• 0

Winst uitkering Eenmanszaak + Prive auto overnemen in onderneming

Beste mensen,

 

Ik heb veel vragen waar ik geen antwoorden op heb?

 

- 1e vraag? In 2012, ik heb met een vriend samen een "VOF" gestart en nu hebben in 2012 € 30.000 als netto winst na belastingen. We willen dat graag uitkeringen aan ons. Nu is mijn vraag hoe ik de uitkering winstsaldo 2012 weg moet boeken in mijn boekhouding. ik denk zo:

 

>winstuitkering € 15.000

@ aan bank € 15.000

 

Klopt dit? Verder bij aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers zie ik geen vakje winst betaling of is dit voor de belasting "als prive opname" gezien?

 

2e vraag:

We hebben beiden een auto (prive) die we vorige jaar soms zakelijk gebruiken om clienten te bezoeken, maar dit jaar willen we liefst onze auto van prive naar zakelijk overzetten? Is dit mogelijk? of moeten we onze prive auto's verkopen en gaan leasen? Mocht het mogelijk zijn: wat is de waarde dat je in de boeken doet? Hoe ziet de boeking eruit?

 

Thanks voor jullie hulp again.

 

Jaffang

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jaffang

 

Boeking 1 is

 

Privéonttrekking (gaat dan ten laste van je eigen vermogen)

Aan Bank

 

Punt 2: bij de start van je bedrijf had je de keuze om een privé auto als zakelijk aan te merken. Die keuze maak je voor die auto totdat die verkocht wordt. Nu 2012 nog niet definitief vaststaat, kun je alsnog besluiten om in 2012 de auto zakelijk aan te merken. Dat werkt dan dus door naar nu en de toekomst. Je kunt niet in 2012 zeggen dat de auto privé was en in 2013 ineens zakelijk.

 

Laat overigens eerst goed doorrekenen of dit wel de voordeligste keuze is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je sneller reactie.

 

Punt 1: Duidelijk -> prive ontrekking

Punt 2: Jaarrekening is al afgesloten (boekhouder wilt niet meer heropenen) om vervolgens voor 1 april aangifte te kunnen doen.

Dus niet meer mogelijk om gewoon voor 2013 wel zakelijk op te nemen? Ik snap de laatste stukje niet echt. Eerst prive en dan zakelijk niet mogelijk?

Link naar reactie
  • 0

Let ook op wat Joost in zijn eerdere bericht aangeeft: laat eerst goed doorrekenen of het wel voordeliger is de auto op de zaak te zetten, dit is namelijk lang niet altijd het geval.

En je moet de auto wel voor 10% of meer zakelijk gebruiken anders kun je deze niet als zakelijk etiketteren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.