• 0

Rechten bij verkopen cd's

Hallo,

 

Dit is mijn eerste post op dit forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben ruim een half jaar geleden met een webshop als eenmanszaak.

Wat ik me afvroeg..

Ik ben van plan om via mijn webshop cd's te verkopen met daarop een zogenaamde mixtape.

Dit is een aan één lopende mix mat verschillende nummers van verschillende artiesten.

Nu snap ik dat er een hoop regeltjes aan zitten en dat buma hier (bijna) altijd bij betrokken is.

 

Ik heb zo hier en daar gehoord dat wanneer je ervoor zorgt dat er geen enkel nummer in zijn geheel afgespeeld word en hier een filter overheen gooit, je niet met auteursrechten te maken hebt.

Ik weet de fijne details helaas niet en hoopte dat iemand hier wel vanaf weet.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb zo hier en daar gehoord dat wanneer je ervoor zorgt dat er geen enkel nummer in zijn geheel afgespeeld word en hier een filter overheen gooit, je niet met auteursrechten te maken hebt.

Toch even met de botte bijl; wat denk je zelf als je er logisch over nadenkt?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het zelf erg onwaarschijnlijk. Maar aan de andere kant, er zijn genoeg artiesten (in de meeste gevallen rappers) die een 'mixtape' uitbrengen waarin instrumentals worden gebruikt van bekende nummers maar dan met hun eigen tekst. Deze worden online gezet, verkocht, etc. Zover ik weet komen ze hiermee weg.. of het daadwerkelijk mag is de volgende vraag.

Link naar reactie
  • 0

Zover ik weet komen ze hiermee weg.. of het daadwerkelijk mag is de volgende vraag.

Of het mag en diegene die de beat/melodie geschreven heeft verdient mee aan dat nummer.

Maar best neem je contact op met de verschillende belangenorganisaties zelf. Ik dacht even op de site van BUMA uit te zoeken hoe het zit maar hun site is niet echt duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je moet (volgens mij) altijd toestemming hebben (clearen), of je nu een deel van een nummer gebruikt of (bijna) geheel.

Als je heel veel nummers in zo'n mix stopt, wordt de afdracht aan de STEMRA ook hoger. Want afhankelijk van de tijdsduur van de fragmenten tellen deze voor de helft of helemaal mee voor de berekening van de royalties. En dan betaal je niet de standaard vergoeding zoals die in het tarievenoverzicht staat (voor bijv. 20 tracks of 40 fragmenten), maar krijg je te maken met een overschrijdingspercentage.

Link naar reactie
  • 0

Muziek, nummers van artiesten zijn in principe altijd auteursrechtelijk beschermd. (uitzondering geldt bij 75 jaar na dood van auteur)

 

Wanneer jij andermans werk wilt gaan opnemen/bewerken in een mix en deze ter verkoop gaat aanbieden heb je daar toestemming voor nodig van de auteursrechthebbenden. Het maakt daarbij niets uit dat je slechts een gedeelte van andermans werk gebruikt i.p.v. het gehele werk.

 

Dat anderen er volgens jou "mee wegkomen" betekent helemaal niks. Het mag niet en is strafbaar. Je begrijpt zelf wel dat je niet zomaar geld kunt verdienen aan muziek waar andere mensen tijd, geld en creativiteit in hebben geïnvesteerd.

Link naar reactie
  • 0

.............

 

Ik heb zo hier en daar gehoord dat wanneer je ervoor zorgt dat er geen enkel nummer in zijn geheel afgespeeld word en hier een filter overheen gooit, je niet met auteursrechten te maken hebt.

Ik weet de fijne details helaas niet en hoopte dat iemand hier wel vanaf weet.

 

.......................

 

Dit is zo'n typisch sprookje dat rondzingt.

Het is incorrect.

Net als het idee dat de eerste 10 secondes gratis zijn. Dat klopt ook niet.

 

The Verve mocht ongeveer alle opbrengsten van Bittersweet Symphony aan Mick Jagger afdragen omdat de hoofdmelodie hetzelfde was als in een nummer van The Rolling Stones. Zolang muziek herkenbaar is, moet je betalen.

De exacte grens wanneer het onherkenbaar is, is volgens mij nog een juridisch grijs gebied.

 

De Buma-site is inderdaad niet gebruiksvriendelijk.

Er moet ergens een pdf te downloaden zijn over jouw situatie: http://www.bumastemra.nl/gebruikers/downloads/

 

Je zal auteursrechten (aan schrijvers) en reproductierechten (aan de publisher) moeten betalen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Dit is zo'n typisch sprookje dat rondzingt.

Het is incorrect.

Net als het idee dat de eerste 10 secondes gratis zijn. Dat klopt ook niet.

 

The Verve mocht ongeveer alle opbrengsten van Bittersweet Symphony aan Mick Jagger afdragen omdat de hoofdmelodie hetzelfde was als in een nummer van The Rolling Stones. Zolang muziek herkenbaar is, moet je betalen.

De exacte grens wanneer het onherkenbaar is, is volgens mij nog een juridisch grijs gebied.

 

De Buma-site is inderdaad niet gebruiksvriendelijk.

Er moet ergens een pdf te downloaden zijn over jouw situatie: http://www.bumastemra.nl/gebruikers/downloads/

 

Je zal auteursrechten (aan schrijvers) en reproductierechten (aan de publisher) moeten betalen.

 

Het Engelse auteursrecht staat volledig los van het Nederlandse. In Nederland is het waarschijnlijker dat je een boete betaalt ipv alle inkomsten af moet dragen.

 

Zou eerst toestemming vragen, danwel een aanbieding doen tot het afdragen van een bepaald percentage van de omzet!

 

[Mod edit: quote-tags toegevoegd]

Link naar reactie
  • 0

Het Engelse auteursrecht staat volledig los van het Nederlandse. In Nederland is het waarschijnlijker dat je een boete betaalt ipv alle inkomsten af moet dragen.

 

Zou eerst toestemming vragen, danwel een aanbieding doen tot het afdragen van een bepaald percentage van de omzet!

 

[Mod edit: quote-tags toegevoegd]

 

En ook jouw verhaal is een sprookje. De auteurswet heeft het niet over een boete maar over een schadevergoeding. Die wordt in nederland gewoon toegewezen. En wat in nederland ok gedaan wordt is dat alle omzet die behaald is met de inbreuk aan de rechthebbende moet worden afgedragen.

 

Je laatste opmerking snijdt wel hout: ALTIJD en VOORAF toestemming vragen. Doe je dit niet dan loop je grote risico's.

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook meteen bij de Artiest een rechtenvrije deal afspreken

 

 

Tenzij de betreffende compositie / opname is aangemeld bij BUMA/Stemra. Dan eist BUMA/Stemra dat het via hun wordt geregeld (en betaald). Of en hoe dat dan weer opgelost kan worden weet ik niet. Je zou verwachten dat een artiest de vrijheid heeft om dat te kunnen regelen.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.