• 0

Huis buiten faillissement houden

Beste Lezers,

 

Wij hebben een vennootschap onder firma.

Wij huren een pand om hier onze handel in te verkopen.

De omzet/resultaten dalen zo dramatisch dat als het nog een half jaar zo doorgaat, er wellicht een faillissement gaat volgen.

Het erge aan het verhaal is dat wij dan ook privé aansprakelijk zijn voor onze schulden.

Voor ons rekeningcourant krediet van € 75.000 hebben wij de hypotheek op ons woonhuis als zekerheid gesteld.

Ons huis heeft een WOZ waarde van € 400.000 maar wij hebben slechts een hypotheek van € 200.000.

Nu wil ik er alles aan doen om bij een eventueel faillissement te voorkomen dat ons huis dalijk via de bank voor het hypotheekbedrag verkocht gaat worden, en wij onze overwaarde kwijt zijn.

Wat kunnen wij hiertegen doen?

Wij hebben twee kinderen, ik heb gelezen over het schenken aan je kinderen, schenking op papier etc.

Ik heb hierover op dit forum gezocht maar kon tot dusver geen geschikte informatie vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien je behoorlijk wat overwaarde hebt zou je met je bank kunnen gaan praten over een 2de hypotheek? Je bank zou eventueel het huis kunnen verkopen aan de hoogste bieder, koopprijs zou dan boven hypotheek bedrag moeten liggen, rest is voor aflossing schuld en wat daarvan over is voor jou (grof gezegd).

 

Ben geen expert, maar denk dat actie (met deskundige begeleiding) gewenst is,

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat het huis al meer dan een anderhalf jaar te koop staat.

Maar in deze tijd met de huidige hypotheekregels etc. koopt geen mens meer een huis van € 400.000, of het moet ook al iemand zijn die zelf 2 ton overwaarde heeft.

Ik dacht dat er mogelijkheden waren om het over te dragen aan mijn twee kinderen, hetzij schenking, vruchtgebruik, daar weet ik nu te weinig vanaf.

Link naar reactie
  • 0

Zover is het nog niet. Wij zijn momenteel bezig met de bedrijfskosten fors te saneren en het laatste wat wij willen is failliet gaan en in de bjistand terecht komen.

Wij zijn midden 50 dus ook niet echt meer populair op de arbeidsmarkt na 25 jaar zelfstandig ondernemer geweest te zijn.

We proberen op dit moment gewoon het hoofd boven water te houden en zo min mogelijk schuld te hebben.

En hopelijk houden we het dan vol totdat de economie weer wat aantrekt.

Maar zoals ik al zei wil ik toch eens weten wat en of er mogelijkheden zijn met ons woonhuis.

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Eerst de morele kant van het verhaal: De banken hebben de financiële crisis veroorzaakt, dit heeft geleid tot een economische crisis. Anderzijds ben je ondernemer, je weet dat je risico loopt haard en huis te verliezen.

 

Je verdient de best mogelijke rechtsbescherming die er te krijgen is. In dezen bestaat die eruit je te waarschuwen: Elke vorm van schenking die je doet om je woning uit de handen van de schuldeisers te houden is een verboden handeling. Het illegaal, niet legitiem en strafbaar. Het gaat om actio pauliana en het is verstandig daarop te googlen.

Op grond van het Wetboek van strafrecht kan je worden bestraft (komt echter zelden voor). Op grond van de Faillissementswet draait de curator de rechtshandeling terug (zie reactie StevenK). Op grond van het Burgerlijk wetboek kan de schuldeiser die wordt benadeeld de handeling nietig verklaren (de bank).

 

Je positie wordt juridisch verder verzwakt omdat in de meeste gevallen de eerste hypotheekhouder toestemming moet verlenen voor vrijwel alles wat jij zou willen met de woning via een notaris.

 

Als er mogelijkheden zijn om de woning buiten faillissement te houden moet je denken aan:

Onderhandeling met de bank (risicovol)

Verkoop van de woning tegen (getaxeerde) marktwaarde in familiekring (er is vaak geen geld)

Een sanering waarin de woning een onderdeel vormt van het aanbod (onderpand)

 

Veel wijsheid en sterkte,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Peter,

 

Dat het niet mogelijk is om het huis buiten een faillissement te houden is uit de vorige antwoorden al wel duidelijk.

 

Daarnaast wil ik je graag de vraag voorleggen hoe je denkt dat je de huidige "woon" hypotheek van € 200.000 kunt betalen als je failliet bent en, gezien je leeftijd, zelf in schat dat het niet eenvoudig is om aan een inkomen te geraken ?

 

De meest voor de hand liggende oplossing is te voorkomen dat je failliet gaat.

Wellicht is het een optie om de overwaarde van de woning in te zetten om met de crediteuren/leveranciers tot een soepele betalingsregeling c.q. goede leveringsvoorwaarden te komen met een hypotheek als zekerheid ?

Daardoor kun je wellicht de levensvatbaarheid van de onderneming positief beïnvloeden en voldoende tijd "kopen" om weer tot een positief rendement te komen?

 

Wat je zeker niet moet doen is nu lijdzaam af wachten tot een van de crediteuren een faillissement aan vraagt.

Maar, evenuteel samen met de boekhouder, een stappenplan en vergeet niet om te bezien of de crediteuren je tegemoet willen komen om het hoofd boven water te houden. Bij een actieve benadering is er dikwijls meer mogelijk dan men doorgaans verwacht.

 

Succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De hoop op 400k laten varen en je huis voor 325k verkopen?

125k om je schulden te betalen.

 

 

succes.

 

danny

 

precies wat ik ook dacht. Als dat huis al zolang te koop staat dan is het gewoon te duur. Als ondernemer moet je soms ook gewoon je verlies nemen, en feitelijk heb je hier nog niet eens verlies. Zet die woning eerst eens te koop voor 349K dan kun je nog steeds eenvoudig alle schulden afbetalen, en hou je nog steeds centen over.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Kun je de hypotheek niet verhogen en daarmee de r.c. afbetalen?

Banken kijken ook na wat je kunt aflossen pm en in jouw geval is dit dus niet positief. Positief als ik ben denk ik dat de huizen markt wel weer aantrekt. Dat betekend dat je deze periode moet overbruggen. Daarnaast moet je een bankaccountmanager niet zenuwachtig maken met negatieve zaken. (dit betekend niet dat je de boel moet verdoezelen)

 

Zie ook voorgaande opmerkingen kijk naar de inkomstenkant en probeer je uitgaven te minimaliseren.

Indien je de bestaande business nieuw leven in wilt blazen kun je ook naar alternatieve financiering kijken (zie elders op dit forum) of vraag advies bij andere oud ondernemers. (frisse kijk, bedrijfsblindheid etc)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

In de eerste plaats wil ik je complimenteren dat je nu al hulp zoekt en niet pas om 1 minuut voor 12 zoals de meeste ondernemers doen met wiens bedrijf (in deze economie) op een faillissement afstevent.

 

Je vraagt hier naar mogelijkheden om de in je huis opgebouwde overwaarde te beschermen bij een eventueel faillissement. Lijkt mij dat niemand je daar nu nog echt makkelijk mee kan helpen omdat dat risico nu eenmaal bij ondernemen in een vof hoort.

 

Gelukkig is op dit forum heel veel ondernemerskennis aanwezig. Als je op korte termijn hier deelt wat voor soort bedrijf je hebt en uitleg geeft over de ontwikkelingen, kunnen wij je misschien wel helpen aan suggesties of contacten die je kunnen helpen dat het niet tot een faillissement hoeft te komen.

 

Dus aan jou de vraag: Wil je dat wij met jullie gaan meedenken hoe te voorkomen dat jullie bedrijf failliet gaat?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.