• 0

Rouwtekens

Omschrijving van je concept:

Nieuw in de uitvaartbranche: Silentio Rouwtekens. Persoonlijke tekenen van rouw, zoals rouwcorsages, rouwstoetwimpels of rouwbanieren voor aan de voordeur. Communiceer het verlies van een dierbare op respectvolle wijze aan je omgeving.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Het bedrijf bestaat sinds 3 jaar, na grondige voorbereiding zoals productie in diverse landen en opzet van verkoopstrategie, acquisitie van verkoopkanalen en diverse contacten leggen in de uitvaartbranche is het tijd om het product te introduceren in de consumentenmarkt.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Begin vorige eeuw was het gebruikelijk om je rouw te tonen, bijvoorbeeld doormiddel van lakens voor de ramen te hangen. Deze gebruiken zijn in onbruik geraakt, echter heeft men wel de latente behoefte, zo blijkt uit onderzoek.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Rouwtekens zijn geheel nieuw, het is een in onbruik geraakt begrip en dankzij de geheel eigen productie zijn we op productgroep- en productniveau uniek.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Zowel leek als uitvaartondenemer zal hierover een mening hebben. Ik ben benieuwd hoe dit concept wordt ontvangen door beide doelgroepen.

 

 

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De presentatie op je website komt op mij niet logisch over. Je hebt bijvoorbeeld een categorie "Afscheid", maar daar zouden toch eigenlijk alle rouwtekens onder kunnen vallen?

 

En bij "man" en "vrouw" verwachtte ik in eerste instantie rouwtekens die door een man of een vrouw zouden kunnen worden gedragen bij het afscheid, maar het betreft hier het geslacht van de overledene. Bovendien kom ik bij "man" en "vrouw" een heleboel dezelfde rouwtekens tegen, dus het "speciaal voor de nagedachtenis van een vrouw" ontgaat mij.

 

Bij "werk" zie ik dezelfde rouwtekens weer voorbijkomen. Ook de rouwtekens die speciaal zouden zijn voor het afscheid van een kind, dus dan komt de tekst "in de zakelijke sfeer van de overledene" wat vreemd over.

 

In je teksten meen ik te zien dat je zelf ook worstelt met de categorieën. Want bij de rouwtekens voor een man staat dat ze ook voor een vrouw of kind kunnen worden gebruikt (en andersom), bij werk staat dat de rouwtekens ook geschikt zijn voor de privésfeer, etc. Gevoelsmatig zou ik dan eerder kiezen voor een indeling naar toepassing (voor het huis, voor de auto, voor de kist, corsages). Of een rubricering zoals je die op de foto-pagina's gebruikt, dan kun je bij het artikel zelf nog altijd vermelden of het speciaal voor een man, vrouw of kind is.

 

Wat andere dingen die me opvallen:

- de mouse-over tekst van je taalvlaggetjes zou ik gewoon "Nederlands" en "Deutsch" noemen

- ik zou op de plaatjes op je homepage willen kunnen klikken om naar het betreffende product te gaan

- de categorie "religie" is leeg

- op je contactpagina heb je het over "onderstaande knop", maar die is er niet

- je "ballon zwart gele bies" heet "beer zwart gele bies"

- ik zou hier en daar wat praktische informatie toevoegen, zoals "bevestiging van corsages geschiedt met behulp van ..."

- de maten bij de plaatjes, in de tekst, en in de foto's van de guirlandes zijn telkens anders

- bij "waar verkrijgbaar" staat aan het eind "zou", dat moet "zouden" zijn

- de foto's op je 2 collectie-pagina's zijn niet scherp

- is er wat rouwtekens betreft geen markt voor andere kleuren dan zwart/wit/grijs? rood bijvoorbeeld?

- op de site van de Duitse vertegenwoordiger kom ik je producten niet tegen

 

Verder wel een nette site met in mijn optiek een uitstraling die past bij het gebodene.

Link naar reactie
  • 0

Beste John Bouwmans,

 

Ik ben positief verrast door je snelle, positief kritische reactie! Geweldig! :) Je noemt een aantal zaken die me nieuw inzicht opleveren, waarvoor veel dank!

De categorisering van de producten moet inderdaad beter, ik begrijp dat we met deze navigatie bezoekers op het verkeerde been kunnen zetten. Als we dit beter opvangen neemt dit wellicht een groot deel van jouw (terechte) verbeterpunten weg. Ook de categorie-indeling op toepassing vind ik een zeer bruikbare tip van je.

 

Ook met de 'kleine puntjes' die je noemt ga ik aan de slag. De samenwerking met de Duitse verdeler is pas deze week opgestart, dus aan dat punt wordt op de achtergrond gewerkt, net als bijvoorbeeld een Nederlands- en Duitstalige webshop, waarop ook de consument direct kan bestellen. Vrijwel alle verkoop geschiedt nu nog via uitvaartondernemingen, maar we willen dus ook rechtstreeks aan de consument gaan leveren. Cruciale vraag is daarbij wel: hoe bereik je de consument met dit product? Het is voor velen een latente behoefte, men zoekt er niet bewust naar. Met name op dat vlak ligt nog een strategische uitdaging voor Silentio! :)

 

Nogmaals dank voor de scherpe en zeer nuttige reactie!

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

Aan alle forumgenoten: andere reacties zijn zeer welkom, positief, of juist niet? Wij zijn voornamelijk benieuwd hoe jij naar ons product 'rouwtekens' kijkt?

Zou jij een rouwcorsage op doen tijdens een uitvaart? Waarom wel, waarom niet?

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je reactie Yvonne, ik denk ook dat er nu inderdaad weinig mensen aan zullen denken.

 

Wat we zien, is dat steeds meer uitvaartondernemers onze rouwtekens gaan verkopen bij een uitvaart, zij nemen het standaard op in de procedure van het aannemen van een uitvaart. Voor een aantal is het zelfs al opgenomen in het uitvaart aanname formulier, net als bijvoorbeeld de keuze voor type kist of de soort catering tijdens de uitvaart. Deze ondernemers zien enerzijds het commercieel belang (de verkoop van extra artikelen), maar ook zeker een meerwaarde in de rouwverwerking. De nabestaanden reageren overwegend positief. Dat betekent dat de rouwtekens hun intrede vinden in het uitvaartproces, maar zoals je zegt komt dit nu nog niet voldoende naar voren in de actieve rouwbeleving van personen. Aan ons om dat te veranderen, en om de rouwtekens dus te positioneren in de beleving van de 'consumenten'.

 

Jouw reactie is in die zin een bevestiging van wat we zien. De vraag is dus ook: als een uitvaartondernemer jou vraagt of je enkele rouwsymbolen wil gebruiken, zou je er dan wel positief tegenover staan?

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

Ik had een redelijk lang verhaal getypt en klikte toen per ongeluk de pagina weg. Hier dus de ietswat bondigere versie:

 

Ahaaa, je bent dus voornamelijk bezig met B2B verkoop? Ik heb je website niet bezocht en deze thread niet heel nauwkeurig gelezen. Maar doordat ik een paar keer het woord 'webshop' las ging ik er vanuit dat je rechtstreeks aan de consument verkocht. Ik denk dat het uitvaartcentrum ook bij uitstek de plek is om jouw producten 'aan de man' te brengen.

 

In Nederland regel je een uitvaart meestal, als niet altijd, via het uitvaartcentrum. Mensen hebben denk ik ook wel de mentaliteit van: een uitvaart regel je niet zelf, dat laat je doen. Je maakt natuurlijk wel afspraken met het uitvaartcentrum, maar je bemoeit je niet met de puntjes op de i (en dat is nou net jouw product), dat laat je over aan het uitvaartcentrum. Nederlanders zijn ook wat traditioneel wat uitvaarten betreft, dus ik denk niet dat dit iets is wat je zomaar kunt veranderen binnen de huidige markt. Mocht je echt succes willen boeken met B2C dan kun je denk ik beter een markt zoeken in een land waar mensen de uitvaarten vooral zelf regelen.

 

Hoe kom ik hier nou bij? Tijdens mijn studie (IBMS) heb ik her en der informatie meegekregen over cultuurverschillen en de impact die die hebben op het zakendoen. Het onderwerp 'Sterfte en rouw' en hoe we daarmee omgaan is sterk afhankelijk van onze cultuur. En ik krijg sterk de indruk dat Nederlanders nogal ingetogen en traditioneel zijn mbt dit onderwerp. Hofstede's Dimensions onderbouwen dit. Nederland scoort redelijk hoog op Uncertainty Avoidance, wat inhoudt dat we niet houden van verandering en een traditionele benadering hebben op onze overtuigingen en manieren van handelen.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en hoor graag wat je vindt :)

YD Consultancy - http://www.ydconsultancy.nl/

Link naar reactie
  • 0
En ik krijg sterk de indruk dat Nederlanders nogal ingetogen en traditioneel zijn mbt dit onderwerp

Dat is volgens mij gewoon een kwestie van onbekendheid. Mensen zijn naar mijn gevoel heel erg bezig met zichtbaarheid bij persoonlijke gebeurtenissen. Zie de Abraham en Sarah die we voor de deur zetten bij een 50-jarige, de 25-jaar-getrouwd erehagen en de tegen-het-raam-gevlogen-ooievaar bij een geboorte. Ze weten alleen (nog) niet dat je ook bij een overlijden op een gepaste manier met die zichtbaarheid om kunt gaan.

 

Zomaar een idee. Zit er niet binnenkort een begrafenis in een van de Nederlandse soaps? Als daar terloops een aantal van die rouwtekens in voorkomen (en volgens mij is dat bij de commerciële omroep wel te regelen) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat niet tot een (explosieve) stijging van de vraag leidt.

Link naar reactie
  • 0

Daar zit het 'm precies in: ik vraag me dus af of mensen bij zo'n gebeurtenis dus wel behoefte hebben aan die zichtbaarhei. Het is natuurlijk compleet anders dan het vieren van een geboorte of verjaardag. Dat zijn meestal bije aangeegenheden.

 

Ik mag dan ietswat skeptisch zijn, ik vind je idee heel sterk en het getuigt van een hoop creativiteit en vindingrijkheid

 

 

En ik krijg sterk de indruk dat Nederlanders nogal ingetogen en traditioneel zijn mbt dit onderwerp

Dat is volgens mij gewoon een kwestie van onbekendheid. Mensen zijn naar mijn gevoel heel erg bezig met zichtbaarheid bij persoonlijke gebeurtenissen. Zie de Abraham en Sarah die we voor de deur zetten bij een 50-jarige, de 25-jaar-getrouwd erehagen en de tegen-het-raam-gevlogen-ooievaar bij een geboorte. Ze weten alleen (nog) niet dat je ook bij een overlijden op een gepaste manier met die zichtbaarheid om kunt gaan.

 

Zomaar een idee. Zit er niet binnenkort een begrafenis in een van de Nederlandse soaps? Als daar terloops een aantal van die rouwtekens in voorkomen (en volgens mij is dat bij de commerciële omroep wel te regelen) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat niet tot een (explosieve) stijging van de vraag leidt.

YD Consultancy - http://www.ydconsultancy.nl/

Link naar reactie
  • 0

Daar zit het 'm precies in: ik vraag me dus af of mensen bij zo'n gebeurtenis dus wel behoefte hebben aan die zichtbaarhei. Het is natuurlijk compleet anders dan het vieren van een geboorte of verjaardag. Dat zijn meestal bije aangeegenheden.

 

Gelukkig zijn we in Nederland de laatste tijd een stuk vrijer geworden in het vormgeven van een uitvaart, niet meer het 'standaard uitvaartprotocol' maar ruimte voor eigen inbreng. Een uitvaart wordt steeds persoonlijker en daar past volgens mij prima een rouwteken bij.

 

Ik kan mij uitvaartdiensten voorstellen waarbij het dragen van een rouwteken uiterst functioneel is.

Het zou mij zelfs niet verbazen als deze rouwtekens pas het begin zijn van een geheel nieuwe rouwtraditie in Nederland.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ahaaa, je bent dus voornamelijk bezig met B2B verkoop? Ik heb je website niet bezocht en deze thread niet heel nauwkeurig gelezen. Maar doordat ik een paar keer het woord 'webshop' las ging ik er vanuit dat je rechtstreeks aan de consument verkocht. Ik denk dat het uitvaartcentrum ook bij uitstek de plek is om jouw producten 'aan de man' te brengen.

 

Wij doen inderdaad voornamelijk B2B verkoop, echter gaan we nu ook de consumentenmarkt op. We realiseren ons echter wel dat het veel creativiteit zal vergen om dit nieuwe begrip 'rouwtekens' te positioneren in de rouwbeleving van de consument. Echter, de positieve/kritische reacties op dit forum geven wel energie om door te gaan! Bovendien zijn de uitvaartondernemers enthousiast: zij zien dat het werkt en dat is uiteraard voor ons erg belangrijk.

 

Nederlanders zijn ook wat traditioneel wat uitvaarten betreft, dus ik denk niet dat dit iets is wat je zomaar kunt veranderen binnen de huidige markt. Mocht je echt succes willen boeken met B2C dan kun je denk ik beter een markt zoeken in een land waar mensen de uitvaarten vooral zelf regelen.

 

In welke landen zou dit naar jouw idee succesvoller kunnen zijn en waarom?

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

 

Zomaar een idee. Zit er niet binnenkort een begrafenis in een van de Nederlandse soaps? Als daar terloops een aantal van die rouwtekens in voorkomen (en volgens mij is dat bij de commerciële omroep wel te regelen) dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat niet tot een (explosieve) stijging van de vraag leidt.

 

In alle eerlijkheid moet ik bekennen hieraan nog niet te hebben gedacht, zeker een waardevolle tip! Zeker een commerciële omroep zal hier inderdaad wel positief in staan. Nogmaals dank!

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

 

Gelukkig zijn we in Nederland de laatste tijd een stuk vrijer geworden in het vormgeven van een uitvaart, niet meer het 'standaard uitvaartprotocol' maar ruimte voor eigen inbreng. Een uitvaart wordt steeds persoonlijker en daar past volgens mij prima een rouwteken bij.

 

Ik kan mij uitvaartdiensten voorstellen waarbij het dragen van een rouwteken uiterst functioneel is.

Het zou mij zelfs niet verbazen als deze rouwtekens pas het begin zijn van een geheel nieuwe rouwtraditie in Nederland.

 

Dank voor je positieve reactie Nico! Exact dat was ook ons uitgangspunt toen we enkele jaren geleden begonnen aan dit initiatief. Het is ambitieus om de vrij conservatieve uitvaartwereld 'om' te krijgen, maar na bijna drie jaar zien we dat ook de grote uitvaartondernemers mee gaan in de 'herintrede' van rouwsymbolen.

http://www.silentiorouwtekens.nl - Silentio rouwtekens: commiceer het verlies van een dierbare op respectvolle en stijlvolle wijze, met een rouwteken van Silentio rouwtekens.
Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een zeer interessant product op een bijzondere wijze vormgegeven. Eigenlijk zie ik een zelfde markt als bij de geboorte. Hier in Brabant versieren we ook elkaars huizen met posters/borden etc.

 

Nu wil je geen poppenkast tijdens de rouw, maar dat de buurt of familie op deze manier hun medeleving kunnen tonen is op zich wel een bijzonder idee en speciaal gebaar.

 

De vraag is even of het al tijd is voor deze openheid. Dood is toch nog vaak met de gordijnen dicht denk ik. Maar zeker weten doe ik dat niet.

 

Het zelf versieren is denk ik vooral interessant voor geplande uitvaarten. Dus waar mensen zelf alles van te voren hebben bepaald. Dit gebeurd ook steeds meer natuurlijk. Het mooiste zou zijn als een uitvaartorganisatie je spullen zou oppikken.

 

 

Je website oogt verder netjes en integer, al vind ik het design en de interactie niet echt heel erg van deze tijd.

Ik zou alles wat minder gekaderd doen persoonlijk.

 

Verder zou ik ook wel wat meer informatie over het product zelf willen zien. Los van de inspiratie foto's zou ik eenvoudiger willen zien wat de kwaliteit van het product is. Ook zou ik sociale interactie terug willen vinden en dus reviews/quote's willen lezen van mensen die het hebben gebruikt/besteld. Hierbij zou je ook je 'eco' statement wat meer kunnen profileren.

 

Je winkeloverzicht pagina laat echt te wensen over. Dit is zeer onduidelijk ondanks je grote hoeveelheid afhaalpunten. Ik snap dat je niet direct flink investeert om dit technisch op te vangen, maar dat zou ik wel op niet al te lang termijn doen. Het is een gemiste kans.

 

Klein detail, maar je copyrights staat nog op 2012. Als je dit niet onderhoud dan voegt het ook weinig toe. Ik zou het helemaal weglaten persoonlijk. Je beeld is toch wel beschermt als je de originele foto's e.d. hebt. Deze 'copyright' statement is dus niet zo zinvol.

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.