• 0

Financiering groot project

Onze non-profit organisatie Stichting Elfpath is op zoek naar mogelijkheden om een grote lening (400k) te doen, waarvoor onze bestuursleden of de Stichting zelf niet de mogelijkheid heeft om borg te staan. Met deze lening willen wij graag een huis in Groningen kopen, dat onderdak zal geven aan meerdere huur-betalende Elfpath mensen (waaronder twee alleenstaande moeders), en dat tevens dienst zal doen als werkruimte, kantoor, workshop ruimte en gedurende de zomers, als internationale Hostel voor reizende studenten. Ik zou graag advies willen over wat de mogelijkheden zijn, en hoe wij het best van start kunnen gaan om deze plannen te verwezelijken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft in je bericht niet aan wat je zoal zelf gedaan/ondernomen hebt!

 

Huiswerk?

 

1e. Goed/volledig investeringsplan maken.

2e. Sparen zodat jullie zelf een substantieel bedrag op investering kunnen inbrengen

3e. Zorgen voor een perfect onderbouwd plan waaruit blijkt dat de financieringslast makkelijk kan worden opgebracht.

 

Vervolgens financiers zoeken, banken, prive investeerders, wellicht donateurs.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben helemaal nieuw hiermee, ik heb me de laatste jaren gericht op het inhoudelijke deel van onze stichting, we weten eigenlijk uberhaupt heel weinig van de business kant.

 

1. Zijn we mee bezig. Het idee is om 5 bewoners in het huis te huisvesten en van de huur en opbrengsten van workshops en het Hostel. Met E400 pp. zouden we makkelijk een lening kunnen afbetalen van huur alleen. De preciese setup van een investeringsplan is me nog niet helemaal duidelijk, zijn er formats voor?

2. Zit er niet in. We komen tot max. 40k. Het zal echt van investeringen van derden moeten komen.

3. Hoe pak je zo'n plan aan gebaseerd op practisch nul onderpand en weinig omzet vanuit de stichting zelf, maar wel met een groep enthousiaste, gemotiveerde mensen? We runnen een school, dus het huis zou hiervoor mogelijkheden geven. Geen bedrijfsruimte, geen omzet vanuit het bedrijf.

 

Ik ben me aan het orienteren op mogelijke subsidies en leningen, maar banken hebben er geen zin in. Zonder wat hulp komen we niet van de grond denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Zonder eigen inbreng lijkt het me sterk dat je een lening van de bank krijgt. Een goeie crowdfunding campagne kan misschien wat voor je betekenen, maar 4 ton is een hoop. Je hebt (voor zover ik dat kan beoordelen adhv wat je schrijft) wel een liefdadigheids insteek. Misschien kun je daar wat mee. Ik zou wel een goed financieel plan schrijven, want het lijkt me niet dat een veel hebt om op terug te vallen mocht het mis gaan met de huur etc.

Link naar reactie
  • 0

crowdfunding kan zeker een goeie optie zijn, echter ook voor crowdfunding zal de eigen inbreng van de leden van stichting toch wat groter te zijn dan 10% van de totale investering. Andere mogelijkheid is wellicht om wat additionele zekerheden te verschaffen (persoonlijke borgtocht, hypotheekvrij huis, ect) waardoor je wellicht makkelijker investeerders over de streep haalt.

 

Tevens moet je er bij het opstellen van je financieel plan wel rekening mee houden dat private investeerder (niet banken) een fors hogere rendementseis hebben, hier zal je rekening mee moeten houden in de financieringslasten.

 

succes

Beginnende ondernemer met een webwinkel voor de moestuin

Link naar reactie
  • 0

Verplaats je ook even in de potentiele geldschieter. Zou jij 400.000 euro uitlenen aan een non-profit stichting die geen goed plan heeft om dit ooit terug te betalen en ook geen belang heeft bij terugbetaling? Er is weliswaar een pand als onderpand, maar toch. Door een eigen investering te doen toon je de geldschieter dat je zelf ook risico neemt en reden hebt het avontuur tot een goed einde te brengen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben helemaal nieuw hiermee, ik heb me de laatste jaren gericht op het inhoudelijke deel van onze stichting, we weten eigenlijk uberhaupt heel weinig van de business kant.

 

1. Zijn we mee bezig. Het idee is om 5 bewoners in het huis te huisvesten en van de huur en opbrengsten van workshops en het Hostel. Met E400 pp. zouden we makkelijk een lening kunnen afbetalen van huur alleen. De preciese setup van een investeringsplan is me nog niet helemaal duidelijk, zijn er formats voor?

Investeringsplan? Links aankoopprijs incl. kosten vermeerderd met alle kosten die gemaakt moeten om jullie project voor 100 % te kunnen realiseren, aan de rechterkant geef je aan op welke wijze te het gefinancierd wil hebben, eigen middelen en inbreng derden.

2. Zit er niet in. We komen tot max. 40k. Het zal echt van investeringen van derden moeten komen.

Zonder een belangrijk deel eigen geld kan je het vergeten! Dus stichting zal zelf geld in moeten brengen. Hoeveel? Lastig te zeggen zonder investeringsplan, je zou kunnen beginnen met 30 % van het investeringsbedrag.

3. Hoe pak je zo'n plan aan gebaseerd op practisch nul onderpand en weinig omzet vanuit de stichting zelf, maar wel met een groep enthousiaste, gemotiveerde mensen? We runnen een school, dus het huis zou hiervoor mogelijkheden geven. Geen bedrijfsruimte, geen omzet vanuit het bedrijf.

Het is de bedoeling dat je alle kosten en opbrengsten in beeld brengt na aanschaf en gebruik van julie project. Hieruit kunnen investeerders afleiden of terugbetaling rente en aflossing niet,makkelijk of moeilijk zal zijn.

Ik ben me aan het orienteren op mogelijke subsidies en leningen, maar banken hebben er geen zin in. Zonder wat hulp komen we niet van de grond denk ik.

Wellicht zijn er mensen binnen jullie stichting of anders volgers die enige kennis van zaken hebben en een steentje kunnen bijdragen, zo niet misschien betaalde hulp,

 

En zoals Twabla al aangegeven heeft, financiers moeten ook enig gevoel hebben bij de activiteiten die de stichting uitvoert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.