• 0

eigendom domeinnaam en website

In het verleden hebben wij een site verkocht.

 

De hosting en domeinregistratie zijn wij blijven doen tegen een fee.

 

Nu heeft de klant aangegeven dat de domeinnaam is verkocht aan een ander bedrijf.

Hier is formeel niets van bekend bij ons.

 

Wij hebben dit bedrijf aangeschreven zonder reactie. Nu blijkt dat dit bedrijf failliet is.

 

 

Het oorspronkelijke bedrijf is uitgeschreven bij de KvK.

 

 

Van wie is nu de domeinnaam?

Aangezien het bedrijf niet meer bestaat.

 

Mogen we deze weer terugnemen?

 

Ben benieuwd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pas geleden iets soortgelijks meegemaakt. Omdat ik m'n vingers er niet aan wil branden zal ik na contactpogingen met oude en nieuwe eigenaar het domein niet meer verlengen. Extra argument was dat zowel oude als nieuwe eigenaar nooit contact hebben gezocht bij/na de verkoop en dat de betreffende website al jaren ongebruikt bleek.

 

Als ik jou was zou ik in ieder geval ook contact opnemen met de failliete nieuw eigenaar. Het bedrijf bestaat niet meer, maar de voormalige eigenaar van het bedrijf vast nog wel.

 

Zelf opnieuw exploiteren, zonder contact, lijkt mij niet de beste weg...

Link naar reactie
  • 0

helaas vermeld je niet om welke TLD het gaat maar bij .NL Wie staat er als eigenaar van de domeinnaam in de whois? Sta jij nog als eigenaar in de whois van de domeinnaam dan zal koper moeten bewijzen dat hij eigenaar is van de domeinnaam middels bijvoorbeeld een koopovereenkomst. Staat het failliete bedrijf als eigenaar dan valt die onder de boedel van dat bedrijf. Staat de koper nog als eigenaar van de domeinnaam dan is deze eigenaar en zou deze de domeinnaam kunnen verhuizen met de juiste authcode (eppcode/token), je bent namelijk verplicht als deeelnemer deze te leveren ongeacht openstaande facturen etc.

 

Bovenstaande geld alleen voor de domeinnaam en niet voor de content op de domeinnaam!

 

Ik handelend als hosting bedrijf zou het domein laten verlopen indien de eigenaar niet betaald en dan weer registreren wanneer deze weer beschikbaar is om veel problemen te voorkomen de echte eigenaar heeft dan 40 dagen om de domeinnaam te claimen en uit quarantaine te halen.

Sylconia voor domein registratie + e-mail + VPS + webhosting, download het gratis facturatie programma via http://www.sylconia.nl/gratisfacturatie

Link naar reactie
  • 0

Volgens de regels van sidn wordt de curator alleen eigenaar van een domeinnaam als hij deze op zijn naam zet en daarvoor moet hij toestemming hebben van de oude eigenaar. Vraag is sowieso of de curator deze handeling ooit wel uitvoert. Wellicht is hij niet op de hoogte of vindt hij/zij het te veel gedoe.

 

Als een bedrijf failliet gaat, maar de domeinnaam, die dit bedrijf gebruikte, niet eens op zijn naam stond, dan heeft de curator er gewoon niets over te zeggen. Net als de website (vaak). Een klant heeft een website veelal in bruikleen bij de webbouwer en is het niet zijn bezit.

 

Ik heb nu ook met een gevalletje failliete klant te maken. Heel toevallig staat de domeinnaam niet op hun naam, maar nog op mijn naam. Ik weet het, het is niet gebruikelijk, maar het liep nu eenmaal zo destijds en heb er nooit meer aan gedacht om dat recht te zetten. De curator kan dus niets met de domeinnaam en de website doen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande is niet correct lees met name het stukje op de SIDN website "Bevriezing door faillissement", een curator kan een domeinnaam laten bevriezen dan kan de huidige "failliete houder" er niks mee. Het domein kan dan alleen door de curator op naam van een andere houder gezet worden, de hoogste bieder bijvoorbeeld

 

Sylconia voor domein registratie + e-mail + VPS + webhosting, download het gratis facturatie programma via http://www.sylconia.nl/gratisfacturatie

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande is niet correct lees met name het stukje op de SIDN website "Bevriezing door faillissement", een curator kan een domeinnaam laten bevriezen dan kan de huidige "failliete houder" er niks mee. Het domein kan dan alleen door de curator op naam van een andere houder gezet worden, de hoogste bieder bijvoorbeeld

Juist, dat een curator het eigendom van een goed zou verwerven is dus altijd onjuist. Hij kan het goed slechts verkopen ten behoeve van de boedel.

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.