• 0

Aut. incasso via internet

Ik wil via een webwinkel geld automatisch incasseren van klanten. Nu gaat dat via een formuliertje die ze terug sturen via de post, incl handtekening.

Mijn vraag is nu. Als ik dit in mijn algemene voorwaarden zet en laat ze accoord gaan daarmee, is dat dan voldoende om via een automatische incasso te incasseren?

 

Graag jullie deskundig advies,

 

vr. groet

Rik

Aanbevolen berichten

  • 0

kijk anders bij marktplaats.nl

zij doen automatische incasso via internet zonder een echte machtiging of echt formulier in te vullen,

daar hoef je slechts enkele velden in te vullen online en een paar keer bevestigen en dat is daar voldoende

probeer maar iets te plaatsen van boven de 6 euro , dan zie je vanzelf hoe het gaat

  • 0

Om automatisch te mogen incasseren moet je toestemming hebben van je bank. In het contract staat dat je je houdt aan de voorwaarden zoals die gelden bij automatisch incasso. Daar gaat men dus vanuit.

 

Het is verplicht altijd te vermelden dat: 'de klant het recht heeft om binnen 30 dagen het geincasseerde bedrag te laten terug boek zonder opgave van reden".

 

Met die stipulatie kun je dus incasseren.

 

Het is een gammel systeem maar ja, wij integere ondernemers maken er geen misbruik van. Deed iedereen dat maar zo.

 

Groet, Remo Natali

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

  • 0

Je kunt de betalingswijze in jouw algemene voorwaarden regelen, maar ik adviseer om klanten uitdrukkelijk voor de automatische incasso te laten tekenen c.q. hen daarmee in te laten stemmen. Daarmee kun een discussie over akkoordverklaring al snel de kop indrukken. Zodra je dit in de algemene voorwaarden opneemt dan zal vroeg of laat een discussie met klanten zal ontstaan en kost het aanmerkelijk meer tijd en moeite om jouw gelijk te halen.

 

Ter zijde. Als je als startende ondernemer overweegt om van het instrument gebruik te maken adviseer ik je om eerst eens bij jouw bank te informeren of zij bereid zijn om jou te faciliteren in de automatische incasso. Een klant van ons had alle voorbereidinghandelingen om over te gaan tot een automatische incasso reeds getroffen en ving onlangs bij zijn bank (ABN-AMRO) bot omdat hij nog geen drie jaar stond ingeschreven in het handelsregister. In zijn zoektocht stuitte de klant bij meer banken op het probleem dat er tal van voorwaarden werden gesteld aan het gebruik. Navraag leerde hem dat banken niet zonder meer bereid zijn om automatische incasso aan cliënten te verlenen vanwege het feit dat er nogal eens misbruik van automatische incasso’s werd gemaakt door starters.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

Het is mijn idee om iets te vermelden in de trant van:

Accoord gaan met deze alg. voorwaarden impliceert dat u akkoord gaat met een eenmalige afschrijving van het bestelde bedrag... etc.

Dus met dezelfde info als nu op de brief staat....

 

is zoiets of iets anders rechtsgeldig?

 

Nee, dat mag niet. Je moet expliciet toestemming hebben voor iedere opdracht. Een handtekening is niet echt nodig voor kleine bedragen. Je loop alleen het risico dat je incasso gestorneerd wordt (teruggehaald door de klant) en dan heb je geen verhaal. Wordt de incasso te vaak gestorneerd, dan krijg je problemen met de bank en wordt je incassofaciliteit ingetrokken.

 

Als voorbeeld: wij doen alles met incasso. Voor onze reguliere klanten laten we een incassoformulier tekenen (zelf gmaakt) en faxen. Voor events, zoals Holland Innovation, werken we met incassomachtigingen via het web. Hier zit geen handtekening bij. Het zijn kleine bedragen en het geeft ook nauwelijks problemen.

 

In onze algemene voorwaarden hebben we aangegeven hoe we met incasso omgaan en dat we er van uitgaan dat klanten daar geen problemen mee hebben.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

  • 0

Het is een verdraaid gammel systeem inderdaad. Eigenlijk heb je als verkoper helemaal niets wanneer je ze via internet verwerkt - storno is geld weg, geen discussie.

 

Nu zie ik dat je in het hosting-gebeuren zit, en daar wordt het wel meer gebruikt. Voordeel is nl dat je de dienstverlening kunt staken als iemand storneert. Voor het verzenden van goederen zou ik het nooit gebruiken trouwens.

 

Natuurlijk kun je daarnaast ook creditcards accepteren, waarmee je wat meer zekerheid hebt rond de betaling.

  • 0

Nee, dat mag niet. Je moet expliciet toestemming hebben voor iedere opdracht.

Juridisch gezien is expliciete toestemming – behoudens eisen die de bank stelt – niet nodig. Hier zit ook gelijk de bottleneck van de automatische incasso en beschrijf je de keerzijde wel weer heel beeldend.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

Het is maar net hoe je het bekijkt.

 

Vanuit de positie van de rekeninghouder is een toestemming natuurlijk wel vereist. Anders kan iedereen je bankrekening fijn plunderen zonder dat je bij de bank verhaal kan halen. Zo werkt het gelukkig niet.

 

Vanuit de positie van de bank richten de incasseerder is toestemming van de rekeninghouder waarschijnlijk niet vereist. Dat is nou eenmaal de manier waarop de banken het systeem hebben georganiseerd en waardoor ze bij problemen ook voor de schade van rekeninghouders opdraaien. Het systeem draait op vertrouwen en de bereidheid van banken om bij schade aan te vullen.

 

De vraag is dus even wat je precies met je opmerking "Juridisch gezien is expliciete toestemming – behoudens eisen die de bank stelt – niet nodig". Ik vermoed dat je doelt op de feitelijke incasso verrichten bij de bank, maar bij een protest van de betrokken rekeninghouder zal de toestemming zeker een punt spelen.

  • 0

Het systseem draait op vertrouwen en de bereidheid van banken om bij schade aan te vullen.

 

De bank loopt niet zoveel risico hoor. Bij storno boeken ze het bedrag gewoon terug van ontvanger naar verzender, de enige kosten daaraan zijn administratief. Het enige riskante is een faillissement van de ontvanger tussen het moment van betaling en stornering.

 

Het is ook essentieel dat storneren eenvoudig mogelijk is... het hele systeem is zodanig fraudegevoelig dat er min of meer standaard een 'undo' knop in veel online bankingsystemen zit. Om een betaling te doen heb je slechts NAW en rekeningnummer van iemand nodig, die heb je van iedereen waaraan je ooit betaald hebt, en van iedere die jou ooit betaald heeft. Van de meeste bedrijven staan die gegevens zelfs gewoon online.

 

Waneer je een product verzend kun je nog zien waar het heen ging, maar als je bijvoorbeeld een lidmaatschap of informatie verkoopt staat de deur wijd open voor misbruik - be careful!

  • 0

Het is maar net hoe je het bekijkt.

 

Vanuit de positie van de rekeninghouder is een toestemming natuurlijk wel vereist. Anders kan iedereen je bankrekening fijn plunderen zonder dat je bij de bank verhaal kan halen. Zo werkt het gelukkig niet.

 

 

Wekkel, bedankt voor de aanvulling. Natuurlijk kun je nooit zonder toestemming van de rekeninghouder zelf. Wellicht is “expliciete toestemming” ook niet helemaal de juiste kwalificatie. Ik bedoel, in reactie op De Witte, eigenlijk dat het incasserende bedrijf zijn contractspartij niet separaat voor de machtiging hoeft te laten tekenen. Het is niet uitgesloten om middels een goede overeenkomst en set algemene voorwaarden de toestemming van de rekeninghouder te verkrijgen. Banken toetsen de bevoegdheid van de incasseerder eerst achteraf en dan kan inderdaad de toestemming wel degelijk aan de orde komen.

 

Ter zijde, maar Stichting de Ombudsman bewaakt de klachten over incasserende bedrijven en het misbruik dat van de automatische incasso wordt gemaakt. Voor de geïnteresseerden zie de website van Stichting de Ombudsman

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

  • 0

Oh ja, als wij incasseren sturen we altijd een bevestiging/factuur met daarop een duidelijke vermelding dat het geld geïncasserd is en waarom. We incasseren nooit zomaar. Dit doen we ook voor de kleine bedragen. Ook voor de doorlopende abonnementen sturen we steeds een factuur.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

  • 0
Het is verplicht altijd te vermelden dat: 'de klant het recht heeft om binnen 30 dagen het geincasseerde bedrag te laten terug boek zonder opgave van reden".

 

Wat Alot hier zegt geldt niet voor alle machtigingen. Kijk maar eens naar deze link over de verschillende soorten machtigingen:

 

http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/incasso/kenmerken.html

 

Edit: Zojuist heb ik gebeld met de ABN Amro, mijn bankier. Zij geven de volgende voorwaarden af:

  • Minimaal 1 jaar actief als organisatie
  • Minimaal 1 jaar bankieren bij ABN Amro
  • BKR Toetsing

 

De laatste voorwaarde vond ik wel apart, op het eerste gezicht dan. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat ze aan een slechte betaler geen machtiging gaan verlenen. Meer zoiets van "als jij je niet kan gedragen, helpen we je ook niet" :P

 

Verder bedragen de kosten 2,05 per batch en 0.06 CENT per incasso. Dus bij kleine bedragen is het wel handig dat je veel incasso's in 1 keer hebt. Anders loont het niet. Ik ga nu nog wat andere banken bellen om te kijken hoe het daar werkt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

  • 0

Het is wel een bijzonder interessante mogelijkheid om geld overgemaakt te krijgen. Het neem in ieder geval een veelgebruikt excuus als 'administratieve achterstand' weg voor vertragingen bij betaling.

 

Zelf zou ik graag met eenmalige machtigingen gaan werken, zowel voor een aanbetaling als de eindbetaling van een project. Ik vraag me echter wel af of klanten zoiets aandurven, zeker bij bedragen van (een paar) duizend euro.

 

  • 0
Zelf zou ik graag met eenmalige machtigingen gaan werken, zowel voor een aanbetaling als de eindbetaling van een project. Ik vraag me echter wel af of klanten zoiets aandurven, zeker bij bedragen van (een paar) duizend euro.

 

Het is natuurlijk ook een vertrouwenskwestie. Aan de ene kant kan een klant dit opvatten als een belediging. Ten slotte wil je zeker je geld hebben. En daarnaast is het bij maatwerk oplossingen toch ook zo dat de klant graag een slag om de arm houdt. Ik denk daarom dat het moeilijk te verkopen is.

 

Aan de andere kant zijn sommige klanten altijd veeleisend, maar als de tegenprestatie verlangt wordt dan doen ze er plots lang over...

 

Ik denk dat je er beter aan doet om de afspraak goed te onderstrepen. De eerste aanbetaling zou je wellicht wel kunnen doen via een automatische incasso, maar aan de andere kant start je het werk toch niet voordat je het geld binnenhebt dus de klant zal dat echt wel snel overmaken ;)

 

Heb trouwens de Rabobank gebeld, maar de persoon waar ik mee sprak wilde geen gegevens over de telefoon verstrekken. Hij zei dat wanneer ik geen klant ben bij de Rabobank ik ook niet op een incasso-overeenkomst hoef te rekenen. "Aan starters en aan mensen die net overstappen verlenen wij geen toestemming".

 

Dus daar werd ik niet veel wijzer van :S

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

  • 0

Dan ben je al verder dan ik. Mijn bedrijvenadviseur bij de Rabobank zegt het al dagen uit te zoeken maar dat het allemaal moeilijk is. Technisch niet haalbaar en dat soort onzin. Maar wat ik nu zie is dat het bij de ABN wel zou kunnen. Dat argument maar eens gaan gebruiken.

 

En onwijs bedankt voor de moeite van het informeren. ;)

  • 0

Ons hele bedrijfsconcept en website was gebouwd om het concept van éénmalige machtigingen. Als een klant bij ons online een order plaatst en kiest voor betalen per éénmalige machtiging (dat doet ca 80%) dan krijgt hij na de bevestiging een printopdracht voor een machtigingsformulier met al zijn gegevens er op en deze moet hij ondertekenen en terug faxen. Zijn order wordt dan binnen een werkdag uitgevoerd.

 

We hadden in de brochure van de Postbank waar we een rekening hadden geopend gelezen dat we alleen maar contact met ze op dienden te nemen en vervolgens een contract moesten ondertekenen.

 

Voor de start dus contact opgenomen en te horen gekregen dat we dan minstens een jaar klant moesten zijn. :o dat stond dus niet in de folder! Op de vraag hoe we dit dan moesten oplossen werden we doorverwezen naar de ING bank. dan moesten we daar een rekening openen en via de accountmanager proberen dat te regelen..... :-X Lekker! :P Briefpapier met rekeningnummer en zo was al gedrukt... :-\

 

Bij de ING bank werd me vervolgens verteld dat zij dat gewoon bij de Postbank konden regelen voor mij. Binnen een paar dagen was het contract binnen en was het geregeld! Ik moest nog wel een voorbeeld laten zien van het machtigingsformulier (dat overigens uiteindelijk totaal anders werd.. ;D

 

Incasseren via girotel, maar dat kan dus niet via Girotel online.... En het inbellen vanuit buitenland wil ook nog niet echt lukken via girotel... ???

 

Verder werkt het uitstekend voor ons! :)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

  • 0

Maar dan kom je alweer met de stap van de handtekening. Dit is juist een bellemerende factor. Dit hele onderwerp gaat daar juist over.

 

Ik lever een product met een prijs van niet meer dan 15 euro. Ik zie op internet heel veel sites die gewoon een eenmalige automatische incasso doen, waarbij de kllant alleen zijn naam en banknr opgeeft. De handtekening zie ik als een bellemering van de verkoop, net zoals een overschrijving vooraf, mensen moeten dan nog een actie ondernemen. Bij automatisch incasso klikken ze het alleen aan en klaar. Ideaal!

 

Ik heb het voorgelegd aan mijn bedrijvenadviseur bij de Rabobank, hij zelf zegt dat het niet kan, maar deze thread lijkt anders anders te beweren (ook de sites die ik heb gezien, zoals slimstuderen.nl, greetz.nl en vele andere)

Daarom ben ik naar iemand op zoek die bij de rabobank zit en dit ook doet, zodat ik gewoon kan zeggen van kijk maar naar dit bedrijf.

Ook ben ik gewoon op zoek naar meer antwoorden. Het is allemaal een beetje vaag en ik probeer duidelijkheid te krijgen over wat nou wel en niet en hoe ik het het beste aan kan pakken.

 

  • 0

De verplichting tot ondertekenen zul echt niet onderuit komen, anders wordt het systeem wel erg fraudegevoelig.

 

Combinaties van naam, adres en rekeningnummer kun je van vrijwel alle bedrijven zo opzoeken, meestal staat dat keurig op de website - en zeker op een factuur oid van dat bedrijf. Zonder handtekening zou je lukraak betalingen kunnen doen op andermans rekening, zonder dat de benadeelde er ook maar iets aan kan doen.

 

Uiteraard werkt het een en ander niet op niet manier, en is ondertekenen een eis. Als je dat echt goed wilt doen zul je dus toch moeten faxen of posten - anders kun je nooit aantonen dat de opdracht gegeven werd door de rekeninghouder.

  • 0

Dit hele topic gaat over het feit dat er geen handtekening gezet hoeft te worden. Daarom wil ik weten hoe en wat. Ik heb een paar voorbeelden van sites gegeven die inderdaad het zonder handtekening doen. Neem als voorbeeld greetz.nl, een kaartje versturen op internet, betalen, vul je naam en rekeningnr in en de volgende dag is het afgeschreven.

Daar gaat dit hele topic over. Het kan! De vraag is alleen hoe en ik zoek dus mensen met ervaringen!

  • 0
Daar gaat dit hele topic over. Het kan! De vraag is alleen hoe en ik zoek dus mensen met ervaringen!

 

Ik denk dat hier andersom is, organisaties DOEN het en daarom lijkt het te kunnen. Wettelijk gezien is het niet juist (ben geen jurist). Wat die organisaties doen is op basis van goed vertrouwen in de klant. Zolang die geen bezwaar maakt gaat het goed, want dan heeft niemand door dat ze zich niet aan de regels maken. Op het moment dat een klant echter storneert, of een rekening en naam van iemand anders heeft opgegeven ben je jouw spullen kwijt. Toon maar eens aan dat ze echt opdracht hebben gegeven, tenslotte is dat redelijk anoniem te doen op internet.

 

Om een voorbeeld te geven. Mijn buurvrouw heeft nog al last van een ex-vriend die haar lastig valt. Dat doet ie niet persoonlijk, nee dat doet hij door telkens spullen te bestellen op haar naam. Bij de meeste bedrijven is dat op factuur of proef, zodat er geen sprake is van een financieel probleem. Maar nu kan dezelfde vriend (die natuurlijk al haar gegevens heeft) bij jou een heleboel spullen bestellen, laten bezorgen EN het geld van haar rekening laten afschrijven.

 

Natuurlijk maakt zij bezwaar en jij hebt geen handtekening om te ondersteunen waarom je iets afschrijft. Als ze alleen bezwaar maakt bij jou is er nog geen man over boord, maar doet ze dat bij de bank of Interpay omdat ze vindt dat jij je niet aan de regels hangt en gebeurt dit meerdere keren dan denk ik dat je toch een probleem hebt.

 

Ok, het systeem met handtekening is niet waterdicht. Tenslotte kan die vriend ook een handtekening verzinnen of vervalsen, maar in ieder geval heb jij als organisatie dan aan jouw verplichtingen voldaan.

 

Er zijn regels afgesproken om de fraude zover mogelijk tegen te gaan, daarvan afwijken is niet verstandig.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.