• 0

standplaats verblijfskostenvergoeding

hallo,

 

Ik zit met het volgende.

Buitenlandse chauffers die ook in het buitenland wonen zijn ingeleend door een NL onderneming en hebben voor hun reisduur verblijfskostenvergoeding gehad. Als standplaats voor deze reis is hun woonland aangehouden omdat de chauffeurs in hun woonland worden opgepikt (terugreis van een ander transport) en in NL op een vrachtauto worden gezet om vervolgens naar hun woonland dit transport uit te voeren.

 

Omdat de ritten in NL aanvingen vind de inspecteur dat voor de verblijskostenvergoeding uit moet worden gegaan van NL als standplaats.

Ik ben van mening dat hun woonland (buitenland) als standplaats mag worden genomen omdat zij al worden opgehaald in hun woonland en dit is eigenlijk ook al een deel van de reis. Als de reis na het ophalen van de beladen vrachtauto weer in hun woonland staat worden ze meestal afgelost door een andere buitenlandse chauffeurs.

 

Kortom; de inspecteur vind dat als ritten aanvangen in NL dat dan ook NL als standplaats moet worden aangehouden ook al zijn het buitenlandse chauffeurs waaraan de verblijskostenvergoeding is betaald. In mijn beleving mag ook voor de buitenlandse ingehuurde chauffeur voor de heen en terugreis een verblijfskostenvergoedong worden uitbetaald cf de CAO TLN. vergoding blijft even hoog.

 

Voor mij een lastige. Ik hoop dat iemand mij op het spoor kan zetten.

bedankt

 

groeten

chris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Dat is het issue. de belastingdienst stelt NL dus zou er alleen voor de reis terug naar het woonland buitenlandse chauffeur een verblijfskostenvergoeding worden berekend. Maar opgegeven is dat het woonland (buitenland) de standplaats is van de chauffeur en daarom zou de reis naar NL toe ook een verblijfskostenvergoeding berekend mogen worden. Dat is het geschil met de belastingdienst.

 

Volgens de CAO TLN is de standplaats daar waar de ondernemning is gevestigd. Dat is wellicht ook een punt. Het is een buitenlander die voor de rit wordt gevraagd en dus eigenlijk een dienstbetrekking heeft met NL onderneming. Dan zou je zeggen dat NL standplaats is en heeft de belastingdienst gelijk. Maar ik twijgel of daar geen andere oplossing of uitspraak van is.

 

Blijft lastig

 

chirs

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dus als ik het goed begrijp stapt iemand in het buitenland op de vrachtauto. Ze worden opgepikt en in NL krijgen ze hun auto. Er zitten dus op dat moment 2 chauffeurs op de auto. De "verse" chauffeur rijdt ook op de weg naar NL? Zo ja dan moet je ook die diensturen en verblijfskostenvergoeding betalen. Zo nee, waarom zou je uberhaupt die verblijfskosten betalen? In een normale situatie hadden ze die reiskosten zelfs gehad om naar de Nederlandse standplaats te rijden. Die kosten vergoedt je toch ook niet (geheel)? Inspecteur heeft compleet gelijk. Als de onderneming geen vestiging heeft in het buitenland dan kan die plek never nooit niet als standplaats aangehouden worden.

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

ferry,

 

Helder wat je zegt.

Niet altijd zit men met 2 personen. Vaak wordt een eerder opgepikte chauffeur bij zijn terugkomst in het buitenland door een andere buitenlandse chauffeur afgelost. Hij vangt zijn reis dan aan in zijn buitenlandse woonplaats. Maar de standplaats van de ondenemening is NL want daar horen de vrachtauto's thuis volgens de CAO. Tenzij ik voor het gestelde in art 3 lid 7 CAO TLN dat het terrein waar de chauffeur gewoonlijk zijn dienst uitoefent de buitenlandse autosnelweg is.

een rit naar dit land is 5 werkdagen (retour) waarvan 7,5 uur in NL normaliter. Indien de buitenlandse chauffeur dus standplaats buitenland krijgt dan krijgt hij verbkljfskosten voor in NL en dat is denk het het geschil zoals ik het zie.

 

Er is door de NL ondernmeming na het 1e kwartaal wel een bemidedelingskantoor opgericht in dat land. deze huurt ook daar woonachtige chauffeurs in en het kantoor declareert weer aan de NL (moeder). Maakt dat dan nog verschil ook als bijvoorbeeld de rit aanvangt in NL?

 

chris

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

als die mannen in het buitenland opstappen (ongeacht stanplaats of niet) moet er naar mijn mening direct diensttijd en verblijfskosten vergoeding betaalt worden. Ik heb zat chauffeurs die echt niet altijd op de standplaats opstappen. Gewoonweg omdat dat plantechnisch niet zo uitkomt. Zou dus van de zotte zijn dat je een chauffeur over die periode dan geen verblijfskosten betaald. Wij hebben mannen die komen weken achter elkaar niet op de standplaats. Die auto moet rijden. Wat moet die op de standplaats? Zou ik dus nooit verblijfskosten hoeven betalen. Chauffeur wordt dus benadeeld.

 

Let wel op. Je schrijft dat er een bemiddelingskantoor door de onderneming is opgericht. Staan de mannen op de loonlijst van het bemiddelingskantoor of de loonlijst van de NL-se transportonderneming? Je schrijft dat het bemiddelingsburo factureert aan de moeder. Als de mannen op de loonlijst staan van het bemiddelingskantoor dan vervalt de flexibiliteit van het toepassen van het fasesysteem. Omdat het een moeder betreft is het intraconcern inlening en geldt het periode-ketensysteem.

 

Maaarrrr. .... ik denk dat de onderneming beter kontakt kan opnemen met TLN. Zij kunnen dit gevalletje binnen no- time tackelen, lijkt me.

 

Sterkte,

 

Ferry

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

ik ben eruit.

 

Miste wat gegevens van een collega en daardoor zijn we anders gaan zoeken naar de oplossing.

Blijkt dat buitenlandse chauffeurs voor overgrote deel in het buitenland werkzaam zijn. Obv art 2 lid 4 kan er geen dienstbetrekking zijn omdat werkzaamheden grotenndeels in buitenland zijn. Dus verblijfskostenvergoeding ook rekenen vanuit buitenland.

 

heb de case inmiddels opgelost, denk dat hij er nu wel uitkomt.

 

bedankt in ieder geval voor jullie reactie.

 

chris

Link naar reactie
  • 0

Obv art 2 lid 4 kan er geen dienstbetrekking zijn omdat werkzaamheden grotenndeels in buitenland zijn. Dus verblijfskostenvergoeding ook rekenen vanuit buitenland.

 

Dag Chris

 

Je pakt nu net het verkeerde artikel erbij. Artikel 2 lid 4 LB handelt over werknemers die loon krijgen uit andere landen binnen onze mogendheid dan Nederland, dus bijv. Aruba, Curaçao, St. Maarten e.d.

 

Je bedoelt artikel 2 lid 3 LB als uitkomst. Let erop dat tussen lid 3 en lid 4 een wezenlijk verschil zit:

 

Lid 3: werkzaamheden vinden geheel buiten NL plaats;

Lid 4: werkzaamheden vinden nagenoeg geheel (voor minstens 90%) buiten NL plaats.

 

Je ontkomt dus alleen aan de LB in NL als de chauffeurs helemaal niet in NL werken. Hopelijk past dit nog steeds in je oplossing. Maar vooral is het fijn dat je aan de juiste wettekst refereert als je met de fiscus correspondeert.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Is het niet zo dat Aruba, St Maarten etc specifiek genoemd worden om aan te duiden dat dit artikel ook daarvoor geld

Aanhef Art 2 lid 4 sluit af met .....of een andere mogendheid. Die andere mogenheid kan dan toch ook ieder ander land zijn?

 

groeten

chris

Link naar reactie
  • 0

Beste Chris,

 

Je vraag ging in eerste instantie over het toepassen van de verblijfskostenvergoeding.

Zie klikje

 

Ik ga ervan uit dat de mannen op de NL-se loonlijst staan. Zie cao:

Zie artikel 2 op wie deze CAO van toepassing is.

Zie artikel 3 punt 7 voor exacte omschrijving van begrip "standplaats".

 

Mochten ze op een "andere" loonlijst staan en ingeleend worden dan gelden ook nog artikels 9 en 9a.

 

Ongeacht waar iemand opstapt: zodra de diensttijd loopt dan dien je verblijfskostenvergoeding te betalen. Betaal je de verblijfskosten maar er is geen diensttijd dan is het een verkapte reiskostenvergoeding. Mannen rijden immers mee zonder te sturen naar NL.

 

Bedenk zelf eens: als dit zo zijn zou zijn zoals de inspecteur stelt dan laat iedere transporteur in de grensstreek toch zijn mannen in Duitsland of België opstappen en de ritten uitvoeren. Stappen ook weer af in B of D. Heb je de hele week de onkostenvergoeding uitgespaard. Zullen heel veel transporteurs blij mee zijn, toch? Scheelt rond de €200,- per week per man. KASSA!

 

Je haalt nu ook zaken vwb de LB erbij. Dat staat hier weer los van. Net zoals het toepassen van het juiste land waar de sociale premies moeten worden afgedragen, staat los van de CAO.

 

Als deze zaak serieus loopt bij de BD moet je ook een serieuze partij om hulp vragen. Wellicht mag je straks alles als bruto inkomen gaan verrekenen. Nogmaals, TLN kan je hierbij helpen.

 

Groet,

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.