• 0

Noodlijdende ondernemers helpen (midden bedrijf)

De afgelopen jaren heb zelf een aantal bedrijven overgenomen en opgeknapt.

Deze bedrijven lopen stabiel maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;-)

 

Nu wil ik graag ondernemers (geen kleintjes, zeg 10-50 man personeel) die in een dreigend faillisement verkeren gaan helpen.

Alleen weet ik niet hoe ik deze ondernemers tegen het lijf loop en hoe ik ze het beste kan helpen.

 

Zijn er hier op het forum ondernemers die eerder in problemen hebben gezeten? Wat voor hulp konden jullie in die situatie het beste gebruiken?

 

Overigens gaat het mij niet om de winst, wil alleen bv mijn autokosten vergoed hebben in geval van succes.

 

[Mod edit: typfout hersteld]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zit te wachten op iemand die mijn bedrijf zou willen aanpassen. Het is mijn project en idee.

Natuurlijk kan een "externe" niet op jouw stoel zitten om zaken binnen jouw bedrijf aan te passen! Hij of zij kan jou wel vanuit die positie een spiegel voorhouden en dan is het aan jou als ondernemer om daar wel of niets mee te doen! Jij bent en blijft uiteindelijk verantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

Als iemand die weleens optreedt als 'externe', is het misschien goed dat ik even iets dieper op Jaspers en Marco's opmerking inga: een externe hoeft (vaak) juist geen kennis te hebben van de specifieke bedrijfsactiviteiten. Om goed te adviseren, moet je door inventarisatie van kerngegevens (o.a. omzet versus kosten, processen, culturele aspecten) kunnen analyseren waarmee een bedrijf zoal zijn geld tracht te verdienen en in hoeverre het bedrijf daarin slaagt en waarmee dit verbeterd kan worden. Een goed extern adviseur past wel op om jouw plek in te nemen, want het zou de adviseur nog mede-risicodrager kunnen maken. Een goede analyse vanuit een goede inventarisatie van kerngegevens leidt tot goed advies, maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de onderneming waarbinnen wordt bepaald wat er met het advies al dan niet wordt gedaan. Er is dan ook een groot verschil tussen gratis advies en advies waarvoor inventarisatie en analyse nodig is, die tweede kost nu eenmaal geld wat zich vaak wel vele malen terug laat verdienen.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Hans hier wel een goed punt mee heeft, maar wat ik vaak merk is dat je onderneming dood geanalyseerd wordt.

 

Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ga het toch proberen.

Bij vakmensen is een onderneming een soort kunstobject, waarbij je ideeën en ambitie misschien omstreden en risicovol kunnen zijn. En dat als je er rationeel naar kijkt bepaalde beslissingen niet slim zijn. Maar van uit een passie toch gedaan worden. Met soms een negatief resultaat.

Voorbeeld, mijn vorige boekhouder gaf aan dat ik eens moest stoppen met investeren en dat ik nu toch wel eens betere winstcijfers zou moeten presenteren, alleen al om de belastingdienst of de bank tevreden te stellen.

Nu heb ik sch**t aan de bank, zij zijn een noodzakelijk kwaad dat ik over 11 maanden ook niet meer nodig heb (lening afbetaald). En volgens mij is de belastingdienst niet geïnteresseerd in hogere winstcijfers, mijn BTW afdrachten zijn enorm toegenomen de afgelopen jaren en zorg ik ervoor dat verschillende onderneming omzet maken en dat personeel uren kan maken (en dus weer extra inkomsten belastingdienst).

 

Wat hij niet begreep is dat wanneer je in mijn branche serieus genomen wilt worden, je wel degelijk een serieuze eigen verhuurafdeling moet hebben en niet alles moet willen inhuren. Al alleen al om het feit dat de meeste inhuurspullen vaak van slechte kwaliteit zijn. (Komt door de mentaliteit: "Don't be gentle, it's only rentall")

 

Nadat hij er weer over geen zeuren heb ik hem weggestuurd en ben ik naar een ander gegaan.

 

Het gaat mij niet zozeer om dit voorbeeld, maar meer om de angst/bewustzijn van dit gegeven. En dat ik dat ook verwacht bij een adviseur. En ik denk dat ik daarin zeker niet de enige ben.

Nu heb ik geen adviseur nodig, mijn omzetten zijn goed en groeien alleen maar. De grote van mijn inventaris maakt grotere sprongen dan verwacht. En mijn werknemers, freelancers en leveranciers zijn tevreden over mijn betalingsgedrag. En nog belangrijker mijn opdrachtgevers en hun bezoekers zijn razend enthousiast over het werk dat wij leveren.

 

Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb kunnen maken. Tuurlijk je hoeft niet te luisteren naar een adviseur, maar waarom zou hem dan inhuren als je het toch niet doet. Zonde van het geld.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Hans hier wel een goed punt mee heeft, maar wat ik vaak merk is dat je onderneming dood geanalyseerd wordt.

 

 

 

Volgens mij heb jij veel meer affiniteit met dit topic dan je wil doen geloven aangezien een analyze doorgaans op feiten gebaseerd is...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Hans hier wel een goed punt mee heeft, maar wat ik vaak merk is dat je onderneming dood geanalyseerd wordt.

 

Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ga het toch proberen.

Bij vakmensen is een onderneming een soort kunstobject, waarbij je ideeën en ambitie misschien omstreden en risicovol kunnen zijn. En dat als je er rationeel naar kijkt bepaalde beslissingen niet slim zijn. Maar van uit een passie toch gedaan worden. Met soms een negatief resultaat.

Voorbeeld, mijn vorige boekhouder gaf aan dat ik eens moest stoppen met investeren en dat ik nu toch wel eens betere winstcijfers zou moeten presenteren, alleen al om de belastingdienst of de bank tevreden te stellen.

Nu heb ik sch**t aan de bank, zij zijn een noodzakelijk kwaad dat ik over 11 maanden ook niet meer nodig heb (lening afbetaald). En volgens mij is de belastingdienst niet geïnteresseerd in hogere winstcijfers, mijn BTW afdrachten zijn enorm toegenomen de afgelopen jaren en zorg ik ervoor dat verschillende onderneming omzet maken en dat personeel uren kan maken (en dus weer extra inkomsten belastingdienst).

 

Wat hij niet begreep is dat wanneer je in mijn branche serieus genomen wilt worden, je wel degelijk een serieuze eigen verhuurafdeling moet hebben en niet alles moet willen inhuren. Al alleen al om het feit dat de meeste inhuurspullen vaak van slechte kwaliteit zijn. (Komt door de mentaliteit: "Don't be gentle, it's only rentall")

 

Nadat hij er weer over geen zeuren heb ik hem weggestuurd en ben ik naar een ander gegaan.

 

Het gaat mij niet zozeer om dit voorbeeld, maar meer om de angst/bewustzijn van dit gegeven. En dat ik dat ook verwacht bij een adviseur. En ik denk dat ik daarin zeker niet de enige ben.

Nu heb ik geen adviseur nodig, mijn omzetten zijn goed en groeien alleen maar. De grote van mijn inventaris maakt grotere sprongen dan verwacht. En mijn werknemers, freelancers en leveranciers zijn tevreden over mijn betalingsgedrag. En nog belangrijker mijn opdrachtgevers en hun bezoekers zijn razend enthousiast over het werk dat wij leveren.

 

Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb kunnen maken. Tuurlijk je hoeft niet te luisteren naar een adviseur, maar waarom zou hem dan inhuren als je het toch niet doet. Zonde van het geld.

 

Beste Jasper,

 

Een adviseur is geen adviseur. Wat ik hiermee bedoel is dat het nogal een containerbegrip is. Ik kan me jouw houding t.o.v. de betreffende boekhouder goed begrijpen. Maar voor je begrip: een boekhouder is geen organisatie-adviseur, maar een financieel adviseur. Hij zou dat zelf nog beter moeten begrijpen en zich dus vooral bij zijn vak moeten houden. Een goed adviseur gaat ook niet lopen drammen, maar is enkel en alleen op zoek naar wat jou kan helpen. Helaas, is mijn indruk, gaat dat voor een groot deel van 'de beroepsgroep' niet op. Maar ja, in alle sectoren heb je betere en mindere broeders.

 

Overigens interessant te lezen dat je meent geen adviseur nodig te hebben, omdat (o.a.) je omzet goed is en alleen maar groeit. Misschien zou je juist nu eens een adviseur moeten inschakelen om je te helpen verstandig te groeien. Want juist in groeifasen sluipen 'de foutjes' erin. Een groter bedrijf heeft andere behoeftes dan een kleiner bedrijf. En de consequenties van hier niet op inspelen worden vaak pas zichtbaar als het minder gaat. En dat is juist niet het moment dat je hier energie in wilt steken. Just a thought.

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Hans hier wel een goed punt mee heeft, maar wat ik vaak merk is dat je onderneming dood geanalyseerd wordt.

 

Ik vind het moeilijk te omschrijven, maar ga het toch proberen.

Bij vakmensen is een onderneming een soort kunstobject, waarbij je ideeën en ambitie misschien omstreden en risicovol kunnen zijn. En dat als je er rationeel naar kijkt bepaalde beslissingen niet slim zijn. Maar van uit een passie toch gedaan worden. Met soms een negatief resultaat.

Voorbeeld, mijn vorige boekhouder gaf aan dat ik eens moest stoppen met investeren en dat ik nu toch wel eens betere winstcijfers zou moeten presenteren, alleen al om de belastingdienst of de bank tevreden te stellen.

Nu heb ik sch**t aan de bank, zij zijn een noodzakelijk kwaad dat ik over 11 maanden ook niet meer nodig heb (lening afbetaald). En volgens mij is de belastingdienst niet geïnteresseerd in hogere winstcijfers, mijn BTW afdrachten zijn enorm toegenomen de afgelopen jaren en zorg ik ervoor dat verschillende onderneming omzet maken en dat personeel uren kan maken (en dus weer extra inkomsten belastingdienst).

 

Wat hij niet begreep is dat wanneer je in mijn branche serieus genomen wilt worden, je wel degelijk een serieuze eigen verhuurafdeling moet hebben en niet alles moet willen inhuren. Al alleen al om het feit dat de meeste inhuurspullen vaak van slechte kwaliteit zijn. (Komt door de mentaliteit: "Don't be gentle, it's only rentall")

 

Nadat hij er weer over geen zeuren heb ik hem weggestuurd en ben ik naar een ander gegaan.

 

Het gaat mij niet zozeer om dit voorbeeld, maar meer om de angst/bewustzijn van dit gegeven. En dat ik dat ook verwacht bij een adviseur. En ik denk dat ik daarin zeker niet de enige ben.

Nu heb ik geen adviseur nodig, mijn omzetten zijn goed en groeien alleen maar. De grote van mijn inventaris maakt grotere sprongen dan verwacht. En mijn werknemers, freelancers en leveranciers zijn tevreden over mijn betalingsgedrag. En nog belangrijker mijn opdrachtgevers en hun bezoekers zijn razend enthousiast over het werk dat wij leveren.

 

Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb kunnen maken. Tuurlijk je hoeft niet te luisteren naar een adviseur, maar waarom zou hem dan inhuren als je het toch niet doet. Zonde van het geld.

 

Beste Jasper,

 

Een adviseur is geen adviseur. Wat ik hiermee bedoel is dat het nogal een containerbegrip is. Ik kan me jouw houding t.o.v. de betreffende boekhouder goed begrijpen. Maar voor je begrip: een boekhouder is geen organisatie-adviseur, maar een financieel adviseur. Hij zou dat zelf nog beter moeten begrijpen en zich dus vooral bij zijn vak moeten houden. Een goed adviseur gaat ook niet lopen drammen, maar is enkel en alleen op zoek naar wat jou kan helpen. Helaas, is mijn indruk, gaat dat voor een groot deel van 'de beroepsgroep' niet op. Maar ja, in alle sectoren heb je betere en mindere broeders.

 

Overigens interessant te lezen dat je meent geen adviseur nodig te hebben, omdat (o.a.) je omzet goed is en alleen maar groeit. Misschien zou je juist nu eens een adviseur moeten inschakelen om je te helpen verstandig te groeien. Want juist in groeifasen sluipen 'de foutjes' erin. Een groter bedrijf heeft andere behoeftes dan een kleiner bedrijf. En de consequenties van hier niet op inspelen worden vaak pas zichtbaar als het minder gaat. En dat is juist niet het moment dat je hier energie in wilt steken. Just a thought.

 

Jasper heeft ervaring met adviseurs. Zijn onderneming is door meerdere adviseurs "dood geanalyseerd". Maar wie maakt jasper wat wijs? Zijn onderneming groeit en groeit, zijn omzet stijgt en dat dit niet uit de w/v rekening op te maken is.... Ach....

Link naar reactie
  • 0

Misschien zou je juist nu eens een adviseur moeten inschakelen om je te helpen verstandig te groeien. Want juist in groeifasen sluipen 'de foutjes' erin. Een groter bedrijf heeft andere behoeftes dan een kleiner bedrijf. En de consequenties van hier niet op inspelen worden vaak pas zichtbaar als het minder gaat. En dat is juist niet het moment dat je hier energie in wilt steken. Just a thought.

 

Wat voor adviseur zou hij er dan bij moeten halen? Een groei-adviseur, een cashflowadviseur, een verhuuradviseur enz?

 

Mijn ervaring is dat ondernemers zelf heel goed weten wat ze willen alleen dit niet altijd in de gaten hebben wat ze allemaal weten zonder dat ze zich daar van bewust. Een adviseur lost dit niet op want die adviseren op basis van HUN inzichten en niet op basis van de inzichten en de intuïtie van de ondernemer.

 

Wat ik zeg is, Jasper heeft meer aan een goede sparringpartner dan een adviseur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch maar even terug naar de vraag van TS.

 

Zijn er hier op het forum ondernemers die eerder in problemen hebben gezeten? Wat voor hulp konden jullie in die situatie het beste gebruiken?

 

In 2006 kwam ik in acute problemen doordat ik de veranderingen in de markt te lang genegeerd had. Het probleem viel in 2 delen uiteen. 1) ik had dringend nieuwe omzet nodig om de dalende afzetmarkt te compenseren, en 2) ik had te weinig financiële middelen om van koers te veranderen.

 

ik ben toen in zee gegaan met een stichting die ondernemers in problemen bij stond met een "ervaren" coach cq oud ondernemer.

 

In mijn geval trof ik iemand met een prima marketing/verkoopachtergrond waarmee ik diverse gesprekken gevoerd heb.

Uiteindelijk ben ik er toch weinig mee opgeschoten omdat de coach mij niet kon helpen met het financiële plan rond te krijgen. Wel gevraagd om hulp hierbij maar de coach hamerde eigenlijk alleen maar op acties die mijn omzet weer zouden moeten verhogen (d.m.v. prijsverlagingen meer klanten binnenhalen) en ging daar aan voorbij dat de hele markt waarin ik zat al ten dode opgeschreven was. (het betrof hier 1 uur fotoservice, iets wat door opkomst van digitale fotografie volledig van de markt verdwenen is) ik wilde dit compenseren met andere producten en activiteiten waarmee ik al de goede weg ingeslagen was. Alleen om met dit sneller te groeien dan de daling in de fotoservice was er een relatief kleine investering nodig.

 

voor mijn gevoel had ik waarschijnlijk toen meer gehad aan iemand met een financiële achtergrond. ik denk ook dat het helpen van ondernemers in problemen niet het werk van 1 man kan zijn maar juist 2 of meer personen met ieder een eigen achtergrond.

 

Wat dat betreft zouden Marco en Hans een prima team kunnen vormen ;)

 

@TS Als je toch in je uppie wil helpen kijk dan in ieder geval kritisch naar je adviezen en vraag jezelf regelmatig af of jouw "klant" er echt mee geholpen is en of je toch niet iets over het hoofd ziet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien zou je juist nu eens een adviseur moeten inschakelen om je te helpen verstandig te groeien. Want juist in groeifasen sluipen 'de foutjes' erin. Een groter bedrijf heeft andere behoeftes dan een kleiner bedrijf. En de consequenties van hier niet op inspelen worden vaak pas zichtbaar als het minder gaat. En dat is juist niet het moment dat je hier energie in wilt steken. Just a thought.

 

Wat voor adviseur zou hij er dan bij moeten halen? Een groei-adviseur, een cashflowadviseur, een verhuuradviseur enz?

 

Mijn ervaring is dat ondernemers zelf heel goed weten wat ze willen alleen dit niet altijd in de gaten hebben wat ze allemaal weten zonder dat ze zich daar van bewust. Een adviseur lost dit niet op want die adviseren op basis van HUN inzichten en niet op basis van de inzichten en de intuïtie van de ondernemer.

 

Wat ik zeg is, Jasper heeft meer aan een goede sparringpartner dan een adviseur.

 

Beste Nico,

 

Het vinden van de juiste adviseur is moeilijk. Want inderdaad, iedere adviseur kijkt met de bril die hij/zij kent. Er zijn geen adviseurs die alle expertise in huis hebben (al zijn er genoeg die dat denken en/of zeggen). En het is ook nog eens van belang dat er een klik is. Misschien heb je hier wel hét derde obstakel m.b.t. dit topic: de ondernemer weet de juiste adviseur niet te vinden.

 

Ik heb er wel eens over gedacht een soort Werkspot te beginnen voor advieswerk. Zoiets is er nu geloof ik ook voor advocaten. Maar toch lijkt ook dat me niet de oplossing. Een goede adviseur, in mijn ogen, helpt namelijk ook bij het scherp maken van het juiste vraagstuk. Dus deze zal voor de opdrachtformulering al betrokken moeten zijn. Ik heb het antwoord (nog) niet.

 

Overigens is in mijn optiek een sparringpartner óók een adviseur. Ik denk dat Jasper zelf het beste kan bepalen wat hij nodig heeft. Als hij de behoefte niet heeft, moet hij vooral niets doen. Behalve alert blijven op signalen!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 1

tegenwoordig adviseert de ene helft van Nederland de andere helft. Denk dat de omzet in advieswerk hoger is dan de hele omzet in de detailhandel. :-\

 

Soms heb je inderdaad meer aan een sparringpartner. Wat dat betreft heb ik aan HL al veel meer gehad dan aan alle adviseurs die mij altijd hebben "geholpen" ;)

 

Vandaar dat ik hier op HL zoveel mogelijk nuttige reacties probeer te geven en regelmatig ook mensen via PM bij sta. Alleen jammer dat het vaak aan tijd ontbreekt of qua afstand niet haalbaar is om face to face te sparren :-\

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook precies de reden dat ik hier mee lees.

De adviezen die ik hier krijg, zijn stukken beter dan die ik heb gekregen van mijn boekhouder of wie dan ook.

 

Mijn nieuwe boekhouder heb daarom ook via dit forum gevonden (net als onze webdesigner/marketing specialist).

 

Er lopen gewoonteveel beunhazen rond die graag willen adviseren en op die manier een bedrijf alleen maar verder te gronden richten. Helaas gaat dit wel ten kosten van de goede. Maar dat is in elke branche hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de beste adviseur al gewoon om je heen is. Veel van mijn (toekomstige) klanten adviseren me zonder dat ze het zelf beseffen. Ook mijn collega's en vrienden geven vaak heel goede adviezen, zonder dat ze dat zelf beseffen. En dan zie ik HLers ook als vrienden/collega's.

Het beste lijkt me als adviseren van mens naar mens gewoon een standaard onderdeel wordt/is van je leven. Het voordeel is dat je bij hen altijd kritischer kijkt dan naar een zelfbenoemde beroepsexpert die aangeeft expert te zijn.

En uiteindelijk moet je toch zelf de beslissingen nemen.

 

Link naar reactie
  • 1

Heren, Heren,

 

Waar gaat het nu nog over ?

 

M.i. over de vraag: Hoe kan men in contact komen met ondernemers die in de problemen zijn gekomen om hulp te bieden ?

(Of daar een vergoeding tegenover moet staan laat ik even in het midden.)

 

Zelf heb ik deelgenomen aan een initiatief van een viertal ondernemers die samen ook hulp wenste te bieden.

Ook hier kwam deze vraag al snel aan de orde.

 

Zoals eerder hier al aangegeven gaan ondernemers pas op zoek naar hulp als het te laat is.

Meerder redenen zijn hiervoor aan te voeren.

Men is te trots om toe te geven dat men het zelf niet op kan lossen.

Men wil voor de omgeving niet toegeven dat men is misslukt.

Er is onvoldoende inzicht in de onderneming.

etc. etc.

 

Daarnaast is er in Nederland geen "betrouwbaar" loket waar men met deze problemen terecht kan.

Tot wie moet men zich richten om een advies te verkrijgen ?

Veel van de aanbieders van hulp hebben een eigen agenda.

 

Zelf heb ik op diverse forums aangegeven dat ik bereid ben om ondernemingen in nood een klankbord te beiden om te bezien of er volgens mij een doorstart of eventueel een zachte landing mogelijk is. Dit met name om faillissementen te voorkomen.

 

Ik vertegenwoordig "slechts" een klein boekhoudkantoor en beschikt dan ook niet over een grote naam die bij ondernemers direct vertrouwen in boezemt. Hetgeen volkomen begrijpelijk is maar ook direct aan geeft wat m.i. het probleem op dit gebied is.

 

Het ontbreekt aan een "Landelijk erkende" gerenomeerde instelling die tot doel heeft om ondernemers in nood of "vijf voor twaalf" ondernemingen bij te staan. En mocht er dan al een dergelijke instelling zijn dan is deze onvoldoende bekend bij ondernemend Nederland.

 

Wellicht dat de Topik Starter het initiatief kan nemen tot het oprichten van een netwerk van adviseurs / boekhouders / accountants etc. met het doel om met name bedrijven in nood bij te staan. Dit netwerk dient vervolgens aan de weg te timmeren om landelijke bekendheid te verkrijgen.

Als hier aan voldaan wordt dan bestaat m.i. de mogelijkheid dat zowel de hulp aanbieder als de ondernemer in nood één loket heeft waar men tot elkaar kan komen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wellicht dat de Topik Starter het initiatief kan nemen tot het oprichten van een netwerk van adviseurs / boekhouders / accountants etc. met het doel om met name bedrijven in nood bij te staan. Dit netwerk dient vervolgens aan de weg te timmeren om landelijke bekendheid te verkrijgen.

 

Op HL is hier al eens over gediscussieerd. En ook over wel of geen kosten of vergoeding aan de geboden hulp verbinden.

 

TS vraagt zich af hoe hij in contact kan komen met ondernemers in problemen. Zoals al gezegd lopen veel ondernemers er niet mee te koop of wachten gewoon te lang zodat adequate hulp te laat komt. Adverteren heeft denk ik ook weinig zin omdat je dan in het cirkeltje komt waarin zich ook veel louche figuren zich bewegen.

 

Het enige wat ik kan bedenken is maak een eigen profiel aan, neem actief deel aan vragen en discussies omtrent ondernemers in problemen en gebruik je expertise hier om gerichte adviezen te geven. Dan loopt je PM-box binnen de kortste keren vol met privé berichten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We moeten nu niet doen of ondernemers in de problemen hulp niet kunnen vinden of willen opzoeken. Uiteraard zijn er ondernemers die niet willen,kunnen of te laat zijn. Dan praat ik wel over de eenmanszaken en vof ondernemers.

 

Maar er zijn er genoeg die wel hulp inschakelen en die hulp ook goed vinden. Wij hebben het erg druk zonder marketing en de betrouwbare concullega's ook. Doorverwijzingen komen van KvK,Belastingdienst, BBZ consulenten en gemeenten waarvoor wij werken.

 

Het ''gratis'' aanbieden van diensten in ons vak is zo goed als onmogelijk. Het begeleiden van deze ondernemers is arbeidsintensief en duurt gewoon maanden. Even een ondernemer helpen met wat korte adviezen in 6 weken gaat je niet lukken...

 

veelal worden onze kosten vergoed door de gemeente. helaas nog niet alle gemeente maar gelukkig steeds meer.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Heren, Heren,

 

Waar gaat het nu nog over ?

 

M.i. over de vraag: Hoe kan men in contact komen met ondernemers die in de problemen zijn gekomen om hulp te bieden ?

 

 

 

In mijn antwoord leg ik nu juist uit dat die mensen gewoon om je heen lopen. Ze zijn of je klanten of jij bent hun klant. Een beetje opletten en in mum van tijd heb je de problemen waar ondernemers mee worstelen boven tafel. Ook jouw probleem ligt zomaar ter advies voor bij een klant. (die toevallig ook ondernemer kan zijn met ervaring op dit of dat gebied.

Het helpen ontstaat dan vanzelf, zonder dat je daar stappen voor moet ondernemen. De enige drempel die er is, is dat je belangstelling voor elkaar moet hebben. Maar dit heb je van nature al, omdat je anders toch niks zou verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Er is dringend behoefte aan een groep van ervaren ondernemers, die als een bedrijf in problemen dreigt te komen, actief meewerkt met de betrokken ondernemer. Dit op basis van wederzijds vertrouwen. Een soort interimmanagement dus met de mogelijkheid van extra financiering voor urgente zaken.

Sommige echte ondernemers maken gebruik van alle kansen en weten in moeilijke tijden nog winst te behalen. Deze zijn vaak zuinig en bouwen in goede tijden een spaarpotje voor moeilijkere tijden op.

Andere mindere goden smijten met geld en bonussen en verwaarlozen essentiele zaken. Die komen dan ook snel in problemen bij tegenslag.

De banken zouden al veel eerder moeten kunnen ingrijpen in de persoon achter de ondernemer. Die eisen bij een lening wel vaak voldoende verkoopresultaat. Echter veel ondernemers in problemen anticiperen niet goed op veranderende marktsituaties en geven hun geld verkeerd uit. Dus de bank zou al veel eerder moeten ingrijpen en een extra directeur moeten kunnen aanstellen. Zo kan hopelijk veel ellende (faillisement) voorkomen kunnen worden.

 

Tenslotte wil ik heel duidelijk stellen dat lang niet iedere ondernemer zijn of haar faillisement aan zich zelf te wijten heeft. Hier ook op Higherlevel zijn veel gevallen beschreven van goede ondernemers, die buiten hun schuld, bijv. een frauderende boekhouder of werknemer of door brand hun bedrijf zijn kwijtgeraakt. Heel tragische verhalen. Daar is vaak geen oplossing voor.

De groep kwalitatief slechte prutsers is echter wel eventueel te helpen door meer actieve inbreng van interimmanagers. Dat zou ook door de overheid verplicht moeten worden gesteld, vind ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.