standaard?) willekeurig zijn.

 

Let wel, ik weet het antwoord ook niet hoor ;D

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden.

Ik persoonlijk denk dat de wet ruimte biedt om jaarlijks een ander percentage toe te passen en dat dit percentage ook op 0% gesteld mag worden. Maar jurisprudentie op dit vlak is mij niet bekend vandaar mijn interesse naar jullie visie!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me wel vinden in je redenering. Daarbij, TS stelt niet te hebben afgeschreven. Als je in het geheel niet afschrijft is geen sprake van afschrijvingen dus ook niet van willekeurige.

 

Dan voldoe je inderdaad aan de bestendige gedragslijn. Maar botst het voeren van een bestendige gedragslijn m.b.t. afschrijvingen niet met de wet (art. 3.30 lid 1 wet IB 2001) die stelt dat jaarlijks moet vastgesteld worden wat wordt afgeschreven op een bedrijfsmiddel en dat de de afschrijving toe geschreven moet kunnen worden aan een bepaald kalenderjaar?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid... het betreft hier investeringen gedaan onder de tijdelijke regeling willekeurige afschrijvingen 2009-2011 om de economie te stimuleren. Gezien allerlei andere aftrekposten en een naar verhouding lage omzet heeft het voor mij meer zin de afschrijvingen op deze investeringen uit te stellen tot 2013. Ik verwacht dan een groot deel willekeurig af te schrijven. Op het IB 2011 formulier heb ik deze investeringen opgegeven voor willekeurige afschrijving. De belastingdienst is dus op de hoogte dat ik er in 2011 niets op heb afgeschreven. Volgens mij kan ik binnen de 'normale' afschrijvingstermijn van 5 jaar zelf bepalen in welke jaren ik wat voor bedrag afschrijf. Mijn vraag was of ik deze specifieke investeringen weer moet invullen op het IB 2012 formulier met een afschrijving van 0 over 2012, en met een boekwaarde die dan nog steeds gelijk staat aan de aanschafwaarde? Of ben ik dan dingen dubbel aan het doen?

Link naar reactie
  • 0

M.b.t. de bestendige gedragslijn, deze lijkt mijn in strijd met artikel 3.30 lid 1 wet IB 2001:

De afschrijving op goederen die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt (bedrijfsmiddelen), wordt jaarlijks gesteld op het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend.

 

Hier lees ik dat ieder jaar het percentage van de afschrijving vastgesteld dient te worden. Ik lees nergens dat de afschrijving ieder jaar hetzelfde dient te zijn.

Ik denk dat het onderdeel is van "goed koopmansgebruik" (art 3.25 voor de liefhebbers) dat je bij aanschaf van een activum bepaalt hoe je het wil gaan afschrijven. Dat mag lineair (elk jaar hetzelfde percentage), progressief, degressief, met een derdegraadsvergelijking en zelfs (naar mijn mening) op basis van het verbruik. Je moet echter wel kiezen, dit vastleggen in je administratie en je aan deze 'bestendige gedragslijn' houden.

Vervolgens komt artikel 3.30 om de hoek, dat zegt dat de afschrijving niet meer mag zjin dan 20% van de aanschafwaarde.

 

Als je volgens je eigen bestendige gedragslijn dus 25% af zou willen schrijven, zegt 3.30 dat je daar (fiscaal!) geen rekening mee mag houden, maar maximaal 20% mag afschrijven.

Als je volgens je bestendige gedragslijn 16% zou afschrijven, mag je dat fiscaal niet gaan ophogen naar 20%.

 

Dat gezegd hebbende, worden in mijn beleving 99% van alle activa 'gewoon' met 20% per jaar afgeschreven.

 

 

De regeling willekeurige afschrijving biedt je (let wel, mijn mening/interpretatie) de mogelijkheid om af te wijken van je eigen bestendige gedragslijn. Zo kun je dus zeggen "ik heb een machine aangeschaft die ik met 20% per jaar wil afschrijven. Maar de eerste twee jaar schrijf ik niks af, want mijn winst is zo beperkt dat ik die afschrijvingskosten liever ten laste van een later jaar breng."

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Op het IB 2011 formulier heb ik deze investeringen opgegeven voor willekeurige afschrijving.

Mijn vraag was of ik deze specifieke investeringen weer moet invullen op het IB 2012 formulier met een afschrijving van 0 over 2012, en met een boekwaarde die dan nog steeds gelijk staat aan de aanschafwaarde? Of ben ik dan dingen dubbel aan het doen?

 

Op je IB aangifte 2012 geef je alleen de investeringen aan die je in dat kalenderjaar hebt gedaan. Dus niet opnieuw de investeringen uit voorgaande jaren. M.i. volgt uit je balans en het ontbreken van afschrijvingskosten dat je op de investering van 2011 in 2012 niet hebt afgeschreven.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.