Jump to content

Recommended Posts

De eisen die gesteld worden aan productieruimten voor cosmetica zijn vrij duidelijk vastgelegd in een zogenaamde NEN norm. Voor 106 Euro kan je de nen documentatie aanschaffen via de link hieronder.

Vervaardiging van cosmetische producten: de productie van cosmetische producten dient te geschieden volgens 'goede productiepraktijken' ook wel GMP (Good manufacturing practice genoemd). De NVWA hanteert hierbij de norm NEN-EN-ISO 22716. Door GMP zijn eisen gesteld aan onder andere: kwaliteitscontrole (waterkwaliteit en omgaan met grondstoffen et cetera), productie (organisatie, productie, machines et cetera), verpakken van producten, opslag, klachtenbehandeling, hygiëne en documentatie.
bron

Het is duidelijk dat zeker bij de professionele productie van cosmetica uiteindelijk de veiligheid van de maker, de klanten en niet te vergeten het milieu moet worden veiliggesteld. In theorie kan je een keuken zo inrichten dat je aan alle eisen voldoet maar in de praktijk zal dat amper haalbaar zijn omdat je keuken ook voor andere doeleinden en door anderen gebruikt wordt.

Nu maakt het nogal uit over welke cosmetica het gaat. Bij het maken van zeep lijken me de risico's beperkt omdat je uitgaat van vrij stabiele grondstoffen die weinig gevoelig zijn voor besmetting met micro-organismen. Het wordt natuurlijk heel anders als je crèmes gaat mengen of decoratieve cosmetica. Gezond verstand helpt je vaak een heel eind. Ik weet niet of en hoe streng de nVWA handhaaft maar als er ergens klachten ontstaan kan je zeker bezoek verwachten. Ook als je opvalt met een nieuw product en een zekere schaalgrootte krijg je vaak een routine bezoek is mijn ervaring. Als je de zaken redelijk op orde hebt is zo'n bezoek overigens best vriendelijk en leerzaam.

Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Inventigator)

Er zijn vast Nederlandse collega's die hun ervaring willen delen.

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Het gaat over zepen maken. Ik dacht altijd, dat alle eisen de overheid stelt en alle documenten met regels en eisen moeten toegankelijk voor iedereen zijn. Nu blijkt dat met deze dingen een commercieel organisatie bezig is en zulke documenten gewoon verkoopt. Maar goed, als het moet gekocht worden, dan het moet. Ik heb al veel e-boeken zo gekocht en weggegooid, want geen nieuw informatie daar gevonden: dezelfde inhoud, alleen met andere woorden...

"Als je de zaken redelijk op orde hebt is zo'n bezoek overigens best vriendelijk en leerzaam."

Wie moet komen met bezoek? Misschien kan ik hun vragen om bij mij te komen bekijken?

Volgens mij het best is andersom: eerst een vriendelijk en leerzaam bezoek, dan je weet wat in orde is en wat nog verbeterd moet worden, en pas daarna met gerust hart beginnen produceren. Voor alle beginners de eigen keuken is de beste en goedkoopste variant om te beginnen, vooral als het uit je hobby komt. Ook hoogwaardige ingrediënten zijn wel duur en je moet in grote aantallen inkopen. Als het goed gaat, pas daarna kan je risico nemen en een aparte bedrijfsruimte inhuren.

Je hebt de NEN norm niet echt nodig om te weten hoe de wetgever wil dat jij cosmetica produceert. Het is natuurlijk wel gemakkelijk omdat de nVWA die blijkbaar gebruikt bij de eventuele beoordeling/controle.

Good manufacturing practice is gewoon zo produceren dat de veiligheid en kwaliteit voor producent, distributie en eindgebruiker gewaarborgd is en dat je bij een eventuele klacht kan nagaan waar en waneer het fout is gegaan. Hier staat volgens mij niet veel minder dan ik in de NEN norm verwacht.

Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Inventigator)

Toen was het, volgens mij, veel makkelijker: je gaat naar een bepaalde instantie en spreekt een "levende mens". Nu zit daar een "algemene" secretaresse en het antwoord is: alstublieft op internet zoeken.

Regelgeving is complex en de overheid gaat veelal niet op de stoel zitten van adviseur. Dat geldt ook voor uitvoeringsinstanties als de Belastingdienst. Advies en toepassing worden aan de markt overgelaten, zodat de kosten terecht komen bij degene die er baat heeft en niet bij de belastingbetaler.

Ik dacht altijd, dat alle eisen de overheid stelt en alle documenten met regels en eisen moeten toegankelijk voor iedereen zijn. Nu blijkt dat met deze dingen een commercieel organisatie bezig is en zulke documenten gewoon verkoopt.

De Cosmeticaverordening EG 1223/2009 en het Warenwetbesluit cosmetische producten 2011 zijn gewoon gratis toegankelijk voor iedereen. Net als de rest van de Nederlandse en Europese wetgeving.

Dat soort regels kan praktisch worden uitgewerkt cq. toegepast in normen. NEN ondersteunt in Nederland het normalisatieproces en is een organisatie zonder winstoogmerk. Partijen die belang hebben bij het normalisatietraject dragen door betaling voor de normen een deel van de kosten van het normontwikkelingstraject; ook hier hoeft dat niet allemaal op kosten van de belastingbetaler. En het gaat hier maar om 100 euro.

Heel bedankt voor de moeite om mij te helpen.

Ga ik nu alles nogmaals grondig bestuderen.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.