• 0

Van Business Unit naar BV

Als manager van een business unit (40 fte, 12mio omzet) ben ik door het bestuur gevraagd de organisatie verder te verzelfstandigen. De ambitie is per medio 2013 een BV op te richten en daarmee de afhankelijkheid van het moederbedrijf te minimaliseren. Daar waar de business unit momenteel leunt op de moederorganisatie op gebieden als HRM, Finance&Control, certificering, magazijn etc. zal dat over een aantal maanden in de nieuwe BV moeten zijn geborgd.

 

Mijn verantwoordelijkheid wordt daarmee dus hoger en ik wil deze ambitie met beide handen aanpakken. Maar voor mij betekent elke verandering een kans. Omdat ik weet dat het bestuur het groeiende succes van de afgelopen jaren graag wil doorzetten, wil ik er zelf ook een betere positie uit meenemen. En daarom zit ik met de volgende vragen:

 

Op het forum heb ik al gelezen dat ik door aandeelhoudersbesluit benoemd dien te worden tot statutair directeur. Daarbij wil ik bedingen dat ook ik aandeelhouder word (hierover is nog niet gesproken) om mijn drive om resultaat te boeken extra geprikkeld word. Kan iemand mij adviseren welk percentage aandelen regulier is in deze situatie? (1) Verder heb ik ook begrepen dat er diverse typen aandelen uitgegeven kunnen worden, wie kan mij vertellen wat hiervoor het meest courant is? (2)

 

Daarnaast wil ik ook het gesprek openen om een bonus te koppelen aan de prestaties van de nieuwe onderneming, mijn vraag is echter of het gebruikelijk is om beide regelingen (bonus + aandelen) te hebben en zo ja, hoe zien deze bonussen er in de bouwsector en normaliter uit?

 

Tot slot ga ik er vanuit dat er een nieuw contract zal worden opgesteld, welke ook voorziet in eventuele vertrekregelingen. beschikt iemand over voorbeeldcontracten opdat ik voorbereid dit gesprek aan kan gaan met het RvB?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bruggenbouwer,

 

Mooie kans inderdaad. Die krijg je niet vaak in je carrière.

 

Ik denk dat je bij het begin moet beginnen. Eerst zul je duidelijk moeten krijgen wat de Rvs exact wil met je business unit. De extremen: een vennootschap optuigen die onafhankelijk is van de holding met de aandelen in handen van de holding of een percentage variërend van 1% tot 100% van het bedrijf aan je verkopen en jou de financiering van de koopsom laten regelen.

 

Als de RvB een minderheidsbelang wil verkopen moet je eerst een prijsindicatie zien te krijgen. Als je het geld niet zelf hebt kun je vragen of de verkoper dat niet wil financieren. Zo niet, dan kun je met naar een bank stappen en bijvoorbeeld je huis als onderpand aanbieden waarna je wellicht een financiering kunt krijgen.

 

Als de RvB een meerderheidsbelang (> 50%) wil verkopen is sprake van een "managementbuy-out" of MBO. Als je zelf het geld niet hebt om de koopsom te financieren kun je contact opnemen met een participatiemaatschappij (ook wel “venture capitalist” of “private equity” investeerder). Ondersteund door deze investeerder kun je dan een bod uitbrengen op de vennootschap.

 

Ik nodig je uit de drie artikelen te lezen over venture capitalists op ons prachtige forum: deel i, deel II en deel III.

 

Welke variant je ook kiest zorg dat je een fantastisch businessplan schrijft en huur goede adviseurs in, ga niet zelf sleutelen. Als je nog vragen hebt kun je ze alsnog stellen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bruggenbouwer

 

Een mooie kans. Onlangs een ondernemer geadviseerd in een vergelijkbare situatie. Het is niet ongebruikelijk een aandelenbelang te krijgen. Voor de overige eigenaren ook een goede zaak: zij weten zich dan verzekerd van continuïteit van het management. Niet ongebruikelijk is om een aandeel te verwerven tegen een lagere prijs. Tot 5% is het box 3. Daarboven box 2 met een afrekening van vervreemdingsvoordelen (dividend en vervreemdingswinst). Verder is er geen formele grens. Natuurlijk hangt de omvang samen met je financiële polsstok. Soms wil de verkopende partij deels meefinancieren. Maar de rente/aflossing moet dan natuurlijk ook gedragen kunnen worden. Enige aandacht is nodig voor de juiste structuur i.v.m. de renteaftrek en verrekening.

 

De kwestie van aandeelhouder en directeur zijn zaken die naast elkaar kunnen bestaan. Een bonus regeling is ook weer een apart onderwerp. Deze hoort thuis in de man.fee overeenkomst.

 

 

Succes met alle voorbereidingen.

 

Peter Schuitmaker

 

modedit: Peter, welkom op Higherlevel, heb de verwijzing naar jouw website verwijderd, omdat promotie op deze wijze niet gewaardeerd wordt.

In je signature heb je alle ruimte om je website te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

[…] Op het forum heb ik al gelezen dat ik door aandeelhoudersbesluit benoemd dien te worden tot statutair directeur. Daarbij wil ik bedingen dat ook ik aandeelhouder word (hierover is nog niet gesproken) om mijn drive om resultaat te boeken extra geprikkeld word. […] Verder heb ik ook begrepen dat er diverse typen aandelen uitgegeven kunnen worden, wie kan mij vertellen wat hiervoor het meest courant is? (2)

[…]

 

Allereerst gefeliciteerd met deze mooie kans!

 

Er zijn inderdaad diverse typen aandelen. De vraag is of je met een participatie alleen een financieel belang beoogt of dat je ook zeggenschapsrechten wilt hebben. Het laatste geval is eenvoudig: neem gewone aandelen. In het geval dat het de bedoeling is om aan de aandeelhouders verschillende rechten toe te kennen of in het geval dat de B.V. zal worden gefinancierd door kapitaalstortingen (agio) van slechts één van de aandeelhouders, is het ook mogelijk in de statuten zgn. letter-aandelen te creëren (A en B aandelen).

 

Indien het je uitsluitend om een financieel belang te doen is, zijn er twee mogelijkheden: creatie van stemrechtloze aandelen of certificering:

 

Stemrechtloze aandelen: met de komst van de zgn. flex BV is het stemrechtloze aandeel geïntroduceerd. De houder van stemrechtloze aandelen heeft wel het recht om de algemene vergadering te bezoeken en daar het woord te voeren, maar kan daar geen stem uitbrengen. Aan stemrechtloze aandelen kunnen ook bijzondere rechten worden toegekend, bijvoorbeeld het recht om bestuurders en/of commissarissen te benoemen. De houder van stemrechtloze aandelen houdt natuurlijk wel zijn recht op het economisch belang dat het aandeel vertegenwoordigt.

 

Certificering: het is ook mogelijk (de) aandelen te certificeren. In dat geval worden aandelen aan een stichting administratiekantoor (“STAK”) overgedragen die (1) het stemrecht uitoefent en (2) certificaten van aandelen uitgeeft aan de certificaathouders welke alleen gerechtigd zijn tot de winst. Omdat er een STAK moet worden opgericht, zijn aan certificering dus extra kosten verbonden. Verschillen tussen certificering en stemrechtloze aandelen zijn verder o.a.:

•   de STAK kan het stemrecht uitoefenen op de aan haar uitgegeven aandelen terwijl op stemrechtloze aandelen niet kan worden gestemd

•   bij decertificering worden de door de STAK gehouden aandelen (met stemrecht) in beginsel weer aan de certificaathouder(s) overgedragen waardoor de zeggenschapsverhoudingen kunnen wijzigen; bij stemrechtloze aandelen speelt dit niet

•   stemrechtloze aandelen zijn in beginsel uitgesloten van het voorkeursrecht op nieuw uit te geven aandelen

•   verkoop en levering van certificaten kan onderhands gebeuren, terwijl levering van stemrechtloze aandelen altijd bij notariële akte dient te geschieden

•   certificaathouders kunnen maar hoeven niet gerechtigd te zijn de algemene vergadering van aandeelhouders bij te wonen en daar het woord te voeren

 

Het B.V. recht is geflexibiliseerd: in de statuten kunnen al deze kwesties tot in detail nader worden uitgewerkt en geregeld.

 

Ten slotte raad ik je aan een aandeelhoudersovereenkomst te sluiten en daarin zaken te regelen als:

- wat is het gevolg van ziekte, arbeidsongeschiktheid, overlijden van de bestuurder;

- onder welke voorwaarden kunnen de aandelen in de B.V. worden verkocht;

- wie krijgt de aandelen in geval van echtscheiding of overlijden van de bestuurder/aandeelhouder;

- onder welke omstandigheden kan de bestuurder worden ontslagen en wat zijn daarvan de gevolgen (ter aanvulling op of vervanging van een vertrekregeling in de arbeidsovereenkomst);

- dividendbeleid,

- opnemen van een vetorecht met betrekking tot bepaalde belangrijke beslissingen;

enz.

 

Succes!

Caroline Malmberg

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.