• 0

Factureren onder bedrijfsnaam of handelsnamen

Dag experts,

 

Eigenlijk heb ik twee korte vragen in één: (kon dit nergens vinden op dit forum of elders)

 

Korte inleiding: Ik ga mij volgende week voor het eerst inschrijven bij de KVK als ZZPer (naast loondienst)

Het zal gaan om twee handelsnamen voor verschillende expertises. 1 voor grafisch ontwerp. 1 voor binnenshuis decoratie.

Mij is ter ore gekomen dat ik hier het beste een 'overkoepelende' naam voor kan gebruiken. (dit is dan de naam van mijn eenmanszaak?) > vraag 1: klopt dit, en is dit handig?

 

Vraag 2: Wanneer ik vervolgens factureer voor bedrijf 1, vermeld ik dan de naam van mijn overkoepelende bedrijf boven de factuur, of de handelsnaam van bedrijf 1?

 

Alvast erg hartelijk bedankt! :)

Groet,

Elian

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou facturen schrijven onder je bedrijfsnaam, met daarbij vermelding van de betreffende handelsnaam. Belangrijkste reden is voor mij de consistentie van de factuur, zoals de tenaamstelling van de bankrekening, je KvK-nummer, etc. Voor zover ik weet krijg je maar 1 kvk nummer, dat verwijst naar je bedrijfsnaam, met vermelding van je handelsnamen.

 

Voor je eenmanszaak zou ik dan ook een algemene naam kiezen waaronder beide handelsnamen passend zijn, Neem je bijvoorbeeld "Elian" als bedrijfsnaam, dan kun je die op de factuur vermelden als "Elian grafisch ontwerp" en "Elian binnenshuis decoratie" met wellicht eronder of in de voettekst vermeld dat "Elian grafisch ontwerp" een handelsnaam is van Elian. Voor de websites idem dito, dwz. afzonderlijke sites met verwijzing naar je bedrijfsnaam en de KvK gegevens.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf vind het wel handig. Zo kun je op verschillende niches richten en toch 1 boekhouding doen.

Ikzelf heb Rinada als overkoepelende naam. Ik verkoop niks onder die naam maar dat staat wel op de factuur en algemene voorwaarden. Mijn handelsnamen staan bij de kvk ook ingeschreven naast Rinada. Op de factuur staat dan: XXXX is een onderdeel/handelsnaam van Rinada.

Bank e.d. staat weer op Rinada.

 

Wel is aan te raden alle 3 de namen (2 niches + de overkoepeling) vast te leggen en bijvoorbeeld de domeinen te registreren.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de nuttige antwoorden! :)

 

Ik heb nu eigenlijk nog een vraag die hierop aansluit:

kijk het zit zo; ik weet dat je btw nummer door jan en alleman via http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vatResponse.html nagtrokken kan worden... Mijn vraag is, weet iemand of je dan enkel de bedrijfnaam zal kunnen zien, of ook meteen de twee gekoppelde handelsnamen?? Ik heb namelijk priveredenen waarom dit voor mij absoluut niet handig zal zijn.

Ik wil dus niet dat klanten die mijn btwnummer natrekken kunnen zien dat ik naast handelsnaam 1 ook handelsnaam 2 hanteer.

 

Super bedankt alvast!! :)

Link naar reactie
  • 0

...Heb ik nog een vraag hoor:

 

Kan ik niet gewoon ALLEEN de (Overkoepelende) bedrijfsnaam inschrijven?

En dan de twee 'handelsnamen' niet inschrijven?

 

....Men krijgt dan inderdaad facturen onder de naam van overkoepelend bedrijf. Ik denk niet dat dit een probleem is...

Of ben ik verplicht om de twee onderliggende namen ook vast te leggen als handelsnaam?

 

Groet en alvast weer super bedankt! ;)

 

Link naar reactie
  • 0

...Heb ik nog een vraag hoor:

 

Kan ik niet gewoon ALLEEN de (Overkoepelende) bedrijfsnaam inschrijven?

En dan de twee 'handelsnamen' niet inschrijven?

 

....Men krijgt dan inderdaad facturen onder de naam van overkoepelend bedrijf. Ik denk niet dat dit een probleem is...

Of ben ik verplicht om de twee onderliggende namen ook vast te leggen als handelsnaam?

 

Groet en alvast weer super bedankt! ;)

 

Waarom zou je in vredesnaam je handelsnamen niet willen registreren? Dit geeft namelijk ook bescherming, een ander kan niet zomaar gebruik maken van dezelfde handelsnaam. Registreer jij die naam niet dan kan een ander dat wel doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als ZZP-er heb je bij inschrijving in de registers van de KvK altijd maar één registratie en die staat op je echte burgerlijke naam. Alle andere inschrijvingen zijn handelsnamen, officieel dus: hodn XYZ.

De volgorde daarvan maakt dus helemaal niets uit. Bij het zoeken naar de naam in het register op de website van de KvK komt iedere handelsnaam naar voren, met (als er een uittreksel wordt opgevraagd) altijd de persoonlijke gegevens met de daarbij behorende handelsnamen.

De wet kent twee soorten personen: de natuurlijke persoon en de rechtspersoon. Iedere ondernemer (ZZP of niet) is een natuurlijk persoon, behalve als die een BV of stichting (of wat daarop lijkt) heeft opgericht via de notaris, dan is er sprake van een rechtspersoon.

 

Voor de BTW kun je wel verschil maken/vragen. Voor iedere handelsnaam kun je de belastingdienst verzoeken om een specifiek BTW nummer (bij een natuurlijkpersoon is altijd het BSN-nummer een deel van het BTW nummer) hierbij wordt dan in de plaats van B01 bijvoorbeeld B02 na het BSN nummer toegevoegd.

 

Wat het nakijken van BTW nummers betreft: voor zover ik weet is het alleen mogelijk om te controleren of een BTW-nummer voldoet aan de wettelijke eisen van de verschillende lidstaten. Als ik een BTW-nummer opvraag, krijg ik op de officiele EU website alleen maar te zien of het betreffende nummer een bestaand/juist codenummer is. Er staan nooit namen bij het resultaat.

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

Wat het nakijken van BTW nummers betreft: voor zover ik weet is het alleen mogelijk om te controleren of een BTW-nummer voldoet aan de wettelijke eisen van de verschillende lidstaten. Als ik een BTW-nummer opvraag, krijg ik op de officiele EU website alleen maar te zien of het betreffende nummer een bestaand/juist codenummer is. Er staan nooit namen bij het resultaat.

 

Jawel hoor, probeer maar op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl - invullen van een btw nummer levert gewoon de bedrijfsnaam en adresgegevens op, althans, voor nederlandse btw nummers. Het kan zijn dat dat voor andere landen niet het geval is (?).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.