• 0

Mijn ondernemingsplan

Hallo allen,

 

Sinds oktober vorige jaar is het bij mij gaan kriebelen om ondernemer te worden. Doordat ik bij mijn oude werkgever in de gaten kreeg dat het veel goedkoper en beter kan, ben ik een ondernemersplan gaan uitwerken.

 

Omdat jullie zullen begrijpen, zal ik een krediet en / of lening nodig hebben om mijn onderneming van de grond te krijgen. Hiervoor zal ik contact met banken en of microkrediet instaties gaan leggen om te kijken wat mogelijk is. Maar voordat ik dit ga doen ben ik benieuwd wat jullie van mijn ondernemingsplan vinden. Ik upload het financieel plan niet, en heb alle persoonlijke gegevens en gegevens van leveranciers / merken blanco gelaten.

 

Ik ben 21 jaar en erg gemotiveerd en wil graag leren van jullie meningen zodat ik van mijn onderneming een succes kan maken!

 

Ik hoor graag van jullie.

Met dankbare groet,

 

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Martin,

even een beetje kort door de bocht (maar zo ben ik), maar dan toch maar even:

- uit je ondernemersplan blijkt niet dat je hiermee echt ervaring hebt en de skills hebt van alle aspecten van ondernemerschap.

- realiseer je je dat je in een vechtmarkt zit, met lage marges. waarschijnlijk moet je vele malen langs een geïnteresseerde klant om een deal te sluiten.

- stel dat je 15% marge pakt op de kozijnen en nog eens 15% op de installatie, hoeveel verdien je dan op een opdracht?

- hoeveel huisbezoeken moet je afleggen voordat je een offerte uit mag brengen?

 

maak nou nog eens een ondernemersplan zonder alle ballast, waarin je in max 2 pagina's opsomt:

- wat is jouw product/dienst

- waar verdien jij je geld mee

- hoe vindt de klant jou

- hoe vind jij je klanten

- waarom zou de klant met jou in zee gaan?

 

en post dat nou nog eens hier.

 

Ik denk persoonlijk dat dit een mooie oefening was om te onderzoeken hoe zo iets in elkaar steekt.

Op basis van wat ik hier lees, raad ik je niet aan door te zetten.

maar: als jij er in gelooft, moet je het doen hoor, jij bent de ondernemer.

 

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik realiseer me inderdaad dat ik hier geen jarenlange ervaring in heb. Maar hier kan ik ook heel kort en krachtig in zijn,

 

- Voor mijn ex werkgever ben ik meer dan een jaar werkzaam geweest. De bruto omzet die ik daar gedraait heb in 1 jaar, was 4.5 ton. Op het moment dat ik dit voor mijzelf ga draaien, zal je begrijpen dat ik heel heel erg tevreden zal zijn.

 

- Het is inderdaad een vechtmarkt, en juist hierdoor zal ik mij gaan onderscheiden. De gemiddelde onderneming in deze branche vraagt voor een woningrenovatie bijna 40 % meer aan verkoopprijs dan ik zal doen, voor het zelfde product, merk en type. Waarom is dit? Omdat de bazen beschikken over auto's waar gemiddeld forumgebruiker hier van droomt, huizen van 5 ton hebben met daarnaast nog een pand met een huur van 3000 p.m. i.c.m. eigen montage teams en bussen + materiaal.

 

-Mijn marge zal liggen op zon 35/50 % op de koz., op de montage weet ik dat mijn ex werkgever circa € 800 ex btw per dag betaalde voor een montage team, dit zal bij mij liggen op € 29 ,- ex btw. per uur. Hiervoor zal ik een ZZPer inhuren die jarenlange ervaring heeft met het monteren van deze producten waardoor hij sinds 2010 als ZZPer verder is gegaan. (hierbij zullen contracten worden opgesteld dat hij verantwoordlijk is voor de montage garanties)

 

- Bij het eerste huisbezoek zal ik een invertarisatie doen en een offerte uitbrengen van een geschatte prijs. Vervolgens krijgt de klant per post/mail een exacte offerte toegedaan. Bij goedkeuring zal nog een 1 of 2 bezoeken plaatsvinden voor het exacte inmeten en opstellen van een koopovereenkomst. (uiteraard kan ik per dag 3 a 4 bezoeken doen)

 

Ik snap wat je bedoeld, met mijn geringe ervaring, maar ik ben ervan overtuigd, dat als ik voor een baas succesvol kan zijn, ik dat zeer zeker voor mijn eigen onderneming ook kan zijn. Helemaal gezien dat ik qua prijs onder elke concurrent zal door duiken en kwalitatief het beste kunststof op dit moment zal leveren.

 

Plaatsing zal gebeuren doormiddel van stelkoz. (duurder voor mij) en niet door compriband of pur (dit laatste montage middel word door 80 % van de ondernemers in deze branche gebruikt) waardoor de levensduur minstens 40 tot 50 jaar zal zijn i.p.v. 10/20 jaar!

 

Bedankt voor je reactie, en zie uiteraard graag je reactie hierop wederom tegemoet!

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

 

- Voor mijn ex werkgever ben ik meer dan een jaar werkzaam geweest. De bruto omzet die ik daar gedraait heb in 1 jaar, was 4.5 ton. Op het moment dat ik dit voor mijzelf ga draaien, zal je begrijpen dat ik heel heel erg tevreden zal zijn.

 

 

Hoe heb je die gedraaid? Welke tools zijn je gegeven door je werkgever? Er is nogal een verschil tussen 4.5 draaien in een bestaande onderneming en dat truukje herhalen als je van 0 begint.

 

- Het is inderdaad een vechtmarkt, en juist hierdoor zal ik mij gaan onderscheiden. De gemiddelde onderneming in deze branche vraagt voor een woningrenovatie bijna 40 % meer aan verkoopprijs dan ik zal doen, voor het zelfde product, merk en type. Waarom is dit? Omdat de bazen beschikken over auto's waar gemiddeld forumgebruiker hier van droomt, huizen van 5 ton hebben met daarnaast nog een pand met een huur van 3000 p.m. i.c.m. eigen montage teams en bussen + materiaal.

 

Ik snap dat je jong bent en het met minder kan doen. Maar over tien/twintig jaar heb je misschien een gezin en wil je ook een goeie auto en een huis waarin je kids je niet elke meter voor de voeten lopen. Een pensioen, een arbeidsongeschiktheids verzekering. Niet te makkelijk denken over dingen die je nu als luxe beschouwd.

 

-Mijn marge zal liggen op zon 35/50 % op de koz., op de montage weet ik dat mijn ex werkgever circa € 800 ex btw per dag betaalde voor een montage team, dit zal bij mij liggen op € 29 ,- ex btw. per uur. Hiervoor zal ik een ZZPer inhuren die jarenlange ervaring heeft met het monteren van deze producten waardoor hij sinds 2010 als ZZPer verder is gegaan. (hierbij zullen contracten worden opgesteld dat hij verantwoordlijk is voor de montage garanties)

 

Hoe ga jij geld verdienen aan iemand die met jaren ervaring voor een absoluut minimaal (en ik mijn optie, te laag) uurloon gaat werken? Ik neem aan dat jij er ook nog wat aan over wilt houden. Lees ook eens over ketenaansprakelijkheid.

 

Gewoon even kritisch zijn omdat het nu nog kan. Succes met je onderneming!

Link naar reactie
  • 0
Hoe heb je die gedraaid? Welke tools zijn je gegeven door je werkgever? Er is nogal een verschil tussen 4.5 draaien in een bestaande onderneming en dat truukje herhalen als je van 0 begint.

 

Op dezelfde manier als dat ik het nu ga doen, enige tools die mij gegeven zijn waren referentieadress en een auto voor vervoer. Ik hoef dat truukje ook niet direct te herhalen, als ik 1 ton op jaarbasis draai, is het voor mij meer dan rendabel. Maar ik snap wat je bedoeld! De naamsbekentheid zal uiteraard ook iets betekenen, al heb ik fabrieken achter mij naam staan die marktleider zijn in Europa.

 

Ik snap dat je jong bent en het met minder kan doen. Maar over tien/twintig jaar heb je misschien een gezin en wil je ook een goeie auto en een huis waarin je kids je niet elke meter voor de voeten lopen. Een pensioen, een arbeidsongeschiktheids verzekering. Niet te makkelijk denken over dingen die je nu als luxe beschouwd

 

Ook hier snap ik wat je bedoeld, en natuurlijk droom ik van die dikke wagen met een halve vakantiepark. Maar zoals je zegt ik ben jong en om nu al in een porsche panamera te rijden vind ik iets te overdreven. De komende 10 jaar in een volkswagen polo of golf rijden bevalt mij prima tot mijn 30e. Als mijn onderneming 10 jaar draait heb ik een grotere naamsbekendheid dan mijn ex werkgever ( 3 jaar ondernemer) opgebouwd en daar zal ik dan mijn prijzen uiteraard ook na gaan hanteren zodat ik dan andere USPs heb dan op dit moment.

 

Hoe ga jij geld verdienen aan iemand die met jaren ervaring voor een absoluut minimaal (en ik mijn optie, te laag) uurloon gaat werken? Ik neem aan dat jij er ook nog wat aan over wilt houden. Lees ook eens over ketenaansprakelijkheid. Hoe ga jij geld verdienen aan iemand die met jaren ervaring voor een absoluut minimaal (en ik mijn optie, te laag) uurloon gaat werken? Ik neem aan dat jij er ook nog wat aan over wilt houden. Lees ook eens over ketenaansprakelijkheid.

 

De kosten die ik maak voor het inhuren van hen zal ik doorkoppelen naar de klant al zijnde montage kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Als mijn onderneming 10 jaar draait heb ik een grotere naamsbekendheid dan mijn ex werkgever ( 3 jaar ondernemer) opgebouwd en daar zal ik dan mijn prijzen uiteraard ook na gaan hanteren zodat ik dan andere USPs heb dan op dit moment.

Waarom zou je je prijzen dan kunnen verhogen? Dan komt er toch een jonge vent van 21 die genoegen neemt met die VW Polo en de prijzen hanteert die jij nu rekent?

 

Vergis je ook niet in waarom mensen voor een bepaald bedrijf kiezen. Een bedrijf dat de verantwoordelijkheid neemt voor de producten én de montage heeft voor veel consumenten meerwaarde. Want daardoor worden discussies voorkomen tussen de verkoper en de installateur (ligt het probleem nu bij de kozijnen of aan de montage?).

 

Een paar andere punten:

- heeft jou ZZP'er een backup en zo ja, werkt die ook voor 29 euro per uur?

- heb je een concurrentiebeding bij je ex-werkgever dat nog actief is?

 

Tot slot: ik lees in je plan dat een huis minstens 30% meer waard wordt door kunststof kozijnen. Dus een huis van 400k wordt met kunststof kozijnen (investering 10-15k?) zomaar 520k waard? Lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Je bent erg ambitieus en dat is in ieder geval alvast een goed begin!

Mijn tip: werk je ondernemersplan wat beter uit. Nu komt het over als een (willekeurig) turflijstje wat je hebt afgevinkt. Dat is geen ondernemingsplan. Doe marktonderzoek: hoe zit het met de conjunctuur binnen jouw branche? Wat is jouw meerwaarde en wie zijn de spelers binnen de markt? Het is een taaie klus voor een startende ondernemer, maar je plukt er straks wel de vruchten van.

 

Op de website van de kvk vindt je alle ingredienten voor een serieus businessplan. Succes!

http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/een-ondernemingsplan-maken/

Link naar reactie
  • 0
Een paar andere punten:

- heeft jou ZZP'er een backup en zo ja, werkt die ook voor 29 euro per uur?

- heb je een concurrentiebeding bij je ex-werkgever dat nog actief is?

 

Ja die heeft hij, exacte prijs heb ik geen idee van. Goeie vraag dit! Thanks

 

Nee mijn concurrentiebeding is vrijgewaard door mijn ex werkgever, hier heb ik omgevraagd. Uiteraard staat dit op papier.

 

Ik snap het punt wat je bedoeld met die waarde vermeerdering, enige verschil. Dit zijn niet de consumenten waar ik zaken mee ga en wil doen. Ook zullen deze zelden tot nooit bij mij komen, in de koz. wereld is het eenmaal zo dat je echt zelf de klanten zal moeten zoeken en dat afwachten op geen zin heeft. Ik zal werkzaam zijn in omgevingen met huizen met een woz waarde van 150 tot 250k.

 

Wellicht iemand die er ook nog iets positiefs in ziet? Als ik de meningen van deze ondernemers hier lees kan ik het volgens mij maar beter laten haha..

 

En Right:

Marktonderzoek heb ik geen idee van hoe ik dat zou kunnen doen...

Link naar reactie
  • 0

We zijn wel kritisch, maar daar wordt je plan alleen maar sterker van. Op basis van je antwoorden ziet het er prima uit. Kijk nog eens kritisch naar je kosten, hou die zo laag mogelijk. Je heb misschien geen kantoor nodig, dit kan je vanuit je woonkamer/slaapkamer runnen.

 

Hoe zie je de conversie vergeleken met wat je voor je baas deed?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik zal werkzaam zijn in omgevingen met huizen met een woz waarde van 150 tot 250k.

Maar betekent dat dus dat een huis van 200k met een investering van 10k in kunststof kozijnen minimaal 260k waard wordt?

 

 

Wellicht iemand die er ook nog iets positiefs in ziet?

Je straalt in je berichten een heleboel energie en optimisme uit. Prima eigenschappen om mee te beginnen ...

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt, dit geeft me iets meer moed!

 

In principe zal ik niet veel anders doen dan dat ik voor mijn ex werkgever deed. Ik zal de zelfde verkoopmethode hanteren, alleen heb ik 2 verschillende producten dus voor ieder wat wils, mijn ex werkgever had 1 van deze 2. Ik heb bewust gekozen voor 2 producten omdat ik gaande weg mijn tijd bij mijn ex werkgever meerdere malen klanten tegenkwam die voor het concurerende product wou gaan. Dit ga ik dus voorkomen op deze manier

 

Verder zit er niet veel verschil, alleen de prijs en service.

 

Maar betekent dat dus dat een huis van 200k met een investering van 10k in kunststof kozijnen minimaal 260k waard wordt?

 

Je hebt gelijk, ik zal dit aanpassen. Dit is een punt die ik overgenomen heb aan USP's van mijn oude werkgever....

 

Je straalt in je berichten een heleboel energie en optimisme uit. Prima eigenschappen om mee te beginnen ...

 

 

Bedankt !

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde onderneming in deze branche vraagt voor een woningrenovatie bijna 40 % meer aan verkoopprijs dan ik zal doen, voor het zelfde product, merk en type. Waarom is dit? Omdat de bazen beschikken over auto's waar gemiddeld forumgebruiker hier van droomt, huizen van 5 ton hebben met daarnaast nog een pand met een huur van 3000 p.m. i.c.m. eigen montage teams en bussen + materiaal.

 

Komt op mij toch over als prijsafspraken, en die zijn toch verboden. Lijkt me sterk dat de concurrentie zo gering is, dat er met zulke marges verkocht wordt.

 

op de montage weet ik dat mijn ex werkgever circa € 800 ex btw per dag betaalde voor een montage team, dit zal bij mij liggen op € 29 ,- ex btw. per uur. Hiervoor zal ik een ZZPer inhuren die jarenlange ervaring heeft met het monteren van deze producten waardoor hij sinds 2010 als ZZPer verder is gegaan. (hierbij zullen contracten worden opgesteld dat hij verantwoordlijk is voor de montage garanties)

 

€ 29 ,- ex btw. per uur of € 800 ex btw per dag voor een montage team, als je met een team in een dag klaar bent en je monteur staat er twee of drie dagen, dan heeft je klant ook langer ongemak van een verbouwing, en je uren tikken door.

 

Plaatsing zal gebeuren doormiddel van stelkoz. (duurder voor mij) en niet door compriband of pur (dit laatste montage middel word door 80 % van de ondernemers in deze branche gebruikt) waardoor de levensduur minstens 40 tot 50 jaar zal zijn i.p.v. 10/20 jaar!

 

Waarom zal een bedrijf inboeten aan kwaliteit met de genoemde marges, volgens mij worden kozijnen niet met pur of compriband op hun plaats gehouden, maar is pur of compriband puur ter afdichting. Maar ik kan het fout hebben.

 

Je hoeft het niet te laten, kritiek geeft je alleen stof tot nadenken. :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

Ik heb je plan niet gelezen maar reageer even op een van je eerste posts hierboven.

 

Je wilt op prijs concurreren en kwalitatief iets beters leveren dan de concurrent. Het lijkt voor jou logisch dat de klant daarom voor jou kiest. Klantkeuzes zijn echter vaak niet rationeel... Niet alle klanten vergelijken prijzen en klanten kunnen de kwaliteit vaak ook niet beoordelen.

 

Waarom zou een klant kiezen voor een jonge knaap met weinig ervaring die een (te) goedkoop mannetje inhuurt voor de plaatsing? Ik zou alleen daarom al geen klant van je worden, want ik zie dat als enorme risico's voor de realisatie en de garantie. Goedkoop is duurkoop, is mijn ervaring.

 

Een verkoper van 21 met een jaar ervaring die me met droge ogen vertelt dat de levensduur 40 tot 50 jaar is, komt ook niet zo geloofwaardig over. "Ik heb ze zelf ook, mijnheer!"

 

De bedrijfsnaam "Consultancy" snap ik in dit verband niet. Klinkt niet erg goed als je mikt op particulieren.

 

Maar je enthousiasme is er, veel succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een paar andere punten:

- heeft jou ZZP'er een backup en zo ja, werkt die ook voor 29 euro per uur?

- heb je een concurrentiebeding bij je ex-werkgever dat nog actief is?

 

Ja die heeft hij, exacte prijs heb ik geen idee van. Goeie vraag dit! Thanks

 

Nee mijn concurrentiebeding is vrijgewaard door mijn ex werkgever, hier heb ik omgevraagd. Uiteraard staat dit op papier.

 

Ik snap het punt wat je bedoeld met die waarde vermeerdering, enige verschil. Dit zijn niet de consumenten waar ik zaken mee ga en wil doen. Ook zullen deze zelden tot nooit bij mij komen, in de koz. wereld is het eenmaal zo dat je echt zelf de klanten zal moeten zoeken en dat afwachten op geen zin heeft. Ik zal werkzaam zijn in omgevingen met huizen met een woz waarde van 150 tot 250k.

 

Wellicht iemand die er ook nog iets positiefs in ziet? Als ik de meningen van deze ondernemers hier lees kan ik het volgens mij maar beter laten haha..

 

En Right:

Marktonderzoek heb ik geen idee van hoe ik dat zou kunnen doen...

Hoi Mheupers,

Dat is helemaal niet zo moeilijk hoor. Google is je beste vriend!

Nogmaals: je ambities klinken goed, maar je moet ze wél goed uitwerken en onderbouwd op papier gaan zetten.

Dat geldt/goldt ooit voor de bakker op de hoek, dat goldt ooit voor Mark Zuckerberg en dat geldt nu ook voor jou. Succes! :)

Link naar reactie
  • 0

Komt op mij toch over als prijsafspraken, en die zijn toch verboden. Lijkt me sterk dat de concurrentie zo gering is, dat er met zulke marges verkocht wordt.

 

Je bent niet de eerste die dit denkt.

 

Waarom zal een bedrijf inboeten aan kwaliteit met de genoemde marges, volgens mij worden kozijnen niet met pur of compriband op hun plaats gehouden, maar is pur of compriband puur ter afdichting. Maar ik kan het fout hebben.

 

En juist om die reden, dat pur en compriband ter afdichting is gaat het helemaal fout bij de meeste bedrijven! Ze gebruiken dit dus WEL als bevestigingsmiddel, omdat stelkoz. duurder zijn in aanschaf en zo kleinere marges onstaan.

 

Let voor de grap maar is op bij woningen in uw omgeving (gewone rijtjes huizen in een modale wijk), per straat staat wel een woning met jaren oud kunststof erin wat totaal verhangt en verzakt is.

 

Ook mijn ex werkgever werkte op deze manier, ben regelmatig bij plaatsingen wezen kijken om zo nog een praatje te maken met de koper. Ook een kleine research op google zal je hier informatie over verschaffen denk ik.

 

Je hoeft het niet te laten, kritiek geeft je alleen stof tot nadenken

 

Uiteraard! Daarvoor ben ik hier ook, alleen kwam het allemaal wel heel erg negatief over, vandaar mijn reactie hehe.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt op prijs concurreren en kwalitatief iets beters leveren dan de concurrent. Het lijkt voor jou logisch dat de klant daarom voor jou kiest. Klantkeuzes zijn echter vaak niet rationeel... Niet alle klanten vergelijken prijzen en klanten kunnen de kwaliteit vaak ook niet beoordelen.

 

Ik denk dat je daar niet goed zit, juist door mijn concurrentie zullen de klanten versteld staan van de kwaliteit en de mindere kwaliteit, hier hoef je niet geleerd voor te zijn omdat te kunnen zien/begrijpen. Ook het deel dat niet alle klanten vergelijken zit je niet goed naar mijn idee. Wie vergelijkt nou niet als het gaat om een aankoop van 10 to 20.000 euro?

 

Waarom zou een klant kiezen voor een jonge knaap met weinig ervaring die een (te) goedkoop mannetje inhuurt voor de plaatsing? Ik zou alleen daarom al geen klant van je worden, want ik zie dat als enorme risico's voor de realisatie en de garantie. Goedkoop is duurkoop, is mijn ervaring.

 

Uiteraard zal de klant niet weten of mijn mannetje goedkoop of duur is. Zoals ook in mijn ondernemingsplan staat hanteer ik een garantie van 15 jaar op de kozijnen. Wellicht een antwoord op je argument.

 

Waarom ze dan voor een jonge knaap zullen kiezen is het volgt. Ik heb geen glade verkoop praatjes, ben jong en fris. Kom niet bij de klant om op de 1e avond een koopovereenkomst te hebben (zoals de meeste bedrijven). Heb een goed product kennis en zal 95% van de vragen direct kunnen beantwoorden. En het belangrijkste van alles, de gunkwestie. Ik ben ervan overtuigd dat als ik geen agressieve verkoop hanteer, vragen duidelijk beantwoord i.c.m. goed en eerlijk verhaal, het mij eerder gegunt word dan die man van 45 die alleen aan zijn provisie denkt en liever vandaag dan morgen een overeenkomst sluit.

 

Een verkoper van 21 met een jaar ervaring die me met droge ogen vertelt dat de levensduur 40 tot 50 jaar is, komt ook niet zo geloofwaardig over. "Ik heb ze zelf ook, mijnheer!"

 

Ik zal niet vertellen dat de gemiddelde levensduur 40/50 jaar is omdat dit inderdaad ongeloofwaardig overkomt, of ik dat nou vertel of iemand van 40. Ik geef een garantie af voor 15 jaar op de koz. (deze garantie geeft de fabriek mij ook) en dit is dan ook een USP. Geen 40/50 jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Omdat jullie zullen begrijpen, zal ik een krediet en / of lening nodig hebben om mijn onderneming van de grond te krijgen. Hiervoor zal ik contact met banken en of microkrediet instaties gaan leggen om te kijken wat mogelijk is

 

Ik vraag me toch af waar je die lening voor nodig hebt? Het lijkt me namelijk een onderneming waar initieel bijna geen geld tegen aan hoeft. Zoals het plan nu is kun je vanuit huis een veilige start maken, dus waarom risico´s nemen.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

okee, tot zover ziet het er lekker uit. je hebt goede antwoorden op onze vragen. de marges zijn goed, en je hebt energie.

google nou eens op businessplan en kies een aantal formats uit. ga die businessplannen nou niet invullen, maar zie ze als leidraad/checklist voor jouw eigen plan.

 

herschrijf nu je businessplan op dezelfde energieke wijze als je hier antwoord. dan komt er een leesbaar stuk uit.

kijk nog eens kritisch naar je investeringsbehoefte.

verzin een andere naam ipv consultancy, bijvoorbeeld "eerlijke kozijnen" of iets wat de lading dekt. redeneer vanuit je klant en niet vanuit jezelf.

 

ik ben benieuwd naar de volgende versie. Go for it!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me toch af waar je die lening voor nodig hebt? Het lijkt me namelijk een onderneming waar initieel bijna geen geld tegen aan hoeft. Zoals het plan nu is kun je vanuit huis een veilige start maken, dus waarom risico´s nemen.

 

Website, vervoer, brandstofkosten, foldermateriaal, kantoorartikelen (briefpapier, etc), reclame's etc etc

 

 

geplaatst op: Vandaag om 22:07:22

 

 

 

okee, tot zover ziet het er lekker uit. je hebt goede antwoorden op onze vragen. de marges zijn goed, en je hebt energie.

google nou eens op businessplan en kies een aantal formats uit. ga die businessplannen nou niet invullen, maar zie ze als leidraad/checklist voor jouw eigen plan.

 

herschrijf nu je businessplan op dezelfde energieke wijze als je hier antwoord. dan komt er een leesbaar stuk uit.

kijk nog eens kritisch naar je investeringsbehoefte.

verzin een andere naam ipv consultancy, bijvoorbeeld "eerlijke kozijnen" of iets wat de lading dekt. redeneer vanuit je klant en niet vanuit jezelf.

 

 

Ik had Nijboer Consultancy gekozen omdat ik profesioneel wou klinken.

 

Bedankt! Ik zal er mee bezig gaan en hoop dan uiteraard wederom je mening te kunnen krijgen!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik vraag me toch af waar je die lening voor nodig hebt? Het lijkt me namelijk een onderneming waar initieel bijna geen geld tegen aan hoeft. Zoals het plan nu is kun je vanuit huis een veilige start maken, dus waarom risico´s nemen.

 

Gr

Devlinx

Volgens mij moeten de kozijnen, plaatsing en transport van zijn eerste order(s) weldegelijk (voor)gefinancierd worden. Ook de huur van het kantoorpand, opstartkosten en eerste levensbehoeften kosten geld. Tenzij de T.S natuurlijk leverancierskrediet krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je best een echte ondernemer. Je ziet de kansen, en volgens mij zie je ook heel goed dat in je branche er nog behoorlijke marges worden gedraaid. Er is daar dus duidelijk nog markt, en je hebt groot gelijk daar zelf in te duiken.

Toch denk ik niet dat het er zo fantastisch voor staat als jij denkt. Je hebt niet je financiële paragraaf laten zien, maar je benoemt wel een paar in mijn ogen veel te rooskleurige aannames.

 

1. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat jij als zzp-er meteen een hele goede inkoopprijs krijgt, in geen geval beter dan een andere grote afnemer. Jij spreekt over marges van 50%, dat is m.i. simpelweg onrealistisch. Zo'n fabriek wil heus wel prijsafspraken maken, maar korting wordt altijd afgesproken in relatie tot ordergrootte. Dit is ook de reden dat bijna elk bedrijf vooral met één leverancier in zee gaat, en niet met twee.

 

2. Die 30% waardevermeerdering van een woning is natuurlijk ook de grootste kolder, dat geef je zelf ook meteen toe. Het was een verkooppraatje van je oude baas. Dit verandert toch zeker in belangrijke mate je kansen op verkoop, dus de conseqenties voor je bedrijfsvooruitzichten zijn wel wat groter dan even een cijfertje veranderen in je ondernemingsplan.

 

3. Je rekent volgens mij ook iets te makkelijk met een minimaal uurloon van de kozijnenplaatser. Waarom neem je geen gangbaar/normaal tarief? Als je diegene risico wilt laten lopen moet je dat risico toch ook betalen? En als er aardige marges kunnen worden gedraaid, waarom dan voor die zzp-er rekenen met een minimale prijs?

 

4. Wat zat er allemaal in de prijs bij je voormalige werkgever? Vast ook zaken als montagemateriaal, risico van verkeerd inmeten, glasbreuk, vervoer, garantie (niet alleen op de kozijnen maar ook op het plaatsen), etc. (b.v. de dingen waarvoor jij wilt lenen)

 

Ik denk wel dat er echt mogelijkheden zijn in die branche, het lijkt me ook een slimme zet om daar voor te gaan. Maar ga nog eens goed kijken naar de kosten. Volgens mij neem je de helft niet mee en reken je jezelf rijk. Ik zou niet meteen een kantoor willen huren als ik jou was, maar mooi vanuit een slaapkamertje beginnen, nadat je alles eens goed hebt uitgerekend.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer of niet, deze stap is niet echt een aanrader voor Martin. De skills zijn er niet, een zeer geringe werkervaring, een jaartje werkzaam geweest bij een kozijnleverancier.

Voor het inmeten van kozijnen dient er al een ervaren timmerman mee te gaan, (uurtje factuurtje), een halve centimeter verschil en het kozijn past niet. Het laten plaatsen door een ZZP'er, wie kijkt er toe op de kwaliteit en het goed plaatsen. Wie bepaalt en controleert vervolgens of alle materialen aanwezig zijn bij de plaatsing van het kozijn, behalve een kozijn heb je wat meer nodig, hulpmiddelen, bevestigingsmaterialen. Gaat de ZZP'er dat dan halen vanaf de werkplek. (uurtje factuurtje).

Wie haalt de oude kozijnen eruit? Zonder schade aan de woning en wie zorgt voor de afvoer.

Kosten van hijsmiddelen als een kozijn over een woning heen moet om aan de achterkant geplaatst te worden, en lukt het een ZZP'er in z'n eentje om elk kozijn en recht en op gewenste hoogte te brengen.

 

En waarom zo'n extreem laag uurtarief berekenen, er is op dit moment sprake van 6% BTW op arbeid

 

Er zitten te veel ondoordachte items in dit plan om het uit te voeren. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.