• 0

koffiezetapparaten voor bonen

Omschrijving van je concept:

Ik wil koffiezetapparaten voor bonen verkopen. Uiteraard met premium bonen, erg lekker en vers.

Niet voor de zakelijke markt maar meer voor huishoudens. Ik weet ook heel kennis van koffiebonen.

Het is wel jammer dat veel mensen hier onwetend over zijn.

Mijn plan is eigenlijk heel simpel. Keuze uit 4 of 5 machines met 5 soorten premium koffie bonen.

Dan denk ik aan een mooie folder met inspirerende teksten over koffie en bonen die ik huis aan huis wil laten verspreiden.

Mensen kunnen dan alleen via de webwinkel bestellen. Het is dus landelijk te doen.

Wat denken jullie ervan ?

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Alleen een schetsplan! Maar al jaren lees ik koffie boeken en weet ook welk machines zeer goed werken en betrouwbaar zijn.

De maling en branding van koffiebonen bijvoorbeeld.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Lekker koffie aanbieden, want er wordt nog steeds veel rotzooi gedronken en veel geld uitgegeven. Koffie is veel lekkerder drinkbaar voor veel minder geld.

 

 

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Verschillen tussen koffiebonen, filter koffie, instant koffie ... Nadruk op echte gezonde en lekkere bonen. Het gaat hier om machines met een geïntegreerde maler. Veel reclames gezien, maar het gaat altijd om snel, gemak en luxe. De kwaliteit van de koffie smaak wordt meestal achterwege gelaten. Zo wordt er meestal over machine zelf besproken, terwijl de de aandacht voor de koffiebonen niet wordt verteld. Het kan veel beter onder de aandacht van mensen worden gebracht.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Of het wel aantrekkelijk is voor huishoudens. En mensen koffie machines gebruiken ja of nee. Nieuwe ideeën. Punten die ik net niet kon bedenken. Misschien een aanvulling. Waarderen jullie folders thuis.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb me toevallig wat verdiept in koffie-automaten voor ons nieuwe kantoor, maar er is op internet al zo enorm veel aanbod, heel veel verschillende machines van verschillende fabrikanten die elkaar ook nog eens snel opvolgen, dat ik wel durf te betwijfelen of je er nog goed tussen komt. Er zijn zeker huishoudens die investeren in goede koffie, maar of je jezelf een plaats kunt geven tussen al het internetgeweld, dat is een tweede.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik denk zeker wel aantrekkelijk voor huishoudens. Alhoewel er ook nog wel gebruik gemaakt wordt van filterkoffie en pergulator en men dan voor reeds gemalen koffie kiest. En naar mijn idee zijn er heel veel huishoudens die koffie "zetten" met koffiepads en -cupjes.

 

Er zal een consumenten segment zijn die wel koffie wenst van verse bonen. En iedere consument heeft op zijn beurt wel weer eens een nieuwe machine nodig omdat de duurzaamheid ervan vaak ook niet langer is dan 3-5 jaar. Althans dat is mijn ervaring. Maar zoals hierboven gemeld. Het aanbod is al zo divers. Hoe kom je daar nog tussen?

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je je niet kan onderscheiden en het je wel lukt de koffie en de machines te verkopen.

 

Waarom wil je ook de machines gaan verkopen? ZIt daar een goede inkoop-/verkoopmarge op, waardoor het interessant voor je is? Je kunt je ook alleen richten op de koffie zelf en daarmee gaan adverteren?

Uiteraard kun je ook alletwee doen. Koffie en machines.

 

Krijgen folder aandacht? Ik vermoed dat men steeds meer online op zoek is naar produkten en folders niet meer door iedereen gelezen worden. Zorg on line dan wel dat je je SEO goed op orde hebt, want het is dan wel van belang dat je goed en snel gevonden wordt op internet waar al een heel groot aanbod is.

 

Flyeren met een extraatje? Omdat koffie inderdaad smaak onderhevig is, is flyeren met aanbod tot gratis proefpakketjes een idee. Dan heb je direct inzicht wie wel/geen koffie "zet" met verse bonen en kun je daar wellicht ook de apparaten aan verkopen? Of juist aan degene die niet reageren het apparaat verkopen ;)

Waar flyeren. Naar mijn idee zijn het de wat hoger segment inkomsten consumenten die verse bonen koffie én de apparaten aanschaffen. Op zich is dat wat flyeren dan weer wat makkelijker. Kies dan de "betere" buurten uit.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Flyeren met een extraatje? Omdat koffie inderdaad smaak onderhevig is, is flyeren met aanbod tot gratis proefpakketjes een idee. Dan heb je direct inzicht wie wel/geen koffie "zet" met verse bonen en kun je daar wellicht ook de apparaten aan verkopen? Of juist aan degene die niet reageren het apparaat verkopen ;)

 

 

Bovenstaand zou je via je site kunnen doen. Een stukje tekst op de flyer waarbij gezegd wordt dat men gratis een demo pakketje via de site kan bestellen.

 

Als je het demopakketje zou versturen zou je er weer een flyer bij kunnen doen dat men met gebruik van "code bla bla" X bedrag of X % korting krijgt op de eerste bestelling.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Een "lekker" idee. Ben zelf een behoorlijke koffie liefhebber dus idee trekt me wel aan. Maar even serieus. Ik betwijfel of een huis aan huis flyer/folder een goede benadering is. Je moet eerst zien te achterhalen welk percentage van de huishoudens (en dat zal per postcodegebied verschillen!!) "in de markt" is voor jouw aanbod. Dan moet je een schatting maken hoeveel daarvan jij daadwerkelijk over kan halen om klant bij je te worden en dan moet je berekenen of de winstmarge hoog genoeg is om zoveel folders te drukken en verspreiden. Misschien kun je op een meer gerichte wijze een beter resultaat behalen. Deel bijvoorbeeld je flyer uit bij mensen die net een bezoek hebben gebracht aan zaken zoals Starbucks etc. Spreek mensen aan die naar buiten komen, overhandig de folder en probeer even een paar minuten met ze te praten. Je krijgt op die wijze waarschijnlijk in korte tijd zonder hoge kosten een goede feedback. Op basis daarvan maak je dan weer verdere plannen.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
  • 0

De koffiemachines hebben inderdaad een super marge. Heb 2 jaar onderzoek gedaan naar machines. De koffie zelf is slechts een veleiding tot de machine. Met koffie alleen haal je de drukwerk kosten nog niet eens uit. Het moet echt samen.

 

Mensen zoeken wel online maar de concurrentie is ook moordend en ze blijven niet al te lang op je site. Het klopt dan ook dat er voor mij geen plek is. Online wil men zo snel mogelijk over gaan naar een andere koffie site voor andere mogelijkheden. Ik denk dat een folder nog best wel aardig gelezen wordt, misschien niet zo veel als vroeger. Maar de vormgeving moet dan ook echt de aandacht trekken.

 

Waarom folders? Ik ben drukwerkexpert en kan heel goedkoop drukken en ontwerp doe ik ook zelf.

4x A4 bladzijden op glans papier kan ik al 5000 stuks voor 180,- drukken. Super kwaliteit.

De kosten haal ik er wel uit denk ik. En het mooie is dat ik het landelijk kan uitvoeren.

Via de folder naar de website en online bestellen maar. De teksten van folder zal door een tekstschrijver worden gerealiseerd. Ik denk dat veel mensen nieuwe dingen zullen lezen die ze nog nooit hadden gehoord. Als er van de 5000 mensen slechts 5 de machine kopen ben ik al zeer tevreden. Je moet ook niet aan zo;n standaard folder met 50 producten denken. Maar echt gericht op 2 a 3 producten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van alle reacties wel iets van heb opgestoken. Heb ze allemaal genoteerd. Ik denk een kwestie van uitproberen. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je producten presenteert.

De Media Markt of Kijkshop verkoopt ook machines en de Albert Heijn maar ze geven gewoon heel kort specificaties aan en klaar is kees. Geen overtuigingskracht. Het is denk een heel groot verschil als ik een product met 200 zinnen uitlegd met alle voordelen en nuttigheden dan zo'n simpel productbeschrijving. Ik had een marketing leraar op school en die zei altijd " je alles aan mensen verkopen ook al is het een steen. De sleutel hoe je het aan de klant overbrengt " .

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je meer vertellen over wat je onderscheidt van de huidige aanbieders? Er is aardig veel aanbod van espressomachines die bonen malen en die redelijk goed espresso maken. Met de nadruk op "redelijk", beter dan Nespresso, maar minder goed dan een gemiddelde niet-geintegreerde espressomachine. De bonen stop je er zelf in, ik heb koffie uit zulke machines gedronken met heel goede bonen. Dus als jij een manier weet om met je machine de goede koffiebonen meer tot hun recht te laten komen, dan is er wel een markt voor je, ik kan je ook wel een niche markt wijzen om te starten.

 

Ik denk dat een heikel punt met zo'n machine is dat je de koffie niet op de juiste manier kunt aanstampen, en dat de koffiehouder niet met de juiste kracht in de machine gezet kan worden. Dan krijg je de druk niet hoog genoeg, lijkt me. Bovendien is de maling niet goed genoeg instelbaar, dat luistert heel nauw. Op mijn koffiemolen kan ik dat heel nauwkeurig instellen, maar bij zo'n machine is het plus, min of in het midden. Dus jouw machine moet een maler hebben met een knop met veertig standen.

Link naar reactie
  • 2

Merkwaardig topic.

 

 

Nergens lees ik iets over het onderscheidende vermogen, wel lees ik veel over hoe fantastisch je drukwerk op kunt maken.

De tijd dat je mensen met een flyertje over kunt halen ligt volgens mij toch echt achter ons.

Simpelweg uitgaan dat je per 1000 flyers 1 machine verkoopt, waarom zijn andere mensen hier niet op gekomen?

 

Verder heb ik het idee dat je de markt / de klant ook niet begrijpt.

 

Aan de onderkant van de markt is de concurrentie hevig, daar is de marge op de machine helemaal niet zo hoog.

Mensen kunnen hun machines bij de grote lectro bedrijven of via een dagdeelwebsite.

Ga je naar een hoger segment dan kom je bij de koffiespecialisten uit, vaak bedrijven die al decennia bestaan een een hele goede (landelijke) reputatie hebben zoals bijvoorbeeld The Golden Coffeebox Deze klanten kopen hun koffie en hun machines bij gespecialiseerde bedrijven waar men ook echt weet hoe je een goede bak koffie uit een machine kunt halen.

 

En die laatste, daar wil jij tussen gaan zitten?

 

Onderhand rep je met geen woord over arabica of robusta, lees ik niks over de verschillende technieken die in verschillende merken worden gebruikt. Wat ik zeg is, ik heb niet het idee dat ik met een koffiekenner te maken heb maar puur met iemand die denkt in deze overvolle markt middels flyers nog even een deel van de markt in te kunnen nemen.

Ook rep je nergens over service, de machines in het segment wat jij voor ogen hebt moeten periodiek geserviced worden, hoe denk je dat op te lossen? Hetzelfde eigenlijk met storingen, kun je die service zelf verlenen of moet er dan iemand anders komen?

 

Kortom, ik geloof niet dat jij de man bent die dit wel eventjes tot een succes maakt.

Link naar reactie
  • 0

O Nico ! Zoveel dingen waar ik het niet met je mee eens ben.

Ik zal ze allemaal proberen te beantwoorden.

 

Ten eerste wil ik je gelijk geven dat ik geen “onderscheidende vermogen” heb genoemd.

Dat ben ik ook niet van plan. Want ik wil niet dat mijn concept idee zomaar wordt bloot gesteld.

Het ging me vooral om of er plek is voor huishoudens. En jullie gaan neem ik aan ook op visite enzo ..

Wat wordt er gedronken dan …enzo..

 

“wel lees ik veel over hoe fantastisch je drukwerk op kunt maken “

--------------------------------------------------------------------------------------------

Het spijt me, maar ik heb slechts verteld dat de vormgeving goed moet zijn, maar niet hoe je fantastisch drukwerk op kunt maken.

 

 

De tijd dat je mensen met een flyertje over kunt halen ligt volgens mij toch echt achter ons.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ten eerste heb ik het over een folder en niet een flyer. Te kort door de bocht. Een flyer is minder effectief dan een folder. Bovendien is de formaat, opmaak en kwaliteit van papier ook van groot belang. Ook is het belangrijk wat je verkoopt en hoe de tekst van de folder of flyer is opgebouwd. Dit is echt mijn vak, al 10 jaar ontwerper.

Ik kan met zekerheid zeggen dat je er volkomen naast zit. Niet alleen jij maar heel veel mensen denken daadwerkelijk dat folders en flyers niet werken. Het is meestal net andersom. Meestal zijn de producten niet geschikt voor huis aan huis verspreiding. Maar koffie is iets wat elk huishouden heeft en ook interesseert.

En ik heb echt mensen ontmoet die wel zijn geslaagd met enkel folders verspreiding.

Ik zal jullie een recent voorbeeld geven. In september 2012 werd ik benaderd door een vrouw die een ontwerp flyer A6 wilde hebben. Het gaat hierom luiers. Wie had hieraan gedacht! Ik heb haar overgehaald om min. A4 te nemen. Want een a6 is heel erg klein en is niet opvallend. En nog een aantal tekst tips gegeven. Ontworpen, indrukwekkend tekst, gedrukt en verspreidt. Over 3 maanden was ik echt benieuwd naar wat het was geworden. Zeer positief reactie ontvangen. Natuurlijk krijg ik van de andere kant ook slechte reacties.

Maar het is dan meestal de producten zelf, een gebrek aan inspirerende teksten, te kleine formaat … en zo heb je nog een aantal valkuilen. Daarom ben ik niet mee eens dat flyeren voorbij is. Daar zit nog veel meer achter.

Mensen vergelijken soms ook appels met peren. Als er er maar 1 ondernemer is die onderuit gaat met flyeren is plotseling de alle flyeringen slecht. Dat is wat ik heb ervaren op dit gebied. Is het je ook niet opgevallen dat er al jaren door zelfde bedrijven per kwartaal wordt flyert.

 

Simpelweg uitgaan dat je per 1000 flyers 1 machine verkoopt, waarom zijn andere mensen hier niet op gekomen?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niet simpelweg. Er is veel ruimte voor huishoudens in combinatie met koffiebonen en koffiemachines.

Veel mensen drinken slecht koffie, hier hoef je echt geen onderzoek voor te doen. Dit merk je direct in je omgeving. Deze mensen zijn al direct een doelgroep. Ik wil deze mensen bewust maken dat er lekkerder en zelfs goedkoper koffie gedronken kan worden. Deze informatie en bewustmaking is eigenlijk de grootste “onderscheidende vermogen” . Jij bekijkt het van een “ concurrerende perspectief” laat ik maar zeggen.

Omdat ik de enige ben die deze huishouden benader met een prachtig uitleg, heb ik eigenlijk niet veel met concurrentie te maken. Deze mensen zijn net wakker en hebben niet veel verstand van koffie. Dus lijkt het me moeilijk om een dan nog op het web naar betere of indrukwekkendere machines te gaan zoeken. Online zien ze door de bomen de bos toch niet meer, te veel aanbieders. Geloof me ze zullen dan toch terug keren.

Dus machines met 40 standen enzo hoeft allemaal niet, het klopt dat de maling 1 van de belangrijkste handeling is voor de optimale koffiesmaak. Maar je moet ook rekening houden dat mensen daar geen tijd voor hebben.

Ik bedoel lekker en vers koffie in vergelijking met normale consumptie van huishoudens. Voor die mensen heb ik veel te bieden. Want er zijn genoeg lekkere bonen op de markt. Waarom de andere mensen hier niet op zijn gekomen moet je aan hun vragen. Ik kan slechts vertellen waarom ik er wel aan ben opgekomen.

Dat ik de markt niet begrijp vind ik al helemaal onzin.

 

Aan de onderkant van de markt is de concurrentie hevig, daar is de marge op de machine helemaal niet zo hoog.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoe kan jij voor mij bepalen of de marge niet hoog is ? Het zal wel te maken hebben met je eigen inkoop kwaliteiten en onderhandelingen. En je weet nog niet eens met wie ik heb onderhandeld. Om zo’n uitspraak te doen moet jij zelf dus ook een inkoop expert zijn op het gebied koffie machines. En ik weet dat een expert niet zal roepen “de marge is laag” . Het kan laag zijn. Ook afhankelijk van hoeveel je inkoopt en of je het van een tussengroothandelaar afneemt.

 

Mensen kunnen hun machines bij de grote lectro bedrijven of via een dagdeelwebsite.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da zijn mensen die al besloten hebben om een machine aan te schaffen. Dat is bij niet het geval.

Ik heb al verteld dat ik niet online vindbaar wil zijn, maar wel online wil verkopen dmv verwijzing via de folder.

En weet jij of die dagdeelwebsite en electro bedrijven kwa prijs gunstiger zijn en beter zijn dan mijn machines.

Waarom zouden mensen die ik heb benaderd plotseling op de site van dagdeelwebsite komen. Overigens hoor ik dit nog voor het eerst. Ik denk dat mensen mijn website eerder zullen benaderen en vertrouwen omdat ze een folder hebben ontvangen,

 

Ga je naar een hoger segment dan kom je bij de koffiespecialisten uit, vaak bedrijven die al decennia bestaan een een hele goede (landelijke) reputatie hebben zoals bijvoorbeeld The Golden Coffeebox Deze klanten kopen hun koffie en hun machines bij gespecialiseerde bedrijven waar men ook echt weet hoe je een goede bak koffie uit een machine kunt halen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het maakt niet uit of een bedrijf decennia lang of een landelijke goede reputatie hebben. Dus volgens jou gedachte zou ik dus zo koffie moeten verkopen “wij bestaan decenia lang en hebben een goeder landelijke reputatie” En de G C BOX die ken ik al. Niet slecht eerlijk gezegd.

Je hoeft mij echt niet wijs te maken dat GCB zo super is enzo. Want ze hebben helemaal geen enkel koffie certificering van internationaal koffie controllers. Ik ken veel kwalitatievere koffie handelaren die veel aantrekkelijker, eerlijker en betrouwbaarder zijn. Hier een aantal punten dat ik wel verstand heb van koffie.

Mensen willen weten wat ze drinken. Mijn bonen zijn gerelateerd met proffesionele organisaties :

 

- Fairtrade

- CSC Certified specilaty coffee

- Zero Impact

- IMC

- Organic Farming

 

Bovendien zijn de bonen die ik ken ook winnaars van verschillende koffie toernooien met aanwezigheid van melangeurs (koffie-experts).

 

Alleen op dit gebied heb die GCB al verslagen.

 

Ik ben al moe met schrijven de rest beantwoord ik later wel.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar radres, je beantwoordt de vraag niet die Nico stelt en die ik had gesteld: wat onderscheid je van je concurrent? Of anders gezegd, heb je wel een heel duidelijk idee dat jij dingen doet die je in hoge mate onderscheiden van de moordende concurrentie in deze markt?

 

En Nico vroeg naar koffiesoorten, en jij hebt het over huishoudens, denk je dat je in de markt van gewone huishoudens kunt concurreren met iets anders dan prijs? Denk aan al die mensen die de koffie uit een senseo zo lekker vinden, die ga je niet bereiken. En ook niet de mensen die DE cupjes kopen voor hun Nespresso machine omdat ze vijf cent goedkoper zijn.

 

En je hebt Nico's vraag niet beantwoordt, ben je wel een koffiekenner? Of anders gezegd, ben je wel gekwalificeerd om in deze markt actief te gaan zijn?

Link naar reactie
  • 0

Beste Radres,

 

welkom op Higherlevel. Waarom wil je én machines én bonen verkopen? Je kunt toch elk van beide los verkopen?

 

Probeer de reacties niet alleen te weerleggen, maar zie deze te gebruiken om tot een constructieve discussie voor bijvoorbeeld aanscherping van een ondernemingsplan te komen. Waarom gebruik je het woord 'espresso' niet? Wat is de herkomst van jouw koffiebonen en melanges?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op zich zou er best wel een markt kunnen zijn als aan te tonen is dat een bepaalde goede en betaalbare espressomachine met een of meer bepaalde koffiebonen een uitmuntende koffie kan maken. Maar mij lijkt het sterk dat je dat voor elkaar krijgt.

 

Ik heb destijds behoorlijk wat onderzoek gedaan op het Internet voor ik een bonenmachine kocht. Uiteindelijk voor een Siemens gekozen omdat die goed uit diverse tests kwam en mijn andere keukenapparatuur ook Siemens is. Hij bevalt prima. Daarna heel veel gezocht naar de beste bonen. Voor mij zijn dan op dit moment (is elke paar maanden weer anders) Illy en Lidl (what's in a name). Illy is aromatischer maar daar kan ik geen 2 bekers van drinken zonder dat hij tegenstaat. Mijn Lidl koffie is vooral zo goed volgens diverse kenners omdat hij zo vers is door de enorme doorloopsnelheid. Beide zijn, zoals het overgrote deel van de espressobonen, Arabica. Mijn vrouw is nog enkele jaren DE koffie (blend Arabica/Robusta) blijven zetten. Smaken verschillen dus.

 

In jouw business model zou ik op basis van mijn kennis en ervaring dus Siemens gaan verkopen met Illy en Lidl bonen. Maar volgens mij wil een consument met een bonenmachine juist de vrijheid om zelf de bonen te kiezen en te experimenteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In jouw business model zou ik op basis van mijn kennis en ervaring dus Siemens gaan verkopen met Illy en Lidl bonen. Maar volgens mij wil een consument met een bonenmachine juist de vrijheid om zelf de bonen te kiezen en te experimenteren.

 

En dan is het voor jou als ondernemer wel handig als je al pak m beet een decennia in de bonen zit.

Mensen willen aan jou uit kunnen leggen wat ze willen, jij moet daar een gevoel bij krijgen zodat je jouw klanten kunt adviseren.

Dat gaat over machines, molens en natuurlijk over bonen.

 

Blijf ik bij jou het gevoel hebben dat je niet echt cafeine door je aderen hebt lopen, eerder drukinkt.

Ik mis in jouw berichten echt de bevlogenheid, de passie die je voor koffie moet hebben om dit uit te dragen.

 

Zelf heb ik een klant die in 'jouw' markt zit, ze komt over als een vrij koele vrouw tot het moment waarop je met haar over koffie begint, dan ineens staat er een heel ander iemand voor me.

Jij blijft maar bij je business model, was je zoals deze dame dan hadden we je steeds bij de les moeten houden omdat je steeds weer over koffie begint, en helaas, dat mis ik bij jou.

Kan natuurlijk zijn dat we dat deel van jou nu niet zien omdat dit maar een online gebeuren is . .

Link naar reactie
  • 0

Bij de aanschaf van een koffiemachine spelen niet alleen prijsoverwegingen een rol. De omvang van het apparaat is ook van belang. Mensen die een "losse" koffiezetter kopen kiezen vaak voor een Senseo of Nespresso machine omdat die niet teveel ruimte inneemt op het aanrecht.

Ik zie wel eens bonenmachines bij mensen op het aanrecht staan die een groot deel van de werkruimte in beslag nemen. Persoonlijk zou ik dan eerder voor een inbouwmodel gaan.

 

Toen ik mijn huidige woning kocht was de keuken al voorzien van een (Neff) inbouw machine. Deze bevalt mij prima. Meestal gebruik ik Lavazzo (q Oro) bonen, soms maak ik een uitstapje naar Simon Levelt om eens wat anders te proberen.

De machine is echter behoorlijk prijzig (het nieuwe model kosten rond de 1600 euro), daarentegen geniet ik dagelijkse van vele koppen heerlijke koffie.

 

Ik zie tegenwoordig ook vaak dat een machine niet alleen een mooie bak (espresso) koffie moet kunnen zetten maar ook cappuccino, latte macchiato etc. De smaken binnen huishoudens verschillen en ook het moment van de dag, 's avonds drink je wellicht andere koffie dan 's ochtends.

 

Kortom: de vragen die je hier gesteld zijn m.b.t. onderscheidend vermogen zijn terecht. Welke markt (doelgroep) wil je bedienen en waar heeft die doelgroep behoefte aan? Overwegen mensen niet eerder de aanschaf van een (dure) koffiemachine als ze een nieuwe keuken gaan uitzoeken? Op het bedrag van een nieuwe keuken valt de prijs van een dure koffiemachine wel mee.

 

En verder (maar ik ben ouderwets): bij een dergelijke dure aanschaf ga ik toch liever zelf naar een winkel/showroom om verschillende modellen en het gebruik ervan te vergelijken (en te proeven).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hans! Die Siemens is absoluut een topper, dat weet ik zeker. Keramisch molen ook. Heb een aantal mensen hierover gehoord.

HEb nu 5 machines hier staan voor de test. Die Siemens behoort nu al zeker tot mijn assortiment.

 

Het is ook moelijk om een plek te krijgen maar dat ontken ik niet. Maar er is wel ruimte.

Mensen verwachten dat ik mijn koffie kennis hier ga delen, maar dat is onmogelijk.

Ik heb ook afbeeldingen hierbij nodig. Anders begrijpen de mensen er niet zoveel van.

Uit mijn blote hoofd kan ik al 30 A4tjes over bonen zelf schrijven.

En Hans ook jij wist van te voren dat je een koffiemachine zou kopen en een onderzoek naar gedaan.

Jij bent ook niet benaderd. Maar wat zou je bijvoorbeeld gedaan hebben als je wel door een koffiehandelaar was benaderd met een mooie presentatie van bonen en machines ?

Dit probeer ik nu juist te vertellen. Om jou te overtuigen is het inderdaad heel moelijk en is de markt niet aantrekkelijk omdat jij al van plan was om veel koffiehandelaren te bezoeken..

Maar vergeet niet dat ik mensen wil hebben en benaderen die geen vers koffie maar instant koffie en dergelijke drinken.

Omdat ze denken dat koffie koffie is.

Dit is toch ook een verschil. Als ik zulke mensen vers koffie kan aanbieden en goed informatie geef over de koffiebonen.

Ik heb in mijn stad een aantal winkeliers bezocht die al kende. En heb ze over de bonen verteld. Want de meeste dronken gewoon al gefilterde koffie ( niet echt vers dus). Nu ga ik een beetje stoer doen, want ik heb stuk of 15 winkeliers kunnen overhalen om bonen te kopen. En dus ook de bijbehorende machine.

 

Alleen die benadering is al meer dan genoeg. Uitleg en benadering is ook vermogen. Veel mensen begrijpen dat niet.

Natuurlijk heb ik fantastische koffiebonnen. Maar de details van de bonen vertel ik in de folder en op de website.

Dat kan gewoon hier niet. Zowel Arabica als Robusta zal ik aanbieden. Arabica is veel beter, volgens veel mensen.

Maar Arabica is de beste kan ik niet zeggen, want hoe moet ik dan verklaren dat sommige mensen liever Robusta drinken.

Gewoon smaakverschillen. De lekkerste koffie voorbereiden heeft bijna niet zelf in de hand. Want het begint allemaal waar de koffie's vandaan komen en de klimaat. Alleen over de klimaatverschillen en de invloed ervan op de koffiesmaak is al 3 bladzijden. En laat ik het niet eens hebben over de bewaring, lucht en branding. Vervolgens heb je nog de maling en water. Ik ben van mening dat je kwalitatieve koffie alleen kan vinden als je echt veel verstand hebt van koffie. Je moet de klimaat dan ook kunnen meten. Dit is niet zo simpel als veel mensen hiero denken. De koffiesmaak is al grotendeels door de koffiebonen zelf bepaalt vervolgens is het experimenteren. En ongetwijfeld de maling. En die machines zijn niet altijd even goed met de maling, maar dat hoeft ook niet. Want drinkt er nog steeds een heel lekker koffie mee. Snel en makkelijk. Je kunt het lekkerder maken met een speciale molen, maar het te tijdrovend. En juist daarom zal het worden afgewezen door huishoudens met uitzondering van echte koffiefreaks.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 4
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alles heeft te maken met de bereiding. Met de (juiste) machine creëer je de beste smaak. De machine is daar het belangrijkste onderdeel van, maar uiteindelijk heeft alles met de smaak te maken. Met flyers/folders breng je die smaak niet over.

 

Uit de oude doos, maar het werkt nog steeds en misschien geen slecht idee: de tuper ware, kleding, sieraden e.d. thuispartys.

Zet een (landelijk) netwerk op en laat huisparty's organiseren met presentaties van de machines en uitleg van de diverse koffies. Stel voor de gastvrouw/-heer een comissie-/provissieplan op. Men kan dan met elkaar de koffie ook direct proeven en tijdens de huisparty één van de machines en de gewenste koffie kopen. Je kan hiermee morgen al in je eigen omgeving beginnen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Uit de reacties kan ik al uithalen wat jullie over mij denken. Een jongetje met een simpe ideetje. Die nog niet eens van Arbica en Robusta heeft gehoord. Ik probeer hiero geen indruk te geven dat ik koffie expert ben, dat ben ik ook niet van plan.

En de plan die ik in me hoofd heb, hoef je ook geen expert te zijn. Hoe kan een expert bewijzen dat hij/zij expert is ?

Op een forum? Met 1 artikel ? Als je echt denkt dat ik het verschil tussen Arabica en Robusta niet weet ...naja.

Natuurlijk zijn er ook verschillende Arabica bonen. Heb ik dan gezegd dat er maar 1 Arabica koffieboon op de wereld bestaat ?

Ik heb juist gezegd dat er veel lekkere bonen op de markt aanwezig zijn. En inderdaad "diverse soorten arabica koffie's, ze kunnen op verschillende plekken onder verschillende omstandigheden gekweekt zijn, ze kunnen verschillend gebrand worden" Jij noemt er maar 2 op ik ken er precies 54 factoren die invloed op de koffie kunnen hebben. Dat zou je weleens willen weten he ! Bespaar me aub tijd. Verschillende plekken en omstandigheden de kweking en de branding, ik heb het genoteerd. Ik zal even kijken of ze op mijn lijstje voorkomen. Nog andere tips. Altijd welkom.

 

Link naar reactie
  • 0

Reageer nu eens inhoudelijk en schiet niet in de verdediging. Ik lees heel veel goede tips. Er zijn ook hier heel veel koffiekenners, maar slechts een paar koffiedoeners... dus laat je lekker niet weerhouden van je (schets)plannen, maar werk deze uit!

 

Als je potentiële klanten jouw machines laat zien en koffie laat proeven, zijn ze daar ook niet allemaal gecharmeerd van. Dat heb je zelf al geschreven...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

tussen de regels lees ik na het doorlezen van dit topic wel meer dan iemand 'die even wat machines en koffie gaat verkopen'

ik wou je een aanmoedigingsreus geven gezien het typewerk wat je neerzet, de tijd die je neemt voor antwoorden...

 

ik denk dat als je de koffiemachines rechtstreeks af fabriek/importeur afneemt dat je marge een stuk beter is, maar de concurrentie is wel degelijk groot op internet, ik mis nog in je verhaal wat jouw machines onderscheidt van de andere kwaliteits apparaten. ander probleem wordt dan je minimum afname en eventueel jouw garantieverplichtingen naar de klant.

 

ik verkoop zelf ook bio/fairtrade/ambachtelijk gebrande bonen en verschil is er zeker wel!

smaak is iets persoonlijks, ik heb ook klanten die het "niet lekker" vinden...

 

ik zie dit niet zozeer als een huis-aan-huis product mede vanwege de verspreidingskosten, die zijn hoger dan je drukkosten en de respons is echt erg laag, ik denk dat je beter voor kwalitatief hoogwaardiger verspreiding kan kiezen, bijvoorbeeld in geselecteerde postcodes en dan via de post.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hoi radres,

 

Eerst even off-topic: Het gevoel dat ik krijg bij het lezen van jouw reacties is dat je alles beter weet. Dan vraag ik me af waarom je hier je idee plaatst.

 

On-topic: Als ik je reacties zo lees bespeur ik een klassiek geval van verkeerde benadering. Het overkomt velen, waaronder een hoop marketing managers. Dat gaat als volgt:

 

Jij als ondernemer hebt een goed idee. In plaats van als de Appie een rits koffie in de schappen pleuren en de merken het zelf maar uit laten zoeken ga jij consumenten goed informeren over koffie. Je bent een expert op het gebied en je kunt consumenten een unieke ervaring bieden door jouw kennis met ze te delen. Hetzelfde geldt voor de apparaten. Je verkoopt alleen goed spul en je hebt er verstand van. Ongeveer 1 op de 5 huishoudens is geïnteresseerd in een espressomachine waar verse bonen in gaan, dus als je 5000 folders verspreid heb je 1000 geïnteresseerden waarvan zeker een deel tot aanschaf over gaat. De folder mooi, strak en uitgebreid is. Daarnaast voorzie je deze potentiele klanten van een extra service die de doorsnee supermarkt of elektronicawinkel niet biedt. Daardoor zal de conversie redelijk hoog liggen. (ik zeg niet dat het beeld dat ik nu schets 100% accuraat is, ik schets slechts een scenario)

 

Dit is het beeld dat een ondernemer/manager heeft van zijn product. Maar helaas ziet de consument het niet zo. Die ziet het eerder zo:

 

Je houdt van lekkere koffie. 's ochtends zet je thuis een lekker kopje koffie van DE. Gedurende de dag op je werk drink je Albert Heijn Excellent want dat schenken ze op het werk. Onderweg naar huis haal je een Starbucks. Je ziet nog een poster van de McDonalds die hun Segafredo koffie promoot en in de krant zie je nog een advertentie van de fairtrade koffie van Marqt. Al met al een hoop indrukken op een gewone werkdag. En op een dag ligt íe er dan: een folder op je deurmat over koffiespecialiteiten. Er is een aanzienlijke kans dat je de folder zonder te lezen weggooit. Je wordt immers gek van al die K*T reclames. Dan is er ook nog een aanzienlijke kans dat je de folder doorleest, denkt "ach wat leuk" en vervolgens wegpleurt, om de naam van de onderneming erna geheel te vergeten. Als je de volgende keer in de winkel staat om je zakje DE boontjes te kopen denk je weer aan dat leuke koffiefeitje in die folder, maar welk bedrijf was het nou ook al weer... Er is ook een kleine kans dat je door de folder de site bezoekt. Maar dan nog ga je verschijnlijk googlen en vergelijken alvorens je een beslissing maakt. Het kan heel goed zijn dat de beslissing uiteindelijk valt op de koffie uit de webshop van de folder, maar dit is niet altijd het geval.

 

Je hoeft je niet te verdedigen en ik kraak je niet af. Ik leg enkel het verschil uit tussen hoe een manager/ondernemer zijn product ziet en hoe de consument het product ziet. Dat jij inziet dat jouw product geweldig is betekent niet dat je de consument dit ook ziet. Hier dien je rekening mee te houden om succesvol te ondernemen. Ik wens je verder het allerbeste met je onderneming.

YD Consultancy - http://www.ydconsultancy.nl/

Link naar reactie
  • 0

Uit de oude doos, maar het werkt nog steeds en misschien geen slecht idee: de tuper ware, kleding, sieraden e.d. thuispartys.

Zet een (landelijk) netwerk op en laat huisparty's organiseren met presentaties van de machines en uitleg van de diverse koffies. Stel voor de gastvrouw/-heer een comissie-/provissieplan op. Men kan dan met elkaar de koffie ook direct proeven en tijdens de huisparty één van de machines en de gewenste koffie kopen. Je kan hiermee morgen al in je eigen omgeving beginnen.

 

Prachtig idee, ;) En misschien ook wel uit te breiden. Tegenwoordig zie je allerlei lokale/regionale beurzen, trouwbeurzen, babybeurzen ruilbeurzen, rouwbeurzen en noem verder maar op. kleine compacte beurzen waar een paar honderd mensen op af komen.

 

Maak een deal met de organisatoren dat je in ruil voor eigen promotie bezoekers gratis van koffie voorziet. Ook het braderie seizoen begint weer en dat geeft ook volop kansen. Een klein standje of een grondplaats die je met een eigen kraam kan opvullen kost je de kop niet. Gewoon voor een klein prijsje een lekkere bak schenken en ondertussen iedereen warm maken voor jouw machientjes.

 

Kansen genoeg dus. en vele male beter dan foldertjes in de bus stoppen.

Link naar reactie
  • 0

 

Uit de oude doos, maar het werkt nog steeds....

 

 

Party selling is nog steeds harstikke actueel. The Body Shop doet het ook en Unilever hanteert die aanpak in India. Het is gewoon social commerce zonder internet. Zo kan je apparaten èn koffie verkopen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yvonne ! Zeer indrukwekkend wat je schrijft. Misschien denk ik inderdaad te simpel. Maar er zijn ook veel meer manieren om producten te promoten. Ik denk dat het een zoektocht is en veel uittesten. Die party achtige activiteiten ideetjes zijn me zeker bevallen en zal het ook uit proberen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.