• 0

Correctie aangifte

Hallo HL-ers,

 

Omdat ik in 2011 vergeten ben om een factuur op te nemen in mijn omzetberekening, wil ik graag de aangifte van dat jaar corrigeren. De factuur had ik verstuurd in 2012, maar had betrekking op 2011.

 

Nu wil ik dus de aangifte van 2011 corrigeren. Op de website van de BD wordt vermeld dat een aangifte na een definitieve aanslag gecorrigeerd kan worden middels een bezwaar. Is dit ook van toepassing wanneer de nieuwe aangifte voor mij in het nadeel is? (immers, de ingevulde omzet is te laag). Of is het opnieuw invullen van de aangifte voldoende?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je reactie Joost.

 

Ik neem aan dat ik voor het bezwaar het digitale formulier kan gebruiken op het beveiligde gedeelte van de BD website? (voor ondernemers)

 

Is het maken van bezwaar voldoende, of moet ik de aangifte daarnaast ook nog opnieuw indienen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zit toevallig met een soortgelijke situatie en heb de belasting telefoon erover gebeld. Mevrouw aan de lijn gaf aan dat je zelfs na een definitieve aanslag gewoon via het aangifteprogramma opnieuw je aangifte kunt doen met de gecorrigeerde gegevens. Als ik echter op google zoek kan nergens vinden dat dit mag. Klopt dit dan wel of moet je altijd per se een bezwaar indienen na een definitieve aanslag, ook al is technisch gezien in jou nadeel?

Link naar reactie
  • 0

Die heb ik ook gelezen. Maar de mevrouw aan de telefoon wees er heel nadrukkelijk op dat er geen bezwaarbrief gestuurd hoeft te worden maar dat de aanslag nogmaals insturen met de juiste gegevens voldoet. Het is van de belastingtelefoon zelf en lijkt me een basisvraag dat ze vaak krijgen. Vandaar dat ik het voor de zekerheid vraag.

 

Maar dat weet je dus 100% zeker? Aangifte nog een keer opsturen is namelijk een stuk eenvoudiger en duidelijker dan een heel bezwaarbrief opstellen.

 

Wat ik me dan ook afvraag, waarom mag je dan met het aangifte programma tot x jaar na het desbetreffende jaar de gegevens gewoon opnieuw opsturen en daarna niet meer?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, allebei. Het is nu een stuk duidelijker :-) Jammer dat dit niet duidelijker op de site staat. Vrijwel alle resultaten die je van google krijgt geven aan dat je altijd verplicht een bezwaar in moet dienen. Aangfite nog een keer opsturen (uiteraard waar het mag) is zoveel simpler en minder foutgevoelig.

Link naar reactie
  • 0

Voor de nuancering. Het had wat duidelijker mogen zijn als borisvs had vermeld dat het hier gaat om een vraag over IB-winst aangifte. Bij een omzetcorrectie moet denk ik ook een BTW correctie komen. Dat kan via suppletie of bij kleine correctie bij eerstvolgende OB aangifte.

Een IB correctie kan je zovaak doen als je maar wilt als de aanslag nog niet definitief is. Als de aanslag al definitief is dan zou je nog bezwaar kunnen maken op je aanslag (=eigen aangifte) als je binnen je bezwaar termijn zit. Een 2e aangifte is wordt ook als bezwaar afgehandeld. Als het bezwaartermijn is verstreken dan moet je een brief sturen naar je inspecteur met een verzoek om je aanslag ambtshalve vast te stellen. De consequenties zijn anders.

Link naar reactie
  • 0

SPer, het betreft hier inderdaad een vraag over de IB winst aangifte, excuses als dit niet duidelijk was in mijn post.

 

KindSupport en Joost, bedankt voor de handige bezwaarcheck. Ik kende deze check nog niet en het maakt alles inderdaad een stuk duidelijker zoals tex aangeeft. In mijn geval geeft de bezwaarcheck ook aan dat het opnieuw insturen van de aangifte voldoende is. Inderdaad veel eenvoudiger dan een bezwaar.

 

Bedankt voor alle reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eens goed naar de bezwaarcheck gekeken en zie nu dat deze niet voor ondernemers bedoeld is. Bij de eerste vraag wordt namelijk een link gegeven naar een speciale pagina voor ondernemers met informatie over het wijzigen van aangiften.

 

Zojuist ook nog ter bevestiging gebeld met de BelastingTelefoon over dit onderwerp. In tegenstelling tot de medewerker bij tex zei deze medewerker tegen mij juist dat alleen een bezwaar kon worden ingediend. Nog meer onduidelijkheden dus... De bezwaarcheck is dus helaas niet geschikt voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook nog een keer nagebeld, en de mevrouw zei dit keer dat je alleen via een bezwaarschrift je aangifte kunt corrigeren na een definitieve aanslag. Ik heb voor de zekerheid gevraagd wat er gebeurt als ik de aangifte gewoon nog een keer zou opsturen, zij zei dat deze dan niet in behandeling genomen zou worden.

 

@Peter_CVinfo Heb je hier zelf persoonlijk ervaring mee? Het gaat dus om een correctie nadat een definitief aanslag is opgestuurd.

Link naar reactie
  • 0

Als de aanslag al definitief is, dan is het wel anders.

Maar eerlijk gezegd wordt een nieuwe aangifte ook dan (meestal) gewoon als bezwaarschrift behandeld.

 

Persoonlijk doe ik het dan altijd zo:

Ik stuur een nieuwe elektronische aangifte en tegelijkertijd een bezwaarschrift met een print van deze nieuwe aangifte en een korte, duidelijke omschrijving (dus zoiets van “het belastbaar inkomen moet 100.000 euro zijn in plaats van 50.000 euro”) en met de mededeling dat ik deze aangifte dan ook vandaag opnieuw elektronisch heb gestuurd.

 

Gaat altijd goed, komt wel enkele keren per jaar voor (want sommigen vergeten wel altijd om iets door te geven in een keer…).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip! Was vergeten dat je de aangifte gewoon uit kon printen. Dit maakt alles een stuk duidelijker en makkelijker.

 

In principe voldoet het dus gewoon om het nieuwe belastbaar inkomen op te geven in de brief, naast een print van de nieuwe aangifte? Je hoeft niet bijv te melden "er is een nieuwe factuur van x euro toegevoegd" of "xyz is onterecht afgeschreven"?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.