• 0

In welke vorm kan ik het beste/voordeligst investeren in onderneming?

Hoi allen,

 

een vriend van mij heeft gevraagd of ik wil investeren een nieuw business plan.

Het betreft bewezen technologie in NL, waarvan hij het exclusieve alleenrecht krijgt voor de rest van de wereld, gezien zijn wereldwijde netwerk. Het businessplan zelf maak ik me dus geen zorgen om en de initiële investering is relatief laag.

Ik zal contractueel een stille vennoot zijn, maar tegelijkertijd willen ze wel mijn kennis en expertise gebruiken om het geheel van de grond te tillen. In ruil daarvoor krijg ik dan ook een hoger % dividend dan de andere aandeelhouders.

 

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben: HOE kan ik op de voordeligst mogelijke manier deze investering doen?

Kan ik deze investering het beste privé doen? Of kan ik beter een bepaalde bedrijfsvorm (BV/CV/wat dan ook) oprichten en van daaruit de investering doen, zodat ik bijvoorbeeld belastingvoordelen heb en dus netto meer over houd aan het einde van de rit?

 

De investering zal in principe 1 jaar blijven staan, waarna er dividend uitgekeerd zal worden.

Deze uitkering heb ik privé niet direct nodig, dus is prima als dat eventueel als reservering in een BV of stichting of wat voor bedrijfsvorm dan ook blijft staan.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen aan het juiste advies.

Probleem is namelijk dat gisteravond mij dit voorstel is gedaan en ik komend weekend al op vakantie ga.

De investering is tijdens mijn vakantie nodig, dus zal daarvoor nog geregeld moeten worden.

Nu kan ik natuurlijk dat geld nu privé (na papierwerk) overmaken en later in bedrijfsvorm gieten, maar ben vooral benieuwd naar wat de meest rendabele manier voor mij is om die investering te doen.

 

Alvast enorm bedankt voor alle hulp.

 

Jeroen

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Jeroen

 

Zoals zo vaak met dit soort vragen is het antwoord kort: geen idee op basis van de info die je geeft.

 

De rechtsvormkeuze hangt van veel meer af dan het feit dat je stille vennoot bent, investeert en dividend krijgt. Jouw privé financiën en vermogen spelen een rol, mate waarin je bereid bent risico te lopen, welke risico's zijn er, hoeveel geld gaat het om, wat is het verwacht rendement, heb je al een onderneming, welke rechtsvorm heeft die etc etc.

 

Goed advies over de juiste rechtsvormkeuze betekent met de billen bloot en alle data op tafel. Daar lijkt me HL het medium niet voor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.