• 0

Spaanse Freelancer - consequenties?

Beste Higherlevel collega's,

 

Al sinds een aantal jaren kijk ik met grote regelmatig (oa ook via mijn account voor mijn emz)o p dit prachtige platform en vind in bijna alle gevallen wel een draadje waarmee ik geholpen ben!

 

Nu heb ik een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij en mijn compagnon kan helpen.

 

Het zit zo:

 

We zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een online concept waarbij het sluitstuk is de periodieke inzet van lokale Spaanse freelancers.

 

Nu zou ik in Nederland een Var verklaring vragen en een freelance overeenkomst opstellen om mijn bedrijf niet als werkgever aan te laten merken. Heeft iemand een idee hoe dat in de Spaanse context zou kunnen werken? Zijn bijv, de NL beginselen voor Winst uit onderneming ook Europees?

 

De opzet is, wellicht ten overvloede, om te voorkomen dat ons bedrijf als werkgever wordt aangemerkt. We willen niets anders dan periodiek op oproepbasis lokale Spanjaarden kunnen inzetten maar wel in de context van Business 2 Business blijven.

 

Alvast bedankt voor het meedenken,

 

Groeten, Niels

Succes cannot come from standstill men. Methods change and men must change with them - James cash Penny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Niels en Joost,

 

Ik ben zelf ook op zoek naar programmeurs uit Spanje die (daar) opdrachten kunnen uitvoeren. Kennen jullie of iemand anders de Spaanse equivalent van Freelance.nl? Tevens ben ook ik benieuwd naar de regelgeving hieromtrent. Ik heb begrepen dat net als in Nederland de duur van een opdracht mede bepalend is voor een eventueel fictief ondernemerschap.

 

Groeten,

Tom

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat uw - op freelance-basis - buitenlandse journalisten / schrijvers wilt inhuren en zich zorgen maakt over de kwalificatie van deze rechtsbetrekking voor de belastingen en / of de socialezekerheid.

 

Volgens mij is het inderdaad niet mogelijk om een VAR aan te vragen nu de freelancers niet belastinplichtig zijn in Nederland. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aanvraag_verklaring_arbeidsrelatie

 

Verder heeft Nederland ook geen belang bij het kwalificeren van de rechtsbetrekking als een dienstbetrekking omdat:

 

1. Nederland niet heffingsbevoegd is over de verstrekte beloningen. Zie Artikel 16 van het verdrag NL -SPA

Niet-zelfstandige arbeid :''Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 17, 19, 20 en 21 zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een van de Staten ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar"

2. Nederland tevens niet land is waar de desbetreffende persoon verzekerd dient te zijn. De toewijzingsregels van het internationale socialezekerheidsrecht volgen namelijk veelal die van het belastingrecht. Nu de buitenlandse freelancer woonachtig is in Spanje en aldaar zijn werkzaamheden verricht, is hij niet aan te merken als een werknemer / verzekeringsplichtige / premieplichtige voor de volks- en werknemersverzekeringen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Factaris,

 

De VAR-verklaring is er om van te voren "'zekerheid"" te hebben over de relatie tussen u (de opdrachtgever) en de zelfstandige (de opdrachtnemer). Een correcte en geldige VAR-verklaring kan er dan voor zorgdragen dat er geen sprake is van een inhoudingsplichtige/afdrachtsplichtige werkgever/werknemerrelatie.

 

De VAR-verlaring zegt niet iets over in welk land er (inkomsten)belasting verschuldigd is.

 

De zelfstandige vraagt de VAR-verklaring aan, niet u als opdrachtgever.

Ook een buitenlandse zelfstandige kan voor een NL-opdracht een verklaring verkrijgen over zijn zelfstandigheid a la de VAR-verklaring.

De Belastingdienst te Heerlen kan u daar meer over vertellen.

 

Sterkte.

 

Hans van Dongen/22-6-2013

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst te Heerlen kan u daar meer over vertellen.

 

Even voor de volledigheid: Hans doelt op het Kantoor Buitenland van de Belastingdienst dat te Heerlen is gevestigd.

 

 

Belastingdienst / Limburg kantoor Buitenland

Kloosterweg 22

Postbus 2865

6401 DJ Heerlen

Tel: (055) 538 53 85

Telefoon vanuit het buitenland: +31 555 38 53 85

Openingstijden: maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur, vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.