• 0

Ben zo moe

Ik ben op dit forum terecht gekomen doordat ik al een tijdje worstel met de vraag; hoe nu verder? en vanuit die vraag op zoek ben naar mensen in een vergelijkbare positie of mensen die daar ervaringen mee hebben en deze willen delen. Enig advies is uiteraard ook welkom.

 

Ik ben al 15 jaar zelfstandig ondernemer in bv vorm met een fysieke winkel en sinds een aantal jaren wat webwinkels. In al die jaren een stabiele omzet gedraaid van +/- 150k met relatief lage kosten maar ook met een relatief lage marge van 25%.

Het is eigenlijk nooit echt genoeg geweest en daarom heb ik ook regelmatig periodes naast de 40/50 urige werkweek in de winkel "buiten de deur" gewerkt. Het laatste jaar -tot afgelopen maart- zelfs een goede baan gehad in de avonduren maar helaas werd het kontrakt niet verlengd ivm reorganisatie.

Helaas loopt de omzet en daarmee ook de inkomsten al een tijdje terug en beginnen de dreigingen zoals de crisis en de hevige internetconcurrentie zich meer en meer op te dringen.

 

Ondanks dat ik het niet bezwaarlijk vind om lange weken te maken begin ik wel te merken dat ik steeds meer moeite heb om me op te laden. Of dit komt omdat het allemaal tegenzit of de leeftijd of wat dan ook weet ik niet.

 

Ik heb geen schulden bij crediteuren allen een RC bij de bank van 34k (dit is het maximum).

 

Mijn probleem is eigenlijk drieledig;

 

1. De bankschuld kan ik niet aflossen

2. Ik kan op dit moment prive niet voldoende opnemen om rond te komen

3. Ik ben zo moe omdat ik op dit moment geen mogelijkheden meer zie om de situatie te veranderen.

 

Ga maar los

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me duidelijk dat je aan het opbranden bent. Heb je geen bevriende ondernemers die je kunnen helpen om je aanpak te verbeteren om effectiever te gaan werken?

 

Als "oude" ondernemer kan ik me wel voorstellen hoe je je voelt, maar ik wist van mezelf dat ik nooit ga opgeven. Dat is je ook niet aan te raden. Het lijkt me altijd relevant om dingen te zoeken waarmee je je energie weer kunt opladen. Dingen die nauwelijks wat opbrengen afstoten en vernieuwend aan de slag gaan. Dat geeft ook energie! Kijk opnieuw naar de markt en naar je mogelijkheden en talenten.

Link naar reactie
  • 0

Sportster,

 

Zie hier dat het proces wat je nu doorgaat niet abnormaal is, hoe het komt dat je niet meer kunt opladen is aan de hand van de informatie die je geeft niet zomaar te verklaren. Vaak is het een samenhang van diverse oorzaken, aan je naam te zien, sport je? Sport is een uitstekende energiegever.

 

Ik weet zeker dat er meer reacties zullen volgen. :)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reakties zover.

 

Ik heb niet het idee dat ik depressief ben of opgebrand. Ik sport nog steeds en probeer ook tijd te vinden voor hobby's en mijn gezin.

Mijn kracht ligt vooral in het verbale, het lezen van mensen, overtuigen, mensen op hun gemak stellen etc. ik ben een goede

verkoper.

In de loop der jaren is dit steeds meer ondergeschikt geworden, het gaat tegenwoordig hoofdzakelijk over de prijs.

 

Ik heb meer het gevoel dat ik op een kruispunt sta en niet in staat ben een keuze te maken omdat ik enerzijds bang ben voor de gevolgen voor mij en mijn gezin als ik de stekker er uit trek of wanneer ik doorga dat de problemen groter zullen worden.

De laatste tijd wordt het gevoel dat stoppen, ongeacht de consequenties, bevrijdend zal werken wel steeds sterker.

 

Ik ken veel zelfstandig ondernemers waarmee ik van gedachten wissel maar velen van hen hebben op dit moment helaas vergelijkbare problemen en worstelen en ploeteren net als ik voort.

 

Ga nu slapen, morgen weer vroeg op.

Link naar reactie
  • 0

Probeer met mensen (bijvoorbeeld ondernemers) in contact te komen die hebben meegemaakt waar jij nu in zit. Verder is het aan te raden om juist de dingen te doen die jouw wel energie geven (zoals sporten, andere hobby's, etc.). Wat ik zeker zou afraden is dingen te doen die niet goed gaan en waar je zelf ook geen energie van krijgt. Misschien is het zelfs een idee om even rust te nemen met de ondernemingen en proberen in vaste loondienst te gaan, waar je jezelf weer helemaal kunt opladen?

Dit zijn echter slechts schetsen, omdat de situatie natuurlijk niet precies bekend is.

Laat zien wie u bent op http://www.my-offer.nl/!

My Offer is hét online platform waarop zelfstandig ondernemers zichzelf en hun bedrijf presenteren.

Link naar reactie
  • 0

In 2006 zat ik in een vergelijkbaar schuitje. Nadat ik vanalles geprobeerd had om de boel weer op de rails te krijgen heb ik in dat jaar besloten de tent te sluiten. Waar BBZ trajecten om de boel aan de gang te houden of heel lang duren of niet van de grond komen zoals hier was het traject via BBZ voor stoppende ondernemers binnen 1 week beslist. (heb alleen geen idee of je als ondernemer in bv-vorm hier ook voor in aanmerking komt)

 

Hoewel het voelt als opgeven of mislukken is het de beste beslissing in mijn carriërre als ondernemer geweest. Na een half jaar bezig geweest met puinruimen (bbz is geen vetpot maar we zijn de eerste periode er toch mee doorgekomen) een baan gezocht en gevonden.

 

Door hard werken en zuinig zijn hebben we deze nare periode in een paar jaar achter ons kunnen laten. En inmiddels ben ik weer fulltime ondernemer. Door de vele lessen wijzer geworden heb ik zelfs weer plezier in het ondernemen.

 

Geloof me, in 2006 had je niet met me willen ruilen maar die 34k waar jij mee worstelt is niet onoverkoombaar. Je mag me een PM sturen als je specifieke vragen hebt die je in het topic niet kan of wil stellen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook meermalen in zo'n situatie gezeten en de kans dat het weer eens komt is altijd aanwezig. Dit is een menselijke cyclus maar zeker niet onoplosbaar.

Waar ik in dergelijke perioden veel last van had is mijn eigen gedachten. Die waren op bepaalde momenten allemaal gericht op het probleem wat ik zag opdoemen. Ze kwamen ook vaak uit, en leken te bewijzen dat het klopte wat ik dacht. Ik heb mezelf geleerd goed naar deze gedachten te kijken en toen ontdekte ik dat, dat wat er met deze gedachte gebeurt, ook weleens andersom kon werken. Ik ben ondanks mijn impasse op dat moment gaan denken aan een leuk handeltje, een nieuwe uitvinding of een nieuw leuk contact. Ik concretiseerde kortstondig een beeld van een klant die heel gelukkig met mijn spullen de deur uitging. Wonderlijk was dat dit werkte.

Natuurlijk heb ik nog weleens down perioden, en die moet ik ook gewoon accepteren en ventileren, maar ik weiger slachtoffer te worden van deze gevoelens en gedachten.

Op bovenstaande wijze heb ik mezelf meerdere keren weer op gang geholpen en ben redelijk tevreden over mijn resultaten.

Misschien heb je er iets aan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reakties weer.

 

Wat al een hele opluchting is, is dat ik het van mij afgeschreven heb. Daarmee is het probleem niet weg maar een aantal reakties geven mij in ieder geval het gevoel dat ik er niet alleen voor sta.

 

De omzet verdeling is 60% winkel, 40% internet. De enige mogelijkheid om misschien meer omzet te maken is op internet maar daar wordt de marge wel steeds dunner en ik zit ik qua tijd die ik er in kan steken wel een beetje aan mijn tax.

 

Ik ben wel met een "nieuw" concept bezig waarbij ik webwinkels exclusief probeer te koppelen aan verenigingen waarbij ik de leden van de vereniging een vaste korting geef op de artikelen en de vereniging een x-percentage van de omzet zodat zij er ook belang bij hebben om de webwinkel binnen de vereniging te promoten.

Dit is echter wel iets van de lange adem.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De omzet verdeling is 60% winkel, 40% internet. De enige mogelijkheid om misschien meer omzet te maken is op internet maar daar wordt de marge wel steeds dunner en ik zit ik qua tijd die ik er in kan steken wel een beetje aan mijn tax.

 

Als de marges steeds dunner worden heb je feitelijk geen andere keus dan meer omzet draaien, wil je in ieder geval er qua inkomen niet op achteruit gaan. Dat je qua tijdsbesteding aan je max zit betekent dat er niets anders op zit dan efficiënter te werken. Als ik jou was zou ik op het zakelijke vlak eerst proberen die twee problemen te tackelen:

 

[*]het vergroten van de internetomzet;

[*]het stroomlijnen van je internetbedrijfsprocessen.

 

Als je dat op orde hebt zal er volgens mij ook meer rust in je hoofd ontstaan. En wat ook heel erg wil helpen is niet alleen hier kennis, kunde en hulp vergaren - wij zijn vooral ondernemers - maar ook iemand zoeken met wie je kan praten over wat je voelt en hoe je daar mee om gaat. Enkele gesprekken met bijvoorbeeld een psycholoog kunnen wonderen doen en alles in het juiste perspectief plaatsen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heb je wel de middelen (of kan je daar aan komen) om die "lange adem" te overbruggen?

 

1. De bankschuld kan ik niet aflossen

2. Ik kan op dit moment prive niet voldoende opnemen om rond te komen

 

Als ik dit zo lees niet. Dan blijf je vaak lang doormodderen en dat komt je gemoedsrust ook niet ten goede. Begrijp me goed, ik wil niet negatief overkomen en adviseer je zeker om alle opties goed te onderzoeken maar soms is het beter om rigoreuze stappen te nemen. Hoe pijnlijk en moeilijk dat ook is.

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je het forum hebt gevonden en gebruikt Sportster! We zitten midden in een transformatie en het is duidelijk dat ondernemers daar op verschillende wijzen mee omgaan. Ik zie winkels sluiten omdat de internetverkopen meer opleveren, maar ik zie ook (zij het op kleinere schaal) fysieke winkels openen. Wat is wijs...? Lastig te voorspellen, maar ook lastig in te adviseren zonder meer inzicht in je handel. Ik denk echter dat Herman hierboven een waardevolle tip heeft: probeer, hoe moeilijk dat ook is, er mentaal positief in te staan. En dat doe je o.a. door te experimenteren (goed dat je dat doet!!!). Houd je ogen en oren open voor de dingen die andere bedrijven doen en bedenk of dat ook iets voor jou kan zijn. En dat hoeven vooral niet dezelfde soort bedrijven te zijn! Ik denk dat op dit moment niemand de wijsheid in pacht heeft. Dat is lastig, maar ook het mooie aan deze tijd. Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Veel wijsheid en sterkte!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad moeilijk om goede ideeën te opperen als je niet weet in welke branche je actief bent.

 

In zijn algemeenheid valt mij wel het volgende op:

Steeds meer en meer zoeken ondernemers de vergroting van de omzet in prijsconcurrentie.

Zij "vergeten" daarbij zich te onderscheiden van andere ondernemers door service; verkoopadvies; gevarieerd aanbod; goede gerichte reclame; opvallende acties; opvallende winkelaankleding enz. enz.

(Zet eens de duurdere artikelen in de schijnwerpers.)

 

Dergelijke inspanningen zijn natuurlijk, indirect, gericht op het verkrijgen van een hogere marge.

 

Nu er ruimte in de beschikbare tijd is ontstaan door het wegvallen van arbeid "buitenshuis" lijkt het mij het moment om zoveel als mogelijk creatief te worden en daarmee de eigen winkel / website onderscheidend te maken.

Wellicht dat deze werkzaamheden het oude elan weer oproepen ?

 

Om niet te vergeten kan daarnaast netwerken ook een goede bron van inspiratie zijn.

.

 

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je door wil zetten, en dat je niet zo maar opgeeft. Maar bedenk uiteindelijk dat je geluk belangrijker is dan je bedrijf. Ga eens een dagje op de hei zitten met een goede vriend of vriendin, en bedenk waar je gelukkig van wordt. En durf een belangrijke beslissing te nemen, voordat het te laat is.

 

Het verhaal van henkh vind ik erg passend: soms moet je een stap terug doen, om daarna weer 2 stappen vooruit te doen. Of 1 stap, maar dan wel een stap die goed voelt, met veel energie.

Want ondernemers zijn optimisten, en volgens Robert Brault worden die als volgt gedefinieerd: "someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster, it's a cha-cha." :)

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Tot zo ver iedereen bedankt voor de tips, adviezen en suggestie. Stuk voor stuk waardevol en ik ga ze meenemen in mijn overdenkingen.

 

Ik heb besloten mijn normale aankomende weekend van 1 dag te verlengen tot 2 om even wat extra rust en afstand te nemen maar ook om een beslissing te nemen.

 

Nogmaals bedankt voor de tijd en aandacht en volgende week laat ik weer van mij horen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sportster,

 

Wat een vervelend verhaal. Ik sta momenteel een klant bij die er in eerste instantie ook helemaal doorheen zat. Met een paar simpele aanpassingen loopt de onderneming nu een stuk efficienter. Het waren aanpassingen waarvan hij achteraf zei: "dat ik daar zelf niet op gekomen ben!". Voor de hand liggend dus, maar zelf zie je ze wellicht niet, omdat je te dicht op het vuur staat.

 

Ik wil je graag helpen. Als je geinteresseerd bent kun je me een mail sturen en dan kunnen we de situatie inventariseren en kijken hoe het beter kan. Geheel kosteloos natuurlijk.

 

Groetjes, Yvonne

YD Consultancy - http://www.ydconsultancy.nl/

Link naar reactie
  • 0

Niet ondernemers gerelateerd maar geweldig voor je energie: mindfulness. Manier van mediteren / tot rust komen waar je geen tijd voor vrij hoeft te maken (eerste weken een klein om te oefenen) maar altijd tussen door kunt doen. Mijn wandeling naar de brievenbus is nu bijvoorbeeld een moment van ontspanning. En zo heb ik er nog tientallen per dag :)

Link naar reactie
  • 0

Het is ook de hoogste tijd dat het nou eindelijk eens een keertje fatsoenlijk lente wordt, dat dat maar duurt en duurt vergt ook een hoop van de hormoon/energiehuishouding.

 

Wat inzicht kan brengen is je afvragen wat je eigenlijk zou willen als je niet door omstandigheden gedwongen wordt om na te denken. Als alles prima doorrolt zijn mensen meestal niet echt gemotiveert om zichzelf heel erg 'op te rekken' en (belangrijke!) filosofische vragen te stellen over wat ze doen en waarom ze het doen.

 

Wat ik bij jouw vraagstuk zie, is dat het erg reactief is. Het gaat minder goed, ik ben moe, wat moet ik doen?

Je zult dan erg geneigd zijn kosten-baten analyses te gaan maken, rekensommetjes, met budgetten schuiven en alle creativiteit (en daarmee energie) uit jezelf en je onderneming te mangelen.

 

Maak voor jezelf eens een periode waarin je, solo of met anderen, gaat brainstormen, teruggaat naar de basis, basale en filosofische vragen stelt aan jezelf, weer ondernemende processen gaat opstarten.

 

Een moeilijke situatie kan je ook als een project benaderen, in plaats van iets vervelends wat je overkomt.

 

Wat is van oorsprong jouw onderneemstijl? Loop je met een klein notitieblokje rond en schrijf je daar je ideeën in op? Maak je spreadsheets? Ga je hardlopen en dan aan de bak?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.