• 0

overnemen contracten bij overgang VOF naar BV

beste HL gebruikers,

 

ik heb een vraag, waarvan ik het exacte antwoord niet kan terugvinden in het forum (of ik heb niet goed gezocht).

 

Mijn vrouw en ik hebben een bedrijf in kinderopvang.

Op dit moment met 3 locaties, waarvan wij er 1 zelf draaien (hierin maken we 80% van onze uren).

We hebben tot nu toe geen last van de 'crisis' in onze branche.

 

vanwege bovenstaande hebben we onlangs besloten de bedrijfsvoering te wijzigen.

in de oude situatie hadden we een VOF (man/vrouw).

inmiddels hebben we:

- VOF (ivm zelfstandigenaftrek, aangezien we ruim aan het urencriterium voldoen)

Dit is de vestiging waarin we zelf de meeste uren maken. Hier verandert dus niets

- BV werkmaatschappij

de andere 2 vestigingen , incl. personeel, huurcontracten enz.

- BV holding

panden / pensioenopbouw

 

 

In verband met de overgang van 2 locaties van VOF naar BV vraag ik me af of wij alle huidige contracten met de VOF moeten vervangen door contracten vanuit de BV, of kunnen we volstaan met bijvoorbeeld een brief waarin we de overgang aan onze clienten uitleggen cq. aankondigen ?

 

Om onze klanten (particulieren) te ontzien van papierwerk, gaat mijn voorkeur overigens uit naar het laatste...

 

alle input wordt gewaardeerd!

 

m.vr.gr.

Raymon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Raymon,

dat hangt ook af van de overeenkomsten die je hebt gesloten met de klanten. Ik begrijp dat je daar nu in eerste instantie naar vraagt?

Je kan in die overeenkomsten een bepaling hebben opgenomen waarin staat dat de overeenkomsten overgaan bij overgang van de onderneming. In dat geval hoef je de klanten alleen op de hoogte te stellen van de overgang van de onderneming. Heb je een dergelijke bepaling niet, dan kun je niet eenzijdig de overeenkomsten op een andere partij zetten.

Je hoeft in dat geval niet een hele nieuwe overeenkomst te sluiten. Een aanvullende overeenkomst waarbij de klant aangeeft akkoord te zijn met overdracht van de overeenkomst is dan ook voldoende.

Voor de ander kant van de overeenkomsten dus huurovereenkomsten en dergelijke is het iets lastiger. Je zal daar met iedere partij opnieuw moeten onderhandelen. Zo heeft jouw verhuurder een betere verhaalsmogelijkheid in een VOF dan in een BV. Bij een VOF sta je namelijk met je privévermogen garant voor overeenkomsten. De meeste leveranciers zullen wel akkoord gaan. Ook de arbeidsovereenkomsten zul je over moeten zetten naar de BV.

Overeenkomsten.nl de grootste verzameling juridische brieven, overeenkomsten, contracten, aktes van Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.