• 0

Lening bij de bank? private investeerder? of venture capital?

Binnenkort start ik samen met iemand anders een eigen bedrijf. Hiervoor zijn we op zoek naar financiering. We proberen er nu achter te komen hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Lening bij de bank? private investeerder? of venture capital?

 

Op dit moment proberen we het eerst bij de banken, maar dit gaat moeizaam. Niet omdat het plan niet goed is, maar omdat ze het koppelen aan prive onderpanden (die we niet hebben). Daarnaast zijn er zakelijk ook geen onderpanden, er wordt immers niets aangekocht (geen machines, panden etc).

 

We willen ons dus nu gaan oriënteren op private investering. De vraag waar we nu mee zitten is hoe pakken we dit het beste aan? Wat is gebruikelijk? Gaat het meestal om een lening met hoog rendement of is het gebruikelijker om aandeel te geven? en wat is daar dan weer gebruikelijk in.

 

Om het bedrijfsplan heel kort samen te vatten: we bieden een stukje digitalisering binnen een specifiek proces in de bouwsector. Hiervoor moeten we software laten ontwikkelen wat ongeveer 80% van ons startkapitaal zal zijn (verwacht ± 100K). De centen worden pas écht uitgegeven wanneer eerste klant intenties er zijn en we dus zo goed als zeker zijn van cashflow. Qua verdiensten gaan we in een exploitatiebegroting uit van 100K omzet het 1e jaar, 1,1M het 2e jaar, 2,5M 3e jaar, 4,5M 4e jaar. De netto marge schommelt rond de 40%. Een investering van 100K zou binnen 2 jaar afgelost kunnen zijn.

 

Wat voor type investeerder zou hier het beste bij passen? en wat voor rendement/beloning zou tegenover een investering van 100K moeten staan die binnen 2 jaar afgelost is? Geef je dan een aandeel waarbij je direct een exit en/of minimaal rendement afspreekt? of geef je een laag percentage aandeel?

 

Alle tips zijn welkom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar zijn je omzetverwachtingen op gebaseerd?

 

Je zou een samenwerking aan kunnen gaan met een ontwikkelende partij, als jullie echt een goed idee hebben en goede relaties met potentiële klanten dan zou je contact op kunnen nemen met een software leverancier/ontwikkelaar die al bekend is in de bouwwereld.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

De bouw ligt geheel op zijn gat, investeringen worden zoveel mogelijk uitgesteld.

Als je daar iets wil verkopen moet het voor de afnemer binnen no time terug verdient zijn anders gaan ze er niet aan beginnen.

 

Aan wat voor soort software oplossing moet ik trouwens denken, de bouw is nogal breed.

HEb je het over woningbouw, utiliteitsbouw, enz.

Waar zit de besparing door het gebruik van de software?

Heb je het hier over software die geïnstalleerd word op computers of bedoel je webbeased software?

Link naar reactie
  • 0

Waar zijn je omzetverwachtingen op gebaseerd?

 

Dit is in het eerste jaar gebaseerd op 2 launching partners (klanten) waarna we in het 2e jaar snel kunnen groeien. Het 4e jaar betreft nog maar een klein marktaandeel en meer dan voldoende ruimte om verder te groeien. Ondanks de crisis gaat er in de bouwsector alsnog 32 miljard om. Ruim de helft daarvan zijn kosten in grond- en hulpstoffen en uitbesteed werkt. Dat laatste is onze markt en dus onze omzet op gebaseerd.

 

Je zou een samenwerking aan kunnen gaan met een ontwikkelende partij, als jullie echt een goed idee hebben en goede relaties met potentiële klanten dan zou je contact op kunnen nemen met een software leverancier/ontwikkelaar die al bekend is in de bouwwereld.

 

Dat is precies wat we al gedaan hebben en lijkt ons ook de beste financieringsbron. Een potentiële leverancier staat hier al voor open, maar ook wat dat betreft ben ik nog onwetend hoe dit het beste in elkaar gestoken kan worden.

Link naar reactie
  • 0

De bouw ligt geheel op zijn gat, investeringen worden zoveel mogelijk uitgesteld.

Als je daar iets wil verkopen moet het voor de afnemer binnen no time terug verdient zijn anders gaan ze er niet aan beginnen.

 

Klopt helemaal... juist daarom is er behoefte aan kostenbesparing en dat is precies waar onze dienst om draait.

 

Aan wat voor soort software oplossing moet ik trouwens denken, de bouw is nogal breed.

HEb je het over woningbouw, utiliteitsbouw, enz.

Waar zit de besparing door het gebruik van de software?

Heb je het hier over software die geïnstalleerd word op computers of bedoel je webbeased software?

 

Je kan denken aan het digitaliseren van inkoopprocessen. We hebben het over de top 50 bouwbedrijven in NL (daarop is ook de eerder genoemde 32 Miljard op gebaseerd). De markt is dus potentieel nog veel groter als je de long-tail van 'kleiner' bouwbedrijven mee telt. De besparing zit in tijd, foutmarge, kennis om op te sturen. De software betreft een app op smartphones en tablets en een webbased back-end. Het is een uniek concept wat in deze vorm nog niet bestaat in de bouwsector. Licht het je graag persoonlijk toe.

 

Onze financieringsbehoefte zit vooral in het ontwikkelen van de software.

 

Link naar reactie
  • 0
Wat voor type investeerder zou hier het beste bij passen? en wat voor rendement/beloning zou tegenover een investering van 100K moeten staan die binnen 2 jaar afgelost is? Geef je dan een aandeel waarbij je direct een exit en/of minimaal rendement afspreekt? of geef je een laag percentage aandeel?

 

Venture capitalists of private investeerders inschattend: die bieden jou - als plan en persoon kloppen - € 100.000,- investering voor een belang van grofweg 49%. Jij doet het werk (is dat zo? Zo ja waarom kost dat dan € 100.000,-, zo niet: wat doe jij dan?) , maar zij lopen alle financiële risico's. Bovendien is hetgeen wat je maakt lastig te beschermen, software is niet of nauwelijks patenteerbaar. Je loopt dus het gevaar dat - als je product aanslaat - copycats snel zullen volgen.

Ik vermoed dan ook dat € 100.000,- voor software-ontwikkeling de lading totaal niet dekt: je zult het ook moeten vermarkten, en ook daarvoor worden kosten gemaakt.

Houd er ook rekening mee dat de € 100.000,- van een private investeerder of venture capitalist bestemd is voor de externe kosten, en niet voor jouw salaris o.i.d. . Dat zul je anders moeten regelen

 

Aflossing is bij investeringen en investeerders niet aan de orde: investeerders willen winst behalen uit verkoop van de aandelen tegen de toekomstige waarde, en liefst een factor 5 of 10 van het geïnvesteerd vermogen binnen 3 tot 7 jaar. Dat hebben ze ook nodig om alle investeringen te dekken die minder goed aflopen. Uiteraard kun je dit contractueel proberen dit te matigen met een uitkoopregeling: bijvoorbeeld € 300.000,- na 2 jaar.

 

Dit verhaal zo lezend is het gewenste bedrag te laag voor venture capital, hooguit dat je op zoek kunt gaan naar Business Angels met een voorkeur voor ICT.

 

Maar sowieso blijkt uit je reacties dat je zelf denkt aan een klein percentage aandelen of aan "terugbetalen binnen 2 jaar". Daar zitten investeerders niet op te wachten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar sowieso blijkt uit je reacties dat je zelf denkt aan een klein percentage aandelen of aan "terugbetalen binnen 2 jaar". Daar zitten investeerders niet op te wachten.

 

Dankjewel voor de heldere reactie. Als ik het goed begrijp zal een investeerder dus altijd ±49% belang willen hebben om hiermee binnen tien jaar een rendement factor 5-10 te halen. Eventueel kunnen wij dit beperken middels een uitkoopregeling.

 

Hoe verhoudt een belang van 49% zich tot de zeggenschap? is dat 1op1 of kan je daar contractueel andere afspraken over maken? Wat is gangbaar? Ervan uitgaande dat je 2 vennoten en en 1 investeerder hebt, welke risico's zijn er dan m.b.t. je minderheidsbelang?

 

Ik denk dat het belangrijker is dat een investeerder / business angel uit de bouwsector komt ipv ICT. Het businessplan draait om het oplossen van een probleem in de bouw. Zoals Ties in zijn columns ook schrijft is het netwerk van een investeerder net zo belangrijk als het geld. Het hebben van een netwerk in de bouw is in dat opzicht belangrijker dan een een ICT gedreven investeerder.

 

We zijn er denk ik wel over uit dat een business angel de beste optie is als een financiering via lening (bank) niet lukt.

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrijp zal een investeerder dus altijd ±49% belang willen hebben om hiermee binnen tien jaar een rendement factor 5-10 te halen

Nee, gebaseerd op jouw input vermoed ik dat dat een waarschijnlijk scenario is. Verder is en blijft het wat een gek er voor wil geven, en goede onderhandelingstactieken uiteraard.

 

Hoe verhoudt een belang van 49% zich tot de zeggenschap? is dat 1op1 of kan je daar contractueel andere afspraken over maken? Wat is gangbaar?

Aandelenbelang komt meestal ook met ook stemrecht, maar daar zijn andere afspraken over te maken. Veel VC's zullen - bij het juiste plan - juist een controlerend belang willen hebben om indien nodig (bij disfunctioneren) jou te kunnen wippen om zo hun investering te kunnen beschermen

 

Ervan uitgaande dat je 2 vennoten en en 1 investeerder hebt, welke risico's zijn er dan m.b.t. je minderheidsbelang?

Dat je medevennoot en de investeerder samen jou als bestuurder kunnen ontslaan. En dat je mogelijk verplicht sociaal verzekerd bent

 

Ik denk dat het belangrijker is dat een investeerder / business angel uit de bouwsector komt ipv ICT. Het businessplan draait om het oplossen van een probleem in de bouw. Zoals Ties in zijn columns ook schrijft is het netwerk van een investeerder net zo belangrijk als het geld. Het hebben van een netwerk in de bouw is in dat opzicht belangrijker dan een een ICT gedreven investeerder.

Mee eens

 

We zijn er denk ik wel over uit dat een business angel de beste optie is als een financiering via lening (bank) niet lukt.

Yep, of wordt creatief en ga crowdfunden...maar de meerwaarde van het netwerk van een business angel lijkt mij evident. Jouw uitdaging is om een Bouw-business Angel te overtuigen van de meerwaarde van een ICT toepassing.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar sowieso blijkt uit je reacties dat je zelf denkt aan een klein percentage aandelen of aan "terugbetalen binnen 2 jaar". Daar zitten investeerders niet op te wachten.

 

Dankjewel voor de heldere reactie. Als ik het goed begrijp zal een investeerder dus altijd ±49% belang willen hebben om hiermee binnen tien jaar een rendement factor 5-10 te halen. Eventueel kunnen wij dit beperken middels een uitkoopregeling.

 

Investeerders zijn er in soorten en maten. Wat ze verlangen hangt af van hun eigen perceptie van rendement en risico's.

Gemiddeld genomen moet je veel eerder denken aan een rendementsverwachting van 100 procent, dus verdubbeling van de waarde van de investering, in 5 - 7 jaar.

 

Hoe verhoudt een belang van 49% zich tot de zeggenschap? is dat 1op1 of kan je daar contractueel andere afspraken over maken? Wat is gangbaar? Ervan uitgaande dat je 2 vennoten en en 1 investeerder hebt, welke risico's zijn er dan m.b.t. je minderheidsbelang?

 

Het percentage dat de investeerder wenst hangt wederom af van zijn eigen inschatting van rendement en risico's. Daarom moet je nooit de fout maken met 1 investeerder tegelijk te praten. Dat is een garantie voor frustratie. Praat met meer tegelijk, dan heb je een poot om op te staan.

 

Bij een startup speelt ook een rol dat er geen waarderingsmethode bestaat die de waarde van een startup kan bepalen. Daarom is het bij startups altijd een kwestie van persoonlijke inschatting.

 

Toch zijn er wegen om uit deze onzekerheid te komen. Dan moet je denken aan goed marktonderzoek en het uittesten van je propositie bij potentiele klanten. Het is mogelijk om een concreet aanbod te doen aan klanten zonder dat er een volledig ontwikkeld product is. Je kunt ook denken aan het verkopen van een minimum viable product dat lagere ontwikkelkosten heeft dan het volledige product. Hoe concreter je marketing, hoe makkelijker het is een waardering te maken.

 

Ik denk dat het belangrijker is dat een investeerder / business angel uit de bouwsector komt ipv ICT. Het businessplan draait om het oplossen van een probleem in de bouw. Zoals Ties in zijn columns ook schrijft is het netwerk van een investeerder net zo belangrijk als het geld. Het hebben van een netwerk in de bouw is in dat opzicht belangrijker dan een een ICT gedreven investeerder.

 

 

Nee, bij investeerders is het veel belangrijker om een realistisch idee te hebben van wat mogelijk is. "Een investeerder uit de bouw" is misschien leuk als uitgangspunt, maar ga er van uit dat je niet veel te willen hebt, vooral als je geen investeerders kent.

 

Iets anders is dat in Nederland de kennis over ICT bij investeerders niet om over naar huis te schrijven is. Er is veel ICT-kennis in de wereld van "internetinvesteerders" (denk aan platforms, portals en media), maar daarbuiten wil je ze niet de kost geven die nog nooit een programmaregel hebben gezien. En die laatste categorie kan zich weinig voorstellen bij een softwaresysteem dat een probleem oplost, in de bouw of daarbuiten.

 

Dus als je een investeerder met ICT-kennis kunt vinden, spring een gat in de lucht. Kennis van de bouw en ICT is nog mooier, maar ik schat dat er in heel Nederland nog geen 2 van zijn. Ik ken ze niet, en ik ken een paar honderd investeerders.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0
Investeerders zijn er in soorten en maten. Wat ze verlangen hangt af van hun eigen perceptie van rendement en risico's.

Gemiddeld genomen moet je veel eerder denken aan een rendementsverwachting van 100 procent, dus verdubbeling van de waarde van de investering, in 5 - 7 jaar

 

Is de rendementsverwachting gemiddeld 100% in 5-7 jaar Henny? Mijn reactie was gebaseerd een private equity fund waar mee samenwerkte (risicotechnische due dilligence). Wellicht dat hun rendementseis per participatie fors hoger lag om dat het risico ook hoger was (of hun selectie en toezicht wellicht wat ongelukkig was...uiteraard) Gemiddeld was maar 1 op de 4 participaties succesvol, de rest moest nagenoeg volledig worden afgeschreven. Simpel rekensommetje: Bij een rendement op dat ene project van 500% heb je over het totale geïnvesteerde vermogen over een termijn van 4-5 jaar net een rendement van krap 6%

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Waar zijn je omzetverwachtingen op gebaseerd?

Dit is in het eerste jaar gebaseerd op 2 launching partners (klanten) waarna we in het 2e jaar snel kunnen groeien. Het 4e jaar betreft nog maar een klein marktaandeel en meer dan voldoende ruimte om verder te groeien. Ondanks de crisis gaat er in de bouwsector alsnog 32 miljard om. Ruim de helft daarvan zijn kosten in grond- en hulpstoffen en uitbesteed werkt. Dat laatste is onze markt en dus onze omzet op gebaseerd.

Je zou een samenwerking aan kunnen gaan met een ontwikkelende partij, als jullie echt een goed idee hebben en goede relaties met potentiële klanten dan zou je contact op kunnen nemen met een software leverancier/ontwikkelaar die al bekend is in de bouwwereld.

Dat is precies wat we al gedaan hebben en lijkt ons ook de beste financieringsbron. Een potentiële leverancier staat hier al voor open, maar ook wat dat betreft ben ik nog onwetend hoe dit het beste in elkaar gestoken kan worden.

Omdat het in deze crisistijd niet zo gemakkelijk is om financiering voor een nieuwe activiteit op te halen, zie je vaak dat partijen andere mogelijkheden onderzoeken. Zoals Astrid al aangaf, kan je een samenwerking aangaan met een ontwikkelende partij. Je antwoord was dat er een potentiële software leverancier/ontwikkelaar voor jullie plan openstaat. Je kan overwegen met deze partij een joint venture aan te gaan. Jullie richten een B.V. op, zij maken de software en brengen deze in en jullie doen de verkoop en marketing van het product. En misschien zijn de “launching partners” wel bereid een bedrag aan te betalen al dan niet in ruil voor een korting, zodat je de andere lopende kosten kan dekken. Of dit een mogelijke aanpak is hangt waarschijnlijk mede af van de duur van het ontwikkelingstraject. Duurt het ontwikkelingstraject niet zo lang, dan ben je eerder in zaken en kan je dus eerder omzet genereren (keerzijde is dan weer dat het waarschijnlijk ook niet zo moeilijk is om jullie plan te kopiëren; zie de reactie van Norbert). Als dat traject een jaar of langer duurt, is het natuurlijk lastiger. Indien het lukt om een dergelijke samenwerking redelijk snel op te tuigen, dan kan je je bovendien op de marketing concentreren in plaats van dat je je bezig houdt met het ophalen van financiering. Terzijde, bij deze opzet is het natuurlijk verstandig om de afspraken met de partners contractueel goed dicht te timmeren in statuten en aandeelhoudersovereenkomst, maar dat spreekt vanzelf.

Succes!

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 2

Investeerders zijn er in soorten en maten. Wat ze verlangen hangt af van hun eigen perceptie van rendement en risico's.

Gemiddeld genomen moet je veel eerder denken aan een rendementsverwachting van 100 procent, dus verdubbeling van de waarde van de investering, in 5 - 7 jaar

 

Is de rendementsverwachting gemiddeld 100% in 5-7 jaar Henny? Mijn reactie was gebaseerd een private equity fund waar mee samenwerkte (risicotechnische due dilligence). Wellicht dat hun rendementseis per participatie fors hoger lag om dat het risico ook hoger was (of hun selectie en toezicht wellicht wat ongelukkig was...uiteraard) Gemiddeld was maar 1 op de 4 participaties succesvol, de rest moest nagenoeg volledig worden afgeschreven. Simpel rekensommetje: Bij een rendement op dat ene project van 500% heb je over het totale geïnvesteerde vermogen over een termijn van 4-5 jaar net een rendement van krap 6%

 

Norbert, het is vrijwel ondoenlijk om algemene uitspraken over investeerders te doen, ook aangaande de rendementsverwachtingen.

 

De enige reden dat ik daar toch iets over zeg is omdat kapitaalzoekers altijd op zoek zijn naar houvast over investeerders en ze zijn nog niet zo ver dat ze snappen dat er veel variatie is en waarin die variatie zit.

 

Ja, verdubbeling van inleg in 5 jaar volgens het businessplan is een eis die vaak voorkomt. Of dat ook een realistische verwachting is, hangt veel af van de ervaring van de investeerder. Er is in Nederland een kopgroep die het consistent goed doet en daarover ook informatie geeft (zie http://www.venturemedia.nl/Venture_Capital_Ranking.htm).

 

En er zijn er ook veel die het niet goed doen en een groot deel daarvan houdt zich bezig met seed capital waar het in deze draad om gaat. Ik meen dat het gemiddelde behaalde rendement eerder tussen 0 en 8 procent zit. De gemiddelde investeerder doet het dus niet veel beter dan het gemiddelde beleggingsfonds.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Om het bedrijfsplan heel kort samen te vatten: we bieden een stukje digitalisering binnen een specifiek proces in de bouwsector. Hiervoor moeten we software laten ontwikkelen wat ongeveer 80% van ons startkapitaal zal zijn (verwacht ± 100K). De centen worden pas écht uitgegeven wanneer eerste klant intenties er zijn en we dus zo goed als zeker zijn van cashflow. Qua verdiensten gaan we in een exploitatiebegroting uit van 100K omzet het 1e jaar, 1,1M het 2e jaar, 2,5M 3e jaar, 4,5M 4e jaar. De netto marge schommelt rond de 40%. Een investering van 100K zou binnen 2 jaar afgelost kunnen zijn.

 

Hoi Joen,

 

Vooral vanwege bovenstaand stukje tekst heb ik de indruk dat je bezig bent met zelfpromotie onder het mom van het stellen van voor de hand liggende vragen. Op ons prachtige forum higherlevel.nl vinden we dat niet zo prettig. Toch heb je al een aantal van onze vaste higherlevelers bereid gevonden je te helpen.

 

Ook ik wil je helpen. Graag nodig ik je uit mijn artikel te lezen: “De seed-fase - zoeken naar geld?”. Voor je gemak onderstaand de conclusie die ook voor jou direct van toepassing is:

 

In de R&D-fase van je bedrijf, tijdens de seed-fase is de zoektocht naar "proof of concept" belangrijker dan geld aantrekken. Onderzoeken of er een markt is voor je product en het vinden van commerciële partners zijn belangrijker dan het zoeken van financiële partners.

 

Alleen door daadwerkelijk actief te zijn in je markt kom je er echt erachter wat daar belangrijk is en leer je er mensen kennen. Uit dit netwerk komen je zakenpartners, sponsors of investeerders zoals business angels of corporate venturers. In de praktijk zal het exacte onderscheid niet altijd direct duidelijk zijn. Dat is ook niet zo belangrijk en eigenlijk (hun) geld ook niet.

 

Eerst moet je bewijzen dat er een markt is voor je product én een entrepreneur in huis halen als je dat zelf niet bent. Als je daarna nog steeds behoefte aan geld hebt, kun je op zoek gaan banken, business angels, corporate venturers of venture capitalists. Tot die tijd ben je aangewezen op je eigen geld en dat van je familie of vrienden, de overheid of sponsors.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfpromotie was niet de intentie. Ik heb het stukje "vraag niet om geld" gelezen en het was niet met die opzet geschreven, maar om een beeld te schetsen in welke situatie we zitten.

 

Dit is voor mij helemaal nieuw en dus stel ik misschien (voor jullie) voor de hand liggende vragen. Jouw columns heb ik allemaal gelezen, ontzettend waardevol en heb ik al veel van geleerd. Overigens zijn alle reacties ontzettend waardevol geweest.

 

Proof of concept is inderdaad onze eerste prioriteit. Zoals Caroline al schrijft kunnen we misschien wel af met launching partners of een joint venture met de software leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Je zou een samenwerking aan kunnen gaan met een ontwikkelende partij, als jullie echt een goed idee hebben en goede relaties met potentiële klanten dan zou je contact op kunnen nemen met een software leverancier/ontwikkelaar die al bekend is in de bouwwereld.

 

Zoals Astrid al aangaf, kan je een samenwerking aangaan met een ontwikkelende partij. Je antwoord was dat er een potentiële software leverancier/ontwikkelaar voor jullie plan openstaat. Je kan overwegen met deze partij een joint venture aan te gaan. Jullie richten een B.V. op, zij maken de software en brengen deze in en jullie doen de verkoop en marketing van het product.

...

Terzijde, bij deze opzet is het natuurlijk verstandig om de afspraken met de partners contractueel goed dicht te timmeren in statuten en aandeelhoudersovereenkomst, maar dat spreekt vanzelf.

Caroline Malmberg

 

We zijn inmiddels een stapje verder met de leverancier. Er is concrete interesse om de software te bouwen in ruil voor een percentage aandeel. Inderdaad zullen de afspraken helemaal dicht getimmerd worden in een overeenkomst.

 

Het is nu aan ons om een voorstel te doen. Het lijkt mij goed om daarin op te nemen wanneer en voor hoeveel de leverancier weer uitstapt.

 

Wat zouden jullie voorstellen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.