• 0

Het inhuren van "medewerkers"

Beste medeforumleden,

 

Per 1 Mei ga ik van start met mijn nieuwe bedrijf. Wij richten ons voornamelijk op huis aan huis computerondersteuning à la www.studentaanhuis.nl, maar dan met een hoger serviceniveau.

 

Nou ben ik op zoek geweest naar mogelijkheden om medewerkers "eenmalig" in te huren. Ik heb al veel gelezen over 0-uren contracten en het werken met een IB47 formulier, maar ik kom er maar niet uit wat voor mij het beste is. Ik zal even in het kort omschrijven wat ik wil.

 

-Na de sollicitatie komt de medewerker in een pool terecht.

-Op het moment dat er een opdracht beschikbaar komt op zijn specifieke kennisgebied krijgt de medewerker een telefoontjes

-De medewerker krijgt na de opdracht uitbetaald

-De medewerker wordt pas weer opgeroepen op het moment dat er een opdracht in zijn kennisgebied beschikbaar komt.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat ik het beste kan doen. Misschien verkijk ik me wel op een heleboel zaken en moet ik aan payrolling gaan denken, maar ik wil natuurlijk alle mogelijkheden bekeken en tegen elkaar afwegen.

 

Nog een kleine aanvulling: Ik heb zelf zitten denken aan de 0-uren contracten, maar na veel gelezen te hebben heb ik begrepen dat als ik een medewerker een x aantal maanden bijvoorbeeld 20 uur laat werken. Ik hem of haar een vast aantal uren moet gaan uitbetalen?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • -1

Eenmaal andermaal? Ik heb deze vraag eerder geprobeerd te stellen, toen was er helaas ook niemand die me kon helpen. Is het echt een onconventioneel iets wat ik probeer te doen? ??? geef me dan alsjeblieft een reality check..

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Eenmaal andermaal? Ik heb deze vraag eerder geprobeerd te stellen, toen was er helaas ook niemand die me kon helpen. Is het echt een onconventioneel iets wat ik probeer te doen? ??? geef me dan alsjeblieft een reality check..

Komop man, geef mensen even de tijd om te reageren. Je kan niet verwachten dat alle leden die verstand van dit soort zaken hebben elke middag dit forum checken en dan ook nog tijd hebben om een goede reactie te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

ik bedoel het helemaal niet op die manier dus als het zo overkomt excuus. Het enige wat me opvalt is dat er zeer veel activiteit is op het forum. De reden dat ik de vraag stel is omdat ik ongeveer 1,5 maand geleden eenzelfde soort vraag probeerde te stellen waar welgeteld 0 reacties op zijn gekomen.

 

Daarom bedoelde ik dat van die reality check ook heel serieus, omdat het misschien wel helemaal niet kan wat ik vraag.

 

Groetjes

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat me opvalt is dat er zeer veel activiteit is op het forum. De reden dat ik de vraag stel is omdat ik ongeveer 1,5 maand geleden eenzelfde soort vraag probeerde te stellen waar welgeteld 0 reacties op zijn gekomen.

 

Los van wat Wouter opmerkt, wil veel activiteit ook niet zeggen dat op dat moment of in die uren iemand is die het antwoord weet :-\

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En het antwoord was dus al anderhalve maand geleden gegeven. Maar daar is dan kennelijk totaal niets mee gedaan, want veel vooruitgang is er niet geboekt lijkt wel.

 

Wat heb je opgestoken van de tips die de vorige keer gegeven zijn?

Welke andere specifieke tips verwacht je deze keer? Want je kan toch niet serieus verwachten dat Dennis, Joost of iemand anders weer precies hetzelfde gaat vertellen…

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een vergelijkbare situatie heb ik een dik jaar geleden ook alle mogelijkheden bekeken en het lijkt erop dat payrolling in dit geval het makkelijkste / goedkoopste is. Mochten de studenten daadwerkelijk veel voor je gaan werken zit het denk ik weer anders en zul je bovengenoemde zaken allemaal eens door moeten laten rekenen.

 

Mocht iemand hier anders over denken hoor ik het natuurlijk ook nog graag.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie inbreng. Naar aanleiding van de reacties ga ik eens wat informatie opvragen bij payrolling bedrijven. Ik heb me inderdaad ook geprobeerd in te schrijven bij studentaanhuis maar die reageren alleen als er ruimte is in mijn regio.. en die is er blijkbaar niet.

 

Ik zal de komende dagen nog flink wat uizoekwerk doen en mijn bevindingen met jullie delen, ik hoop dat andere mensen er dan ook iets aan hebben.

 

::)

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Er zijn er paar dagen overheen gegaan en zoals beloofd zou ik mijn bevindingen met jullie delen. Ik ben na flink wat uitzoekwerk ook zelf tot de conclusie gekomen dat een payroll constructie in mijn opzet echt de beste is. Wat mij wel opvalt is dat er wel veel verschil zit in de verschillende payroller (opbouw van tarief, bijkomende kosten, eventuele managementfee, de CAO die gehanteerd wordt).

 

Ik ben nu bezig om een offerteronde te houden. Ondanks dat ik in de mail expliciet heb gevraagd om per mail contact met mij op te nemen hebben tot nu toe al 2 bedrijven het gepresteerd om mij toch te gaan bellen. Aan de ene kant snap ik het, aan de andere kant vervelend omdat het dan alsof ze nu al mijn wensen als potentiele klant niet respecteren. Ik heb 10 bedrijven gevraagd een offerte op te maken. Ik zal deze later in dit topic ook voor jullie beschikbaar stellen.

 

 

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Goed om zo door te pakken! En inderdaad erg vervelend dat mensen niet kunnen lezen :-\

 

Nu je van verschillende bronnen offertes krijgt moet je er zeker van zijn dat je appels met appels gaat vergelijken, soms kunnen verborgen kosten heel kostprijsverhogend werken. Let er vooral op dat:

 

[*]Je gaat payrollen en niet gaat inlenen - werving en selectie zit dus niet in de prijs inbegrepen;

[*]Hoe wordt er omgegaan met vrije dagen, feestdagen en kort verzuim (worden deze doorberekend of zijn die voor rekening van de uitzender);

[*]Hoe wordt er omgegaan met ziektedagen (wie mag dat betalen en hoeveel);

[*]Wordt er gewerkt met het uitzendbeding (dat is in jouw situatie essentieel omdat je op zoek bent naar flexibiliteit);

[*]Onder welke CAO vallen de werknemers (de NBBU geeft een jaar langer gebruik van het uitzendbeding dan de ABU).

 

Ook heel belangrijk: is de onderneming opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid? Als een bedrijf gecertificeerd is voldoet het aan de NEN 4400-1. Je weet dan dat je zaken doet met een bonafide onderneming. Bovendien ben je, onder voorwaarden, gevrijwaard van de inlenersaansprakelijkheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis.

 

Bedankt voor deze aanvulling, vooral je opmerking over het uitzendbeding heb ik nog eens even goed in mijn oren geknoopt.

 

Met de meeste van jou aandachtspunten had ik al rekening gehouden, maar het is toch fijn als iemand die er duidelijk meer van weet dan ikzelf dit nog even heeft bevestigd.

 

Groet,

 

Marcel

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 0

Hi All,

 

Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden van de progressie. Ik heb bij 10 payrollers een offerte aangevraagd en ik moet zeggen dat de reacties zeer wisselend zijn. Ik heb een Exel bestandje bijgevoegd waarin ik de respons heb bijgehouden zodat ik nu een overzicht voor mezelf heb ipv allemaal losse offertes.

 

3 payrollers hebben me nogal teleurgesteld te weten:

 

-Tentoo

Reageerde zeer kortaf op mailtjes, bijna tot op het botte af. Hebben uiteindelijk niet de moeite genomen een offerte op te stellen.

 

-CN payroll

Afgelopen maandag een zeer uitgebreid gesprek mee gehad en er zou een offerte opgesteld worden. Krijg ik vandaag een mailtje of we telefonisch contact kunnen hebben om de wensen te bespreken.

 

-Repay payroll

Vonden het helemaal niet nodig om te reageren

 

Nou wil ik bovenstaande bedrijven niet afvallen en het is natuurlijk een momentopname, maar ik krijg er toch een nare smaak van in de mond.

 

Easystaff daarintegen verdient een dikke pluim! Uitgebreide offerte van gekregen met inlogcode's om alvast hun online omgeving te kunnen bekijken en te testen. Daarnaast LIJKEN ze vooralsnog ook nog heel voordelig

 

Ik hoop dat andere HL'ers ook baat hebben bij deze info. Aan mij nu de taak om voor mij de meest geschikte partner te vinden.

Payrolling_vergelijking.xlsx

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 1

Er lopen hier twee zaken door elkaar heen. Je hebt de zogenaamde "echte" payrollbedrijven. Deze bedrijven nemen mensen in dienst en lenen deze uit aan een inlener. Het idee is dat deze mensen in dienst zijn van het payrollbedrijf en geen dienstverband hebben met het inlenende bedrijf.

Nu zijn de rechtsgeleerden hier al een hele poos mee aan de slag. Het is namelijk de vraag of er geen dienstverband is met de inlener. Wat is er nodig voor een dienstverband:

 

[*]er moet loon betaald worden (dat dot de inlener via het payrollbedrijf);

[*]er moet een gezagsverhouding zijn (die is er, de inlener voert het werkelijke gezag);

[*]er moet een verplichting zijn tot het verrichten van persoonlijke arbeid (die is er ook, de werknemer kan niet een buurjongen sturen om het werk te doen).

 

Het enige verschil is dus dat het loon niet rechtstreeks maar indirect betaald wordt door de inlener en nu is er een rechter die ook oordeelt dat dit een schijnconstructie. Het dienstverband is tussen de inlener en de werknemer en niet tussen de werknemer en het payrollbedrijf. Let wel, het laatste woord is hier niet over gezegd en er zal doorgeprocedeerd worden maar ik zie niet in waarom er van deze uitspraak afgeweken zal worden. Schijnconstructies liggen meestel niet goed bij de rechterlijke macht.

 

Het bovenstaande is de situatie waar het artikel over gaat. Er is ook een andere wijze van payrollen, namelijk via de uitzend-CAO. Payrollen wordt dan feitelijk uitzenden zonder de werving en selecite: de inlener draagt een kandidaat aan, deze komt in dienst van de uitzendorganisatie en wordt uitgeleend aan de inlener.

Nu zul je denken dat dit precies hetzelfde is als wat hierboven omschreven is, maar dat is het dus niet. Het mooie van uitzenden is dat dit verankerd is in de wet: artikel 7:690 BW en artikel 7:691 BW. Uitzenden is dus een gecodificeerde manier van werken en wettelijk is vastgelegd dat het dienstverband bestaat tussen de werknemer en de uitzendorganisatie. Dit in tegenstelling tot het echte payrollen wat buiten het begrip uitzenden om gaat.

 

Kortom, als je zou gaan payrollen met behulp van een uitlener die gebruik maakt van de NBBU-CAO of ABU-CAO heb je maximale flexibiliteit en hoef je je geen zorgen te maken over de vraag of je aan een werknemer vast zit. Als je gaat payrollen met een bedrijf dat gebruik maakt van de klassieke payrollconstructie loop je het risico, en dat is niet gering, dat er daadwerkelijk een arbeidsovereenkomst ontstaat tussen de inlener en de werknemer.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus met een payroller werken die de ABU of NBBU cao hanteert is er niets aan de hand? Dan krijg je geen gedoe? Ik heb nog geen payroller gevonden die die cao's niet gebruikt, dus vandaar dat ik even meer zekerheid wil. Dan ga ik namelijk weer twijfelen tussen payroll en in dienst nemen.

 

Want ik las ook dat er minder rechten zijn voor de werknemer door niet de branche cao te gebruiken. En dat geldt natuurlijk wel gewoon, want abu/nbbu is geen cao kinderopvang waar ik in zit.

Link naar reactie
  • 0

Dus met een payroller werken die de ABU of NBBU cao hanteert is er niets aan de hand? Dan krijg je geen gedoe? Ik heb nog geen payroller gevonden die die cao's niet gebruikt, dus vandaar dat ik even meer zekerheid wil. Dan ga ik namelijk weer twijfelen tussen payroll en in dienst nemen.

 

Als je werkt met een utizendkracht, of hij die nu aandraagt of het uitzendbureau, heb je dit probleem inderdaad niet.

Er was een periode dat payrollbedrijven als paddestoelen uit de grond schoten. Ze konden zeer concurrerend werken omdat ze veelal een eigen, bijzonder magere, pensioenregeling hadden, niet vielen onder de bedirjfschap eigen regelingen en onder gunstige sectorfondsen vielen. De kosten om personeel in dienst te nemen waren dus gewoonweg lager dan zelf personeel in dienst nemen. Vandaag de dag komt deze manier van payrollen sporadisch voor en zie je het vooral bij vroeger afgesloten langlopende contracten.

 

Bij een uitzendbureau is dit financiële voordeel een stuk lager. Er is een aardige pensioenregeling. er worden hoge sectorpremies betaald. Daarentegen kun je bij een utizendbureau heel veel flexibiliteit inkopen, mits de werknemer onder het uitzendbeding valt. Valt de werknemer niet onder het uitzendbeding dan zijn de kosten aanzienlijk lager, maar koop je niet de maximale flexibiliteit in.

 

Want ik las ook dat er minder rechten zijn voor de werknemer door niet de branche cao te gebruiken. En dat geldt natuurlijk wel gewoon, want abu/nbbu is geen cao kinderopvang waar ik in zit.

 

Daar heb je half gelijk in. Een uitzendkracht valt, als het uitzendbureau is aangesloten bij de ABU of NBBU of als een CAO is geïncorporeerd in de arbeidsovereenkomst, onder de werking van die CAO en onder de bedrijfschap eigen regelingen van de uitzend-sector. Die regelingen wijken af van bijvoorbeeld de CAO Kinderopvang.

Echter, de wetgever heeft bepaald dat voor gelijk werk een gelijke beloning betaald dient te worden. Dat betekent dus dat het loon, de vrije dagen, de toeslagen en ga zo maar door gelijk moeten zijn als die een werknemer in de CAO Kinderopvang zou krijgen. Maar ze vallen wel onder de pensioenregeling van de uitzendbedrijven (tenzij dispensatie wordt aangevraagd en verleend), kunnen wel gebruik maken van de sociale fondsen van de uitzendbranche en arbeidsrechtelijk vallen ze onder de flexibele CAO van uitzendorganisaties.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.