• 0

Oprichten bedrijf, maar hoe precies?

Ik wil samen met een compagnon van me een bedrijf opstarten.

Nu is dit niet moeilijk alleen ik heb een speciale vraag.

Ik wil namelijk met mijn naam niet op het kvk uitreksel staan.

Nu vragen jullie je af, waarom niet? en ben je crimineel of zo?

Nee het gaat puur om het netwerk dat ik heb. Ik ben namelijk al jaren werkzaam in mijn branche en als ik zelf een bedrijf op zou richten dan zou het kunnen dat sommige relaties het niet op prijs zouden stellen dat ik ook iets voor mezelf begon, dus wil ik mijn naam er niet aan verbinden. Tenminste ik wil me er best aan verbinden maar als ik een contract met een bedrijf aanga dan moet mijn naam niet op het kvk uitreksel staan. Nu weet ik dat er bepaalde constructies mogelijk zijn, echter moeten de kosten hiervoor niet de pan uit rijzen. Kan iemand mij een goed advies geven?

 

Mvg, Forum Romanum

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent niet in alle gevallen verplicht tot inschrijving in het handelsregister. Vrije beroepen en maatschappen hoeven zich bijvoorbeeld niet in te schrijven. Kijk voor de lijst van beroepen die van inschrijving zijn uitgezonderd op de volgende site van de Kamer van Koophandel: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=44356&sectieID=5.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

maar ons nieuwe bedrijfje zal niet vallen onder vrije beroepen, wij zullen in de IT branche gaan zitten, dus zaken zoals hardware verkoop, IT services, software ontwikkeling etc. Dus inschrijven is denk ik wel noodzakelijk.

 

Tevens moeten wij bij bepaalde relaties een kvk uitreksel kunnen tonen anders zal het niet gaan lukken verder zaken met ze te doen.

Link naar reactie
  • 0

maar ons nieuwe bedrijfje zal niet vallen onder vrije beroepen, wij zullen in de IT branche gaan zitten, dus zaken zoals hardware verkoop, IT services, software ontwikkeling etc. Dus inschrijven is denk ik wel noodzakelijk.

 

Tevens moeten wij bij bepaalde relaties een kvk uitreksel kunnen tonen anders zal het niet gaan lukken verder zaken met ze te doen.

Dan moet je het toch gaan zoeken in een BV, waarbij niet jij maar je compagnon als bevoegde bestuurder wordt ingeschreven. Een CV behoort ook tot de mogelijkheden, maar alsdan misbruik je eigenlijk de rechtvorm. Een cv kent minimaal 1 beherende vennoot die ook als zodanig in het Handelsregister wordt vermeld en minimaal 1 stille vennoot - de commanditaire vennoot. Deze wordt niet in het register opgenomen. De laatste mag echter geen rechtshandelingen verrichten namens de vennootschap. Doet hij dat toch dan treedt hij uit de anonimiteit en wordt die een gewone vennoot. Het risico is dat je met een CV op glad ijs begeeft zodra de comanditaire vennoot gaat handelen voor en namens de vennootschap. Persoonlijk zou ik opteren voor de BV-optie waarbij alleen jouw compagnon als bestuurder wordt ingeschreven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag ook een stichting (of een andere rechtspersoon) eigenaar zijn van aandelen in een BV. Richt een stichting op, benoem 3 onafhankelijke bestuurders. Geef de stichting je geld voor de storting in het aandelenkapitaal en zij worden aandeelhouder.

 

Een paar problemen: Bestuurders van een stchting zijn in princiepe de baas. Zelf heb ik al enkele malen meegemaakt dat de bestuurders er met een stichting vandoor gingen en daar kan je niets tegen doen. Tweede probleem is dat het lastig kan zijn om je wist aan jezelf uit te keren. Derde probleem is dat je erg ingewikkeld bezig bent en veel geld kwijt bent aan juristen, bestuurders en boekhouders.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

nou nils, dit is dus ook de enige contructie die ik in gedachte had, alleen inderdaad rijzen de kosten dan uit de pan.

 

op deze manier is dus een rechtspersoon eigenaar van de aandelen. moet dit per sé in de vorm met bv en dan stichting als aandeelhouders of kan het met nog meer vormen van andere rechtspersonen?

 

en wat denk je van een maatschap wat vroeger altijd bij boeren werd gebruikt, kan daar iets mee gedaan worden?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een maatschap niet mogelijk in dit geval.

 

Als ik me niet vergis, kan een maatschap bijvoorbeeld een tandartsenpraktijk zijn waar meerdere tandartsen werken die samen het maatschap vormen als geheel, elk individueel. Of inderdaad het voorbeeld van de boeren wat je noemt.

 

In dit geval wordt je naam ook geregistreerd voor zover ik weet.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een maatschap niet mogelijk in dit geval.

Waarom niet? Een maatschap is misschien niet de meest voor de hand liggende vorm, maar niet onmogelijk. Maar omdat kennelijk wel een inschrijvingsbehoefte bestaat, ForumRomanum echter buiten het register wenst te blijven, ligt een BV meer voor de hand.

 

In dit geval wordt je naam ook geregistreerd voor zover ik weet.

Nee, zoals ik hierboven al heb opgemerkt kent een maatschap geen inschrijvingsverplichting.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

en als wij nu een maatschap oprichten, even los van het bovenstaande verhaal nu.....

 

zou dat kunnen, vallen wij dan onder vrije beroepsbeoefenaars? artsen, accountants etc vallen hieronder, en als wij als programmeur en creative designer te werk gaan dan zijn wij toch ook beroepsbeoefenaars.

 

hoeven wij dan niet in te schrijven bij het kvk en hoe zit het als wij opdrachten doen voor klanten, kunnen wij die dan gewoon een factuur versturen uit naam van de maatschap en moeten we hier btw over betalen en komt er dus ook geen kvk uitreksel.

 

kan iemand mij wat duidelijk maken over de voor en nadelen van een maatschap?

Link naar reactie
  • 0

Kortom je wilt de strijd met de cncurrentie (netwerk) aangaan zonder je naam eraan te verbinden / bent bang dat jouw netwerk gaat napluizen wie er achter jouw bedrijf schuil gaat.

 

Dan rijst bij mij de vraag : Wie neemt de telefoon op, wie ondertekend als directeur de stukken en waarom ben je bang om je netwerk tegen de schenen te schoppen.

 

Zet je netwerk weer op scherp.

 

Als je een BV opricht is het in veel gevallen nog mogelijk om te achterhalen wie de "groot aandeelhouders" zijn : jouw naam. En als je een holding structuur op zou stellen kan dat in veel gevallen ook nog.

 

En je hoeft toch niet bij elke klant je kvk inschrijving te overhandigen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.