• 0

Cash against Document

Beste ondernemers,

 

Ik ben van plan om goederen per container vanuit het buitenland te importeren en nou geeft de verkoper mij de mogelijkheid om eerst 20% van tevoren te betalen en 80% per Cash against document. Dus dan kan ik de goederen pas vrij krijgen van de haven als ik voor de documenten betaal.

 

Nou is mijn vraag het volgende, Wat nou als er iets gebeurd met het schip op zee en ik heb nog niet die 80% betaald, moet ik dan alsnog voor die 80% betalen of ben ik vrij om er niet voor te betalen.

 

Verzending is per CNF/CFR

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
.Nou is mijn vraag het volgende, Wat nou als er iets gebeurd met het schip op zee en ik heb nog niet die 80% betaald, moet ik dan alsnog voor die 80% betalen of ben ik vrij om er niet voor te betalen

Jij moet betalen, de goederen zijn jouw risico geworden zodra ze in de haven van verscheping de scheepreling zijn gepasseerd, jij moet zelf zorgdragen voor de transportverzekering

 

(de reling wordt bij zeetransport letterlijk als grens voor risico overdacht gebruikt: als de goederen bij laden uit de kraan vallen in of op het schip, is dat jouw risico. Vallen de goederen in het water, dan hebben ze de reling nog niet gepasseerd, en is dat voor risico verkoper)

 

Het maakt overigens niet uit of de incoterm CNF (zonder verzekering) of CIF (met verzekering) is. CIF verplicht de verkoper alleen om op eigen kosten de meest minimale zeetransportverzekering af te sluiten ten behoeve van de koper. Moet jij een eventuele claim vervolgens zelf regelen met een buitenlandse, door verkoper geselecteerde, verzekeraar... CNF en zelf verzekeren is wat dat betreft veiliger en praktischer. Voor de risicoovergang maakt het ook niet uit: ook bij CIF gaat het risico over bij het passeren van de scheepsreling in de haven van verscheping.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert,

 

Maar is het niet zo dat bij een CAD betaling de verkoper de eigenaar van de goederen blijft totdat ik voor de documenten betaal.

Als er een ongeluk gebeurd op zee dan is het ongeluk gebeurd terwijl de verkoper nog steeds eigenaar van de goederen is.

 

bron: http://www.exportfinance.gov.au/Pages/Cashagainstdocuments.aspx#

 

Correct me if I am wrong, dit is de eerste keer dat ik importeer vandaar dat ik deze vraag stel.

Link naar reactie
  • 0

Het moment van lading is het moment van risico overdracht, dat staat los van overdracht van het eigendom: dat is hier namelijk het moment van betaling.

 

Vergelijk het met een levering met eigendomsvoorbehoud tot betaling: vanaf het moment dat er (op het schip) geleverd is staan/zijn goederen voor jou risico, ook al zijn ze nog niet jouw juridisch eigendom

 

cfr.gif

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Heren,

Kleine aanvulling per incoterms 2010 is het niet meer passeren reling maar vanaf het moment dat de goederen aanboord staan dit is zowel bij FOB als bij CIF/CFR van toepassing. Dit is om discussies over lading die op de reling valt en gedeeltelijk in het water valt te voorkomen!

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Wij verschepen al jaren met grote regelmaat containers vanuit China en India. Hierop is wel een goederenverzekering afgesloten. Het risico vanaf de verzendingshaven is immers van ons en de gevolgen bij calamiteiten zouden niet te overzien zijn.

 

Echter is de kans dat er iets gebeurt wel erg klein. Wij hebben in ieder geval nog nooit schade gehad in de 20 jaar dat we containers uit het verre oosten halen.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Kleine aanvulling per incoterms 2010 is het niet meer passeren reling maar vanaf het moment dat de goederen aanboord staan dit is zowel bij FOB als bij CIF/CFR van toepassing.

Dank voor de reuswaardige toelichting! Weer wat geleerd!

 

Dit is om discussies over lading die op de reling valt en gedeeltelijk in het water valt te voorkomen

...of als er geen reling gepasseerd wordt, zoals bij RO/RO.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Echter is de kans dat er iets gebeurt wel erg klein. Wij hebben in ieder geval nog nooit schade gehad in de 20 jaar dat we containers uit het verre oosten halen.

 

Dat jij in 20 jaar tijd nooit schade hebt gehad, wil niet zeggen dat de gemiddelde kans op transportschade klein is, hooguit dat jouw product een lage schadekans heeft en/of de wijze van laden/lossen en verschepen erg goed is ingericht. Of simpelweg geluk hebben uiteraard!

 

Ik heb lange tijd behandeling van complexe schades en topschades gedaan bij een risicotechnisch adviesbureau; na motorrijtuigen was transport de verzekering met de hoogste schadefrequentie. Ook was de gemiddelde omvang per claim erg hoog: als er schade is, is dat meestal ook fors.

 

Bij een paar klanten was ondanks uitstekende verpakking, stuwage en laad- en losprocedures regelmatig sprake van dikke pech. Ook herinner ik me een bedrijf dat papieren dozen fabriceerde voor de Scandinavische visverwerkende industrie waar keer op keer sprake bleek te zijn van niet waterdichte containers van een niet nader te noemen zeer grote Deense scheepstransporteur. Ik noem geen namen maer de kenners weten wel wie ik bedoel ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.