• 0

Start EMZ opstartkosten en structuur VOF

Beste,

 

Ik start met een compagnon een VOF. Advies E-commerce. Ik heb een stamrecht BV. Om de tijd door te komen totdat er daadwerkelijk omzet gemaakt gaat worden, heb ik aanloop financiering nodig. Ik wil dit lenen vanuit de stamrecht BV. Heb ca 50% van het kapitaal nodig uit de stamrecht BV, verwacht binnen een aantal maanden wel inkomsten te gaan genereren.

Door de reeds vertreken aanloopperiode zonder inkomsten en opstartkosten is prive kaitaal naar nihi gedaald. Er is geen overwaarde hyppotheek, door dalende huizenprijs etc. Als zekerheid kan ik een priveauto inbrengen in de leningsovereenkomst naar de stamrecht BV. Deze zal slechts 50% waarde vertegenwoordigen van de lening. Niet voldoende zekerheid dus. De lening dient verder om mijn opstartkosten ( dus ook levensonderhoud) te financieren totdat er inkomsten zijn. De kansen zijn zeer realistisch en er is een bedrijfsplan en financiele begroting, goed concept en profesionele opzet in kansrijke markt.

Hoe geef ik nu voldoende zekerheid naar de stamrecht BV voor de lening?

De lening wordt buitenvennootschappelijk gesloten, om compagnon buiten deze lening en aansprakelijkheid te houden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Ook een auto zal door waardedaling niet bepaald als voldoende zekerheid gezien worden. Dan rest je alleen om te kijken naar banken. Wat zou een bank van je verlangen als je daar deze lening aanvraagt:

 

- aflossing in 5 jaar;

- hoofdelijke borg;

- rente 8 a 9%;

- verpanding debiteuren, voorraden etc.

 

Wees erop bedacht dat de fiscus thans landelijk stamrecht BV's met uitgeleend geld onder het vergrootglas legt.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost dank.

 

Stel dat ik direct uit de stamrecht BV ga ondernemen ( heb wel reeds BTW nummer en LH).

Stamrecht BV gaat dan zelf actef worden in advies werkzaamheden.

Voorlopig geen inkomsten, maar wel kosten ( loon). Kan ik dan door te ondernemen vanuit de BV, salaris uitbetalen met inhouding van loonheffing?

Moet ik dan een holdingstructuur opzetten, met een Werk BV? Stamrecht verstrekt lening aan werk BV, of koopt aandelen in de nieuwe BV? Nieuwe BV voert werkzaamheden uit, met inhouding van LH?

 

Als dat mogelijk is, dan zou een BV structuur opgezet moeten worden, omdat ik met een compagnon ga samenwerken en in eerste instantie fiscaal gezien beter af ben in een VOF.

 

Het valt niet mee om te starten tegenwoordig. Banken werken niet mee met financiering, geld uit de stamrecht BV is niet of moeilijk in te zetten of vrij te maken.

Link naar reactie
  • 0

Vanuit de stamrecht BV ondernemen ben ik niet happig op. Als het fout gaat, loopt de BV met alles erin (weg stamrechtgeld) risico. Dan heb je een lege BV die nog steeds een stamrechtverplichting heeft naar jou toe. Leg dat maar eens uit aan de fiscus.

 

Datzelfde geldt voor loon opnemen uit het geld dat voor je stamrecht bedoeld is. Loon = niet stamrecht. Oftewel: je stamrecht blijft in stand, maar het geld raakt op. Dan kun je er beter voor kiezen om het stamrecht deels in te laten gaan zodat je kunt voorzien in je levensonderhoud. Dan daalt het stamrecht nl. evenredig met het geld dat je er voor privé uithaalt en is er in beginsel niets aan de hand.

 

Over hoe je de structuur in dient te richten ga ik verder niets zeggen, zie ook mijn opmerkingen in je andere topic. Alles gaat nl. hand in hand, dus jouw stuk van de puzzel moet goed samenvallen met de VOF en de zaken van je compagnon.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het laten ingaan van de uitkering van de stamrecht BV is voor mij niet haalbaar. Inkomsten bij een totaal kapitaal is de ST BV ca 50k, leeftijd 43 dus slecht minimale uitkering toch, of zie ik dat verkeerd?

 

Klopt, dat is het ´nadeel´ van jong een stamrecht BV hebben. Door de 1% sterftekans is wat je op mag nemen per jaar waarschijnlijk onvoldoende voor je levensonderhoud.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.