• 0

Vergeten rekening uit 2012 boeken als boekhouding al is afgesloten?

Ik blijk een rekening uit 2012 over het hoofd te hebben gezien. Dat komt nu pas boven water, nu de boekhouding voor 2012 al is afgesloten. En de belastingaangifte ook al is gedaan. Die rekening zit natuurlijk ook niet in de BTW aangifte en afrekening van 2012. Het gaat om een bedrag onder de 100 euro. De rekening is nu nog wel betaald in 2013.

 

Wat kun je nog doen? Kun je de rekening alsnog in de boekhouding,maar nu van 2013, opnemen? Alsnog in 2012 lijkt me wel heel veel toestanden op te leveren. Wat zou nog een alternatief zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat kun je nog doen? Kun je de rekening alsnog in de boekhouding,maar nu van 2013, opnemen?

Nee.

Alsnog in 2012 lijkt me wel heel veel toestanden op te leveren. Wat zou nog een alternatief zijn?

 

Waarom? Moet in een half uurtje te fiksen zijn in een redelijke bijgehouden boekhouding. De aangifte kun je nog verzenden. De oude wordt vervangen. BTW kun je ook verrekenen met dit kwartaal (2013).

 

Het is in je verhaal wel onduidelijk of het een inkoop of verkoop rekening is. Maar ja , dat maakt ook niets uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt natuurlijk gelijk Brood dat het zo eigenlijk zou moeten maar ik zou dit zelf praktisch oplossen en gewoon in 2013 inboeken :-[ het gaat om een relatief laag bedrag (100,--) dus de btw zal hooguit 21,-- zijn, het ontbreken van de boeking in 2012 zal geen substantiele invloed hebben op de jaarcijfers verwacht ik. Bij een controle zou een inspecteur in principe niet toestaan dat de btw voordruk afgetrokken wordt in een andere periode maar daar zou ik me zelf gezien de hoogte van het bedrag niet zo druk om maken.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Het is wel erg 20e eeuw hoor om boekjaren af te moeten sluiten, maar dat is mijn mening.

 

Volgens mij is het zelfs in de 21e eeuw een uitermate goede gewoonte om een boekjaar te sluiten. Juist om fouten en verschillen met je belastingaangifte te voorkomen, kortom na inzenden aangifte moet je in mijn optiek altijd de boeken sluiten.

 

Als je doelt op de functionaliteit van 20e eeuw software dat je een boekjaar moest afsluiten voordat je in een nieuw boekjaar kan beginnen ben ik het wel met je eens.. dat is niet meer van deze eeuw..

 

 

Maar ontopic..

Voor de IB: elke onderneming heeft overlopende posten van het ene naar het andere jaar, als je de jaarstukken maakt hou je zo goed mogelijk rekening met de kosten die nog niet verantwoord zijn, maar ook bij die inschattingen zitten verschillen met de uiteindelijke factuur en die verschillen worden ook niet in het oude boekjaar gecorrigeerd.

Een factuur van 100 euro kan dus prima in 2013 als kosten worden genomen. Ik durf de stelling wel aan dat als je een administratie toetst aan de letter van de wet dat geen enkele onderneming in Nederland een 100% juiste aangifte doet met alle kosten en omzet tot op de laatste euro juist verantwoord.

 

Voor de btw zou ik wat sneller kiezen om de btw niet terug te vragen, in het verkeerde jaar btw teruggave vragen word wat zwaarder aan getild bij een controle, dwz het word wat sneller gecorrigeerd als het word vastgesteld. Door het niet te doen laat je zien dat je weet dat het niet mag worden teruggevraagd in het verkeerde tijdvak. De niet afgetrokken btw zijn dan gewoon kosten dus er is nauwelijks sprake van echt mislopen van vooraftrek en zeker niet bij de btw over een bedrag van 100 euro.

Link naar reactie
  • 1
Voor de btw zou ik wat sneller kiezen om de btw niet terug te vragen, in het verkeerde jaar btw teruggave vragen word wat zwaarder aan getild bij een controle, dwz het word wat sneller gecorrigeerd als het word vastgesteld. Door het niet te doen laat je zien dat je weet dat het niet mag worden teruggevraagd in het verkeerde tijdvak. De niet afgetrokken btw zijn dan gewoon kosten dus er is nauwelijks sprake van echt mislopen van vooraftrek en zeker niet bij de btw over een bedrag van 100 euro.

Lang leve de goedkeuring om kleine btw-correcties gewoon in de eerstvolgende aangifte mee te nemen! Dan heb je het dus ineens niet meer in het verkeerde jaar afgetrokken, maar op de juiste wijze gesuppleerd...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Toevallig las ik net in de toelichting bij de BTW aangifte dit over correcties:

Aangifte corrigeren

Hebt u een vergissing gemaakt in uw aangifte? Corrigeer uw aangifte dan zodra u de fout

ontdekt. Gebruik hiervoor het formulier Suppletie omzetbelasting. Met dit formulier verstrekt u

ons alsnog de juiste en volledige gegevens. U vindt het suppletieformulier in het beveiligde

gedeelte van onze internetsite onder 'Overige formulieren' of als download op onze internetsite.

Het gebruik van een suppletieformulier is verplicht bij een correctie op uw aangifte van per saldo

meer dan €1.000.

 

Let op!

Gebruik het suppletieformulier alleen als u per saldo meer dan € 1000 moet betalen of

terugkrijgt. Gaat het om bedragen van € 1000 of minder? Dan mag u de verschillen verrekenen

op uw eerstvolgende aangifte. Verwerk de correcties in de juiste rubrieken van de aangifte. Bij

het corrigeren in de aangifte ontvangt u geen naheffingsaanslag of afzonderlijke

teruggaafbeschikking.

Een correctie onder de 1000 euro gaat dus (zoals Brood ook al schreef) gewoon via de eerstvolgende aangifte en niet met het suppletieformulier.

Link naar reactie
  • 1

Lang leve de goedkeuring om kleine btw-correcties gewoon in de eerstvolgende aangifte mee te nemen! Dan heb je het dus ineens niet meer in het verkeerde jaar afgetrokken, maar op de juiste wijze gesuppleerd...

 

Had iemand anders dat niet eerder ook al zo bedoeld (( ::)

 

Een correctie onder de 1000 euro gaat dus (zoals Brood ook al schreef) gewoon via de eerstvolgende aangifte en niet met het suppletieformulier.

 

Waar zijn we nou mee bezig? Het ging over de correctie van een rekening. Daar hangt natuurlijk een BTW aan, maar dat was het kleine probleem.

Als iemand een rekening van misschien begin 2012 in 2013 wil boeken, moet hij dat natuurlijk zelf riskeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de discussie gevolgd en het heeft me zeker verder gebracht.

Het gaat allereerst om een laag bedrag (behoorlijk lager dan 100 euro) en het is inderdaad beslist niet van substantiele invloed op de jaarcijfers. En hij is inderdaad uit het eerste kwartaal van 2012.

Ik ga 'm gewoon boeken in 2013 en maak er een aantekening bij voor het geval er ooit vragen over komen.

Naar de BTW kijk ik nog even. Gaat natuurlijk ook over weinig. Ik voel wel iets voor de suggestie om die niet mee te nemen in de aangifte van Q1 van 2013. Dan klopt de aangifte van 2013 gewoon met de werkelijkheid en zal het minder opvallen bij een eventuele controle. Het bedrag incl. is dan in zijn geheel kosten in Q1 van 2013. Maar als gezegd ik kijk er nog even naar.

Link naar reactie
  • 0
Een correctie onder de 1000 euro gaat dus (zoals Brood ook al schreef) gewoon via de eerstvolgende aangifte en niet met het suppletieformulier.

Waar zijn we nou mee bezig? Het ging over de correctie van een rekening. Daar hangt natuurlijk een BTW aan, maar dat was het kleine probleem.

Als iemand een rekening van misschien begin 2012 in 2013 wil boeken, moet hij dat natuurlijk zelf riskeren.

Excuses voor de evt. verwarring. Ik doelde puur en alleen op de btw-correctie. De ib-aangifte kan zoals eerder genoemd vrij makkelijk opnieuw worden ingediend zolang deze niet definitief is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.