• 0

milieuinvesteringsaftrek: regels 2013 of 2014?

Hallo,

Als ik eind 2013 een betalingsverplichting aan ga voor een 14% bijtellingsauto en deze in 2014 pas betaal is het dan mogelijk om milieuinvesteringsaftrek in 2014 toe te passen omdat op de milieulijst 2013 staat dat 14% bijtellingsauto's recht geeft op MIA en aangezien ik de betalingsverplichting in 2013 aan ben gegaan.

 

Of moet er dan toch naar de milieulijst 2014 gekeken worden?

 

Ik heb in 2013 niks aan de milieuinvesteringsaftrek en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek omdat ik over dat jaar nauwelijks winst verwacht en de vooruitzichten voor 2014 beter zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jeroen1992,

 

Bijgaand de reactie van de helpdesk Mia/Vamil:

De datum aangaan investeringsverplichting is leidend voor wat betreft de eisen (de milieulijst) die van kracht zijn.

 

Voor vragen m.b.t. de fiscale toepassing kan overigens het beste contact op worden genomen met de Belastingdienst, maar het zo dat op het moment dat in het jaar na investeringsverplichting (deels) wordt betaald ook dan pas het fiscale voordeel (deels) kan worden toegepast. Binnen de fiscale regelgeving geldt daarnaast carry forward / carry back. Verliezen kunnen met voorwaartse (toekomstige) winsten of winsten van voorafgaande jaren worden verrekend.

 

De Belastingdienst is trouwens bereikbaar op het, volgens mij, welbekende nummer 0800-0543. Kies als je in het menu bent voor optie 2 voor ondernemersvragen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor aftrek van de inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak of VOF) geldt het volgende:

Als je in 2013 de betalingsverplichting aangaat, moet je de investering aangeven in je aangifte inkomstenbelasting van 2013. De aftrek in 2013 is echter nooit meer dan het bedrag van de aanbetaling. Als de totale aftrek groter is dan de aanbetaling, wordt het deel dat je niet benut in 2013 meegenomen naar 2014.

Vergeet niet het bedrijfsmiddel binnen 3 maanden na het aangaan van de verplichting aan te melden bij Agentschap NL. Dit is verplicht. Meer hierover lees je op de pagina MIA en Vamil

 

Met vriendelijke groet,

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste Karin,

 

Je zegt: "Als de totale aftrek groter is dan de aanbetaling, wordt het deel dat je niet benut in 2013 meegenomen naar 2014"

 

Maar wat als de 14% bijtellings auto dan niet meer op de MIA millieulijst van het agentschap staat. Kom je voor het bedrag dat meegenomen wordt naar 2014 dan nog in aanmerking voor MIA?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.