• 0

Een samenwerkingsverband met iemand aangaan die je NIET kent

Ik werk momenteel in loondienst. Ik loop al jaren met het idee rond om een eigen onderneming te starten. Ik ben een paar maanden gelden iemand tegengekomen die met mij een samenwerkingsverband wil aangaan. Hij heeft al een tijdje een goedlopende eenmanszaak en is op zoek naar een compagnon. Dit is voor mij een geweldige uitdaging maar aan de andere kant ook een risico. Ik ken deze persoon verder niet.

 

We zijn van plan om een B.V. op te richten. Hij is dan voor 75% aandeelhouder en ik voor 25%.

De winst willen wij verdelen en als ik genoeg geld bij elkaar heb willen we over een aantal jaren de aandelen 50-50 verdelen.

 

Is het verstandig om met iemand in zee te gaan die je niet kent???

 

Waar zou ik allemaal aan moeten denken en rekening mee moeten houden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit eigen ervaring zeg ik niet doen, heb ooit een zakenpartner gehad die helemaal niks presteerde maar wel 50% van de loonkosten tot zich nam. Uiteindelijk uitkocht, maar met spijt dat ik de de beste man jaren terug als zakenpartner heb genomen.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om jouw advies met argumenten te onderbouwen? Jouw ervaring behoeft niet dezelfde te zijn dan de toekomst van vraagsteller.

 

Link naar reactie
  • 1

Dag Kock

 

Het niet kennen van je zakenpartner hoeft geen beletsel te zijn. Het is echter wel een enorm risico. Want waarom heeft hij jou nodig? Waarom wil hij 75%? Ken je zijn werkethiek? Hoe runt hij zijn bedrijf? Passen jullie bij elkaar qua karakter of is het juist tegengesteld maar aanvullend?

 

Er is namelijk niets op tegen om een 'snuffelperiode' in te bouwen. Jij richt jouw bedrijf op en hij houdt het zijne. Je gaat een samenwerking aan waarin over en weer gefactureerd kan worden. Bevalt het niet, dan gaat ieder zijn eigen weg en hoeft er niets verdeeld te worden. Bevalt het wel dan brengen jullie alsnog de ondernemingen samen in een BV-structuur.

 

Ik ben vooral huiverig voor samenwerkingen waarin iemand meteen 75% van het bedrijf opeist. Dat duidt vaak of op dominantie of op onderschatting van het belang dat hij toekent aan jou als compagnon of op overwaardering van zijn bedrijf. (maar misschien is het wel terecht hoor)

 

Heb je hem al gevraagd hoe hij aan die 75% komt?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik werk momenteel in loondienst. Ik loop al jaren met het idee rond om een eigen onderneming te starten. Ik ben een paar maanden gelden iemand tegengekomen die met mij een samenwerkingsverband wil aangaan. Hij heeft al een tijdje een goedlopende eenmanszaak en is op zoek naar een compagnon. Dit is voor mij een geweldige uitdaging maar aan de andere kant ook een risico. Ik ken deze persoon verder niet.

 

We zijn van plan om een B.V. op te richten. Hij is dan voor 75% aandeelhouder en ik voor 25%.

De winst willen wij verdelen en als ik genoeg geld bij elkaar heb willen we over een aantal jaren de aandelen 50-50 verdelen.

 

Is het verstandig om met iemand in zee te gaan die je niet kent???

 

Waar zou ik allemaal aan moeten denken en rekening mee moeten houden?

 

Alvast bedankt!

Je bent een paar maanden geleden iemand tegengekomen, wat hebben jullie gedaan in die paar maanden gedaan om elkaar te leren kennen.

 

Survival weekend misschien, de avond-uren met elkaar doorbrengen en plannen en ideeën uitwisselen. Uitspreken wat je van elkaar verwacht en wat je kan inbrengen. Misschien kun je dan gerichter vragen stellen op dit forum.

 

Zomaar een BV oprichten zonder duidelijke verwachtingspatroon van elkaar lijkt me niet verstandig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.