• 0

Gedeeltelijk zelfstandig starten vanuit WW uitkering

Beste Lezers,

 

Ik ontvang momenteel een WW uitkering. Ik werk nu 2 dagen in de week en ik wil nu nog voor 1 dag in de week als zelfstandige starten.

Voorheen werkte ik 40 uur vandaar dat ik WW krijg.

Ik heb op de site van het UWV gelezen dat ik (wanneer ik geen gebruik maak van de startersregeling) voor deze ene dag ( 8 uur ) gekort wordt op mijn uitkering.

Het gaat om een hoveniersbedrijf dat ik dus in beginsel 1 dag in de week wil gaan uitoefenen.

Ik heb nog een aantal vraagpunten die mij niet helemaal duidelijk zijn, te weten;

 

1. Moet ik ook meteen een AOV verzekering afsluiten? Niks moet, maar is dit verstandig vanwege de hoge premie?

2. In het eerste jaar ga ik enkele investeringen doen, zoals een bedrijfsauto en enkele materialen boven de € 450 ex BTW.

Ik voldoe niet aan het urencriterium dus ik heb geen recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek, maar wel op

investeringsaftrek, ik mag dus 28% van mijn investeringen aftrekken in de IB aangifte 2013.

Hoe zit het verder met mijn inkomen? Stel met mijn huidige werk + uitkering heb ik een box 1 inkomen van € 40.000. Het

eerste jaar ga ik € 10.000 verlies maken vanwege de investeringen die ik gedaan heb plus de overige bedrijfskosten, dan

wordt de belasting berekend over € 30.000. Aangezien ik in de 42% schijf val, bespaar ik dus € 4.200 aan belasting, zie ik dit

goed?

 

Zijn er nog dingen die ik misschien over het hoofd zie, of het wel verstandig is om voor 1 dag in de week zelfstandig te worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Dennis,

 

Nog geen week geleden heette je Peter (of Stefan), had je een VOF, vroeg je ontslag voor je personeel ( 3 man) aan, wilde je je huis buiten faillissement houden en ging je mogelijk de bijstand in. Ik kan dat niet rijmen met vragen over een WW uitkering en starten als zelfstandige.

 

Gaarne toelichting per PM, dit topic gaat vooralsnog op slot

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.