• 0

Wanneer moet het salaris uitbetaald worden.

Topic over tijdige betaling van onregelmatig werkende oproepkrachten afgesplitst van dit topic

 

Onderstaande quotes zijn door mij als moderator in het bericht van Peter geplaatst als inleiding / aanleiding

_________________________________________________________

 

Artikel 7:623 BW

 

1. De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand.

Dat zeg ik: na afloop van de periode, dus direct na afloop van de periode is het salaris opeisbaar. (BW 6:38)

Wat overigens heel normaal is:

 

Bij “gewone banen” in “gewone bedrijven” wordt het salaris van april (om maar een voorbeeld te nemen) zo rond de 25ste april uitbetaald. Niet op 31 mei dus…

 

 

 

Wat overigens heel normaal is:

 

Bij “gewone banen” in “gewone bedrijven” wordt het salaris van april (om maar een voorbeeld te nemen) zo rond de 25ste april uitbetaald. Niet op 31 mei dus…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat is niet correct, alleen bij banen waarbij de uren vast staan. Bij bijvoorbeeld een A-H zit er ook een maand tussen.

Dat er bedrijven zijn die niet op tijd betalen, wil niet zeggen dat het toegestaan is. Er staat niet voor niets in de wet dat als het salaris nog niet bepaald kan worden op de betaaldatum, de werkgever verplicht is een voorschot te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat dingen de laatste tijd veranderd zijn, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat salaris achteraf betaald wordt.

 

Tot de laatste dag van ed maand kunnen mijn medewerkers hun uren invoeren, op de 7de of 8ste wordt het verwerkt en dan meestal 1 of 2 weken later uitbetaald. Dus ook in ons geval wordt salaris van april pas op z'n vroegst 14 mei betaald.

 

Ik heb het net even nagekeken op de loonstrook van mijn vrouw, maar daar werkt het hetzelfde. Zij heeft een vast contract met vaste uren en is werkzaam als leerkracht.

 

Als mijn manier van werken verkeerd is, hoe zou ik dat dan moeten aanpakken, ik weet namelijk nooit welke uren er gemaakt gaan worden.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Misschien dat dingen de laatste tijd veranderd zijn, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat salaris achteraf betaald wordt.

 

Tot de laatste dag van ed maand kunnen mijn medewerkers hun uren invoeren, op de 7de of 8ste wordt het verwerkt en dan meestal 1 of 2 weken later uitbetaald. Dus ook in ons geval wordt salaris van april pas op z'n vroegst 14 mei betaald.

 

Ik heb het net even nagekeken op de loonstrook van mijn vrouw, maar daar werkt het hetzelfde. Zij heeft een vast contract met vaste uren en is werkzaam als leerkracht.

 

Als mijn manier van werken verkeerd is, hoe zou ik dat dan moeten aanpakken, ik weet namelijk nooit welke uren er gemaakt gaan worden.

Dat zegt de wet: voorschot betalen, in beginsel op basis van het gemiddelde van de drie maanden ervoor:

Artikel 624

1. Indien het in geld vastgestelde loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, houdt de werkgever de betalingstermijnen aan die gelden voor het naar tijdruimte vastgestelde loon voor vergelijkbare arbeid, tenzij met inachtneming van artikel 623 andere termijnen zijn overeengekomen.

2. Indien op de betaaldag het bedrag van het loon als genoemd in lid 1 nog niet te bepalen is, is de werkgever verplicht tot voldoening van een voorschot ten bedrage van het loon waarop de werknemer gemiddeld per betalingstermijn aanspraak kon maken over de drie maanden voorafgaande aan de betaaldag of, indien dat niet mogelijk is, ten bedrage van het voor vergelijkbare arbeid gebruikelijke loon.

3. Schriftelijk kan worden overeengekomen dat het voorschot op een lager bedrag wordt gesteld, maar niet op minder dan drie vierde van het gemiddelde loon over drie maanden voorafgaande aan de betaaldag onderscheidenlijk van het voor vergelijkbare arbeid gebruikelijke loon.

4. Voor zover het in geld vastgestelde loon bestaat in een bedrag dat afhankelijk is gesteld van enig gegeven dat uit de boeken, bescheiden of andere gegevensdragers van de werkgever moet kunnen blijken, is de werkgever tot voldoening verplicht telkens wanneer het bedrag van dat loon kan worden bepaald, met dien verstande dat ten minste eenmaal per jaar voldoening plaatsvindt.

5. Slechts aan de werknemer komt de bevoegdheid toe om ter vernietiging van een beding dat afwijkt van dit artikel, een beroep op de vernietigingsgrond te doen.

Link naar reactie
  • 0

Toen ik nog in loondienst werkte, was ik niet anders gewend dat salaris werd betaald in de maand dat je werkte. Dus rond de 25ste van de maand kreeg ik het salaris van die hele maand, oftewel al zo'n 5 dagen extra, terwijl ik die nog moest werken. Is bij al mijn werkgevers zo geweest. Weet niet of dat voor specifieke branches anders is.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat gaat bij ons in ieder geval niet werken. Werk alleen maar met oproepkrachten, waarbij sommige soms een maand niet werken. Dat wordt echt een zooitje met voorschotten enzo.

Gaat hem dus ook niet worden. Ik leg bij het sollicitatiegesprek wel altijd uit hoe het werkt. Als ze het er dan niet me eens zijn kunnen ze dat dan kenbaar maken en zullen ze verder moeten solliciteren.

Mocht er tijdens het dienstverband ineens een meningsverschil ontstaan dan kan ik altijd kijken naar een oplossing. Het zijn uiteindelijk toch maar contracten van 52 uur per jaar.

 

 

Maar verwacht er eigenlijk geen problemen mee, vooral omdat zoveel bedrijven het op deze manier doen, denk maar aan bijv. uitzendbureau's en leraren.

 

Bedankt in ieder geval voor de informatie en de wetsartikelen, scheelt weer een hoop stress als de situatie zich misschien ooit zal voordoen!

 

edit:

Kan ik met het art. 7:623 lid 2 niet vastleggen in het contract dat het anders werkt bij ons?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat gaat bij ons in ieder geval niet werken. Werk alleen maar met oproepkrachten, waarbij sommige soms een maand niet werken. Dat wordt echt een zooitje met voorschotten enzo.

Gaat hem dus ook niet worden. Ik leg bij het sollicitatiegesprek wel altijd uit hoe het werkt. Als ze het er dan niet me eens zijn kunnen ze dat dan kenbaar maken en zullen ze verder moeten solliciteren.

Mocht er tijdens het dienstverband ineens een meningsverschil ontstaan dan kan ik altijd kijken naar een oplossing. Het zijn uiteindelijk toch maar contracten van 52 uur per jaar.

 

 

Maar verwacht er eigenlijk geen problemen mee, vooral omdat zoveel bedrijven het op deze manier doen, denk maar aan bijv. uitzendbureau's en leraren.

 

Bedankt in ieder geval voor de informatie en de wetsartikelen, scheelt weer een hoop stress als de situatie zich misschien ooit zal voordoen!

 

edit:

Kan ik met het art. 7:623 lid 2 niet vastleggen in het contract dat het anders werkt bij ons?

 

Het probleem bij wat jij doet zit hem hooguit in de eerste maand dat ze geen geld krijgen. Daarna is er gewoon een vaste maandelijkse stroom van inkomsten en zullende meeste dus geen problemen hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb drie maanden van m'n korte leventje in loondienst gewerkt. Ik starte op 1 januari (fictief) en kreeg mijn loon op 25 januari. Ik verwachte mijn volgende op 25 februari. Maar dat kreeg ik niet. Juridische bijstand vertelde mij dat mijn werkgever het recht had om tot 31 maart het loon over februari (1 tot 28 februari) te betalen. Twee maanden na het eerst uur dat ik gewerkt had na mijn laatste loon betaling. Volgens deze heren was dat wettelijk bepaald.

 

Des te meer motivatie om maar weer te gaan ondernemen. :)

 

P.S. My two cents.

Link naar reactie
  • 0

Bij het schoonmaakbedrijf waar ik gewerkt hebt worden de salarissen uitbetaald in de week na afloop van de periode van 4 weken. Alle gewerkte uren worden dan direct uitbetaald. Wel via een strakke planning: Op maandag in de betaalweek de uren administratie volledig bijwerken en op donderdag de betaling verichten.

 

In de schoonmaak cao is bepaald dat uiterlijk 1 week na afloop van de loontijdvakperiode van 4 weken of 1 maand de salarissen uit betaald moeten worden onder gelijktijdig verstrekken van een loonstrook ;) Iets waar sommige werkgevers ook niet altijd even vlot mee zijn :-\

 

Voor een branche waar vaak wisselende uren per periode gemaakt worden een prima regeling. Ik neem aan dat in de meeste cao's wel de wijze van betaling geregeld is en dat die afspraken dan ook prevaleren boven wettelijke bepalingen.

Link naar reactie
  • 0

Bij payroll bedrijven zie je inderdaad dat zij wel op wekelijkse basis uitbetalen - met name in branches die veel werken met oproepkrachten, zoals uitzendbranche of horeca. Op wekelijkse basis uitbetalen is zeker bij onregelmatige werktijden en uren van personeel aan te raden, zo heeft personeel altijd op relatief korte termijn salaris en voorkom je gedoe met voorschotten gedurende de maand.

Beginnende ondernemer met een webwinkel voor de moestuin

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met diverse (bij)banen is:

 

Ik krijg 25 april salaris uitbetaald. Dit salaris bestaat uit de contracturen van april + overuren van maart.

 

Als je een fulltime contract hebt betekent dit dus dat je alsware gedeeltelijk vooruit wordt betaald. Als je een contract voor 12 uur uur hebt en in maart 12 uur hebt gewerkt krijg je in april ook maar 12 uur uitbetaald, ook al heb je in april 30 uur gewerkt.

YD Consultancy - http://www.ydconsultancy.nl/

Link naar reactie
  • 0

Iris,

 

Ik zou eerst naar je werkgever stappen :) Er kan altijd iets fout zijn gegaan.

 

 

Daarnaast: dit is een forum voor ondernemers. Niet voor werknemers. Vriendelijk verzoek om dus je eigen weg te bewandelen richting een oplossing.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.