• 0

Financiering ter uitbreiding van onderneming

Hallo,

 

Ik heb een vraag over investeerders en financieringen.

 

In 2010 ben ik een bedrijf gestart in de wellnessbranche. Nu heb ik in deze twee jaar zoveel ervaring opgedaan dat we een businessplan hebben gemaakt om via een andere weg in deze branche met véél minder kosten veel méér geld kunnen omzetten. Voor deze groei van het bedrijf heb ik nu een financierder nodig die minimaal € 50.000,- kan/wil investeren.

 

Bij de (RABO)bank heb ik een goed gesprek gehad maar ondanks dat ze mijn plannen goed vinden willen ze vooralsnog geen krediet verstrekken. Wel heb ik een zekerheid mogen ontvangen van deze bank dat als ik een investeerder weet te vinden op korte termijn en ik de cashflow kan laten zien over een periode van zes maanden ik over een half jaar € 100.000,- kan bijlenen.

 

De bank is dus overtuigd maar ik vind het raar dat ze NU dan geen krediet verstrekken. Met mijn plan gaan we meteen vanaf dag 1 al geld omzetten.

 

Nu ben ik niet zo thuis in dat wereldje. (laat mij maar lekker werken en commercieel denken en geld omzetten) maar ik hoor graag tips van jullie hoe ik hier mee om kan gaan en wat ik nu moet doen.

 

 

Mvg,

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je Qredits al gebrobeerd? Die verstrekken "micro"kredieten tot € 50.000,-, soms zelfs hoger

 

Qredits helpt mensen die een idee hebben en met dat idee willen gaan ondernemen. Dat kan iedereen zijn. Iemand die al 30 jaar voor een baas werkt, een student zonder werkervaring, iemand die werkeloos thuis zit of een bestaande ondernemer. Ook jij kan het zijn!

 

Voorwaarden voor een microkrediet aanvraag:

[*]Je bent een startende ondernemer of;

[*]Je bent een bestaande ondernemer, met minder dan 5 werknemers;

[*]Je bedrijfsactiviteiten vinden plaats in Nederland;

[*]Je bent ouder dan 18 jaar oud.

[*]Je hebt een uitgewerkt ondernemingsplan.

[*]En dat je natuurlijk een ondernemer bent in hart en nieren!

 

Uiteraard beoordelen we je plan snel en zorgvuldig. Ook toetsen we je gegevens bij het BKR (Bureau Kredietregistratie), een melding hoeft niet altijd een probleem te zijn.

 

Je onderneming moet worden ingeschreven bij een Kamer van Koophandel in Nederland als eenmanszaak, vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap of besloten vennootschap. Andere ondernemingsvormen zijn uitgesloten. Bij aanvragen voor bv's is het uitgangspunt dat wij vragen om hoofdelijke aansprakelijkheid van de directeur en de eventuele aandeelhouder(s). Eventuele andere ondernemingsvormen zijn uitgesloten. Ook moet je onderneming vooral actief zijn op de Nederlandse markt.

 

De bank is dus overtuigd maar ik vind het raar dat ze NU dan geen krediet verstrekken. Met mijn plan gaan we meteen vanaf dag 1 al geld omzetten.

Nee, de bank is duidelijk niet overtuigd. Ze willen eerst proof of concept (van jou als ondernemer en van jouw plan, aan de hand van o.a. de cashflow) , pas dan willen ze eventueel financieren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ik ga hier eens meer over zoeken. Heeft er iemand een idee wat een investeerder evt. bij een investering van 50.000 terug wil hebben. Gaat dit in % van de omzet of willen ze vaak een x bedrag ervoor terug?

 

Probeer absoluut qredits en lees ook de columns van HL lid Ties even.

 

Danny

 

 

[Mod edit: inhoudelijke reactie op de verwijderde startpost verwijderd zodat iedereen onbevooroordeeld kan reageren]

Link naar reactie
  • 0
Heeft er iemand een idee wat een investeerder evt. bij een investering van 50.000 terug wil hebben. Gaat dit in % van de omzet of willen ze vaak een x bedrag ervoor terug?

 

Zie deze reactie van een deskundige in een ander recent topic

 

En lees ook eens de Column van Ties van der Laan "De seedfase, op zoek naar geld"

 

EDIT: Happy Entrepeneur was me voor ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ik ga hier eens meer over zoeken. Heeft er iemand een idee wat een investeerder evt. bij een investering van 50.000 terug wil hebben. Gaat dit in % van de omzet of willen ze vaak een x bedrag ervoor terug?

 

Bart, dit soort zaken zijn vrij onderhandelbaar.

 

In het algemeen zijn zowel de bereidheid om te investeren als de rendementseis afhankelijk van het realiteitsgehalte en van de zekerheden die de ondernemer kan bieden.

 

Dus als je plan realistisch is, is de bereidheid om te investeren natuurlijk groter.

 

Wat de investeerder ervoor terugverlangt, hangt van verschillende dingen af. Naast van de vraag hoe kansrijk het allemaal is, ook van de manier waarop de financiering gestructureerd is. Dat hangt ook weer af van hoe het bedrijf gestructureerd is.

 

Bijv als je een BV hebt, dan kan de investeerder aandelen verlangen. Als je geen BV hebt, gaat het om een lening.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

De wellnessbranche staat zoals vele andere branches zwaar onder druk. Zo 123 zal het niet eenvoudig zijn om hiervoor geld los te peuteren.

 

Anderzijds ..... voor goede plannen is er altijd geld. Er is namelijk geen gebrek aan geld. Wel aan goede plannen.

 

Als je inzichtelijk kunt maken dat je project voldoende rendement oplevert zijn er financiers wel mee te krijgen.

 

Een goede start is een goede voorbereiding.

[Mod edit: link naar eigen site verwijderd, PM verstuurd ]

 

Succes... en ik hoop dat je de handen hiervoor op elkaar krijgt!

Link naar reactie
  • 0

Wat een financieer aan rendement vraagt hangt van heel veel factoren af. Is de financier puur de verstrekker van (een deel van) het kapitaal? Hoe groot is je eigen inbreng? Wat voor zekerheden zijn er? Op welke termijn kan de investeerder zijn investering en rendement tegemoet zien? Hoeveel know how heb je van je business? Hoe groot is het risico? Hoe zeker is het dat je aan het gevraagde bedrag inderdaad genoeg hebt of moet er later misschien toch nog meer bij? En zo nog een hele waslijst aan andere zaken die een rol (kunnen) spelen.

Heel belangrijke factor is ook het vertrouwen dat de investeerder in jouw als persoon heeft. Ga je met een investeerder in gesprek, dan is het belangrijk dat je op elk vraag bent voorbereid, een antwoord hebt en een eigen ide hebt over het rendement dat je wilt/kunt bieden. Denk ook na of je de investeerder (meestal zelf ervaren ondernemers) wilt vragen om ook als adviseur te willen ondersteunen. Daar zitten overigen weer een aantal voor- en nadelen aan, maar denk daar wel over na. Indien je dat niet wilt en de financieer bied aan/ vraagt daar om, wees dan heel duidelijk in je motivatie om dat niet te accepteren.

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Link naar reactie
  • 0

Het is begrijpelijk dat je je wenst te verplaatsen in de schoenen van de financier door je af te vragen wat deze voor rendement vraagt. De beste voorbereiding die je kunt treffen ligt echter bij een analyse van je eigen bedrijf.

 

Belangrijkste bij de aanvraag van financiering is dat de financiering waarde voor jou genereert. Je vraagt deze immers niet aan omdat je de financier wilt ondersteunen ten koste van jou. Ik ken je financieringsstructuur niet, maar hoogstwaarschijnlijk komt al het rendement boven de kosten van het aan te vragen vermogen toe aan jou als eigen vermogen-houder. Poog te profiteren van deze positieve financiële hefboomwerking.

 

Bereken eerst wat je een financier maximaal kunt betalen om zelf beter te worden van de deal, en vraag daarna offertes aan. Zit er een offerte bij met kosten lager dan het met tijd en risico verdisconteerd rendement dat je verwacht te genereren, dan creëert de deal waarde voor je.

 

Belangrijk hierbij is je niet blind te staren op het verkrijgen van de financiering. Wanneer de financiering duurder is dan je aan met tijd en risico verdisconteerd rendement verwacht te genereren, ben je immers beter af zonder financiering (soms creëert niet groeien meer waarde).

 

Uitgangspunt is dus dat je zowel voor de financier als voor jezelf een positief rendement genereert. Pas dan heeft het aanvragen van financiering voor jou, als ook het verstrekken van financiering door een financier, financieel gezien zin.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Een investeerder zal kijken naar Risico en rendement. Al het ander is ondergeschikt.

 

Het rendement voor de investeerder wil je laag houden. Het geen waar je je op moet richten is het verlagen van het (zichtbare)risico van de investeerder. Dit doe je door een goed business plan te tonen, en waar mogelijk onderpand.

Investeerders zullen dan eerder en met een lagere rendementseis willen investeren. Idealiter doe je zaken met een strategische partner, die voegt vaak nog waarde toe.

 

Wilt u uw bedrijf verkopen? Overweeg dan een bezoek aan bedrijf verkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.