• 0

Hoe zorg ik voor mediaberichten en interviews?

Beste allemaal,

 

Ik ben reeds gestart met een nieuwe webwinkel in een nichemarkt en er is een vraag die altijd bij mij teruggekomen is, namelijk;

 

Hoe zorg ik er als jonge ondernemer voor dat er eens een interviewtje in de plaatselijke/regionale krant komt over mijn niche webwinkel die zeker een bepaalde doelgroep aanspreekt? Of dat ik eens genoemd ga worden op een grote ecommerce site zoals Sprout etc?

 

Ik heb de plaatselijke krant weleens benadert hierover maar kreeg toen te horen; Ja dit kan, maar dit kost dan x.xxx,- terwijl ze de webwinkel wel ontzettend interessant vonden etcetera. Gaat dit allemaal vanzelf? Of dien ik bepaalde bureau's te benaderen hiervoor die je aan de man brengen om het zomaar te zeggen,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik heb de plaatselijke krant weleens benadert hierover maar kreeg toen te horen; Ja dit kan, maar dit kost dan x.xxx,-

 

 

Wie heb je daar gebeld? De redactie of de advertentie-afdeling? Of is dat allemaal hetzelfde?

 

Er staat heel veel over free publicity op dit forum, hier bijvoorbeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Extra interessant zijn en dat niet onder stoelen of banken steken.

 

Redacties van Sprout en andere bladen zijn op dit forum actief. Vertel eens iets bijzonders over je bedrijf. Stel eens een vraag waaruit blijkt dat je innovatief bent. Flirt met de pers!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn daarvoor een aantal dingen die belangrijk zijn, daar heb ik al een hele tijd terug een column hier op HL over geschreven.

De essentie is namelijk altijd: is het een nieuwswaarde, al dan niet gemaakt.

 

"Jouw bedrijf interessant vinden", vinden ze altijd op het moment dat ze je een advertentie willen verkopen; jij vind toch ook elke prospect die jouw geld in het laatje brengt, interessant op enige manier?

 

Zoek altijd contact met een redacteur, niet met afdeling marketing. Probeer symphatie te vinden tussen jouw en de redacteur, waardoor je ook informeel eens kan bijpraten, zonder direct in de media te komen.

Link naar reactie
  • 1

Sorry voor de open deur, maar media vinden echt 'nieuws' interessant. En nieuws betekent dat de lancering van je webwinkel, of de 1000e koper, of de prijsuitreiking van een wedstrijd die je gehouden, hebt, of (zoals Romano gedaan heeft) een poging om in het Guiness book of Records te komen. Dus 1 specifiek moment waarop er iets bijzonders gebeurt. Niet een feit, maar een moment.

Dat moment is dan een aanleiding om jouw verhaal te doen. Bij de organisatie waar ik nu parttime werk hadden we vorige week dinsdag een evenement, en daar kwam veel media op af, ook de Sprout/FD/Metro die normaal niet snel komen. Dat komt omdat we een aantal bekende namen als spreker hadden (JP Balkenende), en een lancering. Hiermee hadden journalisten een aanleiding om een stuk over ons te schrijven.

 

Kan je zelf iets verzinnen wat je als 'nieuws' kan presenteren?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Maar als je voor anderen unieke teksten kunt maken, dan kun je dat toch ook voor jezelf? Je moet er alleen tijd voor vrij maken. Vorige week heb ik een persbericht over een foto tentoonstelling van mijzelf verstuurd. Harstikke moeilijk om jezelf te "verkopen". Resultaat van het persbericht is een drie koloms artikel + grote foto in de PZC afgelopen dinsdag en komende woensdag komt Omroep Zeeland mij interviewen. En nee, dat lukt niet altijd. Maar altijd proberen en niet opgeven! Als je werkelijk met iets onderscheidend bent pikken de media dat wel op.

Link naar reactie
  • 0

Maar als je voor anderen unieke teksten kunt maken, dan kun je dat toch ook voor jezelf? Je moet er alleen tijd voor vrij maken. Vorige week heb ik een persbericht over een foto tentoonstelling van mijzelf verstuurd. Harstikke moeilijk om jezelf te "verkopen". Resultaat van het persbericht is een drie koloms artikel + grote foto in de PZC afgelopen dinsdag en komende woensdag komt Omroep Zeeland mij interviewen. En nee, dat lukt niet altijd. Maar altijd proberen en niet opgeven! Als je werkelijk met iets onderscheidend bent pikken de media dat wel op.

 

Zou ik dat artikel mogen inzien voor een beetje inspiratie? En zijn er databases of iets dergelijks om deze artikelen naartoe te sturen? Heb namelijk geen idee wie ik hiervoor zou moeten benaderen.

Link naar reactie
  • 0

Zou ik dat artikel mogen inzien voor een beetje inspiratie?

 

Kijk eens voor inspiratie en de manier van schrijven naar de verschillende media waar je geplaatst wil worden. Dus neem de plaatselijke / regionale goed krant door. Bestudeer de schrijfwijze en pas daar je persbericht op aan. Ben inderdaad niet commercieel en grijp een uniek moment aan. De meeste zullen het stuk (gedeeltelijk) herschrijven maar soms wordt het ook 1 op 1 overgeplaatst indien het persbericht al op de juiste wijze is geschreven.

 

Hoe zorg ik er als jonge ondernemer voor dat er eens een interviewtje in de plaatselijke/regionale krant komt over mijn niche webwinkel die zeker een bepaalde doelgroep aanspreekt? Of dat ik eens genoemd ga worden op een grote ecommerce site zoals Sprout etc?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Of dat ik eens genoemd ga worden op een grote ecommerce site zoals Sprout etc?

 

Zitten daar je potentiële kopers? Wil je weleens aandacht voor je onderneming? Of mik je op linkautoriteit?

 

Mix van dat alles. Gaat mij om de bekendheid, dat mensen gaan zeggen; Goh wat een leuke winkel! En of dat nou bedrijven zijn (die kunnen ook bij mij afnemen of particulieren) maakt eigenlijk nieteens zo gek veel uit.

Link naar reactie
  • 0

Wat hier eerder al vermeld is, is dat het belangrijk is dat je in contact moet treden met de persoon die daadwerkelijk beslissingsbevoegdheid heeft of het artikel/persbericht zelf gaat plaatsen.

 

Persoonlijk, vind ik het proces voordat je contact gaat leggen om te vragen of ze het persbericht willen publiceren ook erg belangrijk. Is hij/zij actief op social media? Probeer eens persoonlijk contact te leggen en begin een gesprek (op basis van zijn berichten) over iets (hoeft niet eens relevant te zijn aan het persbericht).

 

Behalve dat het persbericht enige nieuwswaarde en iets unieks moet hebben, heb ik de ervaring dat je in de media er ook een streepje op voor hebt wanneer jij zelf ook interessant word gevonden in je vakgebied.

 

Bottomline: probeer niet alleen iets unieks te verwerken in je persbericht wat nieuwswaardig is, maar denk ook na over het contact leggen en je personal branding.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste W-Media,

 

wat hier voor mijn gevoel bij jou mist, is marktgevoel en wisselwerking. Je slaat een aantal stappen over met een omzetgedreven benadering. Lokaal kun je natuurlijk een hondenstepclubje beginnen, zo trek je één of twee avonden per week veel bekijks. Nieuwe initiatieven wekken doorgaans (brede) sympathie en met een enthousiast verhaal en herhaalde boodschap ben je al goed opweg. Natuurlijk wil de krant dan over jullie activiteiten schrijven en beland je makkelijk in tal van activiteitenagenda's.

 

Wat wil je met een lokale publicatie bereiken? En wat zou je met een landelijke publicatie op een business website willen uithalen? Hoe krijg je potentiële klanten die joggen of fietsen met honden zover, dat ze willen gaan steppen?

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. een foto en goede contactinformatie bij persberichten doet wonderen

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi Highio,

 

Dankjewel voor je reactie. Het gevoel voor de markt is er weldegelijk, alleen weet ik gewoonweg niet hoe je als ondernemer ervoor kunt zorgen dat je eens benadert wordt door een Sprout etcetera, dat soort dingen. Gelukkig heb ik al wat tips gekregen van mede leden hier waarvoor dank. Lokaal is hier vrij weinig te beleven (wonen afgelegen), maar we slaan het zeker niet over hoor. Zoals gezegd in het andere topic (niche webshop) is er binnenkort een zeer groot spektakel in een naastgelegen stad waar naar verwachting tussen de 50 en 100.000 mensen op af zullen komen. Ik ben al druk in de weer om ervoor te zorgen dat we hier een plekje kunnen krijgen met een kraam om ons product te promoten en tevens mensen kennis te laten maken met het product.

 

Wat bedoel je met een foto etc? Doel je op een pasfoto ofzo hier in mijn profiel?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hoe zorg ik er als jonge ondernemer voor dat er eens een interviewtje in de plaatselijke/regionale krant komt over mijn niche webwinkel die zeker een bepaalde doelgroep aanspreekt? Of dat ik eens genoemd ga worden op een grote ecommerce site zoals Sprout etc?

 

Je moet zorgen voor genoeg bloggers en journalisten in je netwerk. Dan gaat het daarna vanzelf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een webwinkel in een nichemarkt. Waarom wil je dan in het lokale sufferdje verschijnen?

 

Als jij weet wie jouw klanten zijn, ga dan kijken waar zij zitten. Lezen ze allemaal dat lokale sufferdje of zitten ook elders in het land? En in het geval van het laatste, kijk dan wat zij lezen. In dat magazine, krant of website wil je verschijnen.

 

Heb je geen nieuws, (een zoveelste webwinkel is nou eenmaal geen nieuws), adverteer dan gewoon. Als jouw klanten echt in dat ene medium kijken, dan zullen zij jouw webwinkel ook interessant vinden en ongetwijfeld wat bestellen. Dan haal je die investering van die advertentie er gemakkelijk uit.

 

Of zorg dat je echt iets unieks hebt of zorg voor iets spraakmakends/opvallends of een flinke stunt zoals:(Mod edit, ja, precies, jouw stunt te zien via jouw website, ook deze link verwijderd ivm spam)

Dan heb je de media niet eens nodig, omdat mensen het masaal zelf doorvertellen via twitter, facebook, linkedin enz...

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.