• 0

Dealerschap

Gast Verwijderd account

Van klanten krijg ik regelmatig de vraag of er eisen zijn om bij mij producten in te kopen. Nu ben ik eens rond gaan kijken welke dealerschapseisen er zijn en dat gaat vaak over targets. Heeft iemand misschien meer info hoe ik een eisenpakket kan opzetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, gisteren toevallig deze website gevonden en vandaag al aardig wat tijd aan het rondneuzen tussen alle berichten. Heel informatief allemaal.

 

Over het dealerschap heb ik een vraag, die wel aansluit bij dit (al oude) onderwerp.

 

In mijn webwinkel wil ik een bepaald product verkopen, via de fabrikant kom ik bij de importeur. Deze heeft alle rechten gekocht voor de Benelux.

Zij hanteren een regel dat het product maar in 1 winkel per plaats mag worden verkocht. Je raadt het al, er is hier al een verkooppunt. Verschil is dat ik alleen via het internet verkoop en de ander alleen een reguliere winkel heeft. Volgens mij dus twee heel verschillende markten.

De importeur wil erover nadenken maar besluit uiteindelijk niet te leveren omdat er aan de andere winkel beloftes zijn gedaan aangaande exclusiviteit.

 

Punt is dat ik het product alsnog kan leveren door in een willekeurige webshop in Amerika een order te plaatsen. De prijzen liggen daar een stuk lager dan hier, er is nog wel winst op te behalen.

 

Vraag is mag dat? Of krijg ik dan alsnog de importeur op de stoep zwaaiend met rechterlijke bevelen ed.?

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoi Evendenken,

 

Wat ook een optie voor je is, is om een postadres ergens te gebruiken. Op dit adres schrijf je je bedrijf en alles in. Hierdoor kun je je onderneming op papier door heel Nederland vestigen. Voor een internetwinkel maakt dit niet veel uit.

 

Bij veel panden waar losse kantoorruimtes te huur zijn, kun je vaak ook een postadres huren.

 

@ Merkava, je kunt een dealer niet per definitie uitsluiten. Maar je kunt eisen stellen e.d. Omzeteisen etc.

 

Ik was er trouwens al uitgekomen, maar ben vergeten dat hier te melden :-[

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het gaat om een puzzel/spel.

 

Juist omdat het een webwinkel betreft vind ik een adresaanpassing een formaliteit die niet nodig moet zijn.

Voor de volledigheid, de importeur gaat mij sowieso niets leveren omdat hij boos is. Ik stelde hem de hypothetische vraag wat er zou gebeuren wanneer een landelijke speelgoedketen zijn product zou oppakken. Zou het filiaal van die keten in mijn woonplaats dan ook niet mee mogen doen?

 

Waneer het op een adreswijziging aankomt zal het een postadres in Amerika moeten worden. Zo'n bedrijf wat jouw post ontvangt en dan doorstuurt. Dit kost dan wel weer een paar grijpstuivers.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zit er in duitsland misschien al een importeur? Dan zet je toch gewoon een duits bedrijf op? Die het weer aan jouw Nederlands bedrijf doorverkoopt. Importeer je het vanuit de US naar jouw afleveradres (Kan zelfs nog in Nederland zijn) factuur gaat formeel naar Duitsland.

 

Als je zoiets doet is het wel handig om een fiscalist ernaar te laten kijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Get wat ingewikkeld allemaal.

 

Waarom laat je die plaatselijk dealer niet profiiteren van jouw webshop?

 

Probeer naar een win-win-win situatie te streven. Als plaatselijke klanten bestellen, kunnen ze het in de winkel ophalen. Als het in de winkel is uitverkocht, kunnen ze het op het internet bestellen. Verdeel de marge en help elkaar! Releatie met fabrikant wordt dan ook weer verbeterd, die heb je toch echt nodig!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

het kwam op mij ook wat ingewikkeld over allemaal. Juist omdat we zo verschillend zijn qua markt(benadering) leek het mij meer dat we elkaar aanvulde dan concurrenten. Zelf heb ik geen contact gehad met de winkel, volgens de importeur was het feit dat de winkel mij als concurrent ziet de reden om niet te leveren.

 

Ik zal me maar eens richten op wat er in het buitenland te koop is. Wat ik vooral niet wil is in juridische problemen komen met bv importeur.

 

VrGr

 

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

<>

 

Ik zou eerst maar eens met die ondernemer van die winkel gaan praten. In jou ogen"ken je concurrent" Als het een goed ondernemer is, zal het je verbazen waar jullie beide op uit komen.

 

Pas op, de meeste ondernemers bijten zich ergens in vast;-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

met vrienden is het op korte termijn én op lange termijn goed zaken doen. jullie kunnen elkaar versterken. via sneaky wegen parallel importeren is geen optie. ga maar om de tafel zitten met de winkelier.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zo heell ingewikkeld is het nou ook weer niet. Wat Perry aangeeft is ook een goede optie, misschien nog wel beter. Maar het lijkt mij sterk dat je alsnog zaken kunt doen op deze manier, met een boze importeur met strenge exclusiviteitsrechten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

bedankt voor het meedenken. Ik zal beginnen met contact leggen met de winkelier. Niet geschoten is inderdaad altijd mis. Wat dat oplevert zal ik hier weer posten. (is er een smiley met een blauw oog :0))

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.