• 0

Prijsvergelijking voor specifiek niche product(en)

Omschrijving van je concept:

Vanuit de ambitie een eigen zaakje te runnen overweeg ik om een webshop te beginnen. Nu heb ik recentelijk een aantal opties overdacht en denk ik nu een goed concept te hebben. Graag zou ik ook de visie van anderen willen hebben en zodoende dit topic.

 

Omdat goede ideeën meestal uit problemen ontstaan is het misschien goed de case even te omschrijven. Om niet het idee direct op tafel te gooien verpak ik het even onder een andere noemer.. het heeft dus niets met rolschaatsen te maken maar het beschrijft goed het idee wat ik heb.

 

Ik mag zelf graag rolschaatsen en onlangs had ik een nieuw wieltje nodig. Er is geen enkel verschil tussen rolschaats wieltjes alleen het merk en hierbinnen 1 of 2 types. Hierbij zijn er 5 of 6 favoriete merken/typen die vrijwel iedere rolschaatser gebruikt. 1 schiet hier tussenuit omdat deze jaar op jaar als beste getest wordt. De fanatieke rolschaatser heeft dit merk/type er dan ook onder zitten en op alle rolschaats forums wordt deze als absolute favoriet genoemd en geadviseerd. Nu zijn er wel 50 webshops die dit wieltje aanbieden waarbij er 20 tot 40 euro per wieltje verschil is tussen de goedkoopste en de duurste aanbieder. Het heeft mij 2 uur gekost om de goedkoopste aanbieder te vinden en de aanbieders wisselen nogal eens van prijs.

 

Product / Markt gegevens

[*]Aantal rolschaatsers in NL: 500.000+ bij benadering

[*]Aantal x per jaar nieuw wieltje nodig: 1 tot 2 per jaar

[*]Aantal Google zoekopdrachten naar specifiek merk/type: 5.000 tot 10.000 (seizoensgevoelig)

[*]Prijsrange: €27,- tot €59,-

 

Door het specifieke karakter van het product had ik het idee om een prijsvergelijkings site te maken voor dit merk/type wieltje waarbij ik wekelijks alle aanbieders langs ga om de prijzen te controleren en eventueel bij te werken. Eventueel uit te breiden met de andere merken/typen wieltjes en bij gebleken succes ook andere rolschaats onderdelen. Doordat het een niche product betreft is de vindbaarheid en vergelijkbaarheid op de bekende prijsvergelijk sites zeer beperkt, een groot deel van de aanbieders (webshops) komt hier niet naar boven.

 

Het verdienmodel zal hem enerzijds zitten in advertenties van de aanbieders en anderzijds referal links naar de webshops die dit ondersteunen. Zo mogelijk hoop ik een groep rolschaatsers aan me te binden middels een blog waar ik onder andere de verschillende wieltjes maar ook andere producten en montage tips zal bespreken. Dit ook om beter vindbaar te worden in Google. De vindbaarheid wordt natuurlijk versterkt omdat ik mij specifiek op 1 product / niche richt.

 

Het zal duidelijk zijn dat dit geen vetpot zal zijn maar biedt wellicht een leuke bron van extra inkomsten zonder veel risico en investering van tijd. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Een lijst opgesteld van aanbieders van dit specifieke product.

Een klein marktonderzoek om te bepalen hoe groot en hoe aantrekkelijk de markt is.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een beter beeld van de prijzen voor dit specifieke product zodat de vele maandelijkse zoekopdrachten in Google naar de goedkoopste aanbieder worden geleid.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Behoudens de grote prijsvergelijkingssites als kieskeurig en beslist wordt dit nog niet aangeboden voor een specifiek niche product zoals deze. Door juist op een niche in te spelen is er een beter onderling vergelijk mogelijk.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Verfijning van dit ruwe idee om met een gepolijst bedrijfsidee goed beslagen het ijs te gaan betreden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij bewezen succes wil ik meerdere rolschaats artikelen toe gaan voegen.. Alleen door het enorme succes van dit specifieke artikel en omdat het natuurlijk de vraag is hoe goed mijn website bezocht zal worden wil ik het eerst beperken tot dit artikel.

Link naar reactie
  • 0

Het is mij niet zozeer om de inkomsten te doen.. Als ik er een paar tientjes per maand mee zou pakken vind ik het al prima. Feit is dat de opzet makkelijk te realiseren is en niet veel aandacht (meerdere uren per dag) vraagt. De enige kosten die ik heb zijn de kosten van de website en dit zal door de beperkte inhoud niet bijzonder veel zijn.

Op den duur zal het leuk zijn als een webshop, de wieltjes leverancier of andere branche gerelateerde firma wil adverteren. Afhankelijk van het aantal bezoekers zal dit neerkomen op hooguit een paar 100 euro per jaar. Afhankelijk van de extra merken/types die ik eventueel later toevoeg (meer traffic) kunnen deze bedragen natuurlijk oplopen.

 

Content is zeker king maar dan wel meer van hetzelfde.. Als ik andere producten ga toevoegen draagt dat niet bij aan de vindbaarheid van het bestverkochte artikel. Daarbij zit er een dermate significant verschil tussen het bestverkochte en het 1na bestverkochte artikel in zoekopdrachten op Google dat dit echt pas van latere orde zal zijn.

Link naar reactie
  • 1

Vanuit de ambitie een eigen zaakje te runnen overweeg ik om een webshop te beginnen.

 

Het is mij niet zozeer om de inkomsten te doen.. Als ik er een paar tientjes per maand mee zou pakken vind ik het al prima.

 

en waarom is dit dan een ondernemersvraag? een hobby-site voor een paar tientjes per jaar hoort dan meer op een webwinkel of Viva-forum thuis?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Je zou het inderdaad kunnen zien als een margriet of viva onderneming. Niets is echter minder waar. De voornaamste reden hiermee te beginnen is een site met enige potentie op te zetten en te reserveren waarbij ik SEO effectief toe kan passen en in de praktijk kan brengen. Tevens met de mogelijkheid rondom deze productgroep / sport de site verder uit te bouwen.

 

Daarnaast - of beter gezegd daarmee - is er natuurlijk wel de ambitie om er een leuke duit mee te verdienen. De niche waar ik op inspeel is naar mijn idee groot genoeg om een dergelijke site te beginnen echter is het te klein om er (direct) groot geld mee te gaan verdienen. Afhankelijk van hoe goed het ontvangen wordt en de bezoekersaantallen kan je n.v.v.t. natuurlijk kijken of het uitbreiden van het aanbod / het zelf aanbieden van producten / actief adverteerders werven lonend zal zijn. Genoeg potentie dus.

 

Die tientjes per maand benadrukte ik meer om aan te geven dat de opbrengsten gedurende de eerste periode voor mij van ondergeschikt belang is.

Link naar reactie
  • 0

je kan beginnen met een wieltje en zorgen dat zodra de site goed werkt je makkelijk verschillende andere onderdelen kan testen.

 

hoe agressief zijn de webshops? als er nu 10 shops vechten om de keywords "goedkope rolschaatswieltjes" kom jij daar dan makkelijk tussen?

 

hoeveel abonnees heeft rolschaatsmagazine? en hoeveel mensen zijn actief op rolschaatsforum.nl?

kan jij je daar makkelijk profileren als de rolschaatswielguru?

Link naar reactie
  • 0

Dat is eigenlijk ook het idee.. Beginnen met 1 wieltje en afhankelijk van de bezoekersaantallen meer artikelen toevoegen.

 

De webshops zijn niet actief om specifiek dit artikel onder de aandacht te brengen. Voor hen is het veelal een van de 100'en artikelen die ze aanbieden. Naast rolschaatsen worden er meestal ook nog andere artikelen verkocht. Er zijn maar enkele webshops die met merk type typenummer typeserie adverteren. Er is dus plaats om hier tussen te komen wanneer ik ook met adwords zou gaan werken. Maar ook zonder adwords denk ik organisch al vrij hoog te komen door de zeer specifieke inhoud van mijn website. De borsatoshop staat ook op de 1e pagina van Google zoekresultaten boven bol.com en itunes.

 

Op de 2 grootste rolschaatsforums zijn zeker zo'n 40.000 mensen lid en ik denk dat Nederland zeker zo'n 300.000 rolschaatsers telt. Het wieltje verkoopt zichzelf en is zonder mijn aanbevelingen of verwijzingen naar testen al de absolute bestseller onder de fervente rolschaatser. Niet voor niets wordt er reeds maandelijks zo'n 3000 keer gezocht met de zeer specifieke term : Merk type typenummer typeserie". En het hoogseizoen (het mooie weer) moet nog beginnen.

 

Resumerend denk ik dus voldoende onderscheidend te zijn om goed vindbaar te zijn op Google en denk ik dat de doelgroep groot genoeg is om maandelijks zo'n 1000 unieke bezoekers te kunnen trekken. Een van de webshops geeft 3% commisie aan affiliates wat neerkomt op 1 euro per wieltje.. Er is dus alleen als affiliate al een leuke duit te verdienen. Te meer omdat men regelmatig meer besteld dan enkel het wieltje en men vaak meerdere wieltjes tegelijk besteld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.