• 0

btw naar Belgische klant

Hallo

 

Ik heb een bouwadviesbureau en lever diensten (onderzoeken/rapporten/berekeningen) aan een Belgische architect/aannemer uitsluitend m.b.t. woningen die hij bouwt in Nederland.

 

Nu doe ik het altijd als volgt: ik factureer aan hem als aan al mijn Nederlandse klanten, dus incl. 21% BTW. Bij mijn BTW aangifte vul ik e.e.a. gewoon in onder kolom 1 (prestaties binnenland); ook exact als aan al mijn NL klanten dus. Volgens mijn accountant is dat helemaal in orde, het is voor mijn klant niet zo handig omdat die de BTW in NL moet gaan terugvragen, maar voor mij is het fiscaal ook helemaal in orde zo zegt hij. Hij adviseert: zolang de klant het accepteert zo is het prima. (Zo niet dan moet ik icp aangifte doen en kolom 3 gaan gebruiken in de BTW aangifte, beduidend meer werk voor mij dus).

 

Ik twijfel echter een beetje, is het inderdaad goed zoals ik het nu doe en acceptabel voor de fiscus zo?

 

Graag reacties, bedankt,

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je factureert correct.

 

Artikel 6b van de Wet Omzetbelasting:

De plaats van een dienst die betrekking heeft op een onroerende zaak, met inbegrip van diensten van experts en makelaars [...] alsmede van diensten die erop gericht zijn de uitvoering van bouwwerken voor te bereiden of te coördineren [...] is de plaats waar de onroerende zaak is gelegen.

 

Kortom, als jij adviseert over een bouwwerk in Nederland, ben jij verplicht Nederlandse btw in rekening te brengen en af te dragen.

 

Als jouw boekhouder je adviseert om, in het geval je klant dat wenst, zonder btw te gaan factureren en je Belgische omzet op te geven in rubriek 3b, zou ik hem subtiel adviseren een wettenbundel aan te schaffen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Voor onroerende zaken geldt dat de dienst belast is in het land waar de onroerende zaak staat. Jouw diensten zijn dus gewoon belast in Nederland en je hebt dus juist gefactureerd.

 

 

*** EDIT: Marcel was véél sneller, het is maandagochtend ;) ***

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.