• 0

Bbz en dubbele boekhouding. Software?

Aanbevolen berichten

  • 0

Nu mijn vraag:

 

Als je een computer koopt, zijn de uitgaven gelijk aan het factuurbedrag, bijvoorbeeld 1.000 Euro.

Voor de fiscus zijn de kosten gelijk aan het bedrag van de afschrijving, bijvoorbeeld 250 Euro per jaar.

Die andere 750 Euro komen dan op de balans als inventaris.

 

In het BijstandsBesluit Zelfstandigen is vastgelegd dat aan het eind van het jaar moet worden afgerekend.

Je hebt recht op bijstand. Wat er onder de streep overblijft, moet je inleveren.

 

Als de Gemeente in mijn belastingaangifte ziet dat mijn kosten slechts 250 Euro waren, kunnen zij hieruit verkeerde conclusies trekken.

De Gemeente zou kunnen zeggen dat ik 750 Euro moet inleveren.

Die heb ik niet, dus dan kan ik mijn huur niet meer betalen.

 

Je begrijpt… ik moet een dubbele boekhouding bijhouden.

 

Waar ik naar op zoek ben, is een software-pakket dat is ontworpen voor mensen in de Bbz.

Misschien dat grote gemeentes die beschikbaar stellen aan hun cliënten, mijn Gemeente doet dat niet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Brains for Sale

Peter ten Berge

Link naar reactie
  • 0

Je aanname dat er verschillen ziten tussen fiscus en bbz is niet juist. Je moet in ieder geval in de gemeenten waar ik mee gewerkt heb een normaal overzicht geven van W&V en balans. Als dat problemen geeft ivm investeringen, dan kun je kiezen voor willekeurige afschrijving. Als je bij de mij bekende gemeenten een dubbele boekhouding er op na houdt en ze komen daar achter, dan verlies je je bbz wegens frauderen.

 

Wellicht werkt het in jou gemeente anders, maar ik zou dat dan maar eerst navragen.

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Willekeurig afschrijven kan alleen onder bepaalde voorwaarden. zo moet je voldoen aan de voorwaarden voor startersaftrek. Als TS een gevestigd ondernemer is gaat die vlieger niet op.

 

klopt Henk, ik ging zo maar uit van een starter. Ik zie overigens dat TS gevestigd is in de gemeente Rheden. Ik kan je verzekeren dat men in die gemeente absoluut NIET blij wordt van een dubbele boekhouding. Meestal wordt daar overigens de eis gesteld dat investeringen boven de 2500 euro (afwijkend van de ingediende begroting indien van toepassing) overlegd worden. Transparantie en goede relatie met de BBZ ambtenaar in kwestie is altijd een goed idee. Mijn eigen ervaring in Rheden is dat daar meer mogelijk is dan in andere gemeenten in de regio, maar dat men ook meer hecht aan de relatie. Doe er je voordeel mee.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Is de bbz niet in eerste instantie bedoeld om zaken op orde te stellen i.p.v te investeren?

Je kan ook een computer, printer, etc los kopen zodat je onder de investeringsgrens van 450 blijft.

Je kunt investeren in het kader van orde op zaken stellen. Sterker nog, ik adviseer iedereen die in de BBZ komt te investeren in zichzelf en het bedrijf als het enigszins mogelijk is. Als je eerlijk bent moet je meestal toegven dat het niet alleen maar domme pech is of de crisis dat je in die omstandigheid gekomen bent. Een investering in een betere bedrijfsvoering kan je helpen uit de bijstand te komen en te blijven. Meestal hoef je dan niet uit exploitatie te investeren, maar kun je in aanmerking komen voor een BBZ krediet. Als je een goed verhaal hebt natuurlijk en als het je gegund wordt. De mensen die de Bbz alleen maar zien als een zak met geld, redden het vaak uiteindelijk niet.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Om even bij jou vraag te blijven, een dubbele boekhouding lijkt mij niet noodzakelijk. Elke onderneming heeft te maken verschillen tussen de boekhoudkundige resultaten en de kasstromen (cashflow) of een wat ouderwetse naam staat van herkomst en bestedingen van middelen en Kasstroomoverzichten daarvoor bestaan zelfs gestandaardiseerde methoden om terug te rekenen van je boekhoudkundig resultaat in de W&V naar de mutatie van de financiele middelen. Als je op deze termen gaat googlen zul je verschillende voorbeelden vinden al dan niet met uitgebreidde uitleg Ik beperk me hier maar even tot de wiki uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasstroomoverzicht

 

Elke boekhouding kent nu eenmaal kosten die geen uitgaven zijn en uitgaven die nog geen kosten zijn. Bekendste voorbeeld van beide soorten posten is inderdaad de vaste activa. In het jaar van investeren doe je en grote uitgave waarvan de kosten 5 jaar na ingebruikname verantwoord worden in de W&V rekening. En met gevolg heb je dus elk jaar die afschrijving als kosten terwijl er vanaf jaar 2 geen uitgaven zijn.

Daarnaast heb je ook nog posten zoals financieringen die nooit de W&V rekening zien, bij het aangaan van een lening staat dat op de balans als schuld en gaat weer van de balans af als er afgelost word. (prive opnames en stortingen is ook zo'n post)

En dan de "gewone posten" waar er alleen een verschil in timing is tussen het moment van kosten of opbrengst nemen en het moment van uitgaven. Zoals inkoop op rekening en verkoop op rekening.

 

Je hoeft dus in principe niet het hele jaar aparte boekhoudingen bij te houden maar je kunt op het einde van het jaar een Kasstroomoverzicht maken door de mutaties in je balans te vertalen en aan te sluiten op je mutaties van je bankrekeningen. Het is per post relatief eenvoudig te beredeneren of je er in het afgelopen jaar geld aan uitgegeven hebt of dat het geld heeft opgeleverd. Al loop je wel tegen wat gedachte kronkels aan..

Zo leid een toename van je Debiteuren saldo (openstaande verkoop facturen) tot een "besteding" in het kasstroom overzicht want hoewel je het niet fysiek hebt uitgegeven aan debiteuren, heb je wel minder financiële middelen (kasstromen) ter beschikking in je onderneming. maar dat is de theorie achter het overzicht, die als je het kunstje eenmaal door hebt wel goede (extra) informatie kan geven over de gezondheid van je bedrijf.

 

Afijn dat is de uitleg van de verschillen tussen kasstroom en boekhouding. Maar elke gemeente kent dit principe ook (of zou dat moeten kennen) het is dus vaak alleen en kwestie van dat jou gevraagd word bepaalde overzichten te leveren waartusen op het eerste gezicht geen verband is maar er wel degelijk is.

 

Ter ondersteuning van het inzicht kun je ook een aantal posten zelf al bijhouden. zoals een lijstje investeringen en een lijstje met gedane aflossingen, mutaties met prive (zowel stortingen al opnames) al zijn deze lijstjes alleen maar een hulpmiddel bij het vaststellen van het exacte verschil tussen het boekhoudkundig resutlaat en de feitelijke geldstromen.

 

O ja.. jou vraag. software die dit kunstje ken ik niet, dit komt omdat de rekeningen waar de posten overheen lopen (te) vaak gemengd zijn en software heeft nu eenmaal unieke en identieke transacties nodig om goede overzichten te kunnen maken en om dus uit gewone boekhoudsoftware een kasstroom overzicht te kunnen fabriceren moet dus elke post ook gelijk gemarkeerd worden als transactie type kosten, uitgave, inkomsten of opbrengst. maar daar word in de praktijk niet naar gekeken op transactieniveau. vadaar dat dit achteraf (handmatig) op totaalniveau gebeurd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

[citaat] Is de bbz niet in eerste instantie bedoeld om zaken op orde te stellen i.p.v te investeren? [einde citaat]

 

De Bbz regeling is een aanvullig op je inkomen in de vorm van een lening.

De regeling is ook bedoeld voor mensen die vanuit de bijstand een bedrijf willen BEGINNEN.

 

Over investeren:

In het Bijstandsbesluit Zelfstandigen (het is géén wet) is vastgelegd dat de ondernemer 1 x per jaar moet "afrekenen".

Helaas is het zo dat mensen bij de Sociale Dienst geen verstand hebben van ondernemen EN regeltjes hanteren. Die regeltjes maken de Gemeentes zelf. In de Gemeente Rheden moet de ondernemer één maal per máánd afrekenen.

Het is dus zaak om investeringen niet uit te stellen en met goede argumenten bedragen te reserveren, anders begin je iedere maand met alleen een beetje huishoudgeld en kun je geen postzegel meer kopen...

 

Zucht... :'(

Link naar reactie
  • 0

[

Helaas is het zo dat mensen bij de Sociale Dienst geen verstand hebben van ondernemen EN regeltjes hanteren.

 

En zonder deze mensen die geen verstand van ondernemen hebben had jij je bedrijf niet kunnen starten/behouden...

 

Bel je ze eind van de maand ook op om ze dat te vertellen als ze weer geld hebben overgemaakt naar je?

 

 

Zucht...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bel je ze eind van de maand ook op om ze dat te vertellen als ze weer geld hebben overgemaakt naar je?

Als je problemen hebt met het feit dat mensen in deze tijd van hoge werkeloosheid hun best doen om hun eigen broek op te houden moet je maar even een nieuw draadje beginnen.

 

Maar ik was op zoek naar software.

We dwalen een beetje af.

 

Laten we DIT draadje maar sluiten.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je problemen hebt met het feit dat mensen in deze tijd van hoge werkeloosheid hun best doen om hun eigen broek op te houden moet je maar even een nieuw draadje beginnen.

 

 

 

Geen enkel probleem mee. Stimuleer het juist. Ik kan de BBZ wel dromen...

 

Maar stimuleer geen dubbele boekhouding,ik waardeer de mensen bij de gemeenten die je doelgroep(ondanks weinig kennis) bijstaat en je voorziet van inkomen en ja, zij hebben ''regeltjes''. Net zo'n regel die je de kans geeft te gaan ondernemen.

 

Met betrekking tot je vraag kan je het beste een afspraak maken met je bbz consulent van de gemeente en dit bespreken. Die kennen je exacte situatie.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Een dubbele boekhouding voor fiscus en gemeente is wel degelijk noodzakelijk.

Het best komt dit tot uiting in de datum waarop uitgaande facturen moeten worden geboekt.

Voor de BTW-boekhouding is de factuurdatum bepalend.

Voor de Gemeente is dat de ontvangstdatum van de betaling.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je vraag niet.?

Je krijgt het advies om dit niet te doen. Als je toch twee boekhouden wilt voeren maak je een tweede administratie aan, in exact wil dit. Zoek je echter een pakket die 1 boekhouden splits denk ik dat dit moeilijk wordt omdat dit nl (in mijn ogen ) niet mag. Maar ik ken de BBZ niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat TS het niet goed interpreteert:

 

Je moet nl. binnen een half jaar na afloop van het boekjaar (dus uiterlijk 1 juli) je balans, V&V inleveren bij gemeente. Zij gaan dan kijken hoeveel inkomsten je hebt genoten uit je bedrijf. Dus eigenlijk: hoeveel winst, en hoeveel IB/VPB moet daar nog vanaf. ALles wat je meer hebt verdiende dat de bijstandsnorm (935 p/mnd incl vakantiegeld) moet je terugbetalen aan de gemeente als je tenminste ook een uitkering voor levensonderhoud hebt gehad.

 

En ja, het is natuurlijk wel zo: heer meer kosten je opvoert, hoe minder winst erover blijft. Kosten zijn te beinvloeden door bijv voor toekomstige kosten nu alvast een reservering op te bouwen. Ook middels afschrijvingen kun je de winst manipuleren, maar daar heeft de fiscus wel regels voor opgesteld. Ik weet niet precies meer hoe het zit met die afschrijvingen, maar als je dat precies wilt weten dan is er vast wel iemand die raad kan geven.

 

Kortom: als je winst dus meer is dan de bijstandsnorm, dan zou ik eens gaan kijken hoe je zaken te eigene gunste kunt aanpassen. Zolang daar geen sprake van is, hoef je je om terugbetaling geen zorgen te maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW-boekhouding is de factuurdatum bepalend.

Voor de Gemeente is dat de ontvangstdatum van de betaling.

Hoe kom je daar bij? Als dat is wat de gemeente tegen je heeft gezegd, dan zou ik nog eens navragen of ze dat echt zo bedoeld hebben, en als het antwoord 'Ja' is zou ik ze erop wijzen dat dat niet conform de regels is en dat je dat dus niet gaat doen.

 

Oftewel - voor de BBZ-beoordeling geldt gewoon dezelfde winst die je bij de belastingdienst opgeeft, en de gemeente heeft zich daaraan te houden.

Link naar reactie
  • 0

ALles wat je meer hebt verdiende dat de bijstandsnorm (935 p/mnd incl vakantiegeld) moet je terugbetalen aan de gemeente als je tenminste ook een uitkering voor levensonderhoud hebt gehad.

 

 

 

Die bijstandsnorm is wel wat simpel geschat... Het is niet 1 vast bedrag die voor iedereen geld maar de leeftijd en gezinssituatie is bepalend. Bijgaand maar even het overzicht van 01-01-2013

bijstand2013.thumb.jpg.ed51f6a5ec631b7f9abc1b255e2af985.jpg

Link naar reactie
  • 0
ALles wat je meer hebt verdiende dat de bijstandsnorm (935 p/mnd incl vakantiegeld) moet je terugbetalen aan de gemeente als je tenminste ook een uitkering voor levensonderhoud hebt gehad.

Nee, grofweg alles dat je verdiend hebt moet je terugbetalen.

 

Een bijstandsuitkering is een aanvulling van je inkomen tot bijstandsnivo. Voor het makkelijker rekenen: stel dat je 1000 euro bijstand per maand krijgt en 300 euro winst maakt , dan heb je 300 euro teveel bijstand gehad - aanvulling van je inkomen van 300 tot bijstandsnivo is dan namelijk maar 700, en je hebt 1000 gehad. Als je 1500 winst hebt gemaakt heb je alles teveel gehad, en moet je 1000 terugbetalen.

 

Dit wordt dan over een heel jaar bekeken.

Link naar reactie
  • 0

TS moet zich beter laten informeren. Het probleem is dat veel mensen met Bbz iets hebben van zo min mogelijk contact, dan is het goed. Mijn stelling is dat je je het beste kunt inspannen voor een zo goed mogelijke relatie, dat helpt je altijd. Hoewel ik moet toegeven dat op dit moment het lastig is om contact te krijgen.

 

In Rheden denkt men goed met je mee. Dat je elke maand een mutatieformulier WWB moet invullen is een onhebbelijkheid waar de BBZ ambtenaar die net weg is jaren voor gestreden heeft dit af te schaffen of voor ondernemers door te schuiven van 25ste van de maand naar bv 10de. Zover ik weet heeft hij tegen iedereen gezegd dat dat niet kan en dat het dus een voorlopige opgave is. Hoe de huidige consulent Bbz dat communiceert weet ik niet. De afrekening vindt plaats na einde boekjaar en niemand heeft er problemen mee als je bij je maandelijkse opgave in jouw voordeel opgeeft en iedereen snapt dat het een schatting is. Het is namelijk alleen bedoeld om te voorkomen dat je volgend jaar een boel geld terug moet betalen. Goede service lijkt me. En het is ingevoerd sinds ik meen 2009 om ondernemers te dwingen aandacht te besteden aan hun cijfers. Wat dat is vaak 'naatje'.

 

Men vraagt elke maand een schatting via WWB formulier (rond de 25ste), elke maand een V&W plus balans zodra die beschikbaar is (soort dwang om maandelijks de boekhouding op orde te hebben), elk kwartaal V&W, balans en BTW aangifte en na einde boekjaar eindafrekening. Zoiets als ik het uit mijn hoofd doe.

 

Nogmaals, ga in gesprek en leg je probleem uit aan de betreffende Bbz consulent, bespreek je investeringsbehoefte. Dat is beter dan hier klagen en zoeken naar mogelijkheden een dubbele boekhouding er op na te houden. Met als mogelijk gevolg dat als ze er achter komen dat je dan je hele Bbz verspeeld.

 

Enne, als je twijfelt over mijn inzicht hierin; ik begeleid al sinds 2006 Bbz ondernemers voor gemeente Rheden.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Een dubbele boekhouding voor fiscus en gemeente is wel degelijk noodzakelijk.

En handig als er ten minste een check in zit

Het best komt dit tot uiting in de datum waarop uitgaande facturen moeten worden geboekt.

Voor de BTW-boekhouding is de factuurdatum bepalend.

klopt

Voor de Gemeente is dat de ontvangstdatum van de betaling
.

Dat lijkt me niet juist je boekt in eerste instantie Netto Debet aan handels Crediteuren

Netto boeken aan omzet opbrengst (Credit)

De B.T.W. aan 181 B.T.W. te betalen (Credit) te betalen

Bij ontvangst

Onvangen facturen (Debet Boeken) Ontvangst aan Bank

Bruto boeken aan handels Crediteuren (Credit)

 

Als je dit niet zo doet krijg je nooit een correcte jaar afsluiting met saldo bank en overlopende activa

 

Met vr groet

 

Link naar reactie
  • 0
Voor de Gemeente is dat de ontvangstdatum van de betaling

 

voor de gemeente is alleen van belang wat TS verdiend (hoeveel winst hij maakt) daar wordt de bijstand op berekend. En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit na iedere maand bepaald wordt. Uit eigen ervaring gewoon na afloop van het boekjaar middels het inleveren van de jaarstukken.

 

En 2 verschillende boekhoudingen er op nahouden breekt je toch een keer op. :-\

Link naar reactie
  • 0
En 2 verschillende boekhoudingen er op nahouden breekt je toch een keer op.

 

Dubbel boekhouden betekent niet dat je twee administraties bijhoud.

Maar dat je elk financieel feit 2 x moet verwerken. De ene rekening debiteren en de ander rekening crediteren.

Als je dit foutloos doet (geen tikfouten) blijft je check op nul staan en weet je dat alles juist is verwerkt.

 

Met vr groet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.