• 0

BTW terugvragen bij kassabonnen per 2013

Beste higherlevel leden,

 

Wederom heb ik jullie hulp nodig.

 

Mijn onderneming groeit enorm hard en eigenlijk te hard voor mijn ervaringsniveau. Dit is mijn eerste onderneming en zijn van 0 naar circa 15.000 euro omzet (met pakketten met waarde van 100 euro maximum) gegaan in iets meer dan drie maanden.

 

Ik was door mijn oude boekhouder in de veronderstelling dat ik ook over normale kassabonnen BTW kan terugkrijgen. Ik betaal uiteraard altijd per bank (pinnen) en nooit in cash. De bedragen die wij in lokale winkels uitgeven zijn vrij klein en varieren van 10 tot 60 euro per keer, echter momenteel zijn het bij elkaar toch aanzienlijke bedragen waarover ik graag de BTW terug wil hebben.

 

Nu zijn we van boekhouder veranderd en die zegt dat het bij 'een paar bonnetjes' inderdaad zo werkt echter wij hebben inmiddels een fors aantal kassabonnen en dat accepteerd de belastingdienst volgens hem niet. Het gaat om kleine winkels die ook geen factuur op naam aanbieden, om de situatie erger te maken dan het is heb ik veel van deze uitgaven met privérekening betaald daar ik nog geen zakelijke rekening had. Echter ik kan wel direct aantonen aan de hand van bestellijsten wat er per bestelling is meeverzonden en dús voor zakelijkgebruik is ingekocht.

 

Sinds begin 2013 is men naar mijn weten makkelijker geworden voor kassabonnen onder de 100 euro. Echter ik weet niet of ze dusdanig makkelijk geworden zijn dat ze mijn 'chaos' accepteren. Al met al gaat het in totaal toch om een paar honderd euro wat ik terug zou kunnen krijgen als het mag....

 

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? ;D ik stel het zeer op prijs!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De regel om btw te mogen verrekenen dat je een factuur/bon kunt overhandigen op naam van jouw bedrijf (enkele uitzonderingen zoals benzine daargelaten) en met zakelijk oogmerk.

 

Voldoe je hier niet aan dan mag je de btw niet aftrekken. Echter belastinginspecteurs zijn normale mensen. Gaat het om een paar bonnetjes, dan zal hij al snel coulant zijn. Daarom beperk het zoveel mogelijk (bv bij de Mediawarkt kun je een bon ook op naam laten zetten) en anders doe het zo goed mogelijk. Op volgorde van best naar slecht:

Factuur/bon op naam

Factuur/bon zonder naam maar waaruit het zakelijk karakter blijkt

Factuur/bon betaald vanaf de zakelijke rekening

Betaling vanaf zakelijke rekening zonder bon met zakelijk karakter.

Factuur/bon prive betaald en het zakelijk karakter is onduidelijk.

Geen factuur/bon

 

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Per 01-01-2013 is het voor ondernemers toegestaan om bij bedragen tot € 100,00 inclusief BTW een vereenvoudigde factuur te verstrekken. Op deze factuur wordt in ieder geval vermeld:

 

[*]de factuurdatum;

[*]naam en adresgegevens van de verkopende partij;

[*]welke goederen of diensten zijn geleverd;

[*]de btw.

 

Dit betekent dat een kassabon tot € 100,00 incl. BTW waarop deze gegevens staan vermeld kwalificeert als een vereenvoudigde factuur. Het is dan ook logisch dat deze factuur ook kwalificeert als facuur om in de voorbelasting mee te nemen. Immers, particulieren hebben niets aan een factuur dus voor hen hoeft er ook niets vereenvoudigt te worden - een handgeschreven vodje of zelfs helemaal geen bon volstaat al.

Ik denk dus dat zo'n kassabon wel degelijk voldoet aan de eisen van de voorbelasting. Wel zou ik ook dergelijke aanschaffen altijd pinnen van een zakelijke rekening - om discussie te voorkomen. En het product dient natuurlijk te voldoen aan de criteria om BTW af te mogen trekken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Per 01-01-2013 is het voor ondernemers toegestaan om bij bedragen tot € 100,00 inclusief BTW een vereenvoudigde factuur te verstrekken. Op deze factuur wordt in ieder geval vermeld:

 

[*]de factuurdatum;

[*]naam en adresgegevens van de verkopende partij;

[*]welke goederen of diensten zijn geleverd;

[*]de btw.

 

Dit betekent dat een kassabon tot € 100,00 incl. BTW waarop deze gegevens staan vermeld kwalificeert als een vereenvoudigde factuur. Het is dan ook logisch dat deze factuur ook kwalificeert als facuur om in de voorbelasting mee te nemen. Immers, particulieren hebben niets aan een factuur dus voor hen hoeft er ook niets vereenvoudigt te worden - een handgeschreven vodje of zelfs helemaal geen bon volstaat al.

Ik denk dus dat zo'n kassabon wel degelijk voldoet aan de eisen van de voorbelasting. Wel zou ik ook dergelijke aanschaffen altijd pinnen van een zakelijke rekening - om discussie te voorkomen. En het product dient natuurlijk te voldoen aan de criteria om BTW af te mogen trekken.

 

Dit is precies de reden waarom ik denk dat het wel toegestaan moet zijn om al mijn 'simpele' kassabonnen te gebruiken voor de voorbelasting. Daarnaast zijn bestellingen zéér specifiek dus kan ik eenvoudig aantonen dat de ingekochte producten wel degelijk voor mijn bedrijf waren.

Link naar reactie
  • 0

dat is het dus ook. Of valt je nieuwe boekhouder over het feit dat de regeling in 2012 nog niet bestond? Ik neem aan dat hij/zij dat jaar aan het afsluiten is nu.

 

groet

Joost

 

Dat zou heel goed kunnen, toch vind ik het verbazingwekkend dat hij dit dan niet vermeld.

 

Ik ben in ieder geval héél blij als ik die BTW als voorbelasting terug kan krijgen want al die kleine bedragen bij elkaar maken best een groot geheel.

 

Hoe doen de meeste bedrijven hier hun boekhouding? Zelf of via een boekhoudkantoor? Ik vind hun tarieven (65 tot 90 euro per uur) best wel fors gezien het hoge aantal boekingen dat ik heb - per pakket soms wel vier tot vijf bonnen. Ik ben bang dat de ongeveer 500 boekingen per maand via hun erg hoog in de kosten gaat lopen (hij gaf een voorbeeld waarin een medewerker 3 uur deed over 270 boekingen, dit zou voor mij dus ongeveer 750 euro per maand inhouden).

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HITC,

 

Wat je ook zou kunnen doen, als je in een bepaalde winkel heel vaak kleine zaken koopt, spreek met deze winkel af dat je hem 1x per maand een verzamellijst (excel) geeft met de kopiën van de bonnetjes en dat de winkel dan hier 1 factuur van maakt, dat is dan 1 boeking. Ik heb het in het verleden al gedaan dat de winkelier zelf de dubbels van de bonnetjes voor een klant verzamelde en zelf 1 factuur maakte 1x per periode.

 

Je zou kunnen samenwerken met een boekhoudkantoor waarbij jij zelf bepaalde boekingen doet, bijvoorbeeld verkoop en inkoop, en dat de boekhouder de rest doet, on-line bijvoorbeeld. Tevens zou een boekhouder met verschillende tarieven moeten werken, administratieve werkzaamheden rond de 45,- , en fiscale ronde de 70,- bijvoorbeeld etc. Niet elk soort werkzaamheid is even complex en daar zou men de prijs per uur op mogen aanpassen. Informeer hier eens na.

 

Tenslotte, ik hoor vaak dat een boekhouder duur zou zijn, maar als een boekhoudkantoor eerlijke tarieven hanteert en specificeert, denk ik dat de meeste gemiddelde kantoren helemaalniet zo duur zijn navenant de complexiteit van wetten en regels en eisen aan boekhoudsoftware, verplichte certificaten, boekhoudrecht, studieuren etc. Zoek het boekhoudkantoor dat qua grootte en service bij je past en zorg dat er heldere tarieven op tafel liggen waarover je eerlijk en open kunt spreken.

 

Succes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

(hij gaf een voorbeeld waarin een medewerker 3 uur deed over 270 boekingen, dit zou voor mij dus ongeveer 750 euro per maand inhouden).

 

 

270 boekingen in drie uur is een best tempo hoor. Zeer netjes, mits het ook accuraat gebeurt.

Met zoveel boekingen als jij hebt, moet je eens gaan kijken naar elektronisch boekhouden.

 

Laat sowieso de bankafschriften inlezen en zorg voor een koppeling tussen jouw facturatie en de boekhouding. Dat zal al een hoop werk schelen voor de boekhouder en jou dus kosten besparen (los van de initiële kosten om dit in te richten).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.