• 0

Uit elkaar met samenlevingscontract en een VOF.

Ik woon samen met mijn vriendin in een koop huis en we hebben samen 1 kind. We hebben een samenlevingscontract. Zij heeft een goede part time baan en ik heb ook een goede baan voor 4 dagen in loondienst. Daarnaast heb ik een 1,5 jaar geleden een VOF gestart met twee andere vennoten. Dit loopt heel erg goed. Aangezien ik genoeg verdien om rond te komen met mijn baan van 4 dagen, ben ik gaan sparen op de VOF met als doel om straks mijn baan op te zeggen en een buffer te hebben opgebouwd om volledig verder te gaan met de VOF. De andere twee vennoten die zijn al fulltime bezig in de VOF.

 

Nu heeft mijn vriendin aangegeven dat ze uit elkaar wilt gaan. In hoeverre heeft zij recht op het gespaarde geld op de rekening van de VOF over het deel dat van mij is? En hoe kan ik voorkomen dat zij hier iets mee gaat doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lullig voor je, vervelende situatie; ik wens je veel wijsheid en sterkte in deze periode.

 

Het is erg afhankelijk van wat er in het samenlevingscontract staat beschreven. Staat er iets beschreven over verrekening van tijdens relatie verworven inkomen/kapitaal? Staat er iets beschreven over bezittingen? Ik ben geen notaris, maar volgens mij zijn bepalingen als 'huwelijkse voorwaarden' niet automatisch opgenomen in een samenlevingscontract.

 

Hoe is jullie relatie? Kijk, als zij aangeeft geen behoefte te hebben de zaak op de spits te drijven is er niets aan de hand. Nu iets regelen om te voorkomen dat zij er iets mee gaat doen is m.i. te laat.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu heeft mijn vriendin aangegeven dat ze uit elkaar wilt gaan. In hoeverre heeft zij recht op het gespaarde geld op de rekening van de VOF over het deel dat van mij is? En hoe kan ik voorkomen dat zij hier iets mee gaat doen?

 

Dag James

 

In een samenlevingsovereenkomst worden doorgaans alleen afspraken gemaakt over gezamenlijk bezit wat aangekocht is tijdens de samenleving. Wat ieder daarnaast voor zich opgebouwd heeft, blijft (doorgaans) bij diegene zelf.

 

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zij aanspraak kan maken op geld van jou en zeker niet van de VOF.

 

Kijk de samenlevingsovereenkomst eens goed na op termen als gemeenschappelijk.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost en Jos,

 

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels begrepen dat het ook verstandig is om het samenlevingscontract zo snel mogelijk te ontbinden. Dit ivm alle met aanspraak op toekomstige gelden. Klopt dat?

 

Verder is onze relatie ok, zij geeft aan geen aanspraak te willen maken op mijn bedrijf. Maar ja...

 

Ik zal het samenlevingscontract nog eens goed na kijken.

 

Groet,

 

James

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.