• 0

zelfgemaakte cosmetica verkopen

Geen idee of ik in dit onderwerp goed zit, maar laat ik beginnen met mijn verhaal:

Ik ben een tweedejaars natuurgeneeskunde student. Ik maak al een jaar allerlei zalven op basis van kruiden zelf. De laatste tijd maak ik ook allerlei badoliëen. Nu was ik bezig met een website op te zetten, puur met informatie mbt voeding, gezondheid en leefstijl. Nu leek het me ook erg leuk een webshop erbij op te zetten met de producten die ik zelf maak. Nu heb ik de site van ncv doorgelezen en een hoop andere sites. Telkens staat er dat je je cosmetica moet laten testen op veiligheid door iets of iemand en het is duur. Nu is mijn vraag door wie dan, waar, hoe, hoe duur, elk product? Is een lijst met de grondstoffen misschien voldoende? Ik kan hierdoor nu niet verder omdat ik telkens niet precies weet wat er nu voor nodig is. Ik wil graag mijn zelfgemaakte producten verspreiden en verkopen maar ik kom door dat punt niet verder.

 

Iemand een idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het gaat over zepen maken. Ik dacht altijd, dat alle eisen de overheid stelt en alle documenten met regels en eisen moeten toegankelijk voor iedereen zijn. Nu blijkt dat met deze dingen een commercieel organisatie bezig is en zulke documenten gewoon verkoopt. Maar goed, als het moet gekocht worden, dan het moet. Ik heb al veel e-boeken zo gekocht en weggegooid, want geen nieuw informatie daar gevonden: dezelfde inhoud, alleen met andere woorden...

 

"Als je de zaken redelijk op orde hebt is zo'n bezoek overigens best vriendelijk en leerzaam."

 

Wie moet komen met bezoek? Misschien kan ik hun vragen om bij mij te komen bekijken?

 

Volgens mij het best is andersom: eerst een vriendelijk en leerzaam bezoek, dan je weet wat in orde is en wat nog verbeterd moet worden, en pas daarna met gerust hart beginnen produceren. Voor alle beginners de eigen keuken is de beste en goedkoopste variant om te beginnen, vooral als het uit je hobby komt. Ook hoogwaardige ingrediënten zijn wel duur en je moet in grote aantallen inkopen. Als het goed gaat, pas daarna kan je risico nemen en een aparte bedrijfsruimte inhuren.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de NEN norm niet echt nodig om te weten hoe de wetgever wil dat jij cosmetica produceert. Het is natuurlijk wel gemakkelijk omdat de nVWA die blijkbaar gebruikt bij de eventuele beoordeling/controle.

 

Good manufacturing practice is gewoon zo produceren dat de veiligheid en kwaliteit voor producent, distributie en eindgebruiker gewaarborgd is en dat je bij een eventuele klacht kan nagaan waar en waneer het fout is gegaan. Hier staat volgens mij niet veel minder dan ik in de NEN norm verwacht.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toen was het, volgens mij, veel makkelijker: je gaat naar een bepaalde instantie en spreekt een "levende mens". Nu zit daar een "algemene" secretaresse en het antwoord is: alstublieft op internet zoeken.

Regelgeving is complex en de overheid gaat veelal niet op de stoel zitten van adviseur. Dat geldt ook voor uitvoeringsinstanties als de Belastingdienst. Advies en toepassing worden aan de markt overgelaten, zodat de kosten terecht komen bij degene die er baat heeft en niet bij de belastingbetaler.

 

Ik dacht altijd, dat alle eisen de overheid stelt en alle documenten met regels en eisen moeten toegankelijk voor iedereen zijn. Nu blijkt dat met deze dingen een commercieel organisatie bezig is en zulke documenten gewoon verkoopt.

De Cosmeticaverordening EG 1223/2009 en het Warenwetbesluit cosmetische producten 2011 zijn gewoon gratis toegankelijk voor iedereen. Net als de rest van de Nederlandse en Europese wetgeving.

 

Dat soort regels kan praktisch worden uitgewerkt cq. toegepast in normen. NEN ondersteunt in Nederland het normalisatieproces en is een organisatie zonder winstoogmerk. Partijen die belang hebben bij het normalisatietraject dragen door betaling voor de normen een deel van de kosten van het normontwikkelingstraject; ook hier hoeft dat niet allemaal op kosten van de belastingbetaler. En het gaat hier maar om 100 euro.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.