• 0

Help ons en teken de petitie: dringend aandacht nodig voor faillissementen!

Dagelijks worden we door ondernemers gebeld met de vraag of we hen kunnen helpen. Dat doen we, maar het is niet voldoende. Duizenden ondernemers vechten in deze tijd om het hoofd boven water te houden, tientallen vallen dagelijks om. Ook hier lees je het terug. Met deze petitie willen we de overheid wakker schudden om dit thema bij kop en kont op te pakken en aan de slag te gaan om ondernemers in zwaar weer te ondersteunen. Je kunt ons helpen door de petitie te tekenen, waarvoor alvast onze dank!

 

http://petities.nl/petitie/dringend-aandacht-nodig-voor-faillissementen

 

Serena

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Aandacht vragen voor dit is altijd goed! Maar je komt hier alleen om dit soort dingen te posten?

 

 

Je zegt in je petitie:

 

''Er is geen passende dienstverlening om ondernemers in zwaar weer of een faillissement te ondersteunen''

 

Onzin. Die is er wel.Niet bij iedereen bekend maar die is er wel degelijk. Zowel vanuit de overheid ( oa BBZ regeling) en vanuit commerciële bedrijven.

 

 

 

Vreemde vind ik dan dat je je zo inzet voor deze materie maar dan antwoorden gaat geven over deze materie dit totaal niet kloppen. Je vraagt aandacht voor deze materie maar aandacht betekent ook goede informatie geven over het onderwerp. Jijzelf geeft geen juiste antwoorden hierover.

 

In dit topic geef je antwoorden die niet kloppen,ik kaart dat aan maar je komt met geen enkele reactie daarop.

 

Ben je alleen qua marketing betrokken of ook inhoudelijk?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dag Danny,

Het gaat niet om wat waar is en wat niet, het gaat om hoe ondernemers het ervaren. En als er passende dienstverlening is, dan is deze erg onzichtbaar voor ondernemers. Misschien is het goed een keer te bellen?

Groetjes

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Dagelijks worden we door ondernemers gebeld met de vraag of we hen kunnen helpen. Dat doen we, maar het is niet voldoende. Duizenden ondernemers vechten in deze tijd om het hoofd boven water te houden, tientallen vallen dagelijks om. Ook hier lees je het terug. Met deze petitie willen we de overheid wakker schudden om dit thema bij kop en kont op te pakken en aan de slag te gaan om ondernemers in zwaar weer te ondersteunen. Je kunt ons helpen door de petitie te tekenen, waarvoor alvast onze dank! http://petities.nl/petitie/dringend-aandacht-nodig-voor-faillissementen Serena

Waarom? Er zijn genoeg faciliteiten zoals BBZ en WSNP. Waarom zou de overheid daar nog meer in moeten doen? De ondernemer heeft er toch zelf voor gekozen risico's te lopen? Omgaan met die risiso's is onderdeel van het ondernemer zijn.

Wat ik overigens in mij praktijk te vaak zie, zijn ondernemers die een oplossing aangereikt willen zien, maar daarvoor niet diep willen gaan.

Om het nog maar niet over de groep te hebben die gratis advies vanzelfsprekend vindt.

Link naar reactie
  • 0

 

In Nederland richten we ons op starters en groei. We faciliteren vanuit onderwijs, overheid en bedrijfsleven ondernemers om bedrijven te beginnen, te investeren. Alleen bij ondernemen hoort ook de mogelijkheid te stoppen en het risico van een faillissement. De verhalen van ondernemers in zwaar weer vertellen dat zij niets weten van deze fase van ondernemen. Regelmatig hoor ik: 'aan de goden overgeleverd'.

Ook in de curricula op scholen en universiteiten wordt hier zeer weinig aandacht aan besteed. Het gevolg is dat ondernemers geen kennis hebben en zij onnodig veel schade leiden. Vanuit economisch perspectief beschouwd: het kost de maatschappij uiteindelijk 4 miljard euro (volgens cijfers Business Compleet).

 

En kennen jullie de verhalen achter de cijfers? De ernst van de zaak wordt dan direct duidelijk: een faillissement is te vergelijken met het rouwproces van het verliezen van een kind. Een faillissement kan leiden tot echtscheidingen en zelfs zelfdoding. Waar vinden ze hulp? Hoe doorbreken we het taboe zodat hulp zoeken laagdrempelig wordt?

In een sociale maatschappij waar menselijkheid een kernwaarde is, horen we deze mensen ook op te vangen. Niet alleen vanuit zakelijk perspectief, met een juridische bril op, maar vanuit de gedachte dat we in deze tijd van crisis afscheid nemen van bedrijven, afscheid nemen van status en misschien wel geld, maar niet van de ondernemers.

 

Gaat het dan over WSNP (wat een prima instrument is!)? Gaat het over ondernemers die gratis hulp zoeken? Gaat het over marketing? Het gaat om een nieuw paradigma van ondernemerschap. Over lef hebben om je nek uit te steken het oude systeem tegen het licht te houden. Daarom dit pleidooi, om het gesprek over deze fase van ondernemen op gang te brengen, om de aandacht te vestigen op wat er nu gebeurt in ondernemend Nederland en in onze maatschappij.

 

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van (ex-)failliete ondernemers op dit forum....

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie
  • 0

PS: wat me opvalt op dit forum is dat ik hier de meest kritische opmerkingen krijg. Los van dat ik daar als mens wel even van schrik, vraag ik me af hoe dat werkt hier?

 

Tsja...... er bestaat een zekere realiteitszin dat ondernemers maar al te goed weten welke inspanningen er geleverd moeten worden om hun ondernemen tot succes te verheffen. Door observatie hebben we de afgelopen jaren hordes mensen in de ZZP-stand verheven zien worden, die daarmee dachten hun inkomsten behoorlijk te kunnen verbeteren. Los van het feit dat 90% (mijn schatting) van die verhevene mensen, geen enkele affectie hebben met ondernemerschap is nu juist die groep in de problemen gekomen omdat er voor hen geen enkele zekerheid op werk is. In feite zijn het dus verborgen werklozen, die geen slachtoffer zijn geworden van een koopsompolis maar van hun eigen onvermogen en uitbuiting door een paar slimmeriken.

 

Die realiteitszin bestaat hier dus wel. En vandaar dat de antwoorden ook op die basis worden gegeven. Welkom in de "echte" ondernemerswereld.

Link naar reactie
  • 0

PS: wat me opvalt op dit forum is dat ik hier de meest kritische opmerkingen krijg. Los van dat ik daar als mens wel even van schrik, vraag ik me af hoe dat werkt hier?

 

Dag Serena,

 

Je hoeft nergens van te schrikken hoor. HL is over het algemeen een gemeenschap van kritische denkers die niet zomaar klakkeloos aannemen wat geschreven wordt.

 

Jij neemt in dezen een helder standpunt in: ondernemers zijn het slachtoffer van slechte wet- en regelgeving en de overheid moet daar wat aan doen. Er zijn hier mensen die dat niet met je eens zijn, en daar valt veel over te zeggen:

 

[*]de faillissementswet is weliswaar van twee eeuwen geleden, maar dat betekent natuurlijk niet dat deze niet meer van deze tijd is, het toevoegen van de WSNP is een mooi voorbeeld van dat ook oude wetgeving mee gaat met de tijd;

[*]zowel vanuit de overheid (BBZ) als vanuit het particuliere initiatief zijn er talrijke plekken waar de ondernemer hulp kan vinden - maar dan moet de ondernemer daar ook voor open staan en op tijd aan de bel trekken (en niet als het schip al gezonken is);

[*]Zelfstandig ondernemerschap heeft voor- en nadelen, de risico's zijn nadelen en die worden vrijwillig aangegaan - waarom zou de overheid daar nog een extra vangnet voor moeten creëren, niemand wordt gedwongen om ondernemer te worden.

 

Je krijgt dus kritische opmerkingen over jouw stellingname en dat kan je helpen om je eigen standpunt beter te onderbouwen of bij te stellen. Kritiek scherpt je geest. Je moet het vooral niet persoonlijk nemen, we zijn heel blij met ieder lid en dus ook met jou. Dat heb je ook al ervaren:

 

Bedankt voor jullie positieve reacties!

 

Zie kritiek dus vooral als positief en opbouwend. En verwacht vooral niet dat iedereen het met je eens is, hoe sympathiek jouw standpunt ook is ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Serena,

 

Het is natuurlijk wel off topic, maar ik reageer even op je PS.

Het is mij ook opgevallen dat er nogal ongenuanceerd en zelfs geïrriteerd gereageerd kan worden op in mijn ogen best legitieme vragen.

 

Ik vermoed dat het een beetje met perspectief te maken heeft.

De vrager heeft een probleem waarvan hij niet precies de scope van kan omschrijven.

Hij gooit de vraag daarom redelijk vaag op het forum in de hoop dat iemand hem/haar de juiste richting op kan duwen.

 

De "vaste reageerders" zien de zoveelste vage vraag verschijnen en raken geïrriteerd doordat ze niet een afgebakende vraag krijgen waarop ze een concreet antwoord kunnen geven.

 

Ook vermoed ik dat op sommige vragen geïrriteerd gereageerd wordt omdat de reageerder van mening is dat de vrager het antwoord met weinig inspanning zelf kan vinden, maar daar te lui voor is. Het is dan makkelijker om het hier te vragen en hopen op de hapklare brok als antwoord.

 

Maar goed, mijn mening is er ook maar ééntje, "everybody has one"...

 

Groet,

Jeroen

Link naar reactie
  • 2

PS: wat me opvalt op dit forum is dat ik hier de meest kritische opmerkingen krijg. Los van dat ik daar als mens wel even van schrik, vraag ik me af hoe dat werkt hier?

 

Volgens mij werkt het juist hier om kritisch te zijn... daar heb je wat aan als ondernemer en als mens... Nu ga ik een beetje lullig doen... omdat de zon schijnt ... Je hebt een achtergrond in 'de bouw' ... daar gaat het niet zo meer als vroeger...

 

Nu schrijf ik express niet, 'niet zo goed als vroeger' ... waarom.. omdat die hele bouw zelf eens kritisch moet zijn.... Ze (sorry voor diegene die hier niet aan me hebben gedaan) zelf een zeepbel gecreëerd, arrogante ondernemers die het belangrijker vinden om 16 uur klaar te zijn, Polen of andere harde werkers af te zeiken alleen omdat hun eigen Vito of Transporter TDIIII un gevaar kwam)

 

Heel vervelend dat mensen en gezinnen in problemen komen/zijn maar ga dit aub niet vergelijken met het verlies van een Kind! Hoe durf je dit in Nederland te zeggen!!!!

 

Schulden maken mensen zelf....en ja! door gretigheid klapt dan een kaartenhuis in elkaar... dus wees een ondernemer en ga aan de slag!

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Kritisch is goed, helemaal mee eens. Want er is geen eenduidige waarheid, des te meer meningen en interpretaties. Maar de woordkeuze is wel bepalend om in gesprek te komen of blijven, en ik voel(de) vooral een defensief gevoel opkomen. Natuurlijk is het alleen schrift, je mist het nonverbale. Des te precairder?

 

Nu dwaal ik gewoon zelf af van mijn onderwerp :)

 

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie
  • 0

Vindt niet dat hier een rol voor de overheid in is. Er zijn in nederland al meer dan genoeg regelingen om een failliet persoon / ondernemer na een paar jaar zuinig leven weer een goed toekomstperspectief te bieden.

 

Onderdeel van het ondernemerschap is creatief zijn en zuinig op je centen. In economisch mindere tijden kun je dan je bedrijfvoering aanpassen en eventueel even interen op je vermogen.

 

Heb je in de goede tijden achterover gehangen en alleen de orders van de fax gehaald en ook nog eens van de winsten dure auto's en huizen gekocht dan wordt het nu inderdaad wat lastig.

 

De goede ondernemers onderscheiden zich in deze tijden en zorgen er zelf voor dat ze een goede boterham blijven verdienen.

Grootformaat printers, A0 printers, A1 printers en supplies http://grootformaat-printer.nl

Link naar reactie
  • 0

Kritisch is goed, helemaal mee eens. Want er is geen eenduidige waarheid, des te meer meningen en interpretaties. Maar de woordkeuze is wel bepalend om in gesprek te komen of blijven, en ik voel(de) vooral een defensief gevoel opkomen. Natuurlijk is het alleen schrift, je mist het nonverbale. Des te precairder?

Ja.

 

Het is voor u de kunst om in te gaan op vragen of opmerkingen en deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Hmm... jammer dat je er al zo snel het bijltje bij neer gooit. Ondernemerschap is ook tonen dat je wilt vechten om je succes te behalen. Zoals al uit diverse posten hierboven is op te maken is een ondernemerschap zonder "gevecht" voor een "eigen" product, nauwelijks ondernemerschap te noemen. Helaas zijn er maar al teveel zakkenvullers die het in de praktijk anders hebben kunnen doen. Ondanks alle ellende en zelfconfrontatie die ze nu moeten beleven, heb ik meer compassie met de rij van gedupeerden, die ze met zich meeslepen. De Polen, Roemenen e.d. die tonen meer ondernemerschap door hier hun hals uit te steken. Europa is groot. Dus misschien zullen bepaalde groepen ZZPers zich ook eens over mogelijkheden in andere landen moeten verdiepen.

Link naar reactie
  • 0

Goed dan, ik denk dat dit gewoon niet mijn forum is. Succes allemaal, wie weet tot ziens!

 

Dat zou toch jammer zijn! Ik citeer nog even uit een eerder bericht van jou:

 

In 2012 haalden we regelmatig de pers, zoals de Quote, BNR, en radio 1. We sparren met een aantal experts op het gebied van faillissementen over aanpassingen in de faillissementswet. Ministerie van EL & I en KvK nemen ook deel aan deze sessies.

Mijn rol is: een luisterend oor bieden aan ondernemers, samenbrengen wat nodig is en enthousiast blijven. Want het is geen gemakkelijke weg. We komen weerstand tegen vanuit banken om het thema op te pakken en subsidie is nog niet gevonden. Sommige ondernemers die mij benaderen hebben geen vriendelijke bedoelingen, maar we houden vast aan onze boodschap. Energie krijgen we uit ondernemers die blij zijn om in zware tijden een klankbord te vinden.

 

HL is in Nederland het forum om deze ondernemers te vinden, er mee in contact te komen en laagdrempelig jouw luisterend oor en de helpende hand te bieden. En jij gooit die deur dicht omdat dit niet jouw forum zou zijn? Ik volg dat niet helemaal...

 

Kortom, Feniks is meer dan een boodschap, voor mij is het een reis geworden om samen met veel ondernemers in Nederland het ondernemersklimaat te versterken.

 

Het zou toch heel jammer zijn als Feniks jouw reis zou moeten worden en de de route omgooit omdat er kritisch gekeken wordt naar jouw ideeën. Feniks is ook meer dan dat jij bent, als het goed is. Feniks staat voor alle ondernemers die jij vertegenwoordigd en voor wie jij een spreekbuis zegt te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met de Feniks Campagne en de Week van de Ondernemer? De campagne mist informatie op de website en échte kracht, blijft mijn constatering. Je grijpt naar allerlei (communicatie)middelen, maar zet ze zonder enige samenhang in voor jouw boodschap.

 

Ik lees veel over jou als initiatiefnemer, mis actualiteit en vind maar weinig over andere Feniksen en meer (zoals het genoemde manifest). Volgt nu een eigen uitreiking van de Award voor de 'anonieme ondernemer' in zwaar weer (hart onder de riem) of hoe gaan jullie die in 2014 veiligstellen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goed dan, ik denk dat dit gewoon niet mijn forum is. Succes allemaal, wie weet tot ziens!

 

Als je zo eenvoudig opgeeft snap ik sowieso niet wat je op een ondernemers forum doet. Moet iedereen dan maar roepen 'wauw wat een fantastisch idee'?

 

Veel ondernemers zien andere ondernemers omvallen, en meestal is dat toch echt de schuld van de ondernemer zelf. Zeker al die mensen die de laatste jaren gestart zijn als zzp'er hebben geen ondernemers bloed, dat zijn gewoon werknemers die door de overheid min of meer gedwongen werden tot het ondernemerschap. Die bleven bij het idee van een mooi kantoor, leaseauto en 6 weken vakantie per jaar. Maar snapten niet dat je ook vet op de botten moet opbouwen voor slechte tijden. Slechte tijden heb je als werknemer vrijwel niet, het loon komt immers toch wel binnen.

 

Of het de taak van de overheid is om daar iets aan te doen? Ik denk het niet, de overheid bemoeit zich al met veel te veel zaken, en dat kost alleen maar meer belastinggeld. De huidige markt is gewoon een natuurlijk proces, alle slechte ondernemers gaan failliet en de echt goede bedrijven blijven het gewoon goed doen. Ik zie het om mij heen ook, er zijn genoeg bedrijven die nog steeds groeien. Ook bouwbedrijven, maar die doen het allemaal net even anders dan de minder goede.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 2
Als je zo eenvoudig opgeeft snap ik sowieso niet wat je op een ondernemers forum doet. Moet iedereen dan maar roepen 'wauw wat een fantastisch idee'?

 

Nee, maar het kan nogal overrompelend zijn als je in een topic door meerdere criticasters tegelijk bestookt wordt. Iedereen an sich heeft sterke punten, maar het aantal reacties en de felheid daarvan kan snel gaan tegenstaan. Zo worden regelmatig mensen weggejaagd van dit forum, dat dan ook de naam heeft wat directer en botter te zijn dan andere (ondernemers)fora.

 

Je kunt natuurlijk roepen "daar moet je maar tegen kunnen", maar zo af en toe bekruipt mij als lid ook wel het gevoel dat het wel een tandje minder fel mag.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Goed dan, ik denk dat dit gewoon niet mijn forum is. Succes allemaal, wie weet tot ziens!

 

Even kort, ik denk dat dit juist een forum is voor jou, niet alleen omdat dit het ondernemersforum van Nederland is, maar ook omdat je hier goed kunt zien wat er met name leeft onder andere ondernemers als het gaat over de beeldvorming rondom een faillissement.

Opmerkingen als, de golf aan ZZP'ers dat zijn geen ondernemers, een faillissement is vooral de schuld van de ondernemer zelf laten zien hoe er over faillissementen en ondernemers door andere ondernemers wordt gedacht.

 

Lees en breng nuancering aan denk ik dan.

Ik denk dat de ondernemers juist op HL van jou verwachten dat jij inhoudelijk hier wat aan toe kunt voegen, hetzij door deze (voor)oordelen te ontkrachten dan wel om ze te bevestigen. Omgekeerd brengen de kritische reacties in mijn ogen precies aan het licht waar jij de Fenikscampagne kunt verbeteren.

 

Wat jij (Serena) in mijn ogen vooral probeert te bereiken is wat de brandweer is voor de samenleving.

Of een brand nu wel of niet iemands schuld is, het is voor iedereen prettig als er bij rook alvast een melding komt en niet als de vlammen al uit het dak slaan.

Net als je bij brand aanlendende panden wil beschermen door tijdig in te grijpen, zo is dat ook bij faillissementen waar je aanlendende bedrijven (zowel leveranciers als klanten) enige bescherming aan wil bieden.

 

En om de metafoor door te zetten, veel beeldvorming rondom faillissementen is ontstaat doordat er regelmatig voorbeelden in het nieuws komen waarbij de ondernemer bewust de boel getild heeft. Deze pyromanen horen natuurlijk in een heel andere categorie thuis dan mensen die wel eens brand hebben gehad.

Als we als samenleving die faillissements-pyromanen tegen willen werken dan denk ik dat we eerst eens moeten beginnen met de feiten van de vooroordelen te scheiden zodat de de pyromanen van de rest gescheiden kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Goed dan, ik denk dat dit gewoon niet mijn forum is. Succes allemaal, wie weet tot ziens!

Hoe kunnen we een campagne steunen als de campagneleider verdwijnt?

 

Door te verdwijnen maak je het taboe groter. Terwijl je dacht ik op zoek bent naar een oplossing?

 

Op welke vraag wilt u een antwoord?

De vragen die ik hier lees:

 

-Je geeft in een topic antwoorden die schijnbaar niet kloppen. Wat is hierop je reactie en heb je alsnog een reactie?

 

-Ben je alleen qua marketing betrokken of ook inhoudelijk?

 

-Waarom dit initiatief? Er zijn faciliteiten zoals BBZ en WSNP.

 

Je stipt een probleem aan, start daarvoor een campagne en vraagt anderen het op te lossen in je pleidooi hier.

 

Het lijkt me een goede zaak dat er vantevoren meer wordt nagedacht over het eindigen van een relatie, bedrijf, faillissement, fatsoenlijk afscheid nemen.

 

Hoe doe jij dat?

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp helemaal hoe Serena zich voelt. Vroeger kwam ik meerdere keren per dag even kijken op HL en reageerde ik regelmatig

Nu kijk ik nog af en toe en reageer eigenlijk nergens meer op, gewoon omdat ik geen zin heb in de negativiteit van een aantal schreeuwers hier op het forum. Die schermend achter een hoog post gehalte claimen een expert in alles te zijn.

Net als in het echte leven zouden mensen eens moeten nadenken voor ze zomaar iets zeggen/typen.

Link naar reactie
  • 0

Nou nou........ Je moet er wel tegen kunnen als de vinger op de zere plek wordt gelegd. HL is geen social media forum of zo. Misschien had de aardige TS gedacht dat we alleen maar aardig terug konden zijn, voordat we die vinger op de zere plek gingen leggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.