• 0

Personeel aannemen (werkgever worden)

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik aan het kijken of ik iemand aan ga nemen en op welke manier ik dit het beste zou kunnen doen. Het zou in eerste instantie gaan om een 0-uren-contract waarbij de werkenemer waarschijnlijk 0-10 uur per week zal werken. Als ze haar werk goed doet (werving is een van de taken), kan het aantal uren worden uitgebreid.

 

Naar aanleiding van wat zoekwerk kwam ik terecht bij payrolling. Dit klinkt ideaal, alles wordt uit handen genomen en je betaalt als bedrijf simpelweg een factuur voor de loonkosten, premies e.d. en natuurlijk de kosten van de payroller. Maar is dit in de praktijk nu veel duurder dan iemand in dienst nemen en enkel de loonadministratie uitbesteden? En wat zijn de nadelen?

 

Of is loonadministratie voor 1 personeelslid ook goed zelf te doen? Ik heb er op dit moment geen verstand van, kan me er uiteraard in verdiepen, maar volgens mij is het niet heel simpel.

 

Verder zoek ik een beetje ervaringen hoe mensen hun 1e personeelid aangenomen hebben, hoe zij het doen en waar je op moet letten en wat er zoal bij komt kijken. Ook qua verzekeringen. Mijn personeel zal voornamelijk vanuit huis werken en veelal onderweg zijn voor gesprekken met klanten. Zijn ze dan gedekt met hun eigen WA, ziektekosten en autoverzekering of moet ik hier als werkgever voor verzekerd zijn? (In geval van echt in dienst nemen dan dus ipv payroll)

 

De topics die ik hierover kan vinden zijn allemaal een aantal jaar oud en aangezien er in dit land nogal vaak dingen veranderen, ben ik toch maar een nieuw topic gestart.

 

Ik hoop dat mensen tips, ideen of ervaringen hebben voor me!

 

Groetjes,

Janneke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Momenteel ben ik aan het kijken of ik iemand aan ga nemen en op welke manier ik dit het beste zou kunnen doen. Het zou in eerste instantie gaan om een 0-uren-contract waarbij de werkenemer waarschijnlijk 0-10 uur per week zal werken. Als ze haar werk goed doet (werving is een van de taken), kan het aantal uren worden uitgebreid.

 

Nadeel van een 0-urencontract is dat je er maar drie maanden van profiteert. Na die drie maanden is er in principe een arbeidsovereenkomst met de omvang van het gemiddelde aantal uren van de drie voorgaande maanden. Dat is dus niet zo interessant.

 

Naar aanleiding van wat zoekwerk kwam ik terecht bij payrolling. Dit klinkt ideaal, alles wordt uit handen genomen en je betaalt als bedrijf simpelweg een factuur voor de loonkosten, premies e.d. en natuurlijk de kosten van de payroller. Maar is dit in de praktijk nu veel duurder dan iemand in dienst nemen en enkel de loonadministratie uitbesteden? En wat zijn de nadelen?

 

Payrolling kan in de praktijk veel duurder lijken, maar is dat veelal niet. Uit jouw mailadres vermoed ik dat het vermoedelijk over eenmedewerker in de gastouderopvang gaat. Die functie valt onder de CAO kinderopvang met bijbehorend pensioenfonds en andere bedrijfschapeigenregelingen. Het is best mogelijk dat je in dat geval zeker voordeliger uit kan komen met payrolling. Er ligt in ieder geval een voordeel in de indirecte kosten (verzuimverzekering, verzuimbegeleiding etc.) dat je geheel uitbesteed aan de payroller.

Sommige zaken moet je wel zelf regelen (RIE, werken naar ARBO-normen etc.). Maar bij zulke kleine organisaties is dat allemaal heel goed te overzien.

 

Of is loonadministratie voor 1 personeelslid ook goed zelf te doen? Ik heb er op dit moment geen verstand van, kan me er uiteraard in verdiepen, maar volgens mij is het niet heel simpel.

 

De loonadministratie is het probleem niet zo, al is het wel handig dat je weet wat je doet. Loonadministratie uitbesteden kost je ook geen vermogen. Werkgeverschap en wat daar bij komt kijken, dat is een veel groter punt waar aan gewerkt moet worden.

 

Verder zoek ik een beetje ervaringen hoe mensen hun 1e personeelid aangenomen hebben, hoe zij het doen en waar je op moet letten en wat er zoal bij komt kijken. Ook qua verzekeringen. Mijn personeel zal voornamelijk vanuit huis werken en veelal onderweg zijn voor gesprekken met klanten. Zijn ze dan gedekt met hun eigen WA, ziektekosten en autoverzekering of moet ik hier als werkgever voor verzekerd zijn? (In geval van echt in dienst nemen dan dus ipv payroll).

 

Dat is echt voor voor jouw verzekeringsadviseur. Maar in het algemeen is het jouw verantwoordelijkheid wat er in jouw tijd gebeurt. Je zult je dus adequaat moeten verzekeren en kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat jouw werknemers gedekt worden door hun eigen verzekering.

 

Realiseer je dat werkgeverschap een hele stap is en dat je daarin ook zult moeten groeien. Daar langzaam in groeien door eerst te beginnen met payrollen kan heel verstandig zijn. Maar werkgeverschap is vooral ook leuk en stelt je in staat om te groeien als ondernemer en als onderneming. Een werknemer heeft, als het goed is, een toegevoegde waarde. Als je die waarde optimaal weet te benutten dan is dat bevorderlijk voor jou en voor de werknemer.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nadeel van een 0-urencontract is dat je er maar drie maanden van profiteert. Na die drie maanden is er in principe een arbeidsovereenkomst met de omvang van het gemiddelde aantal uren van de drie voorgaande maanden. Dat is dus niet zo interessant.

 

Ik dacht dat het 6 maanden was, dacht dat gelezen te hebben, maar het is dus maar 3 maanden. Idee was namelijk om het daarna om te zetten naar een min-max contract bijvoorbeeld.

 

 

Payrolling kan in de praktijk veel duurder lijken, maar is dat veelal niet. Uit jouw mailadres vermoed ik dat het vermoedelijk over eenmedewerker in de gastouderopvang gaat. Die functie valt onder de CAO kinderopvang met bijbehorend pensioenfonds en andere bedrijfschapeigenregelingen. Het is best mogelijk dat je in dat geval zeker voordeliger uit kan komen met payrolling. Er ligt in ieder geval een voordeel in de indirecte kosten (verzuimverzekering, verzuimbegeleiding etc.) dat je geheel uitbesteed aan de payroller. Sommige zaken moet je wel zelf regelen (RIE, werken naar ARBO-normen etc.). Maar bij zulke kleine organisaties is dat allemaal heel goed te overzien.

 

Ik ben een gastouderbureau en het gaat dan om een bemiddelingsmedewerker die ik zou willen aannemen die gesprekken voert, voornamelijk bij de klanten thuis. Want de CAO kinderopvang geldt dan eigenlijk dus niet via payrolling begrijp ik? Ik las dat alleen het salaris/functie uit de cao wordt gehaald dan.

 

 

De loonadministratie is het probleem niet zo, al is het wel handig dat je weet wat je doet. Loonadministratie uitbesteden kost je ook geen vermogen. Werkgeverschap en wat daar bij komt kijken, dat is een veel groter punt waar aan gewerkt moet worden.

 

Aan wat voor kosten moet je dan denken bij het uitbesteden van de salarisadministratie? Mijn ouders hebben ook een bedrijf en personeel (en daar dus ook al wat vragen aan gesteld, maar zij betseden het uit, maar niet via payrolling) en zij betalen 100 euro per kwartaal, is dat een normaal tarief?

 

 

Dat is echt voor voor jouw verzekeringsadviseur. Maar in het algemeen is het jouw verantwoordelijkheid wat er in jouw tijd gebeurt. Je zult je dus adequaat moeten verzekeren en kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat jouw werknemers gedekt worden door hun eigen verzekering.

 

Realiseer je dat werkgeverschap een hele stap is en dat je daarin ook zult moeten groeien. Daar langzaam in groeien door eerst te beginnen met payrollen kan heel verstandig zijn. Maar werkgeverschap is vooral ook leuk en stelt je in staat om te groeien als ondernemer en als onderneming. Een werknemer heeft, als het goed is, een toegevoegde waarde. Als je die waarde optimaal weet te benutten dan is dat bevorderlijk voor jou en voor de werknemer.

 

Als werkgever zal ik nog een hoop moeten leren uiteraard, ik ben nu paar jaar zzp'er (eerst als gastouder en nu als gastouderbureau) en heb me nog niet eerder echt verdiept in personeel en alles wat daarbij komt kijken. Dus ben nu druk op zoek naar informatie en ervaringen. En omdat de basis nu gelegd is om te groeien, wil ik toch gaan kijken naar de mogelijkheden voor een werknemer.

 

Maar jij denkt dat payrolling dus een goede eerste stap zou kunnen zijn in mijn geval om daarna eventueel over te stappen naar in dienst nemen?

 

 

Succes!

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 1
Ook qua verzekeringen. Mijn personeel zal voornamelijk vanuit huis werken en veelal onderweg zijn voor gesprekken met klanten. Zijn ze dan gedekt met hun eigen WA, ziektekosten en autoverzekering of moet ik hier als werkgever voor verzekerd zijn? (In geval van echt in dienst nemen dan dus ipv payroll)

 

[*]Eigen WA: nee, dat is een particuliere dekking die uitdrukkelijk geen dekking biedt tijdens zakelijke activiteiten. Bovendien is dat alleen maar een dekking voor schade aan derden, jouw voornaamste risico is schade aan eigen personeel of eigendommen van personeel, en secundair dat zij schade aan derden/klanten veroorzaken. Dat alles verzeker je met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

 

[*]ziektekosten: ja binnen Nederland. Maar uiteraard niet jouw loondoorbetalingsrisico bij ziekte voor personeel in loondienst

 

[*]autoverzekering: ja en NEE. De autoverzekering dekt de schade, maar jij bent als werkgever verantwoordelijk voor alle onverzekerde schade tijdens zakelijk gebruik. Dit is bij een volledig casco ("all risks"") verzekerde auto nog wel te overzien, eigen risico en wat no claimverlies, maar bij auto's die niet all risks verzekerd zijn betaal jij de cascoschade, ook al is deze door de werknemer zelf veroorzaakt (onopzettelijk uiteraard). Daarnaast dien je - op grond van Arresten van de Hoge Raad - zorg de dragen voor de niet elders verzekerde letselschade en bijkomende kosten van de werknemer als deze zelf als berijder een ongeluk veroorzaakt. Deze "werkgeversaansprakelijkheid bestuurders motorrijtuigen" (WEGAM) kan soms ook op de auto zelf worden meeverzekerd als "Schade inzittenden"(SVI, niet te verwarren met "ongevallen inzittenden": dat is iets anders en hier totaal niet passend)

 

of moet ik hier als werkgever voor verzekerd zijn? (In geval van echt in dienst nemen dan dus ipv payroll)

Houdt er rekening mee dat jij ook als inlener van werknemers die in dienst zijn van het payrollbedrijf, bepaalde verplichtingen hebt, zoals de veiligheid van de werkplek (Arbo besluit). Het payrollbedrijf stuur niet aan, voert geen regie, dus jij bent als inlener op z'n minst medeverantwoordelijk, zo niet hoofdverantwoordelijk. Ook bij Payrolling is een eigen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en WEGAM of SVI geen overbodige luxe.

 

Los daarvan: als personen in jouw opdracht bij klanten op bezoek gaan en daar schade veroorzaken, dan is dat voor jouw risico, jij bent aansprakelijk richting klant. Of een werknemer rechtstreeks bij jou in dienst is of bij het payrollbedrijf is daarbij totaal niet relevant.

 

Dat is echt voor voor jouw verzekeringsadviseur.

Mee eens, mits die verzekeringsadviseur verstand heeft van zakelijke risico's en verzekeringen. Ieder zijn of haar vak.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Bedrijfsaansprakelijkheid heb ik uiteraard al, dat geldt dan ook voor een werknemer? Qua auto, het gaat niet om een auto van het bedrijf, maar een prive auto van de werknemer. Hoe werkt dat dan qua verzekering?

 

Wat betreft veiligheid van de werkplek, de werknemer kan gewoon thuis werken. Lijkt me niet dat ik bij mijn personeel thuis moet gaan kijken naar hun bureau en stoel etc.

Link naar reactie
  • 0
Bedrijfsaansprakelijkheid heb ik uiteraard al, dat geldt dan ook voor een werknemer?

Hangt van jouw huidige verzekering af. Een goede AVB dekt werkgeversaansprakelijkheid al standaard, de meeste ZZP-pakketten (uiteraard!) niet. Kwestie van op de polis of in de voorwaarden kijken. Bij twijfel verzekeraar of adviseur bellen

 

Qua auto, het gaat niet om een auto van het bedrijf, maar een prive auto van de werknemer. Hoe werkt dat dan qua verzekering?

Het bovenstaande geldt juist voor de verzekering van de werknemer zelf. Je kunt dit risico beperken:

[*]stel een cascodekking (all risks) verplicht. Je hoeft de meerkosten niet te compenseren: de € 0,19 per km bevat - als het op autokilometers betrekking heeft - afdoende compensatie voor een all risks verzekering

[*]zorg voor SVI of - beter nog - WEGAM verzekering voor jouw bedrijf

 

Wat betreft veiligheid van de werkplek, de werknemer kan gewoon thuis werken. Lijkt me niet dat ik bij mijn personeel thuis moet gaan kijken naar hun bureau en stoel etc.

De arbeidsomstandighedenwet/arbobesluit is op dit gebied voor thuiswerkers en flexwerkers versoepeld sinds juli 2012. E.e.a. neemt niet weg dat de werkgever nog steeds verantwoordelijk is is voor de deugdelijke inrichting en - belangrijker nog - aansprakelijk voor de schade als gevolg van een niet deugdelijke inrichting! Je bent verplicht je werknemers te informeren over de aan thuiswerk verbonden risico's en hoe dit te voorkomen/beperken.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat het 6 maanden was, dacht dat gelezen te hebben, maar het is dus maar 3 maanden. Idee was namelijk om het daarna om te zetten naar een min-max contract bijvoorbeeld.

 

Een min-max overeenkomst betekent dat er ook gewoon een arbeidsovereenkomst is met een bepaalde omvang. Payrolling geeft wat dat betreft heel veel meer flexibiliteit.

 

Ik ben een gastouderbureau en het gaat dan om een bemiddelingsmedewerker die ik zou willen aannemen die gesprekken voert, voornamelijk bij de klanten thuis. Want de CAO kinderopvang geldt dan eigenlijk dus niet via payrolling begrijp ik? Ik las dat alleen het salaris/functie uit de cao wordt gehaald dan.

 

Ook bij payrolling gewerkt met het loon uit de CAO (gelijke beloning voor gelijk werk). De winst zit het veelal in de achterliggende werkgeverspremies en de bedrijfschapseigenregelingen (bijvoorbeeld het pensioenfonds). En natuurlijk het afdekken van verzuimrisico.

 

Aan wat voor kosten moet je dan denken bij het uitbesteden van de salarisadministratie? Mijn ouders hebben ook een bedrijf en personeel (en daar dus ook al wat vragen aan gesteld, maar zij betseden het uit, maar niet via payrolling) en zij betalen 100 euro per kwartaal, is dat een normaal tarief?

 

Dat ligt er helemaal aan hoeveel werknemers er in dienst zijn. Vraag gewoon een paar offertes aan bij verschillende aanbieders van salarisadministratie.

 

 

Maar jij denkt dat payrolling dus een goede eerste stap zou kunnen zijn in mijn geval om daarna eventueel over te stappen naar in dienst nemen?

 

Ja, dat denk ik zeker. Je kunt redelijk zorgeloos kennis maken met het werkgeverschap zonder dat je meteen overal aan vast zit. Je kunt je dan helemaal richten op de relatie werkgever-werknemer zonder alle administratieve en een heel groot deel van de juridische rompslomp. En je kunt, mits op de juiste manier aangevlogen, op ieder moment gewoon de samenwerking stopzetten. Dat kan dus niet als je werknemers in loondienst hebt, dan moet je de rit uit zitten tot een bepaald moment in de tijd.

 

Mocht het allemaal bevallen en mocht het goedkoper zijn dan kun je na een bepaalde periode altijd besluiten om een rechtstreeks dienstverband aan te gaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nou, we hebben hier even een berekening gemaakt naar aanleiding van twee tarieven van payroll-bedrijven en zoals we het nu hebben, scheelt het gewoon ruim 400 euro per maand... Dat is wel erg veel voor 10 uurtjes per week. Wat missen we?

 

Gerekend met een brutoloon van € 567,22 per maand (10 uur per week, CAO kinderopvang)

 

Payroll tarief is 1,75 en daarop komt nog btw, waardoor we op factor 2,12 uitkomen.

€ 567,22 x 2,12 = € 1202,51

 

Dan de berekening zonder payroll:

[*] Premie WW-AWF à 1,7% -> € 9,64

[*] Premie WW-Ufo à 0,78% -> € 4,42

[*] Basispremie WAO à 4,65% -> € 26,38

[*] WGA à 0,47% -> € 2,67

[*] Premie Sectorfonds à 2,12% -> € 11,87

[*] ZVW à 7,75% -> 43,40

[*] Vakantiegeld à 8% -> 45,38

[*] Pensioenpremie à € 61,95 (berekend met formule van het pensoeinfonds)

 

Totaal: € 205,71

 

€ 567,22 + € 205,71 = € 772,93 (=factor 1,35 ongeveer)

 

Verschil van € 429.58 met de payroll-constructie...

 

Misschien doe ik het helemaal verkeerd, maar we hebben alles uitgezocht gister en volgens mij hebben we zo aardig de bedragen die de werkgever maandelijks betaalt bij elkaar, toch?

 

En dan nog een vraagje: de uitkering bij ziekte, dat zit toch al in die verzekeringen die je aan de Belasting betaalt? Of in ieder geval, dat begrepen we eruit...

 

Nouja, dan komt er eventueel wat bij voor iemand die de loonadministratie doet, tenzij ik het zelf ga doen, dat weet ik nog niet. Maargoed, dat is geen 400 euro per maand :)

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik iets, maar de BTW meerekenen lijkt me niet de juiste manier... Die krijg je toch terug?

Niet zo gek dat je veel duurder uitkomt, lijkt me. ;)

 

Kinderopvang is BTW vrijgesteld. De BTW werkt dus kostprijsverhogend en kan dus niet teruggevraagd worden. Ben ik in mijn vorige post helemaal niet op ingegaan...

 

@Okido-: Ik heb overdag niet zoveel tijd, maar kom er eind van de dag even bij je op terug!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik iets, maar de BTW meerekenen lijkt me niet de juiste manier... Die krijg je toch terug?

Niet zo gek dat je veel duurder uitkomt, lijkt me. ;)

 

Wat Dennis zegt inderdaad, ik ben vrijgesteld, dus krijg het niet terug, dus moet het gewoon meerekenen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik iets, maar de BTW meerekenen lijkt me niet de juiste manier... Die krijg je toch terug?

Niet zo gek dat je veel duurder uitkomt, lijkt me. ;)

 

Wat Dennis zegt inderdaad, ik ben vrijgesteld, dus krijg het niet terug, dus moet het gewoon meerekenen.

 

Ah, vandaar, ik miste dus inderdaad iets... ;D

 

Verder zou ik naast sec de kosten ook de risico's (ziekte etc.) goed in kaart brengen. Plus de tijd die je aan administratieve zaken etc. kwijt bent als je het zelf doet. Mijn ervaring is dat de marges van payroll bedrijven niet heel hoog zijn, ze moeten het echt van de massa hebben, dus het grote verschil zou (naast BTW) verklaarbaar moeten zijn... Wellicht kan Dennis eind van de dag helderheid verschaffen.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

Als mijn medewerker ziek wordt, kan ik het werk zelf doen als het moet. En de kosten worden, als ik het goed begrijp, gedekt door de premies die ik aan de Belastingdienst betaal, of nouja, de werknemer wordt dan door het UWV uitbetaald. Maar dat gedeelte was ons nog niet 100% duidelijk , dus als iemand daar meer over weet, dan graag. Ben zelf ondertussen ook aan het zoeken naar meer informatie en antwoorden over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 1

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Bruto maandloon € 567,22
7,75% zvw - 40,35
1,7% WW Awf - 8,85
2,12% sectorfonds - 11,04
4,65% basispremie - 24,21
0,47% Gediff. premie WGA - 2,45
13,58% Ouderdomspensioen - 58,45
8% reservering vakantierechten - 57,01
3,5% eindejaarsreservering - 26,94
5% opslag verzuimverzekering en arbo - 40,00
5,9% kort verzuim in de secotr - 42,50
kosten loonadministratie - 12,50
Totale kosten € 891,52

 

Daar komt bij dat je de werknemer weliswaar voor 10 uur in de week betaalt, maar ze zal geen 10 uur in de week werken.

De werknemer heeft op voltijdsbasis recht op 210 uur verlof en 7 doorbetaalde feestdagen. Dit komt neer op 33,25 dagen per jaar. Ze is voor 25% aangesteld, dus dat komt neer op 8,3 dagen per jaar voor deze werknemer. Per maand werkt de werknemer dus niet 43,33 uur (10 uur x 52 weken / 12 maanden) maar 37,97 uur. Je komt dus neer op (€ 891,52 / 37,97 uur =) € 23,48/uur. Dit is een omrekenfactor van (€ 23,48 / € 13,08 =) 1,8.

 

Nu terug naar payrolling. Ik vind de omrekenfactor aan de hoge kant en denk dat het in de markt wel wat scherper moet kunnen. Het is immers crisis en ieder klant is welkom. Een omrekenfactor van 1,65 zou mogelijk moeten zijn. Daar komt 21% BTW bij, waardoor je op een uurprijs per gewerkt uur van (€ 13,08 x 1,65 x 1,21 =) € 26,11, waardoor de omrekenfactor komt op 2.

 

Nu gaan we de twee met elkaar vergelijken. Een contract voor 6 maanden voor 10 uur in de week kost je dus (6 x € 891,52 =) € 5.349,12. Hier koop je effectief 227,8 uren voor in ofwel een kostprijs van € 23,48/uur. Bij payrolling betaal je voor die 227,8 uur in totaal (227,8 x € 26,11 =) € 5.947,86. Het prijsverschil bedraagt dus € 99,79/maand. Voor die meerprijs koop je dus flexibiliteit: indien de werknemer werkt onder een uitzend-cao kan het uitzendbeding van toepassing verklaard worden, dat betekent dat jij in dat halve jaar de opdracht kunt intrekken en dat de kosten ophouden. Alles m.b.t. ziekte en verzuim en vrije daten is voor het risico van de payroller.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als mijn medewerker ziek wordt, kan ik het werk zelf doen als het moet. En de kosten worden, als ik het goed begrijp, gedekt door de premies die ik aan de Belastingdienst betaal, of nouja, de werknemer wordt dan door het UWV uitbetaald.

 

Helaas, die tijd is al lang geleden. De loondoorbetalingsplicht ligt bij de werkgever, bij jou dus. In mijn kostenberekening ben ik uitgegaan van een verzuimverzekering die na een bepaalde tijd de loonkosten over neemt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Dennis.

 

Hoe kom je aan de 5,9% kort verzuim? Als ik naar het bedrag kijk, zou dat neerkomen op ca. elke maand een halve dag ziek, oftewel om de maand een dag ziek, dat vind ik vrij veel.

 

Verder vraag ik me af waar je als werkgever de premies aan de Belastingdienst voor betaald als dit geen ziekte dekt?

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je aan de 5,9% kort verzuim? Als ik naar het bedrag kijk, zou dat neerkomen op ca. elke maand een halve dag ziek, oftewel om de maand een dag ziek, dat vind ik vrij veel.

 

Gemiddelde arbeidsverzuim in de sector over ik geloof 2011. Ik verzin het niet zelf ;)

 

Verder vraag ik me af waar je als werkgever de premies aan de Belastingdienst voor betaald als dit geen ziekte dekt?

 

Tja, welkom in ondernemend Nederland. Je betaalt van alles en nog wat en dat wordt allemaal gebruikt om de molen te laten draaien. Even een korte toelichting:

 

[*]zvw = loongerelateerde bijdrage voor de zorgverzekering (werkgeverslast);

[*]WW Awf = algemeen werkloosheidsfonds;

[*]Sectorfonds = werkloosheidsfonds voor de sector 35 (ondermeer kinderopvang), dit is de sectorpremie;

[*]Basispremie = vaste premie voor de voormalige WAO;

[*]Gedifferentieerde premie WGA = variabele premie per werkgever voor de voormalige WAO.

 

Dit deel betaal je, samen met de loonheffing, aan de Belastingdienst en heeft dus volledig te maken met de premies werknemersverzekeringen. Ziekteverzuim is geen werknemersrisico maar een werkgeversrisico en valt hier dus niet onder.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar hier lees ik dat die premies wel worden betaald hiervoor.. Ik snap het niet geloof ik ???

http://www.uwv.nl/werkgevers/ik_wil_meer_weten_over_verzekering_en_premies/index.aspx

 

Als je doorklikt op de eerste link kom je op deze pagina terecht. Hier staat bij dat de ziektewet wordt uitgevoerd door het UWV. Dat klopt, maar in de ziektewet staat opgenomen dat de werkgever de eerste twee jaar een loondoorbetalingsplicht heeft. Ik ja je niet vermoeien met de wet, maar hier wordt het door het UWV uitgelegd.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Oke, dus daar moet ik een verzekering voor afsluiten.

Je "moet" helemaal niets. Bij een inzet van 10 uur per week, een niet al te hoog salaris, indien geen CAO de vrijheid om zelf de loondoorbetaling bij ziekte te matigen tot max 70%, en in eerste instantie een aanstelling voor bepaalde tijd van

bijvoorbeeld 3 of 6 maanden, zijn de maximale kosten van loondoorbetaling bij ziekte wellicht gewoon zelf te dragen. En als je iets zelf kunt dragen, is verzekering geen noodzaak meer maar een kosten/batenafweging

 

Maar als je dan tóch kiest voor verzekering, doe het dan goed: kies niet voor de allergoedkoopste aanbieding die 0,2% goedkoper is over de loonsom, maar kies voor die partij die niet jaarlijks het tarief met 25% mag verhogen zonder dat jij tussentijds mag opzeggen.

En kijk ook kritisch naar de Arbodienstverlening en dekking voor arbo-interventies. Je zal niet de eerste ondernemer zijn die dacht ""alle" kosten van verzuim verzekerd te hebben, om er vervolgens bij een flinke schade achter te komen dat de duizenden euro's voor arbodienstverlening en interventie buiten de dekking van goedkope recht toe recht aan verzuimverzekeringen vallen. En trap a.u.b. ook niet in zogenaamde "collectieven" en "veiling"-sites. Daar wordt je gewoon regelrecht besodemieterd.

 

Los daarvan: belangrijker nog dan verzuim in dit geval, lijkt mij dat je direct bij het eerste personeelslid eigen risicodrager wordt voor de WGA. Dat kan je bij WGA instroom - na 01-01-2014 ook bij tijdelijke contracten - vele duizenden euro's schelen aan extra WGA premie over een termijn van 10 jaar.

 

Een goede adviseur zal dit bespreken en toelichten. Een slechte adviseur geeft je alleen een offerte met een aanvraagformulier.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nog druk aan het nadenken wat gunstig is. Heb net nog een aantal offertes opgevraagd bij payroll-bedrijven. Eens kijken wat daar uitkomt, want ik denk dat het best handig is om op deze manier te beginnen, zeker omdat het een 1e personeelslid is en we niet zeker weten hoeveel werk we echt gaan hebben de komende maanden. En met payroll zitten we nergens aan vast en kunnen we zo weer stoppen als blijkt dat het gewoon niet haalbaar is of er gewoon te weinig werk is of wat dan ook.

 

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een betaalbaar payroll-bedrijf, die ook zijn werk doet zoals het hoort?

Link naar reactie
  • 0

Wegens de berichtgeving vorige week over payroll (in ander topic ook aangehaald met een link), denk ik er nu over na om toch iemand zelf in dienst te nemen. Gister is er een sollicitant geweest en ik ben daar erg positief over, dus dat zou wat kunnen gaan worden, dus nu aan het uitzoeken wat ik allemaal moet doen en regelen om iemand in dienst te kunnen nemen.

 

- Belastingdienst, personeel opgeven

- Verzuimverzekering uitzoeken en evt. andere verzekeringen voor personeel

- Pensioen regelen/aanmelden

- Loonadministratie uitbesteden -> iemand ervaring met loonbureau.nl of hetsalariskantoor.nl? Of een andere waar je tevreden over bent?

- Arbeidscontract maken

- CAO goed doornemen

 

Hebben jullie nog tips waar ik verder aan moet denken?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.