• 0

Noodlijdende ondernemers helpen (midden bedrijf)

De afgelopen jaren heb zelf een aantal bedrijven overgenomen en opgeknapt.

Deze bedrijven lopen stabiel maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-)

 

Nu wil ik graag ondernemers (geen kleintjes, zeg 10-50 man personeel) die in een dreigend faillisement verkeren gaan helpen.

Alleen weet ik niet hoe ik deze ondernemers tegen het lijf loop en hoe ik ze het beste kan helpen.

 

Zijn er hier op het forum ondernemers die eerder in problemen hebben gezeten? Wat voor hulp konden jullie in die situatie het beste gebruiken?

 

Overigens gaat het mij niet om de winst, wil alleen bv mijn autokosten vergoed hebben in geval van succes.

 

[Mod edit: typfout hersteld]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ojee, iemand vragen zich bekent te maken en hij reageert met een kneus, zal je reputatie hier op dit forum goed doen.

 

Vandaag nog een gesprek gevoerd over ondernemers in zwaar oa in relatie tot de feniksgroep en de Feniks award van EZ.

Een ding is ons duidelijk, ondernemers praten niet over hun problemen. om verschillende redenen zijn zij zeer terughoudend.

Wil je mensen aan het praten krijgen dan moeten ze eerst weten met wie ze praten, dan moet er een vertrouwensband opgebouwd worden en dan kun je misschien een keer beginnen met inzoomen op de problemen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zitten ze hier ook wel, lezen ze mee.

 

Alleen vraag ik me af, gaat iemand in de problemen contact opnemen met iemand die zich niet eens onder eigen naam op een forum durft te begeven?

Ik vind je aanbod bewonderingswaardig, maar vind ook dat Nico wel een punt heeft, de enige onderbouwing waarom een ondernemer met problemen bij jou moet aankloppen is het volgende:

De afgelopen jaren heb zelf een aantal bedrijven overgenomen en opgeknapt.

Deze bedrijven lopen stabiel maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-)

 

Dat is wel erg mager in combinatie met het ontbreken van enig verdere achtergrond!

 

Wellicht kan of wil je je wat nader presenteren zodat duidelijk is waarom men zich juist bij jou moet melden.

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het feit dat er volgens mij noodlIJdende wordt bedoeld, lijkt deze vraag wel erg veel op de vraag uit dit topic

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan, bij kleinere ondernemers is er minder speelruimte om met personeel te schuiven/te motiveren of anders te ontslaan.

 

Ik ben hier overigens niet om mezelf te presenteren (het is volgens mij niet gewenst om op het forum te zoeken naar noodlijdende ondernemers) ik stel mijn vraag op het forum vooral omdat ik wil weten hoe ik ondernemers in problemen kan helpen.

 

Ik heb Economie/bedrijfsfinanciering aan de VU gestudeerd + HEAO, heb dus ook vanuit studie perspectief inzicht in financien en marketing.

 

(mbt de type-fout, deze krijg ik helaas niet aangepast)

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nu wil ik graag ondernemers (geen kleintjes, zeg 10-50 man personeel) die in een dreigend faillisement verkeren gaan helpen.

 

 

 

 

 

Overigens gaat het mij niet om de winst, wil alleen bv mijn autokosten vergoed hebben in geval van succes.

 

 

 

En jij denkt dat een bedrijf met 35 man iemand inschakelt die alleen zijn autokosten wilt hebben?

 

 

Een bedrijf van een faillissement behoeden waar 50 man werkt doe je niet in een maand. en ook niet in 6. Daar gaat een fulltime job inzitten om alle aspecten van het bedrijf er weer bovenop te helpen. Dan kan en ga jij echt niet alleen je autokosten declareren...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

We zijn niet allemaal van die kapitalisten ;D Ze mogen me ook best meer betalen dan mijn autokosten hoor ;-) Misschien ken je het ondernemersklankbord, dat zijn met name gepensioneerde ondernemers die bedrijven ook voor een hele kleine vergoeding helpen.

 

Ik denk inderdaad ongeveer een half jaar 4 dagen per week aan 1 bedrijf te besteden (met hulp van andere ondernemers die dit ook kosteloos willen doen).

 

Ik wil gewoon een half jaar iets goeds doen, maar weet niet goed hoe ik kan helpen . Ik dacht misschien hebben jullie tips waarmee ik ondernemers in financiele problemen kan helpen, maar jullie zien vooral beren op de weg.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht misschien hebben jullie tips (...)

 

Gisteren heb je een soort advies/commentaar gegeven op een nogal vreemd ogende (slimme, althans de bedenker vond het een slimme) schijnconstructie om de bijtelling van een (tweede) auto van de zaak te voorkomen:

 

“Waarom zet je vrouw niet op loonlijst en schotel je haar een lease auto voor?”

 

Tja, bij mij persoonlijk komt dit toch niet echt over als de gefundeerde mening van iemand die bedrijven van de ondergang weet te redden.

Maar misschien bedoelde je het niet zoals het in mijn oren klinkt. Ik vond het behoorlijk simpel en ondoordacht klinken namelijk.

 

Dat zou ik proberen anders te formuleren (mijn tip).

 

 

Link naar reactie
  • 0

In 2006 eerst geprobeerd om de zaak te redden met behulp van een coach (van de gepensioneerde ondernemers) Helaas was dit erg vrijblijvend en kwamen we niet verder dan "de prijzen verlagen" en "bundels maken" om de klant te verleiden weer naar de vakman te komen. Bepaalde diensten kwamen dan onder de kostprijs :-\

 

het bleef bij een aantal korte gesprekken en er werd totaal niet inhoudelijk naar bedrijfsvoering of administratie gekeken. Het laatste advies was om dan maar met BBZ aan de gang te gaan.

 

de adviseur hiervoor melde alleen maar dat de boel niet levensvatbaar was zelfs niet al zou het roer volledig om gaan.

 

Uiteindelijk de tent op eigen initiatief maar gesloten en alles in eigen beheer afgehandel. Is tevens de beste beslissing geweest die ik toen genomen heb ;)

 

Moraal van het verhaal: Toen ik in grote problemen zat volop gekeken naar (goedkope of gratis) hulp en ook diverse lui over de vloer gehad maar uiteindelijk heeft dit alles ondanks de goede bedoelingen en verhalen niets opgeleverd om de zaak op de rails te houden.

Link naar reactie
  • 1

Tips voor Jeroen is best wel lastig, moet er eens goed over nadenken. De mensen die ik over de vloer gehad heb waren IMHO te vrijblijvend en te algemeen. Er werd weinig doorgevraagd of onderzocht en het bloede al snel dood. Een beetje van "hier heb je wat tips en ga er mee aan de bak". Met ideeën van mijn kant om de koers ingrijpend te wijzigen werd weinig gedaan.

 

Wellicht ook door mijn eigen onzekere houding, tenslotte had ik altijd goed geboerd en was de penaire situatie in een korte tijd door snelle marktveranderingen ontstaan. Op dat moment was er eigenlijk alleen nog maar sprake van liquiditeits-problemen en minder van vermogen of onderpand problemen. Maar hier werd eigenlijk niets mee gedaan.

 

Zal mijn gedachten er nog eens over laten gaan en kijken of ik Jeroen van wat voor tips of ideeën kan voorzien

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het heel moeilijk is voor een ondernemer om toe te moeten geven dat het niet goed gaat. Dit wordt door de buitenwereld vaak gezien als falen, vooral omdat een goede ondernemer eigenwijs durft te zijn. Je krijgt dan al gauw te horen:" Zie je nou wel, had nou maar geluisterd."

 

Bij ons gaat het ook moeilijk. Klanten betalen laat en slecht, wat komt omdat zij ook laat en slecht betalen.

Incassobureau staan te springen om je te helpen, maar helpen je eerder van de klant af. Die toch niet kan betalen omdat het geld er niet is.

Inmiddels zijn er veel concurrenten van mij failliet gegaan omdat ze de lange adem niet hadden.

Ik red het allemaal wel, daar ben ik niet bang voor, maar kan me voorstellen dat er andere zijn die wel hulp willen. Ik denk dat je het in die hoek moet gaan zoeken.

Maar betwijfel of ze dat zomaar kenbaar willen/durven maken.

 

Ik ben trouwens niet van mening dat je met schuiven van personeel structurele oplossingen kan aandragen.

Dit soort klassieke oplossingen zijn al zo bekend dat de meeste dat zelf wel al geprobeerd hebben.

Link naar reactie
  • 0

Jeroen vraagt: "Alleen weet ik niet hoe ik deze ondernemers tegen het lijf loop en hoe ik ze het beste kan helpen."

 

Ik denk via hun leveranciers, die met langdurig onbetaalde rekeningen zitten en vaak wel weten hoe de vlag erbij hangt.

 

Link naar reactie
  • 0

dan moet je natuurlijk weten welke leveranciers dat zijn?

 

Je zou misschien iets kunnen doen met incassobureau's?

Daar komen natuurlijk alle bedrijven terecht met openstaande posten en dat is vaak niet voor niks. je zou hierin een aanvulling kunnen zijn. Iemand die geen geld heeft kan inderdaad niet betalen, maar een adviseur er naar toe die vervolgens op een of andere manier geld vrij kan maken is natuurlijk winsituatie voor alle betrokkenen

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Het issue dat hier wordt aangesneden is erg interessant. Het is een feit dat vele ondernemers best wat hulp zouden kunnen gebruiken. Er gaan immers dagelijks bedrijven over de kop. Maar hoe bereik je ze en hoe laten ze je toe? Ik sprak onlangs een afdeling EZ van een grote gemeente en daar werd dit ook geadresseerd: ondernemers kloppen pas aan als het 1 voor 12 is (en dus te laat), terwijl er daarvoor nog van alles mogelijk was geweest.

 

Ik denk zelf dat er vooral twee aspecten spelen. Ten eerste is de ondernemer vaak zo verschrikkelijk druk met zijn/haar bedrijf, dat hij/zij niet altijd doorheeft dat het al 5 voor 12 is. Ten tweede is het bedrijf het 'kindje' van de ondernemer. Hij/zij heeft het zelf opgebouwd en is dus verantwoordelijk voor het succes. Als de ondernemer al doorheeft dat het niet goed gaat, dan moet hij/zij over zijn/haar eigen drempel stappen en inzien dat hij/zij het niet alleen kan. Dat kan voelen als falen en is dus lastig. Failliet gaan is veel lastiger, maar toch. Het ego speelt hier een grote rol.

 

Ondernemers delen ook niet met veel mensen hoe het echt gaat met het bedrijf. Succesverhalen worden verteld, falen wordt verzwegen. Dus hoe kom je aan tafel? Ik spreek uit eigen ervaring dat het niet eenvoudig is. Ik kan MKB'ers helpen meer uit hun organisatie te halen, maar ze komen echt niet vanzelf naar me toe.

 

Ik denk zelf dat de accountant van de ondernemer nog het beste op de hoogte is van het reilen en zeilen en dus een ingang kan bieden. Zeker aangezien deze alleen eenzijdig kan helpen (financieel). Maar dan zou jouw dienstverlening dus aanvullend moeten zijn. Je diensten gratis aanbieden lijkt me niet de oplossing. Ik zou er dan zelf weinig vertrouwen in hebben. Maar 'no cure, no pay' is natuurlijk wel interessant!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

In mijn woonplaats is een project opgezet waarbij succesvolle ondernemers startende ondernemers als een soort buddy begeleiden.

 

Zoiets vertalen naar ondernemers in moeilijkheden, zeker waarbij de buddy's zelf ervaring hebben met slechte tijden, lijkt me een mooie invalshoek. Het gaat hier dan om bekende ondernemers uit de omgeving, het is relatief laagdrempelig.

 

 

ik merk zelf dat ik heel graag wil sparren, ik ben natuurlijk net begonnen maar je hebt eigenlijk geen idee van wat goede en slechte tijden zijn, wat je kunt verwachten door het jaar gezien etc. Ik merk nu al dat het een vrij ' eenzaam' beroep kan zijn. Er zijn veel mensen om je heen, je ziet de hele dag door ook klanten, maar daar bespreek je geen ondernemerszaken mee. en al helemaal niet als het slecht gaat natuurlijk. Ik kan me zo voorstellen dat je dat doorgaans ook niet doet op de eerste de beste ondernemersbijeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Bas het heel duidelijk verwoord. Ik denk dat ondernemers ook heel bang zijn dat zo'n "man in pak" de identiteit van het bedrijf wil veranderen, vaak weten dit soort mensen ook niet de ins en outs van het vak, waardoor ze al gauw als onwetend worden afgetekend.

Maar juist omdat ze vaak niet weten wat het vak inhoudt kunnen ze veel transparanter en verfrissend naar een onderneming kijken.

 

Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zit te wachten op iemand die mijn bedrijf zou willen aanpassen. Het is mijn project en idee. Zo heb ik ook aan mijn boekhouder aangegeven dat hij best adviezen mag geven, vooral op het gebied van bepaalde aanschaffingen en een eventueel BTW voordeel. Maar hij moet niet proberen op mijn plek te gaan zitten.

Ik denk dat dit voor mijn bedrijf heel goed werkt en ik heb nu ook een boekhouder die zich hier prima in kan vinden.

 

Wat ik wil aangeven dat vooral productiebedrijven vaak mijn mening delen, tenminste dta is wel wat ik om mij heen hoor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.